Bang door het schrikken van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissNikkie

Bang door het schrikken van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 19:12

Hallo bokkers,

Laatst ging ik naar buiten met mijn super lieve fjord. Ze luistert normaal heel erg goed en is helemaal niet fris maar dit keer was anders. We waren ongeveer een kilometer van zij huis weg en het was echt niet de eerste keer dat we dat stukje liepen. Normaal altijd zonder problemen maar laatst keerde ze zo om en ging ze bokkend in rengalop terug naar zijn stal. Ik heb haar proberen om te keren, te remmen, zachter te laten gaan maar niks lukte. Ik voelde me zo machteloos maar ik was vooral bang omdat mijn fjord over de stoep ging rennen waar allemaal mensen liepen en we moesten de weg over om naar zijn stal te gaan. Dat is echt een hele drukke weg maar ze stak zo over in volle rengalop. Zo voor alle auto's.
Door dit ben ik dus heel bang geworden om weer op te stappen en zie ik het al helemaal niet voor me om naar buiten te gaan. Ik hoop dat jullie tips hebben

MissesDon

Re: Bang door het schrikken van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:35

Dan zal ze vast ergens angst van hebben gehad? Was ze voor ze wegrende eerst wat stijf, dan bedoel ik of ze verstijfde? Probeer heel goed te voelen en kijken naar je paard en de signalen eerder op te vangen. Ga de volgende keer met haar aan de hand wandelen dat stukje voor het vertrouwen weer teurg te krijgen. Belangrijk is dat je probeert door te ademen en niet meer denken aan wat is gebeurd. Anders komen jullie in een vicueuze cirkel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:39

Voor jullie veiligheid zou ik het buitenrijden even nalaten en eerst op eigen terrein oefenen.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:51

Heb je ook de angst wanneer je gewoon in een bak wil gaan rijden? Daar kan eigenlijk vrijwel niets gebeuren, toch? Ik herken je probleem wel. Ik ben er ook een keer goed hard vandoor gegaan met een paard. Ik hield er niets aan, in volle rengalop rende hij op de drukke provinciale weg af. Ik was doodsbang. Gelukkig heb ik nét voor die weg hem nog om kunnen trekken. Maar heb sindsdien wel wat angst op buitenrit. Wat bij mij heeft geholpen is om eerst met een hele brave pony op buitenrit te gaan. En verder ook met iemand anders erbij. Misschien helpt dat bij jou ook!

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:46

Tijdelijk niet buitenrijden en terug opbouwen aan de hand, en liefst met een ouder ervaren paard erbij

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:02

Hoe lang heb je je paard al? Omdraaien en terugrennen is wel een lastig iets. Meestal moet er nog wat beter aan de vertrouwensband en leiderschap gewerkt worden.

karim18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:25

Jeetje, wat herken ik dit. Ik had dit alleen op een buitenrit bij een onbekende manege. Dus op een onbekend paard. Daarna flink getraumatiseerd, en durfde niet meer op buitenrit. Ik zou misschien lekker andere dingen gaan doen met je paardje, even wat vertrouwen opbouwen terwijl je niet op buitenrit bent. En dan dat er iemand mee gaat misschien? Aan een halstertouwtje, met iemand die ernaast loopt? Of met een ander paard erbij? Uiteindelijk is het toch een kwestie van 'gewoon weer doen' maar dan op een manier waardoor je je iets minder controle-loos voelt denk ik. Sterkte, you can do it! :)

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:27

MissesDon schreef:
Dan zal ze vast ergens angst van hebben gehad? Was ze voor ze wegrende eerst wat stijf, dan bedoel ik of ze verstijfde? Probeer heel goed te voelen en kijken naar je paard en de signalen eerder op te vangen. Ga de volgende keer met haar aan de hand wandelen dat stukje voor het vertrouwen weer teurg te krijgen. Belangrijk is dat je probeert door te ademen en niet meer denken aan wat is gebeurd. Anders komen jullie in een vicueuze cirkel.

