ben afgelopen dagen aan het googlen, van allerlei pagina's aan het doorspitten etc etc,
maar ik kom niet helemaal uit de volgende kwestie.
Ik ben sinds bijna 1,5 jaar zzp instructeur in Natural Horsemanship en Academische rijkunst.
Dat groeit steeds meer, dus dat gaat leuk en lekker.
Nu wonen mijn vriendin en ik nog even in Didam, maar gaan in maart verhuizen naar Zeddam, daar hebben we een woningbouw huisje kunnen huren, en....
bij iemand privé een onwijs mooi weiland (1hectare), met rijbak, stallen en direct gelegen aan een 2000hectare groot bos, echt geweldig!
De man waar ik het van huur , vraagt een nogal aardige prijs, en om het allemaal te kunnen betalen
(zzper zijn met een bijbaantje van 12 uur in de week is pittig)
heb ik kunnen afspreken en besloten om 2 'pension' klanten aan te nemen.
nu heb ik al heel veel gelezen, dat je dan in principe als hobbystal aangemerkt kan zijn, omdat ik het niet voor de winst doe, puur om kosten te dekken, totaal staan er dalijk 4 paardjes, 1 welshje en 1 shetty, ik maak verder geen reclame, en de mensen die ik nu uitgenodigd heb ken ik als kennissen, via het lesgeven.
maar...
ik ben zzper, geef ook les op de locatie met mijn eigen paarden.
hoe werkt dit dan? kan ik de twee 'hobby pension klanten' waar ik mijn kosten wat mee verminder, kunnen opgeven als overige inkomsten?
De btw van de investering in afrastering, hooi etc dus niet als btw voorbelasting te berekenen?
of ben ik wel semi-bedrijfsmatig bezig? Omdat ik zzper ben, les geef op die locatie?
wat als voordeel heeft dat ik dus wel (gedeeltelijk) voorbelasting kan berekenen, en aan het eind van het jaar kosten kan opgeven?
oftewel, kan ik, en dus de belastingdienst ook en eventueel de gemeente, het lesgeven/ trainen van paarden, los zien van de 2 paardjes die er staan om mijn kosten te drukken?
beiden hebben voor en tegens, liefst zou ik zelfs als semi-bedrijfsmatig de 'pension' klanten weg schrijven, omdat de voorbelasting en kosten afschrijven best voordelig is.
Andere kant geeft het een boel meer administratie.
voordeel is denk ik ook, dat ik bij de verzekering sterker sta om de opstallen en paarden wa te verzekeren?
Ik heb graag replies van mensen die de situatie (her)kennen en werkelijk ervaring hiermee hebben,
meningen heb ik en de belastingdienst niks aan

qua verdeling van btw etc heb ik al opgezocht en is duidelijk,
verder sluit ik wel contract af met de 'pension' klanten, voor ieders duidelijkheid, evenals ik ene contract heb met de verhuurder van de wei,
verder wil ik iedereen later deze zomer uitnodigen om langs te komen, het is zo'n geweldige plek!
Alvast bedankt, mvg Bob