[Nieuws] Partij voor de Dieren neemt standpunt in over paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

[Nieuws] Partij voor de Dieren neemt standpunt in over paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 15:26

Het was wachten totdat de paardensport aan de beurt was, en zie hier:

Citaat:
http://www.horses.nl/algemeen/partij-di ... ardrijden/
De Partij voor de Dieren heeft haar standpunt ingenomen met betrekking tot de paardensport. Volgens de politieke partij is het grootste probleem van sport met dieren dat het welzijn en de gezondheid van het dier wordt aangetast. Strenge regelgeving middels een wettelijk ‘Paardenbesluit’ zou dit moeten waarborgen.

De partij zet haar vraagtekens bij de sport en of het welzijn van de paarden daarin voorop wordt gesteld. Ook stelt zij dat de levensduur van een wedstrijdpaard aanzienlijk korter is dan bij andere paarden. Dieronvriendelijke trainingsmethoden, overbelasting of het vervroegd doden van dieren die bij het teruglopen van hun prestaties worden afgedankt, zou hieraan ten grondslag liggen.

Afgeschreven
Paarden zijn volwassen op achtjarige leeftijd. In de paardensport zijn paarden op die leeftijd vaak al afgeschreven: de gemiddelde levensduur is daar acht jaar, tegenover 20-30 jaar ‘vroeger’, zo stelt de partij. Daarnaast zou er nagedacht moeten worden in hoeverre paarden en pony’s blootgesteld moeten worden aan extreme sporten, zoals military en springwedstrijden met steeds hogere hindernissen.

Strenge regelgeving
De Partij voor de Dieren streeft naar een strengere regelgeving middels een wettelijk Paardenbesluit. In zo’n Paardenbesluit zou volgens hen onder meer vastgelegd moeten worden dat bij huisvesting het natuurlijk gedrag uitgangspunt is, zoals de mogelijkheid contact te maken met soortgenoten en dagelijkse weidegang.

Het is goed dat er dingen onder de loep worden genomen zoals nu met de neusriemen, maar ik vrees dat het weer typisch "boe-roepen" wordt met niets concreets vanuit hun kant.

Judass

Re: [Nieuws] Partij voor de Dieren neemt standpunt in over paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:29

een gemiddelde levensduur van acht jaar? wut?

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:30

*pakt popcorn*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 15:30

Bonfire en vele anderen zijn blijkbaar zombiepaarden. :+

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:30

Gemiddelde leeftijd staat er, hè? Je weet niet hoeveel jaarlingen en twenters er worden afgemaakt omdat er iets niet aan deugd, zoals een niet te beste rug of OCD. Dat is nog voor ze in de sport gaan, maar het helpt wel met het gemiddelde naar beneden brengen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:31

Judass schreef:

Dat vroeg ik me ook af...

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:31

Mariett schreef:
Gemiddelde leeftijd staat er, hè? Je weet niet hoeveel jaarlingen en twenters er worden afgemaakt omdat er iets niet aan deugd, zoals een niet te beste rug of OCD. Dat is nog voor ze in de sport gaan, maar het helpt wel met het gemiddelde naar beneden brengen.

Ik ben wel heel benieuwd hoe ze aan die cijfers komen dan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:32

Wow, toch altijd fijn als er besluiten worden geschreven en uitspraken worden gedaan door mensen die niet gehinderd worden door enige vorm van kennis :+....

Ze hebben een punt dat een gemiddeld sportpaard veel sneller afgeschreven is en meer blessures heeft e.d. maar 8 jaar is natuurlijk je reinste onzin. Hooguit dat het iets te maken heeft met de gemiddelde leeftijd waarop ze door blessures worden ingeslapen, dat zou wel kunnen. Maar om dan meteen alle takken van sport over 1 kam te scheren is ook weer zo wat (en dan ook meteen weer naar eventing wijzen en voorbij gaan aan alle andere sporten). Enige zinnige punt dat ze maken is dat ze met meer oog op welzijn gehouden moeten worden, maarja, gezien het kennisniveau vraag ik me sterk af wat ze dan weer gaan doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:33

Ik vind het erg goed dat het grote publiek nu ook leert dat paarden tegenwoordig idioot vroeg doodgaan. Eigenlijk is het toch te gek voor woorden dat bij alle andere diersoorten de gedomesticeerde versies een stuk ouder worden dan de wilde versies - behalve dan het paard. -O-

Verder vind ik het inderdaad ook jammer dat ze zo'n algemeen voorbeeld nemen, want daar kunnen tegenstanders weer eindeloos tegenin roepen dat sportpaarden helemaal niet snel doodgaan, maar dat moderne paarden juist slecht gefokt zijn, het de recreatieruiters zijn die de paarden voortijdig het graf in jagen, en wat is nou helemaal een sportruiter is dat iemand die M rijdt of een handelaar in jonge paarden die voor de hogere sport bedoeld zijn of hebben we het dan over Anky herleef?

