Piepende rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Piepende rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 15:03

Hoi,
Ik weet dat er al een topic is over leren rijlaarzen die piepen met combinatie met een kunstleren zadel, maar mijn leren rijlaarzen piepen ook als ik loop. Bij de kleinste beweging maken ze al dat irritante geluid. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Is het normaal dat mijn rijlaarzen piepen? Mijn laarzen zijn net nieuw, dus kan het zijn dat het piepen vanzelf minder wordt? Wat kan ik er verder aan doen om te zorgen dat ze stoppen met piepen?
Want ik vind dit super vervelend en de laarzen hebben mij een fortuin gekost...

Alvast bedankt!

Britt

Re: Piepende rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:34

Waar piepen ze? Ze moeten nog soepel worden, dus het zal waarschijnlijk vanzelf minder worden.
Wat bij mijn gympen goed hielp was talkpoeder op de zool strooien (tussen zool en inlegzooltje), dat hielp bij de wrijving. Dat kan bij laarzen ook nog wel eens goed helpen.

Verder soepel houden en vooral gebruiken, dan wordt het vanzelf minder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:39

Als je ze echt pas net hebt, zou ik even met de leverancier contact opnemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:29

Ik heb 3 paar, 3 verschillende merken, en nog nooit last gehad van piepende laarzen.
Ja mijn outdoorlaarzen, maar die piepen in de zool. Daar zit een gaatje in gok ik.

Wat voor merk is het? En hoeveel heb je er nu mee gelopen/gereden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:38

Heb je toevallig de binnenkant in t vet gezet?? Dat is funest qua piepen!

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:04

Mijn laarzen zijn van Umbria en het is niet zo zeer dat de zool piept, maar de hele laars... bij elke kleine beweging kraakt het leer al.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:15

kimmylhh schreef:
Mijn laarzen zijn van Umbria en het is niet zo zeer dat de zool piept, maar de hele laars... bij elke kleine beweging kraakt het leer al.

Wel vreemd... Ik zie dat het een italiaans merk is, dus neem aan dat er ook sprake is van Italiaans leer, dat moet heel zacht zijn. En als jij zegt dat het een rib uit je lijf is geweest, neem ik ook aan dat het met 150 euro niet op houdt...
Want rond de 150 euro kun je nog wel eens minder goede kwaliteit leer hebben. Dit is dan vaak leer van runderen die gewond zijn geweest en dit vertoont dan kleine littekentjes. Vaak is het heel goed te verbergen en zie je er bijna niets van. Mijn oude Mondoni's (oke 4 paar leren laarzen van 4 merken) hadden dit bijvoorbeeld. Deze laarzen waren ook gecoat, er zat een klein plastic laagje over het leer.
Ik kan me voorstellen dat in dit soort gevallen het leer kan gaan piepen. Al hebben mijn Mondoni's nooit gepiept...

Maar als je serieus geld hebt uitgegeven aan je laarzen, is het misschien toch raadzaam om even contact op te nemen met de leverancier. Misschien heeft die een plausibele uitleg.

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:23

Janine1990 schreef:
kimmylhh schreef:

Wel vreemd... Ik zie dat het een italiaans merk is, dus neem aan dat er ook sprake is van Italiaans leer, dat moet heel zacht zijn. En als jij zegt dat het een rib uit je lijf is geweest, neem ik ook aan dat het met 150 euro niet op houdt...
Want rond de 150 euro kun je nog wel eens minder goede kwaliteit leer hebben. Dit is dan vaak leer van runderen die gewond zijn geweest en dit vertoont dan kleine littekentjes. Vaak is het heel goed te verbergen en zie je er bijna niets van. Mijn oude Mondoni's (oke 4 paar leren laarzen van 4 merken) hadden dit bijvoorbeeld. Deze laarzen waren ook gecoat, er zat een klein plastic laagje over het leer.
Ik kan me voorstellen dat in dit soort gevallen het leer kan gaan piepen. Al hebben mijn Mondoni's nooit gepiept...

Maar als je serieus geld hebt uitgegeven aan je laarzen, is het misschien toch raadzaam om even contact op te nemen met de leverancier. Misschien heeft die een plausibele uitleg.

Bedankt voor de informatie! Mijn laarzen waren in de 300 euro en verwacht dus ook niet dat het leer van slechte kwaliteit zou zijn... Wel heb ik de leveranciers net een mailtje gestuurd en ben nu aan het wachten op een antwoord :). Hoe dan ook is het vervelend want ik neem niet aan dat zulke dure rijlaarzen zo horen te piepen... Of is dit normaal en moet je ze eerst nog inlopen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:24

kimmylhh schreef:
Bedankt voor de informatie! Mijn laarzen waren in de 300 euro en verwacht dus ook niet dat het leer van slechte kwaliteit zou zijn... Wel heb ik de leveranciers net een mailtje gestuurd en ben nu aan het wachten op een antwoord :). Hoe dan ook is het vervelend want ik neem niet aan dat zulke dure rijlaarzen zo horen te piepen... Of is dit normaal en moet je ze eerst nog inlopen?

Leren laarzen moet je altijd inlopen hoor :j

Mijn Petries heb ik 4 weken over gedaan, Derby's heb ik talloze keren mee gereden voordat ik er echt iets mee kon. Enkel mijn Celeris laarzen ben ik heel snel mee gaan rijden en kon ik ook heel snel wel wat mee. Maar ook daarvan heb ik nog wel eens zere knieholtes e.d.

Maar piepen hebben ze nooit gedaan...

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:27

Janine1990 schreef:
kimmylhh schreef:

Maar piepen hebben ze nooit gedaan...

Raar dat de mijne dit wel doen... Hebben jouw laarzen nooit enige geluiden gemaakt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:31

kimmylhh schreef:
Raar dat de mijne dit wel doen... Hebben jouw laarzen nooit enige geluiden gemaakt?

Nope, maar ik heb geen Italiaanse laarzen hoor. Italiaans leer is veel zachter dan het leer waar mijn laarzen van zijn gemaakt. Dus het kan meer kreukelen en daardoor misschien wat meer kraken?

Al heb ik ook lakleren laarzen en die piepen of kraken ook nooit.

Wacht trouwens niet te lang op een antwoord, de beller is sneller. En voordat ze zeggen dat je iets met je laarzen hebt uitgespookt wanneer je langs kan komen ofzo.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:59

Omdat de vraag betrekking heeft op laarzen (en niet op harnachement) verplaats ik het topic naar [RUI] Ruiter.