Eczeemdeken aanpassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Eczeemdeken aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 00:07

Hoi hoi!

Aangezien mijn merrie afgelopen seizoen echt veel meer last had van haar eczeem, plaats ik dit topic.

Mijn dame heeft nu weliswaar manen van een meter, maar haar voorpluk is er een deel afgeschuurd, bij haar schoft een vlecht volledig foetsie... doodzonde, maar vooral vreselijk dat ze nu zo extreen last heeft gehad...

Mijn mening qua eczeemdekens is dat ze allemaal afzakken bij de hals em dat ze ondanks vroeg beginnen (eind februari) helemaal niks meer helpen! Ik smeer haar tijdens de periode 3x daags in met speciale zalf, dit helpt iets, maar ook niet genoeg!
De dekens zijn echt in no time uitgerekt... de eczeemmaskers krijgt mijn dametje gewoon door al het geschuur af, van alles geprobeerd! Enigste wat hielp was een borstbeschermer met ooruitsparing, maar alsnog oren beschadigd...
Aangezien mijn moeder goed is met een naaimachine, gaan we aan de slag om een deken in elkaar te zetten die goed blijft zitten en ook haar voorhoofd en oren beschermd. Hiervoor ga ik een nieuwe deken kopen en van de oude een hoofdkap maken en deze aan de nieuwe bevestigen, zodat dit allemaal gewoon goed blijft zitten. Wat is jullie mening hierover? Wil namelijl geen onnodige fouten gaan maken wat betreft het inpakken...

Puur uit nieuwsgierigheid en om info te winnen om het mijn merrie het komende seizoen wat meer dragelijk te maken, wat voor eczeemdeken gebruiken jullie?

Groetjes!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:39

Ik herken alle problemen die je omschrijft , heb indertijd aardig wat merken versleten
, everline, fly free, boett en vele anderen
Maar vaak allemaal wel richting het model van boett
En het varieerde allemaal van net niks tot drie keer niks

Uiteindelijk heb ik op de gok een snuggyhoods eczeemdeken gekocht (gekocht bij fabrikant in Engeland , later heeft de paardendrogist ze nog even in het assortiment gehad en inmiddels verkoopt atorka ze in Nederland)
En dat is wat mij betreft een blijvertje

Deken ligt goed , schuift niet, knelt niet, trekt nergens, zakt niet af, gaat niet open staan bij de buik oid , af staan of ander gesodemieter
En hij beweegt goed mee met het dier

Die deken doe je aan en hij Ligt en blijft liggen en hij blijft ook erg lang heel
Qua prijs is ie vergelijkbaar met boett , maar de boett was na het eerste seizoen al op 5 plekken gerepareerd
, de snuggy was na 1 seizoen nog helemaal heel

Is een tweedelige deken ; halsdeken+ bodydeken , eventueel aan te vullen met broekspijpen en een uierflap
Met vaste of losse hoofdkap te krijgen
Met of zonder vliegengordijntje (oren Zitten ook ingepakt )

Ik heb nu geen eczemer staan , maar dikke kans dat ik er alsnog 1 bestel dit jaar ivm het moerassige gebied waar we staan(heel veel vliegende projectielen)

Ik was indertijd in staat om zelf het naaimachien te werk te stellen, deze deken was mijn laatste poging met een gekochte deken, maar ik ben blij dat ik de gok genomen heb

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:44

Ik heb al jaren een eczeemklant staan helaas die ook al vanalles gesloopt heeft, uitgetrokken (met de klippen nog dicht een volledige eczeemdeken af gekregen) en kapot geschuurd.

Het recept wat werkt bij ons:
Rambo Sweet Itch Hoody
Masker met oren van Divoza https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker
Beide laat ze heel, aan en beschermen haar voorpluk en oren. Anders heeft ze die inderdaad kapot.

Wat je nog zou kunnen doen is aan de Hoody en aan het masker iets maken waarmee je het aan elkaar verbind, bij mij gaan soms de oren van de Hoody namelijk wel van haar oren af.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:05

MarliesV schreef:
Ik heb al jaren een eczeemklant staan helaas die ook al vanalles gesloopt heeft, uitgetrokken (met de klippen nog dicht een volledige eczeemdeken af gekregen) en kapot geschuurd.

Het recept wat werkt bij ons:
Rambo Sweet Itch Hoody
Masker met oren van Divoza https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker
Beide laat ze heel, aan en beschermen haar voorpluk en oren. Anders heeft ze die inderdaad kapot.