We denken echt niet dat het schrikken was. Ze begon namelijk eerst met een drafje heen en weer en daarna is ze pas keihard weggerend. Ook zijn we later weer teruggegaan. Toen zat me vriendin op haar en keek ze nergens naar. Toen konden we er gewoon met losse teugel lopen

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:29

anjali schreef:
Voor jullie veiligheid zou ik het buitenrijden even nalaten en eerst op eigen terrein oefenen.

Zijn we ook mee bezig. Binnenkort ga ik op het paardje van mijn tante naar buiten. Die is volledig bomproof en al wat ouder (21 jaar). Dan gaan we weer langs dat plekje om mijn angst daarvoor een beetje kwijt te raken. Ik ben gisteren weer begonnen met rijden op de fjord aan de longeerlijn

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:31

Queen123 schreef:
Heb je ook de angst wanneer je gewoon in een bak wil gaan rijden? Daar kan eigenlijk vrijwel niets gebeuren, toch? Ik herken je probleem wel. Ik ben er ook een keer goed hard vandoor gegaan met een paard. Ik hield er niets aan, in volle rengalop rende hij op de drukke provinciale weg af. Ik was doodsbang. Gelukkig heb ik nét voor die weg hem nog om kunnen trekken. Maar heb sindsdien wel wat angst op buitenrit. Wat bij mij heeft geholpen is om eerst met een hele brave pony op buitenrit te gaan. En verder ook met iemand anders erbij. Misschien helpt dat bij jou ook!

Echt angst wil ik het niet noemen maar ik stap niet zo zelfverzekerd meer op haar dan eerst. Ik rijd ook niet meer zo graag alleen. Ik heb inderdaad al besloten om op een ander paard naar buiten te gaan. Het paard van mijn tante namelijk. Die is volledig bomproof en al wat ouder

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:34

Underscore1 schreef:
Tijdelijk niet buitenrijden en terug opbouwen aan de hand, en liefst met een ouder ervaren paard erbij

Aan de hand is dus niks met haar. Dat hebben we al meerdere keren geprobeerd maar dan is ze echt niet te houden. Het is namelijk een grote fjord van 1,49.

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:38

Floortz schreef:
Hoe lang heb je je paard al? Omdraaien en terugrennen is wel een lastig iets. Meestal moet er nog wat beter aan de vertrouwensband en leiderschap gewerkt worden.

Ik heb haar nu 4 jaar. Het is inderdaad een pittige en eigenwijze fjord maar dat is toch wel wat de meeste fjorden hebben. Denk dat het de vertrouwensband niet is. Het gaat namelijk zo vaak goed op buitenrit. Eigenlijk altijd wel en we gaan ongeveer 1 keer per maand op buitenrit en we lopen elke week naar onze les en dat is ook buiten

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:40

karim18 schreef:
Jeetje, wat herken ik dit. Ik had dit alleen op een buitenrit bij een onbekende manege. Dus op een onbekend paard. Daarna flink getraumatiseerd, en durfde niet meer op buitenrit. Ik zou misschien lekker andere dingen gaan doen met je paardje, even wat vertrouwen opbouwen terwijl je niet op buitenrit bent. En dan dat er iemand mee gaat misschien? Aan een halstertouwtje, met iemand die ernaast loopt? Of met een ander paard erbij? Uiteindelijk is het toch een kwestie van 'gewoon weer doen' maar dan op een manier waardoor je je iets minder controle-loos voelt denk ik. Sterkte, you can do it! :)

Het probleem is juist dat mijn fjord op een privestal staat dus niet echt heel veel keuze met wie ik op buitenrit ga. Ook liep er al iemand met me mee met een touwtje maar dat maakte haar niks uit en je hebt niet veel te zeggen als een fjord van 1,49 en 500 kilo omkeert

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 22:41

Queen123 schreef:

Helaas was die van mij niet bang om in volle ren galop twee drukke wegen over te rennen. Ik was zo blij dat die mensen mij aan zagen komen en waren gestopt anders had ik dit waarschijnlijk niet kunnen typen.