Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MissesDon schreef:Dan zal ze vast ergens angst van hebben gehad? Was ze voor ze wegrende eerst wat stijf, dan bedoel ik of ze verstijfde? Probeer heel goed te voelen en kijken naar je paard en de signalen eerder op te vangen. Ga de volgende keer met haar aan de hand wandelen dat stukje voor het vertrouwen weer teurg te krijgen. Belangrijk is dat je probeert door te ademen en niet meer denken aan wat is gebeurd. Anders komen jullie in een vicueuze cirkel.
anjali schreef:Voor jullie veiligheid zou ik het buitenrijden even nalaten en eerst op eigen terrein oefenen.
Queen123 schreef:Heb je ook de angst wanneer je gewoon in een bak wil gaan rijden? Daar kan eigenlijk vrijwel niets gebeuren, toch? Ik herken je probleem wel. Ik ben er ook een keer goed hard vandoor gegaan met een paard. Ik hield er niets aan, in volle rengalop rende hij op de drukke provinciale weg af. Ik was doodsbang. Gelukkig heb ik nét voor die weg hem nog om kunnen trekken. Maar heb sindsdien wel wat angst op buitenrit. Wat bij mij heeft geholpen is om eerst met een hele brave pony op buitenrit te gaan. En verder ook met iemand anders erbij. Misschien helpt dat bij jou ook!
Floortz schreef:Hoe lang heb je je paard al? Omdraaien en terugrennen is wel een lastig iets. Meestal moet er nog wat beter aan de vertrouwensband en leiderschap gewerkt worden.
karim18 schreef:Jeetje, wat herken ik dit. Ik had dit alleen op een buitenrit bij een onbekende manege. Dus op een onbekend paard. Daarna flink getraumatiseerd, en durfde niet meer op buitenrit. Ik zou misschien lekker andere dingen gaan doen met je paardje, even wat vertrouwen opbouwen terwijl je niet op buitenrit bent. En dan dat er iemand mee gaat misschien? Aan een halstertouwtje, met iemand die ernaast loopt? Of met een ander paard erbij? Uiteindelijk is het toch een kwestie van 'gewoon weer doen' maar dan op een manier waardoor je je iets minder controle-loos voelt denk ik. Sterkte, you can do it!
Queen123 schreef:Heb je ook de angst wanneer je gewoon in een bak wil gaan rijden? Daar kan eigenlijk vrijwel niets gebeuren, toch? Ik herken je probleem wel. Ik ben er ook een keer goed hard vandoor gegaan met een paard. Ik hield er niets aan, in volle rengalop rende hij op de drukke provinciale weg af. Ik was doodsbang. Gelukkig heb ik nét voor die weg hem nog om kunnen trekken. Maar heb sindsdien wel wat angst op buitenrit. Wat bij mij heeft geholpen is om eerst met een hele brave pony op buitenrit te gaan. En verder ook met iemand anders erbij. Misschien helpt dat bij jou ook!