Hele dag hoofdpijn na het paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Hele dag hoofdpijn na het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:16

Wie herkent zich hierin?

Na het paardrijden ben ik echt een hele dag 'out', puur door de hoofdpijn. Het is een vervelend, drukkend en vooral vermoeiend gevoel. Ik heb het eigenlijk altijd al gehad, helaas. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd wel stress heb voor het rijden/voor de les. Maar zelfs na een ontspannen buitenrit heb ik vaak last.

Ik heb een simpele, verstelbare HH cap, model Chinook. Zou het daar aan liggen? De cap is nochtans ruim verstelbaar en speel daar dan ook vaak mee. Als ik last krijg zet ik hem wat losser. Maar uiteindelijk verandert dat niet veel.

Ik ben wel niet van plan om veel geld te gaan spenderen aan een cap, omdat ik ook maar een boscross ruiter ben. Zolang het mijn hoofd beschermd, het comfortabel zit en ik er geen champignon hoofd in heb, is het prima.

MarliesV

Re: Hele dag hoofdpijn na het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:26

Denk eerder dat het spanningshoofdpijn is dan door je cap.
Als ik het zo lees verkramp je en zet je de spieren vast door stress rond het verzorgen en rijden.

De oorzaak van de stress aanpakken is het meest logische advies maar niet altijd mogelijk natuurlijk.

Een goede fysiotherapeut of manueel therapeut zou je wel voort kunnen helpen denk ik. Die kan je manieren geven om spanning te verminderen in je nek en schouders en helpen met de juiste houding om een deel van die spanning te voorkomen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:34

Sport je verder wel genoeg?
Anders kunnen het ook nafvalstoffen zijn waar je last van hebt.

Kun je niet een x een andere cap lenen, dan kun je dat iig uitsluiten.
Of thuis je cap een uurtje op houden ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:37

Even veel water drinken na het rijden, dan kunnen inderdaad afvalstoffen weg. Maar het kan wel door je cap komen ook, misschien een keertje een andere proberen. Misschien dat je nekspieren ook wat anders doen door je cap.
(ik zou zeggen een keertje zonder cap, maarja risico)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:42

Ik sport verder niet buiten het paardrijden. Verder rijd ik tegenwoordig ook maar sporadisch. Ben nu vooral met de training van mijn paard bezig en heb de accommodatie hier thuis niet om eigenlijk genoeg te kunnen trainen, helaas. Het is dat ik nu vakantie heb, dat ik meer tijd heb. In de week woon ik in de stad voor mijn studie. Ondanks dat ik misschien niet super veel sport, ben ik wel gewoon fit en zou ik het zo wel weer kunnen oppakken denk ik :)

Bij het verzorgen heb ik ook niet echt stress en dus ook geen hoofdpijn. Is puur als ik in het zadel zit. Ik zou eigenlijk idd eens moeten testen met een andere cap. Ik heb niet heel lang geleden even zonder gereden (Ja, foei van mezelf :o ) en toen had ik - zover ik me kan herinneren - gewoon geen hoofdpijn. Zonder rijden is echter niet echt een optie uiteraard, omdat ik ook regelmatig de weg op ga.

@Freya6 Water drinken na het rijden zal ik eens proberen ook. Betrapte me er op bij de laatste les dat ik mijn flesje water had moeten meenemen..

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:42

Hoe komt het dat je altijd stress hebt voor het rijden, bang om te vallen o.i.d? misschien dat je toch teveel je schouders en nek aanspant hierdoor wat de hoofdpijn veroorzaakt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:43

Ik vermoed ook eerder een houdings-, ademhalings- of spanningsprobleem. Heb je iemand die met je mee kan kijken? Een capprobleem zou eerder over moeten zijn, al kun je het ook simpel checken door eens een andere cap te gebruiken (lenen).

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:46

misschien een idee om een keer je cap op te zetten tijdens het verzorgen om te kijken of je dan wel hoofdpijn krijgt??
mocht je het dan wel hebben is een nieuwe cap wellicht toch de oplossing, zoniet dan kan je dat ook gelijk volledig uitsluiten en op zoek gaan naar andere oplossingen....

ik heb ook een tijd gehad dat ik na het rijden migraine kreeg, dat bleek dus inderdaad aan de cap te liggen en is met een nieuwe (goedkope) cap volledig opgelost

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:46

Laat je even weten als je erachter komt wat het was?
ps. ik kreeg ook altijd hoofdpijn van een cap. Daarna jaren zonder gereden, tot de lichtgewicht caps kwamen, daarmee ging het beter.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 06-02-17 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:47

Ik kan hier over meepraten. Bij mij pure stress. Ik gok maar zo dat dat bij jou ook het geval is.