Wat je nog zou kunnen doen is aan de Hoody en aan het masker iets maken waarmee je het aan elkaar verbind, bij mij gaan soms de oren van de Hoody namelijk wel van haar oren af.

Deze combi gebruik ik ook. :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:11

Krijgt ze de hoofdkap van Boett ook af? Kost wat, maar ze blijven heel goed zitten. Je maakt de eczeemdeken op drie punten vast aan de kap, dus van afzakken heb je geen last meer. Ik heb deze al jaren voor mijn paarden. https://www.divoza.com/nl/boett-hallsta-eczeemhoofdkap

Afbeelding

Amaryllis

Re: Eczeemdeken aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:32

Omdat je vraag betrekking heeft op het gebruik van een deken verplaats ik het naar [SV] Seizoensvragen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:26

Overleg met je DA voor andere oorzaken (bv organen, huidparasiet, nekworm, schimmel, reactie op brok/kuil/gras) en mogelijkheid om een keer een spuit cortico te gebruiken om jeuk tijdelijk te stoppen en de cyclus te doorbreken. Samen met deken permanent op (incl. hoofdkap, verschillende merken hebben eczeemhoofdkappen, dus ook oren en voorpluk bedekt) zou er dan geen nieuwe reactie moeten komen. Wel aan te raden is om dan ook enkel tussen 10 uur en 16 uur te rijden/poetsen/alles waarvoor de deken af moet en dan nog liefst met wind ivm minste steekbeesten dan.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 20:33

Thnxx voor de antwoorden. Wat betreft da...ik ga haar niet injecties laten geven, tenzij het echt uit de klauwen loopt. Voer wordt rekening mee gehouden, ook wat betreft het gras etc. De deken gaat bij ons eind februari al op, ook met hoofdkap etc. Dit wordt ons 4e zomer en heb al veel geprobeerd. Iksmeer haar wanneer de periode echt heftig wordt 3x daags in en dat helpt wel iets, was haar af en toe met teershampoo en hou de deken er zoveel mogelijk op. Heb afgelopen zomer toen het echt erg werd helemaal niet gereden, wel ff elke dag deken eraf, even uitkloppen, borstel erover en direct deken weer op. Wanneer ze 's avonds op stal stond een borstbeschermer met ooruitsparing die ik er elke ochtend weer afhaalde wanneer ze naar buiten ging. Ze heeft wonder boven wonder een enorme lange bos manen, lange voorpluk waarvan de zijkanten er wel afgeschuurd zijn en een volle staart, helaas is er wel vlakbij de schoft een vlecht gesneuveld, dus een klein stukje wat rechtop staat. Heb vandaag naar atorka gebeld en ga dit jaar de snuggy hoods deken proberen. Alles van die deken spreekt me enorm aan ziet er zo vanaf de foto goed uit

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 20:47

De snuggyhood deken moet je over het hoofd heen trekken of niet?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:57

Ja klopt!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:09

Ik had de mijne ook onder de sweet itch hoody. Vorig jaargang het gras afgehouden en toen kon ze dekenloos. Wellicht kan je dat ook proberen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 00:35

MelissaH1996 schreef:
De snuggyhood deken moet je over het hoofd heen trekken of niet?

Hij is ook met rits te
Krijgen
Denk ook zelfs klittenband als je het de fabrikant idd vraagt ;)

Maar hij trekt zonder rits ook best fijn aan moet ik zeggen, prettiger dant boett stijl dekens doordat het twee delen zijn

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:59

Hier voor onze eczemer de snuggy hood met rits en masker eraan vast. Ik gebruik de halsdeken, en combineren dat met een goede vliegendeken ( fedimax zebra, of de buzz off zebra van bucas). Dit is voor onze eczemer in een lage druk qua steekbeesten voldoende.

Qua eczeem dekens is de snuggy echt veruit de beste die ik in handen gehad heb. Je kan ze ook bij Snuggy hood zelf in de Uk bestellen. Die willen met alle plezier meedenken& evt wat aanpassen als het nodig is.

