Handschoenen, waarom wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Handschoenen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 17:38

LET OP
Dit is geen discussie topic, je mag best meningen delen, maar ik wil hier geen ruzie beginnen *\o/*

Ikzelf rij graag met handschoenen, omdat ik anders na 2 keer al weer last heb van de plekken waar de teugels liggen, halve blaren dus. Soms gaan die door naar hele blaren. En ik voel me dus ontzettend kaal als ik een keer zonder handschoenen rij.

Nu hoor ik van mensen dat dit raar is etc. (Dus dat ik mn handen openrij).

Waarom rijden jullie met of zonder handschoenen?

En welke handschoenen gebruiken jullie? En wat vinden jullie van ze?
Ikzelf heb meestal goedkope, 1 keer waren ze naar een strandritje al kapot, maar die kunnen inruilen. Waren wel erg goedkoop maarja, voor even kon het wel. Nu heb ik wat dikkere, gaan allang mee maar totaal niet fijn qua beweging/soepelheid. Vanmiddag nieuwe soepele gekocht.

ElSea

Re: Handschoenen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:50

Ik denk dat als je blaren op je teugels krijgt je veelste veel druk hebt op je teugels. Zelf kan ik niet meer zonder handschoenen door littekens, maar daarvoor wel altijd zonder gereden.

nienkehelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:50

ik rij zonder handschoenen en vind dat eigenlijk heel fijn ook in de winter rij ik zonder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:51

Dat is kul liekec. Het kán zo zijn dat ze te veel druk heeft maar ik heb bv 0 druk op mijn teugels en zonder handschoenen heb ik direct blaren.
Hier dus altijd met handschoenen. Ik heb gewoon altijd een erg gevoelige huid gehad en sinds medicijnengebruik is dat niet beter geworden. (bij alles trouwens, zodra ik ga hooi geven of de mestvork moet hanteren is het ook met handschoenen.

Ik heb overigens lederen handschoenen van scippis.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-02-17 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:54

Ik rijd/men/longeer altijd met handschoentjes. Heb zelf handschoentjes van Roeckl, die zijn heel fijn.

Heb een hele gevoelige huid met eczeem op mijn handen dus zonder handschoentjes liggen mijn vingers meteen helemaal open.

Als ze ineens gaan trekken met het longeren heb je tenminste geen brandwonden als het touw door je handen schiet.

Plus het geeft meer grip.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:55

Ik rijd ook altijd met handschoenen. Mee begonnen als kind vanwege koude handen in de winter en toen nooit meer gestopt. Als ik nu zonder handschoenen rijd heb ik meteen blaren op mijn vingers staan en de handschoenen moeten ook echt van redelijke kwaliteit zijn, anders heb ik ze zo stuk. Ik gooi het op het feit dat ik snel mijn teugels uit mijn handen laat glippen, waardoor de teugels dus erg vaak langs mijn vingers schuren. Nu ik er meer op let gaan mijn handschoenen ook langer mee.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:55

Ik rijd ook altijd met handschoenen, hor warm of koud het ook is. Zonder handschoenen voel ik mij erg kaal. Ook heb ik ze aan als ik wandel of longeer, het heeft ook net dat beetje extra grip.
Ik heb altijd die goedekope van de welkoop. Soms kan ik elke maand wel nieuwe halen maar ik vind ze heerlijk zitten!

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:56

Als ik het hoofdstel van het haakje pak heb ik al een blaar. Dus rij ik met. Heeft niets met druk te maken, maar alles met een gevoelige huid :Y)

RavenCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:57

Je voorkeur kan ook veranderen:

Ik rij momenteel graag zonder handschoenen, omdat ik dan net iets meer subtiel gevoel heb. Het scheelt natuurlijk wel als je een paard rijdt dat heel licht aan het bit is. Toen ik als kind op van die stugge manegeponies die door het bit heen trekken reed, had ik ook geregeld mijn handen open en dus standaard rijhandschoentjes. Nu rij ik alleen met echt koud weer met een paar fleecehandschoentjes van de Hema.

Het kan ook helpen om te kijken of andere teugels verschil maken. Ik vind zelf bijvoorbeeld stoffen teugels prettiger dan leer, maar andere mensen krijgen weer sneller blaren van stof. Met van die rare plakkerige antislipteugels kan ik helemaal niet rijden.

Edit: ik heb dus wel echt probleemloze huid op mijn handen: ik kan ook de hele dag klussen met blote handen zonder problemen bijvoorbeeld.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:58

Ik rij altijd zonder. Vind het te warm met handschoenen. Ik heb trouwens nog nooit last van blaren oid gehad :D.

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:59

Ik dacht vandaag net hieraan. Ik rij namelijk altijd zonder handschoenen. Heb ik gewoon het idee dat ik beter contact heb. Eigenlijk onzin, maar dat denk ik soms wel. Ik heb in de winter wel met handschoentjes gereden maar als ik dan lekker warm was gingen die snel uit. Maar nu begin ik wel wat blaren te krijgen om mijn linkerringvinger. Heb ook niet het idee dat het komt door de druk, maar gewoon daar een dunnere huid. Grappig is dat ik er rechts helemaal geen last van heb

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:00

Ik reed eerder altijd met handschoentjes maar sinds ik een periode had dat ik ze altijd vergat, ben ik eigenlijk zonder gaan rijden. :') Ik had de eerste paar keer wel dat ik echt zere vingers kreeg en tot een keer toe ook blaren, maar ik heb daar nu geen last meer van. Ik vind het ook fijner nu met handschoenen, heb het gevoel dat ik meer contact heb en dat ik het paard beter aanvoel.

