Paard wil niet in de trailer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardmcv

Paard wil niet in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 22:16

Hoi!

Eerst even over ons: Ik ben 15 jaar en mijn pony ook. Ze is een merrie en ze staat bij mij thuis! Ik heb haar 3 jaar en we rijden dressuur en buitenritten (soms een sprong;) mijn pony heeft in het verleden M1 gereden en veel wedstrijd ervaring.

Nu zijn we samen toe aan een nieuwe stap en zijn we aangesloten bij een rijvereniging ook hebben we een startpas! Nu is er alleen 1 probleem ze gaat de trailer echt NIET in... Als we haar in de trailer willen krijgen en we geven druk op het touw gaat ze gelijk steigeren :( dus ik probeer met veel geduld en belonen haar stapje voor stapje erin te krijgen maar ze gaat niet.
Nu ben ik bang dat ze mij niet respecteerd en dat zij de baas is. Zou dit kunnen en zo ja wat kan ik daar aan doen? :) /3

HopeMyDay

Re: Paard wil niet in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:29

Heb je een tweepaards trailer? Dan kan je proberen haar "vriendje" er eerst in te zetten (ik neem aan dat ze niet alleen staat) en daarna zij, het kan goed zijn dat ze de trailer een beetje eng vind.

Ook het deurtje open doen aan de voorkant van de trailer moet goed kunnen werken.

Verder raad ik je aan om er een professioneel trailer lader bij te halen want sommige situaties kunnen met trailerladen in dominantie of verkeerd ingeschatte situaties belanden.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:34

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:37

Paardmcv schreef:
Nu ben ik bang dat ze mij niet respecteerd en dat zij de baas is. Zou dit kunnen en zo ja wat kan ik daar aan doen? :) /3

Het heeft deels met respect te maken, maar ook met vertrouwen! Als jij een goede leider bent voor jouw pony zal ze de trailer in gaan, als jij bang of onzeker bent zal ze dat dus niet doen.
Een paard goed laden is lastig en bij de geringste twijfel van jou zal ze dus niet er in gaan.

Voor een paard/ pony is een trailer een heel eng, smal, benauwd ding en het kan best wat tijd kosten om een dier te overtuigen dat dat niet zo is.
Ik zou je kunnen helpen maar dat hangt af van waar je woont ;) Met ruim 45 jaar ervaring :o

joannetaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:13

Het gaat inderdaad meer om vertrouwen dan respect. Probeer jouw pony dus echt moed in te spreken en probeer zelf zelfverzekerd te zijn en overtuigend dat het niet eng is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 02:00

ieder paard kan dit probleemloos leren.
Zoek een trainer die jou laat zien hoe dit aangeleerd kan worden.
Zelf tips gaan uitproberen, is vaak het verkeerde resultaat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 06:40

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:55

Ik zou zeggen doe een trailerlaadcursus voordat je zelf dingen probeert die misschien niet goed zijn

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:58

Handboek trailerladen, een boek dat helemaal over trailerladen gaat en ook uitlegt op welke manieren een paard leert. Na het lezen van dit boek kun je het zelf gaan oefenen of er een trainer bijhalen maar dan weet je in ieder geval wel waar je op moet letten. Succes!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:16

Kun je geen contact opnemen met de vorige eigenaar, hoe zij het deden? Ze heeft wedstrijden gelopen dus vast vaak op de trailer gestaan. Soms kan er een klein dingetje zijn die jij anders doet waarom ze niet wil.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:58

Waar woon je?
Zie mijn website in onderschrift.

Estherbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:37

Neem de tijd en doe het alleen.
Goede hulp van iemand die mensen hier in begeleid. Geen druk op het paard werkt beste

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:42

hoe veel tijd probeer je te laden?

want bij angstige paarden,heb je vaak uren tijd nodig.
rustig blijven,blijven proberen.

en echt niet een kwartier,maar meerdere uren als dit nodig is.
de eerste keren zonder vervoer.

gewoon blijven proberen tot paard erin staat,uitbundig belonen en terug uitladen.

als ik het goed begrijp,heeft ze dus ook veel wedstrijden op verplaatsing gelopen?dus ging ze vroeger wel vaak op de trailer?

dan lijkt het me iets die makkelijk terug in orde zal komen.
gewoon blijven volhouden,en na de eerste,geslaagde poging,zal het waarschijnlijk enkel beter gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:51