Ik ben nog niet achter de oplossing maar die is waarschijnlijk heel persoonlijk. Doe in ieder geval je best te ontspannen voor het rijden. Hoe je het best kunt ontspannen is dan aan jou.
Ik zoek vaak afleiding dan ben ik niet zo gefocussed op ik moet dalijk rijden oef.
Er geen gaan met een mindset van we maken lol en zien wel wat we gaan doen is ook een oplossing. Ook in de les voelt het voor jou fijn veel te stappen doe je dat een keer.

Succes er mee!! En vooral als je twijfelt aan je cap kijken of een andere beter zit.

Charvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:48

Ik denk dat het aan de cap ligt had dit zelf namelijk ook!
Ik had ook een verstelbare cap, hij was niet te klein en bij hoofdpijn deed ik hem ook losser.
Daarom had ik een nieuwe cap gekocht die niet verstelbaar is en van een ander merk.
Ik heb nu geen last meer van hoofdpijn na het rijden.
Het ligt waarschijnlijk aan de vorm van de cap en dat is per merk verschillend. *\o/*

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:49

maylotje, dat is toch zonde... Paardrijden zou toch óók ontspanning moeten zijn. Als ik met je mee zou kunnen denken (ik ben Centered Riding-instructeur, fysiotherapeut en heb mij flink verdiept in houding en zit van de ruiter), stuur me dan gerust een pb. :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 17:52

Ik ben een stresskip. Heb heel snel stress. Vaak voor de stomste dingen. Ik ben niet bang om te vallen, maar het 'onbekende' geeft me stress. In de zin van; Hoe gaat de les verlopen? Ik heb een heel braaf paard, gaat echt niet snel bokken of gekke sprongen maken. Maar we moeten wel wat weer werken aan het (zelf)vertrouwen :) Ik ben afgelopen zomer gevallen op buitenrit en was enorm overstuur. Het is toen dat ik besloten heb om van 0 te beginnen. Nu ben ik dus bezig geweest met grondwerk, en sinds de afgelopen 3 lessen zijn we terug bezig in het zadel. Ik heb een hele fijne instructeur die zelf ook rustig is en me wel kan doen ontspannen door gewoon samen voor de les even te spreken over koetjes en kalfjes. Sowieso zijn mijn lessen niet de gemakkelijkste. In de zin dat ze zelf voor mij mentaal een uitdaging vormen soms en ik er ook mijn hoofd echt moet bijhouden.

Vroeger toen ik nog in de ponyclub/manege reed was het ook altijd stress.. En toen was het vooral omdat ik niet wist welke pony ik bijvoorbeeld ging krijgen.

Zal mijn cap eens opzetten tijdens het verzorgen idd. Moet ze zo meteen toch gaan voeren, kan ik het gelijk eens testen :+ Heb de cap al enkele jaren, ben er wel eens mee gevallen op straat maar leek geen echte schade te hebben gehad (heb de foam gechecked), maar zou dus toch uiteindelijk wel eens vervangen mogen worden.

Het ding is dat ik wel een nieuwe cap kan gaan kopen, het in de winkel lekker zit maar als ik dan terug in het zadel zit het ook weer anders is. Want je hoofd zwelt toch op tijdens de inspanning, niet? Dan zit je er ook wel mee :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:11

Ik zou zeker een nieuwe cap kopen. Sinds ik voor mijn hoofd getrapt ben (zonder cap, vanaf de grond, foutje) ben ik daar nog wat stelliger in.

Goed dat je zo bewust bezig bent. Die hoofdpijn klinkt echt wel als een stress/houding iets. De spieren rond je bovenrug en nek kunnen flink hoofdpijn veroorzaken. Als je je fijn voelt bij je instructeur, bespreek dit dan eens.
IK zou het als instructeur echt willen weten als dit aan de hand is. Dan kun je nog gerichter opletten. Spanning tijdens het paardrijden is niet prettig en werkt absoluut averechts. Er zijn relatief simpele technieken om hieraan te werken, die je zelfs kan oefenen zonder dat je aan het rijden bent.
Ik hoop dat je snel weer meer kunt genieten van het rijden, dat is je gegund!

YB_VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:13

Ik heb dit ook een tijd gehad, maar na de aanschaf van een nieuwe cap nooit meer last van gehad.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:25

Als het de cap niet is, drink je voldoende water? Bij inspanning verlies je veel vocht. Je hoeft daarvoor niet eens te zweten, maar met je ademhaling verlies je al veel vocht! Hoofdpijn is 1 van de symptomen voor vochtgebrek. Goed water drinken!
Ik word bijvoorbeeld erg benauwd als ik te weinig vocht binnen krijg.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 19:09

Heb net even mijn cap dus opgehad bij het voeren etc van de paarden. Ik voelde wel enige druk, en wat me vooral op viel is dat mijn cap wel héél strak stond van vorige keer >;) Heb hem meteen dus flink wat losser moeten zetten. Ik heb wel echt niet zo'n hoofdpijn als na het rijden, dus is het misschien dan toch de combinatie van inspanning/stress?