Het lijkt mij zinniger als ze specifieke problemen aan zouden pakken of specifieke oplossingen erdoor zouden duwen. Bijvoorbeeld dat elke wedstrijdruiter verplicht met een beugeldrukmeter zou moeten rijden, aangezien zij het voorbeeld geven voor de rest. Of verplichte 2 opstaande vingers onder de neusriem-controles, of een verbod op sporen en zwepen in de wedstrijdring. Dan bereik je meer dan met de boodschap 'paarden gaan te snel dood'. 8-)
Een stap richting natuurlijkere huisvesting verplichten zou natuurlijk wel super zijn. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 15:34

Mariett schreef:

True. Er worden wereldwijd echter zoveel paarden gefokt (ook voor recreatiedoeleinden en consumptie) dat ik mij afvraag waar die cijfers vandaan komen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:34

Losstaand dat er inderdaad zat paarden stuk gereden worden en daarom niet meer als (rij)paard kunnen functioneren, vraag ik me toch af waar die gemiddelde leeftijd van 8 jaar op is gebaseerd? Is daar een onderbouwing van? Ik zie namelijk dat het op bokt ook wel vaker geroepen wordt....

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:37

Zelf laten wij onze dieren niet snel inslapen maar waarom zo ophef over vroeg inslapen terwijl er elke dag kippen, varkens en koeien worden afgemaakt voor ons om te eten, is dat niet een beetje hypocriet terwijl de meeste paarden een goed leven hebben gehad. En als je kijkt naar de top die paarden worden meestal gewoon oud. Het is vaak bij de amateur waar het misgaat maar denk dat dat lastig is om aan te pakken zolang mensen eigenwijs zijn. Kijk hier op bokt hoeveel mensen nog hun paard op een stal zetten waar die 1 uur per dag even los mag en ze het nog goed praten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:38

Judass schreef:

Dat heb ik wel vaker gelezen, van die 8 jaar.
Maar daar rekenen ze alle paarden die zijn overleden, verongelukte veulens, slachtpaarden etc etc.
Als je dan alles uitrekent kom je op een gemiddelde van 8 jaar.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-03-17 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:38

'In de paardensport zijn paarden op die leeftijd vaak al afgeschreven: de gemiddelde levensduur is daar acht jaar, tegenover 20-30 jaar ‘vroeger’, zo stelt de partij.'

Ze zeggen dus niet: als een paard in de sport heeft gelopen gaat hij dood als hij 8 is. Maar in 'de paardensport' is de gemiddelde leeftijd van een paard acht. En dat geloof ik best, aangezien er natuurlijk 'sport'veulens overlijden, veel jaarlingen of twenters na een niet goede keuring afgemaakt moeten worden etc.
Verder vind ik het goed als er wat betere regels komen voor paardenwelzijn, als het maar niet te streng wordt allemaal. Ik heb mijn paard bijvoorbeeld niet graag verplicht op de weide, vanwege haar zomereczeem. Een paddock gaat ook prima.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:40

Ik vind trouwens de vergelijking met vroeger ook niet gemaakt mag worden. De kwpners van vroeger zijn niet te vergelijken met nu, de paarden 'vroeger' waren toch wel stukje sterker.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:42

Bianca Schoenmakers heeft er een hele goede reactie/mening over gegeven via Facebook. :j

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:45

Zie dat er een dubbeltopic loopt. Net al gereageerd in het andere topic. En naar aanleiding van de post hierboven het bericht van Bianca Schoenmakers opgezocht. Ben benieuwd of er reactie komt op haar bericht, duidelijk geschreven.

Hier even een quote voor de mensen zonder facebook:

Citaat:
Bianca Schoenmakers heeft het bericht van Mythes Partij voor de Dieren ontkracht gedeeld.
13 minuten ·
Dit soort standpunten maakt de Pvdd dus zo ongeloofwaardig. Ze gaan met cijfers gooien, zonder onderbouwing. Waar komt die gemiddelde leeftijd van 8 jaar vandaan? Ik ben benieuwd wie dit onderzocht heeft en hoe deze cijfers onderbouwd worden.
Om me heen zie ik namelijk de grootste sterfte onder jonge paarden in de opfok, paarden die dus in een kudde in de wei staan en nog nooit gereden zijn. Deze sterven dan door ziekte of ongeluk in de kudde.
In 15 jaar dienstverband als ruiter op een sport/handelstal met 54 gereden springpaarden heb ik 2 sterfgevallen meegemaakt. We hebben/rijden paarden tussen de 4 en 14 jaar oud.
Daarnaast loopt een paard pas met zijn 9e jaar in de topsport.
En hoezo worden springparcoursen en militairy's (dat heet al jaren niet meer zo) steeds zwaarder?
De hoogtes en breedtes zijn al zo lang ik weet hetzelfde. Alleen de materialen worden lichter en veiliger. De Eventing is zelfs lichter geworden door het weglaten van de steeple.
Kortom, zoals we van de Pvdd gewend zijn, hebben ze zich weer minimaal verdiept in hun materie en hebben ze de klepel gehoord maar kunnen ze die klok nog steeds niet vinden ;)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:48

Hebben ze ook daadwerkelijk een betrouwbare bron die zegt 8 jaar? Ik kan niet geloven dat paarden puur door wedstrijd rijden al op 8 jaar dood gaan, zeker niet in Nederland. Als we dan toch vergelijken, wat is de gemiddelde leeftijd van elk ander paard op dit moment dan?

Bianca Schoenmakers geef ik helemaal gelijk. Lijkt alsof een onwetende deze standpunten heeft lopen verzinnen :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:51

Er zijn bij mij twee paarden overleden. 1 was 15, de ander 36 uur... tja, dat trekt het gemiddelde hard omlaag natuurlijk...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 15:53