Inderdaad vragen aan de vorige eigenaar. Als het bij hen lukte komt het bij jou ook wel in orde. Misschien kent ze alleen maar een vrachtwagen, in dat geval weet je dat je vanaf het begin moet beginnen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 13:51

Het gaat zo te horen al mis bij de druk op het touw. Dan gaat ze steigeren en stoot ie zn hoofd en dan heeft hij geleerd dat je in de trailer hoofdpijn krijgt. Ook ik zeg zsm professionele hulp erbij

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:03

Ik zou inderdaad ook adviseren om contact op te nemen met de vorige eigenaar. Sommigen hebben een "trucje" waardoor ze er opeens wel vertrouwen in hebben. Verder ga ik mee in het advies om hulp aan een ervaren iemand te vragen. Het kan best zijn dat je pony een ander soort trailer gewend is of een nare ervaring heeft gehad en het daardoor eng vindt. Ga desnoods elke dag, in alle rust, met haar oefenen zonder dat jullie ergens heen hoeven. Beloon elk stapje dat ze verder komt dan de vorige keer. Het kan best even duren, maar ook als ze echt bang van trailers zijn valt het ze aan te leren. Succes!

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:10

Blijven oefenen, in alle rust.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:22

Vaak is het niet zo dat ze je niet accepteren als leider, maar ze je gewoon niet genoeg vertrouwen om de leiding uit handen te geven.

De mijne liep zelf elke trailer in die hij open zag staan... want dat betekende meestal iets leuks doen :') (heb zelfs een keer gehad dat hij een veewagen in liep die niet van mij was op een wedstrijd toen ik even niet oplette en stond te praten :') )
Als ik zelf op wedstrijd ging, ging ik vaak alleen en was het een kwestie van ervoor zetten en hij liep er zelf in, eruit was losknippen en hij liep er zelf rustig uit.
Maar met een vriendinnetje van me (onzeker iemand en een beetje bang) ging die mooi niet mee de trailer in. Toen ik zelf het touwtje over pakte meteen wel... :+

Ik denk dat het handig is dat iemand je helpt die ervaring heeft met moeilijke paarden laden en mensen daarmee begeleiden, daar kan je heel veel aan hebben.
Sommige mensen geven onbewust verkeerde signalen aan een paard met laden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:35

Citaat:
Het gaat zo te horen al mis bij de druk op het touw. Dan gaat ze steigeren en stoot ie zn hoofd en dan heeft hij geleerd dat je in de trailer hoofdpijn krijgt. Ook ik zeg zsm professionele hulp erbij

...en wellicht al eerder.
Wat helaas niet iedereen weet: het paard heeft uitstekende ogen, letterlijk en figuurlijk. Maar ze werken anders dan onze ogen - je zou kunnen zeggen dat een paard een soort multifocusbril/lenzen heeft.

Wil een dier goed zien wat dichtbij is (in termen van menselijke brillen: de leesbril opzetten, de loupe erbij) dan kijkt het dier boven uit het oog, met een gebogen hals.
Vraag je een paard om over een wiebelende plank te lopen, heeft het zin als het dier die wiebelende plank in elk geval goed kan bekijken: dus hoofd laag!!

En als steppedier dat in kuddes leeft: de eerste instinctieve reactie bij druk/ gevaar is: hoofd op. Het oog van het dier is op dat moment ver-ziend, dus geen loopplank in beeld, geen trailer in beeld, enkel iets donkers, wazigs en wiebeligs.
Tja, dan wil 'hoofd op' wel eens steigeren worden...

En behalve hoofdpijn (ook al reden voor 'hoofd op') komt het dier niet toe aan bekijken van de loopplank. (In een rustige situatie kan 1 enkele blik voldoende zijn.)

Paardmcv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 21:22

Bedankt voor alle reacties! Ondertussen hebben we bij Florence van go with the flo les gehad wat super ging!! Het gaat al steeds een beetje beter:)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:25

Wat goed dat je gelijk hulp hebt gezocht!

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:31

En wat fijn! Super dat er vooruitgang is! +:)+

Sampson08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:12

heb je het al geprobeerd met een bakje brokjes?
gewoon gaan rammelen voorin de trailer. :j

Marlies_HDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:11

Top! Voor dit soort problemen is professionele hulp de snelste en beste weg naar langdurig resultaat

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:13

Florence heeft mij ooit ook super geholpen om mijn paard in de trailer te krijgen. Nooit meer problemen gehad en kan hem alleen in- en uitladen!