Een overwinning: Na 9 jaar weer op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Een overwinning: Na 9 jaar weer op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 23:33

Hoi Bokkers,

Vandaag was het zover!
Bloednerveus kwam ik vanochtend op stal aan.
Chantal van Trailerladen zonder stress kwam langs om mij te helpen met het trailerladen van mijn haflinger.
Er waren zoveel verschillende verhalen, ze zou gaan hangen, gaan zitten, zou zich achterover gooien en zo nog meer.
Al jaren modder ik af en toe aan door wat te oefenen, maar nooit is het mij gelukt om haar afgesloten op de trailer te krijgen. Wat er ooit gebeurt is? Ik heb er geen idee van.

Vanaf het moment dat Chantal met Remy aan het werk ging was mij duidelijk dat dit zou gaan lukken. Ze liet remy kennis maken met het werken rondom de trailer en stelde zich op als duidelijke leider. Longeren naast de trailer, achter de trailer en over de klep. Remy deed braaf wat haar gevraagd werd. Zo werd haar duidelijk dat ze voor de trailer moest werken en in de trailer kon rusten. Eigenlijk was het zo gedaan. Een rondje longeren, duidelijk wijzen en hup, daar stond ze. Tjonge wat was ik trots! Mijn eigen zenuwen opzij gezet en ook ik ging aan de slag. Met aanwijzingen lukte het mij na korte tijd om Remy vanuit zichzelf de trailer op te laten lopen. Wat een verademing! Wat was ik trots!
Mijn grootste angst was echter hetgeen ze zou doen wanneer de klep dicht ging. Je raadt het al: helemaal niks. Mooi dacht ik! We kunnen een stukje rijden.
Nu bleek dat hier het probleem zat. Remy gaat iets hangen tegen de zijkant. Na wat rustig stoppen en opbouwen hebben we een stukje kunnen rijden terwijl Remy bleef staan.
Doel behaald! Wat was ik trots en blij. Eindelijk weer uitzicht op een wedstrijd of evenement! Iets waar ik al heel lang van droom.

Dit stukje evenwicht is echter nog wel iets om aandacht aan te besteden. Ze moet het vertrouwen in het rijden weer terug krijgen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben van plan om de komende tijd steeds te laden en een klein stukje te gaan rijden. Zo kan ze rustig haar vertrouwen in het rijden terugwinnen.
Voorlopig eerst nog even genieten van deze enorme overwinning!

Bedankt voor het lezen! :evaw:

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:04

Wat voor trailer heb je? Ik ben namelijk een keer over gegaan van een 2 paardstrailer met houten tussenschot naar een trailer met zo'n plastic tussenschot. De pony die we toen hadden had plots flinke balans problemen tijdens het vervoer. Blijkbaar had ze haar benen altijd schrap gezet tegen de kanten, gelukkig is ze redelijk snel aan de nieuwe trailer gewend.

_suus19_

Re: Een overwinning: Na 9 jaar weer op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:26

Ik lees even mee. Mijn paard heeft dat balans probleem ook, hij gaat achter op rust staan ipv zich schap te zetten en bij iedere bocht verliest hij zijn evenwicht. Na zo een keer gevallen te zijn, zijn we beiden doodsbang.

Het soort trailer lag het bij ons niet aan, alles geprobeerd.

Hij staat nu in training ergens om het weer goed te krijgen. Als ik van hun de gouden tip hoor hoe ze het opgelost hebben, laat ik het hier weten. Voor nu helaas dus nog geen tips.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 00:39

Zorg dat er genoeg ruimte is, zodat de benen wijd gezet kunnen worden voor het evenwicht. Dus een
1 1/2 paards trailer of 2 paards zonder tussenschot.

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:17

Wow...wat fijn! Je kan zeker trots zijn op jezelf

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:35

JeaDH schreef:
Wat voor trailer heb je? Ik ben namelijk een keer over gegaan van een 2 paardstrailer met houten tussenschot naar een trailer met zo'n plastic tussenschot. De pony die we toen hadden had plots flinke balans problemen tijdens het vervoer. Blijkbaar had ze haar benen altijd schrap gezet tegen de kanten, gelukkig is ze redelijk snel aan de nieuwe trailer gewend.

zigranta schreef:
Zorg dat er genoeg ruimte is, zodat de benen wijd gezet kunnen worden voor het evenwicht. Dus een
1 1/2 paards trailer of 2 paards zonder tussenschot.

Soort trailer kan inderdaad veel verschil maken. Maar Wat voor het ene paard werkt, werkt voor de ander juist niet!
Die van mij heeft dan wel geen enkel probleem met de trailer, maar hij is 1 keer vervoerd in een 1,5 paards trailer en toen is ie erbij gaan liggen. Écht geen angst of iets, bij het open maken van de trailer was ie gewoon relaxed liggend hooi aan het knabbelen 8)7 en moest ie flink geport worden om weer op te staan.. Liggend was veel handiger en veel minder wiebelig zo volgens hem. Daarom vervoeren we hem nu altijd in een tweepaardstrailer met tussenschot, ( meestal ook zónder hooinet, dan staat hij veel rustiger. Met hooinet gaat ie echt in de volle aanval op dat ding klooien en staat je hele trailer te schudden := )

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 07:11

Even een update.
Laden gaat nog steeds fantastisch!
Met rijden merk ik alleen dat ze nog steeds erg onstabiel is.
Ik durf momenteel alleen nog kleie stukjez het erf op, zodra er een bocht aankomt zakt ze in naar de zijkant.
Ze raakt volledig uit balans en staat dan te trillen op haar benen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:16

Heb je al eens getest of je paard om durft te stappen in een stilstaande trailer. Blijkbaar snappen sommige paarden dat in het begin niet goed en staan daardoor heel instabiel.

Staat je paard in een 2 paards trailer? Mijn paard bijvoorbeeld kan daar echt niet in. Het smalle past hem totaal niet en hij gaat dan ook enge dingen uithalen. In een 2 paards met schuin schot of een 1,5 paards heb ik het makkelijkste paard wat er is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:48

Mijn vorige paard, ZZ springen, dus heel vaak mee geweest op de trailer, kon alleen breed staan en niet eenpaards.
Dus ik zette het schot schuin achter, lange stang er achter en zij kon dan breed en scheef staan. Dan stond ze super braaf. Maar als je haar eenpaards zette, liet ze zich vallen in de bochten.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 13:00

Ze staat nu in een 1,5 paards trailer.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:33

Hier was de truc om eerst tijdens grondwerk mijn paard te leren om opzij en over te stappen. Daarna ook op de veewagen en daarna ook tijdens het rijden.
Dit paard ging heel wijd staan om zijn evenwicht te houden en durfde vervolgens niet meer te bewegen. Hij gleed zo steeds verder weg :+ nu geen enkel probleem meer.

Soms scheelt het ook als ze een reismaatje hebben wat heel rustig blijft, hier een hele brave shetlander.

En het kan schelen of je wel of geen bodembedekking gebruikt.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:38

Hey heb je misschien een website van Chantal waar ik op kan kijken? Mijn paard durft namelijk absoluut niet de trailer in... We zijn altijd minimaal 45 minuten bezig met laden als het al geen uur is. Ik heb niet genoeg ervaring om haar hier verder in te begeleiden en ben daarom op zoek naar iemand die er wel ervaring in heeft en ons (mij en mijn paard) kan leren hoe we het laden het beste kunnen aanpakken.