Oude leren laarzen weer soepel krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oude leren laarzen weer soepel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:42

Hoi allemaal,

ik heb een paar Petrie Elite's in de kast staan die ik eigenlijk wel weer zou willen gebruiken aangezien ik ze nu weer pas. Ze hebben een jaar of 7 ongebruikt in mijn kast gestaan. Ze zijn keihard, met hier en daar wat groene aanslag.

Zou er een manier zijn om ze weer goed te krijgen? Ik vond deze laarzen altijd al een ramp omdat ze zo stug waren, maar wegdoen kan altijd nog.

Knorretjee

Re: Oude leren laarzen weer soepel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:43

Ik volg, hetzelfde probleem!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:44

Ik wilde net vragen of ze wel stug zijn geworden door het staan, wat een krengen zijn het :D maar ze zijn prachtig.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:44

Gewoon goed schoonmaken en invetten. Zullen in het begin niet zo lekker zitten maar gewoon 1x in de 2 weken invetten en veel mee lopen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:51

Ik heb wel eens gehoord van iemand die er mee onder de warme douche ging staan tot ze echt compleet doorweekt waren. :=

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:52

Gypsy schreef:
Ik heb wel eens gehoord van iemand die er mee onder de warme douche ging staan tot ze echt compleet doorweekt waren. :=

Worden ze wel soepel van ja. Maar denk niet echt dat het goed is voor de laarzen aangezien het leer is...

Indent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:15

Leervet of vaseline misschien? Ik gebruik zelf 2 keer in de week vaseline, maar mijn laarzen hebben natuurlijk niet 7 jaar lang in de kast gestaan (:

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:22

Ja, nieuwe laarzen laat ik helemaal vol lopen met water en vervolgens loop ik ze helemaal droog.

Maar aangezien dit oude laarzen zijn, zou ik ze goed schoonmaken met bv groene zeep, goed laten drogen en vervolgens invetten.
Steeds een laagje invetmateriaal, in laten trekken, dan weer een nieuw laagje, indrogen, laagje invetten totdat het leer niet meer alles opzuigt. Daarna wekelijks invetten, dun laagje.

Wat je ook kunt overwegen is om olie die je ook voor je hoofdstel ed gebruikt, ze daar in te doen en de volgende dag er pas weer uithalen, nadeel het is wel heel nat en vet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:25

Kunnen deze petries soepel zijn dan? Het is mij nooit gelukt, dus ik heb ze vervangen door andere kalfsleren laarzen. Dat zijn net pantoffeltjes. De petries waren kachelpijpen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:31

Ik heb zo eens bij laarzen elke dag geolied. Soms zelfs wel 2 keer op een dag.
En dat leer bleef de olie ook opzuigen.
Toen het niets meer opnam heb ik het nog elke week ingevet.
Daarna waren ze best wel soepel.

struikgewas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:54

Schoonmaken en dan laagje voor laagje invetten met leervet (dus geen schoenpoets) tot het leer niks meer opneemt. Lederbalsem op basis van bijenwas van de Epplejeck is goed spul hiervoor.
Vervolgens de laarzen een dagje geven om het vet te verwerken en ze zijn zo soepel als maar kan.

Petra109

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:40

Goed invetten inderdaad, zelf gebruik ik vaak kiwi schoenpoets. Dit hebben ze mij destijds in de winkel geadviseerd.