Oude 2 paards Alblas trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Oude 2 paards Alblas trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 22:47

Beste Bokkers *\o/*

Vorig jaar mei hebben wij een Oude ('73) Alblas trailer gekocht. Wel bruikbaar maar wil hem graag wat gaan opknappen. Ik heb 2 enorm handige mannen tot mijn beschikking!

Nu had ik een paar vraagjes:

Het is een 2 paard met een erg lastig en zwaar tussenschot.... Ik zelf heb maar een paard en rijd ook altijd maar met een. Iemand ervaring met een tweepaards zonder tussenschot? (wel bewaren voor als trailer ooit verkocht word) Gaat om een fries die er op staat.

Ook heeft de trailer nog een ouderwetse koppeling/remsysteem. Is dit makkelijk te vervangen ? of waar moeten we rekening mee houden?

Welke site of bij wie kan je het goedkoopste trailer onderdelen aanschaffen? Zo als nieuwe borst en bil stangen enz.

Afbeelding

Moonlight17

Re: Oude 2 paards Alblas trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:53

Ervaring met 1 pony in een 2 paards trailer zonder schot. Pony vond het wel prima. Ging gewoon wijdbeens staan voor en achter. Staat daardoor nu altijd heel stabiel op alle versies van trailers. Heb je er eentje die niet goed wijdbeens gaat staan, dan kan je nogal wat verstappen krijgen.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 22:56

Moonlight17 schreef:
Ervaring met 1 pony in een 2 paards trailer zonder schot. Pony vond het wel prima. Ging gewoon wijdbeens staan voor en achter. Staat daardoor nu altijd heel stabiel op alle versies van trailers. Heb je er eentje die niet goed wijdbeens gaat staan, dan kan je nogal wat verstappen krijgen.

Bedankt alvast voor het delen van je goede ervaring! Dit schot kan ook op 2 plekken in de trailer nu staat hij dus ook 20cm voor bij het midden (hebben vorige eigenaren denk ik zo gedaan) maar gezien er ook wel eens een menwagen in staat voor opslag zou het makkelijker zijn als t schot er niet perse in hoefd :+ :o

Als het schot ''normaal'' in t midden staat is hij dus ook bijna niet te laden... dan wil hij er niet in

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:35

Lange voor en achterstangen kopen voor een oude trailer valt meestal niet mee maar een lasbedrijf/metaal bewerkingsberijf kan ze meestal wel maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:16

Stangen kun je zelf maken. De eindpunten zijn los te koop en verder gebruik je stijgerpijp en vijverslang.

Oplooprem en koppeling kan je vervangen maar die eerste is behoorlijk prijzig. Zou ik alleen doen als het echt nodig is. Remkabels vervangen en remtrommels reinigen is bij die oudjes wel aan te raden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:35

Schot kun je ook voor gewoon op zn plek laten en achter wijd zetten met een stang van 1,5 prds trailer. Dan is zwaar schot wel handig want dat blijft beter staan dan zo'n slappe flap. Zo heeft je paard meer ruimte maar toch niet teveel.
Vergeet ook niet om veiligheidssluitingen te nemen die van de buitenkant los kunnen. Vaak in oude trailers niet aanwezig..

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:08

Gloa schreef:
Stangen kun je zelf maken. De eindpunten zijn los te koop en verder gebruik je stijgerpijp en vijverslang.

Oplooprem en koppeling kan je vervangen maar die eerste is behoorlijk prijzig. Zou ik alleen doen als het echt nodig is. Remkabels vervangen en remtrommels reinigen is bij die oudjes wel aan te raden.

Deze trailer beschikt waarschijnlijk nog niet over een terugrijautomaat , je moet de oplooprem handmatig blokkeren wat lastig is omdat je telkens moet uitstappen. Daarom heeft het vervangen van de oplooprem door een nieuwe totaal geen zin!!
Laat de assen ook nakijken op doorroesten. deze zijn waarschijnlijk niet gegalvaniseerd en hebben dus wel 43 jaar onder de trailer zand en vocht zitten vangen.
Ik ben geen fan van trailers van deze bouwjaren. Gewoon té oud.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 20:20

Bedankt voor de info! Dat eerste klopt zeker. Erg irritant hahaha. Jammer dat dat niet te vervangen is.

Dat tweede ik allemaal na gekeken door iemand die ook oude auto's renoveerd en vrachtwagen monteur is dus als hij zecht dat dat goed is geloof ik dat ook.

Een oudje is het zeker. Gelukkig voor zijn leeftijd goed onderhouden geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:42

Goed punt karreman, had ik nog even niet bij stil gestaan

Als je problemen hebt met de oplooprem is 9 van de 10 keer de afstelling maar de remtrommels niet goed of de demper in de oplooprem kapot. De demper is meestal wel te vervangen en remkabels vervangen en de boel weer eens goed afstellen is wel aan te raden bij zo'n oudje.