Probleem met doorzitten en balans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Probleem met doorzitten en balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 22:45

Hoi Bokkers!
Volgende week start ik weer onderlinge B dressuur, ditmaal op een ander en iets groter paard. Dit paard heeft als nadeel dat ze erg hoog opgooit, waar ik toch wel een beetje moeite mee heb.
M'n doel van het proefje is eigenlijk alleen een proefje kunnen rijden, niet de hoogste score halen.
Hoe zorg ik ervoor dat het doorzit gedeelte er een beetje christelijk uit gaat zien?
Bedankt

Annalies03

Re: Probleem met doorzitten en balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:46

doorzitten is meer een kwestie van oefenen en doen, veel rijden veel oefenen, er is naar mijn weten niet echt een truckje voor.. maar er zullen vast bokkers zijn met ideen voor je!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 22:50

Ik kom net tot de ontdekking dat het toch geen halve volte doorzitten is... weer een pak van m'n hart :D

JolijnAila12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:54

Probeer je heupen ontspannen te houden, zodat je mee kan bewegen met de bewegingen van het paard. Dan zul je minder op en neer stuiteren +:)+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:13

Paard moet zijn rug loslaten, als een paard zo hoog opgeeft doet die dat dus niet. Langzamer draven maakt het wel makkelijker om door te zitten.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:07

Het is lastig om uit te leggen hoe je goed moet doorzitten. Het is iets wat je echt moet oefenen en wat gevoel voor moet hebben. En zoals tamary al zegt, een paard moet zijn rug loslaten. Een paard met enorme bewegingen die zijn rug loslaat zit alsnog makkelijker dan een paard zonder grote bewegingen die zijn rug niet loslaat. In mijn ogen tenminste ;)

Wat ik je zeker kan aanraden is om te blijven ontspannen! Ik merkte bij mijzelf dat ik mijn schouders vast ging zetten. Probeer heel bewust bezig te zijn met ontspanning van je lichaam en je ademhaling!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:25

Héél veel oefenen, maar daar heb je denk ik geen tijd meer voor. Ik heb leren rijden van een instructrice die vond dat ik pas mocht lichtrijden als ik fatsoenlijk kon doorzitten, en ik heb later regelmatig complimenten gekregen dat ik zo goed kon doorzitten.

Probeer zo goed mogelijk te ontspannen, dan vang je haar opgooien het beste op.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:13

core stability oefeningen/ruiterfitness doen. Dat is echt een wereld van verschil.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 11:27

blijven doorademen, en vooral zelf bewust je onderrug loslaten.

Michelle0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:51

Hee, ik heb met mijn pony ook veel problemen gehad om goed door te kunnen zitten zonder 10 meter de lucht in te stuiteren. Ik ben naar de flexchair training geweest bij Saskia Heijkants en dat heeft me echt heel erg geholpen! Echt een aandader! Ook kan beter zitten als mijn pony goed nageeft en een constante aanleuning heeft, maar dit is in de klasse B nog niet zo erg belangrijk, maar misschien goed om eens uit te proberen om je paard iets meer met het hoofd te laten zakken in de aanleuning, zonder over de loodlijn te lopen! Misschien kan je dan wel beter doorzitten, succes !!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 20:14

Even een kleine update we zijn een week verder. Balans was goed aangezien ze 2 keer er vandoor is geschoten.. ik ben blijven zitten :D
Uiteindelijk hebben we maar 179 punten gehaald, wel een heel goed resultaat voor de eerste keer beiden.

esmeeenw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:22

Als paarden hoog opgooien is het moeilijker om door te zitten. Probeer om de passen van het paard iets groter te maken.
Ga zeker niet terug rijden!
Dan gaat je paard onder zijn tempo rijden en dat is juist niet goed.
Ontspan je heupen. Haal adem met je buik, dat maakt het fijner en makkelijker van jou en je paard. Blijf goed meebewegen met je paard. Je met je benen klemmen in het zadel, dat kan je paard zijn bewegingen in de weg zitten.
Gr, esmee

esmeeenw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:23

Oefenen, oefenen en oefenen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:37

tamary schreef:
Paard moet zijn rug loslaten, als een paard zo hoog opgeeft doet die dat dus niet. Langzamer draven maakt het wel makkelijker om door te zitten.

Dit.
En je eigen poes naar voren. Heupen en liezen los. Buikspieren iets aan. En alles ontspannen.