Ik ga dit jaar voor ons andere paard het losse hoofdmasker bestellen.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:49

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:05

Met rits heb ik geen ervaring , die deken wel
En die ligt als een huis of ze nu veel tolten, draven of galopperen
Ik had die in combi met de bodyrug voor de moeder van mijn huidige paard

Edit : zonder rits is de halsdeken ook vrij makkelijk aan te doen,
Persoonlijk zou ik kiezen voor zonder, puur omdat hoe minder mechanische onderdelen, des te minder er stuk kan gaan
Ik vermoed absoluut dat het een kwalitatief goede rits is, net zoals het klittenband wat er an zit(bij de halsdeken een stukje onder de kaak /neus en bij de singel achter de voorbenen langs)
Maar een rits bij paarden krijgt flink op zijn sodemieter met al het haar en zand/vuiligheid

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 10:35

Klopt idd. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een deken zonder rits. Hen gedoe met over het hoofd trekken dat id ze wel gewend. Ze staat al vanaf jaarling onder een deken die over het hoofd heen moet en ik als leek bijna 4 jaar geleden was daar nog niet zo handig in :Y) idd hoe minder mechanische dingetjes, hoe beter hij blijft. De hals met masker eraan heb ik nu, dus ik denk dat ik er een deken bij ga bestellen zonder hals, dan is ze helemaal rn goed bedekt. Tot nu toe altijd de 'gewone' eczeemdekens gebruikt, maar die zakken af bij de hals, rekken zo snel uit en gaan hun eigen leven leiden. Ook de boett ben ik niet zo denderend over, die is ook zo stuk

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:49

Boett viel mij(zeker in verhouding tot de prijs) ook vies tegen
Binnen een week was ik alweer met naald en draad aan het klooien :roll:
En nog steeds trekkerig op de boeg en schouder + en een schuivende buikflap (en ja, het was echt de goede maat)
Snuggy was echt Een verademing , niks schuiven, trekken, knellen, afzakken of wat dan ook
En in het tweede seizoen heb ik pas wat hoeven repareren (wat iets heel kleins was)

Ik ga eerdaags maar weer 1 bestellen
Halsdeken en lichaamsdelen . Had bij haar moeder een vaste kap maar dochter heeft geen eczeem dus twijfel of ik niet een losse kap zal doen deZe keer

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:51

Oké bedankt voor het advies! Ik ben namelijk super tevreden over de Rambo Sweet Itch die ik nu heb voor Kolfaxi, maar zo'n Snuggyhood waar de hoofdkap ook aan zit spreekt me wel aan, vooral omdat ik met een losse kap, nog wel eens mag zoeken in het weiland :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:41

Bij creatievelingen is een vaste kap misschien wel handig :D

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 13:33

Idd hahaha! De ene keer hing de kap nog op een manier dat je dacht hoe krijg je dat nou weer voor elkaar en wonden op der voorhoofd, maar idd, alles afzoeken voor dat masker.... ik deed vorig jaar dat wanneer ze op stal ging, een borstbeschermer op, zodat haar voorhoofd wel bedekt was, maar wanneer ze weer naar buiten ging, ging dat ding ook weer af, veel te warm...

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:04

Als je een creatieveling hebt met dezelfde maat hoofdmasker als halsdeel zijn ze ideaal.

Ik heb een beige met rits en vaste hoofdkap eraan. Die gaat nu het 3e seizoen in, en is als nieuw.

Ook als het goed warm is valt het me mee hoe koel het eronder blijft. Wordt het tegen de 25+ of30 graden verwissel ik het voor de fedimax met een los hoofdmasker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:24

Goeie rits dan idd :j
Als je echt extreem maatverschil hebt tussen hoofd en hals/front dan loont het misschien wel om de fabrikant te contacten
Er was altijd best wel mogelijk :j

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:31

Ik zat ook met hetzelfde probleem en na een aantal dingen geprobeerd te hebben heb ik deze hoofdkap besteld: https://www.agradi.nl/br-eczeemhoofdkap-grijs-full.htm hier zitten stukjes van een kliksluiting aan, de andere helft ervan bijgekocht en vastgenaaid aan een pagony eczeemdeken. Dit bleef uiteindelijk gelukkig prima zitten en een betaalbare oplossing!

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:31

Sonja_vR schreef:
Goeie rits dan idd :j
Als je echt extreem maatverschil hebt tussen hoofd en hals/front dan loont het misschien wel om de fabrikant te contacten
Er was altijd best wel mogelijk :j

Dat verschil hebben we met ons andere paard. :) Die heeft een XL hals/borststuk als breedgebouwde springer, en een chique hoofd gewoon standaard maat full/ Snuggy hoofdmasker maat L. Dus die krijgt dit jaar een " headless hood met los masker. Dat hoofdmasker schijn je weer goed vast te kunnen maken aan de halsdeken.
Dat gaan we zien met die acrobaten hier.. Kon 3x per dag de vliegenmaskers in de weide gaan zoeken.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:33

Laten jullie de hoofdkappen van de eczeemdeken ook op in de stal?
Ik doe de vliegenkap tot nu toe altijd af ivm veiligheid, maar op stal schuurt hij zijn hoofd juist het ergst..