Ik zou idd echt meer water moeten drinken. Als ik water bij de hand heb, drink ik ook best veel. Moet er dus echt meer op gaan letten dat ik het veel meer bij de hand heb. Een oude gewoonte na het paardrijden is namelijk om een heel blikje ice-tea naar binnen te kappen, maar dat is uiteraard niet zo gezond :=

Eens ik bezig ben geniet ik wel van het rijden hoor. Al is het nu echt trainen, wel met rustmomenten, maar toch moet ik echt meedenken bij de oefeningen. En soms moet ik dan ook toegeven dat ik het echt niet gesnapt heb. Gelukkig is mijn instructeur zo fijn om het dan gewoon nog eens duidelijker te herhalen en eventueel op de grond voor te tonen wat juist de bedoeling is :j Ik film ook mijn trainingen, zodat ik altijd kan terugkijken. Dat vind ik zelf ook erg belangrijk, zodat ik mijn houding ook eens 'vanaf de bakrand' kan zien.

Ik denk eigenlijk, moest ik meer kunnen rijden, dat het ook wel beter zou worden. Als het meer een 'routine' wordt. De vooruitgang in de lessen doet uiteraard ook veel. Laatste les ging best goed, dus dat geeft me weer een boost. Terwijl de les daarvoor een hoop gesukkel was. (Vermoedelijk had ik daarom ook meer stress voor deze les)

Ik ga toch naar Equitana, dus kan eens rustig rondkijken naar een nieuwe cap ook.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:14

Ben je niet allergisch? Hoofdpijn komt bij mij namelijk bekend voor, en soms zelfs zo heftig dat ik zwarte vlekken en uiteindelijk helemaal niets meer zie tot ik geslapen heb.

Bij mijn eigen paard heb ik er geen last (meer) van, maar met vreemde paardenop evenementen of in een binnenbak merk ik het direct.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 19:40

Allergisch voor? Paarden? Denk het niet, want dan zou ik het bij grondwerken/in de omgang ook last hebben.. Zwarte vlekken etc heb ik dan wel weer geen last van.

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:46

Hoofdpijn na het rijden herken ik wel, niet door stress maar wel door opperste concentratie. Dan houd ik mijn kaken erg stijf op elkaar gedrukt/aangespannen. Tijdens het rijden merk ik hier niets van maar na afloop kan ik ineens BAM enorm bonkende hoofdpijn hebben.

Nu ik me daar bewust van ben probeer ik er op te letten en merk ik vaak al tijdens het rijden wanneer ik weer eens met gespannen kaken zit en kan ik de boel weer ontspannen en losgooien

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:52

Ik heb de laatste posts niet gelezen, maar ik heb ook een tijd heel veel hoofdpijn gehad na het rijden. Lang gezocht naar een mogelijke oorzaak zoals vochttekort, verkeerde cap, te warm e.d.
Uiteindelijk bij de fysio terecht gekomen en die verklaarde het als inspanningshoofdpijnen die bij mij vooral gelinkt waren aan voeding (koolhydraten), in combinatie met conditie en spierspanning door scheef zitten.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:53

Ik had dit altijd heel erg toen ik rijden nog spannend vond of als ik zelf te gestresst was.. misschien dat dit bij jou ook het geval is?
Onbewust ben je toch verkeerd bezig waarschijnlijk.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:55

Je kunt ook hoofdpijn krijgen van een wervelblokkade in de nek. Vaak kijken we naar ons paard of onder de cap door met een knikje naar voren waardoor je een veranderde wervelstand krijgt (plus nog eens schudden en je schouder-nek spieren vastzetten vaak).
Ik zou eens langs een goede manueel therapeut gaan en ook iemand laten kijken naar je houding op het paard. Als je bvb te ver naar voor of achter leunt op je paard geeft dit al een knik in je nek (denk maar aan de oude vrouwen die gebogen met een stok lopen, die moeten continue hun nek overstrekken om iets voor zich te kunnen zien ipv de grond).

Succes! Hoop dat, wat de reden ook is, het snel betert :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:58

Dit heb ik ook regelmatig, ik heb last van spierknopen. Ik laat deze 1x in de maand los maken en dat helpt behoorlijk goed. Ik voel wanneer het weer nodig is en dan ga ik naar de masseur

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:04

Een keer zonder cap rijden dan weet je het zeker. :)