Ideale hond voor wandelingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nacusi

Ideale hond voor wandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:15

Hoi
Ik zou heel graag een hond hebben die mee kan gaan als ik ga wandelen met mijn paard.
het moet er dus een zijn die gehoorzaam is (want op je paard kan je niet altijd corrigeren), ook wel de energie heeft om lang te wandelen en uiteraard om kan gaan met paarden en andere huisdieren.
Aan welke rassen denken jullie?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:15

Niets leuker dan een labrador <3

Die van mij wandeld graag mee. Of het nou 10 meter is of 10km, maakt hem geen donder uit. Hij is bijna altijd gehoorzaam, heeft ADHD en bovendien is hij erg knap!

maaaikkee

Re: Ideale hond voor wandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:21

Mijn Border Collie x australian Shepherd kruisig gaat altijd mee op buitenrit. Maar hier is wel veel training en een goede opvoeding aan vooraf gegaan, niet iedere hond ongeacht het ras is hier geschikt voor.

troi

Het moet ook vooral een hond zijn met een baas die goed honden kan trainen en daar veel tijd en energie in kan steken.. dat is belangrijker dan precies het ras.

palousa_boy

Ik zou niet echt voor een ras kijken, maar vooral naar de hond zelf. Bij elk ras heb je brave en minder brave honden.

Ga bijvoorbeeld eens bij een asiel in de buurt langs en vraag of ze iets hebben dat past bij wat jij zoekt.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:23

Ligt vooral heel erg aan het gedrag en de opvoeding van je hond. Ik nam die van mij altijd mee (was een Spaanse, kruising pointer), maar liep het eerste stuk ernaast en klikte de riem pas los na de grote weg. Dan stapte ik ook pas op paardlief :)

Belangrijk is vooral dat de hond jou in de gaten houdt, en snapt dat paarden érg zware hoeven hebben en dat ze dus niet te dichtbij moeten komen. Maar daarvoor geldt ook: opvoeding. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:25

Afbeelding

Rhodesian Ridgeback! Mijn oudste is een aantal keer mee geweest voor we ontdekte dat ze een neurologische afwijking heeft en ze deed het super. Ze liep gewoon netjes naast mijn paard mee en als ik halt hield, ging ze netjes zitten. Wat voor mij ook een pluspunt is, is hun karakter. Lekker actief buiten, maar in huis rustig en kalm. Ik hou nl niet van drukke of nerveuse honden.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:25

palousa_boy schreef:
Ik zou niet echt voor een ras kijken, maar vooral naar de hond zelf. Bij elk ras heb je brave en minder brave honden.

Ga bijvoorbeeld eens bij een asiel in de buurt langs en vraag of ze iets hebben dat past bij wat jij zoekt.

Als ik een hond koop is dit een puppy, die ik naar mijn eigen hand kan zetten. Dus op voorhand ga ik niet kunnen weten of die dat graag doet of niet. Maar ik wil de kans wel vergroten om voor een ras te kiezen die dit graag doet en de mogelijkheid bestaat om het te kunnen doen. ik heb nu trouwens een beagle en ze kan perfect bij paarden lopen maar om te wandelen is haar jachtinstinct te groot. Als ik zelf wandel loopt ze goed mee. Ze blijft wel eens aan geurtjes hangen en als ik zoveel meter verder ben komt ze afgelopen. Maar daarvoor is een paard te snel. Ze zou onmiddelijk moeten volgen maar dit doet ze niet met als gevolg dat ik steeds moet wachten tot ze afkomt en dat lukt gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Nacusi op 05-03-17 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:27

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:29

Zelf je hond goed opvoeden, dat is het allerallerbelangrijkste.
Ik zou niet voor een jachthond kiezen, die ben je vaak onderweg kwijt.

Met jou vragenlijstje heb je veel honden, als ze maar wat groter zijn.
Als je vn smorgens of savonds rijd, kun je ook nog uitbreiden naar de langharigen als de leonberger ed.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:30

dalmatiers is voor zover ik weet het enige ras dat hiervoor gefokt is. dalmatiers zijn koethonden, ze moesten vroeger bij de paarden meelopen bij de koets.
Je moet wel behoorlijk wat kaas gegeten hebben van opvoeding om een hond hiervoor goed en veilig op te voeden

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:31

Ik denk dat er vele rassen zijn die het wel of juist helemaal niet kunnen. Mijn oud duitse herder vind het erg gezellig!

Afbeelding

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:33

Cococo schreef:

Als je vn smorgens of savonds rijd, kun je ook nog uitbreiden naar de langharigen als de leonberger ed.

ja heb nu een jachthond die ik al bijna 9 jaar heb. Vroeger dus niet bedoeld om mee te nemen met de paarden maar nu dus wel. heb het geprobeerd maar het lukt echt niet. als ik te voet wandel kan ik ze perfect loslaten. ze blijft regelmatig hangen aan geurtjes en komt dan afgelopen. Maar een paard loopt wel sneller en zij is veel te traag daarvoor.

Nacusi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 21:35

Flabbergast schreef:
Ik denk dat er vele rassen zijn die het wel of juist helemaal niet kunnen. Mijn oud duitse herder vind het erg gezellig!

[ [url=m/Op6aZX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja daar had ik ook al aan gedacht. ooit was ik gaan wandelen met ene vriendin. we kenden de buurt niet maar volgden pijltjes. plots kwam er ene duitse herder naar ons gelopen. we dacht en dat ie zou terug keren maar niet dus. die is nog heel ver met ons meegelopen naar huis. we waren zelfs aan het doorgaloperen en die hond bleef maar volgen. echt zalig!
Uiteindelijk thuis naar DA gebracht en chip laten aflezen en zo terug naar eigenaar gebracht.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:38

Tja de stafford hier doe je nergens meer plezier mee

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:41

een border collie lijkt me erg geschikt. zijn heel goed trainbaar, erg baas gericht en over het algemeen vriendelijke honden.
Een jachthond zoals de ridgeback hierboven zou ik niet zo gauw voor kiezen, geweldige honden maar wel een jachtinstinct.
Staford ook niet want tja niet altijd even vriendelijk

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:44

Hier gaat onze Duitser Herder altijd mee op pad. Heb hem zelf getraind om netjes naast het paard te lopen. En is heel betrouwbaar. Kent zijn commandos erg goed!

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:47

SilverS schreef:
Cococo schreef:

ja heb nu een jachthond die ik al bijna 9 jaar heb. Vroeger dus niet bedoeld om mee te nemen met de paarden maar nu dus wel. heb het geprobeerd maar het lukt echt niet. als ik te voet wandel kan ik ze perfect loslaten. ze blijft regelmatig hangen aan geurtjes en komt dan afgelopen. Maar een paard loopt wel sneller en zij is veel te traag daarvoor.

Dat is niet erg jachthond eigen, het komt wellicht door haar leeftijd, of dat ze misschien last van haar gewrichten heeft. Op zich is 9 jaar niet oud, dus de slijtage lijkt me meer voor de hand.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:51

Ik had vroeger een keeshond die altijd mee ging op buitenrit. Zeer gehoorzaam en hield het goed vol :-)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:59

Gillbo schreef:
Staford ook niet want tja niet altijd even vriendelijk

-:(- -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:00