Wat ik wel een nadeel vond, was overigens ook niet zo handig van mijzelf hoor, was dat ik een tijdje terug tijdens een springwedstrijd ineens wel weer met handschoentjes reed waarbij de teugels constant uit mijn handen gleden. Het paard waarop ik reed was super enthousiast en ging dus keihard door de bak, maar door de gladde handschoentjes gleden de teugels constant door mijn vingers heen waardoor ik meer moeite had om paard in te houden.
Ik had dus beter met handschoentjes kunnen oefenen van tevoren (of betere handschoentjes moeten kopen die meer grip hebben). Overigens wel tweede geworden toen, met als commentaar dat ik meer rust mocht houden tijdens het parcours :+
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 18-02-17 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:02

Alleen als het echt koud is rijd ik met handschoenen. Ik vind zonder veel fijner, kan ik het allemaal wat preciezer voelen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:03

Hangt er bij mij flink van af, ik heb altijd zonder gereden maar een paar jaar terug op een manege haalde ik ook steeds mijn handen bijna open na een uurtje les, en dat is ook echt niet omdat ik nou zo bezig ben met de teugels.
Daarna ben ik weer naar een andere stal gegaan, en daar had ik weer nergens last van! Geen flauw idee waardoor het komt maar ik gok dat het misschien ook te maken heeft met het materiaal waar de teugels van gemaakt zijn en hoe het onderhouden is?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:03

Ik rij alleen met handschoenen als het onder de 10 graden is. Verder niet want eigenlijk vind ik het niet fijn zitten...maar aangezien mijn handen geel en blauw en gevoelloos worden onder de 10 graden heb ik geen keus...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:04

In de winter rij ik met handschoenen zodra de temperatuur onder 5 graden is.
Verder ligt het aan de teugels, met gewone leren, rij ik zonder handschoenen.
Met die beetje gevlochten, nylonachtige altijd met handschoentjes, die zijn gewoon niet fijn.

Dus heb altijd handschoenen in mijn zak zitten.

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:20

Ik rijd altijd zonder, tenzij het zo koud is dat ik mn vingers niet meer voel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:28

Lag bij mij altijd een beetje aan het paard dat ik reed. Bij mn eigen pony vaak zonder, bij een ander jong paard altijd met, want die liep altijd met het bit te klooien en proberen de teugels uit mn handen te trekken. En meestal had ik ze in de winter standaard wel aan.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:33

Voorheen reed ik altijd in de winter met handschoenen vanwege de kou en in de zomer zonder. Voor mij is de overgangsperiode alleen altijd vervelend (krijg dan blaren omdat mijn handen niks gewend zijn). Als ik dan een aantal keren zonder handschoenen heb gereden is dat wel weer weg. Maar tegenwoordig heb ik geen zin meer om elk voorjaar opnieuw te 'wennen' aan zonder handschoenen rijden haha, dus rijd ik maar het hele jaar door met handschoenen.

De handschoenen die ik heb zijn de BR jos lansink. Vind het persoonlijk erg fijne handschoenen. Voor wedstrijden heb ik handschoenen van Roeckl, zijn toch een stuk soepeler maar vind ze te duur voor dagelijks gebruik omdat ze behoorlijk snel slijten.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:36

Mocht je vallen o.i.d., dan heeft je hand een beschermlaag.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:41

Ik rijd soms met handschoenen, en soms niet. Met buitenrijden meestal wel, anders krijg ik snel blaren als het paard vaak wat probeert te eten. Zonder handschoenen vind ik eigenlijk wel fijner, omdat ik dan alles beter kan voelen.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:49

Ik rijd zelf met handschoentjes. Ik heb van de decathlon ontzettend fijne handschoentjes van leer die heel soepel zijn. Zonder handschoenen rijd ik ook altijd mn handen open op de teugels van mjn verzorgpony.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:53

Vroeger vond ik handschoenen verschrikkelijk, ik kon er niks mee.... De laatste jaren dat ik paarden had kon ik niet meer zonder, en sinds ik nagelstyliste ben doe ik alles met handschoenen (poetsen, buiten zetten, mesten, etc).
Ik gad altijd de goedkoopste leren die ik kon vinden

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:03

Ik rijd altijd met handschoenen, vind dit ook fijner. Ik heb op mijn huidige wedstrijdmerrie dat ik in principe zonder kan rijden, op mijn andere merrie haal ik finaal mijn handen open :=
dat is echt een mannenpaard en is flink sterk voor mij om bij elkaar te rijden.

Ik raad het al mijn leerlingen hier wel altijd aan om handschoenen te dragen, je hebt toch meer grip met rijden, vooral als het kouder is of er regen valt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:32

Zonder, enorme hekel aan handschoenen. Alleen met een dressuur wedstrijd trek ik ze nog aan, omdat juryleden het graag zien. Voor kou moeten mijn vingers er echt vanaf vriezen en dan trek ik zomer handschoenen aan. Vind het contact met handschoenen ook zoveel minder subtiel.