Problemen in de B bij moeite met bij elkaar lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Problemen in de B bij moeite met bij elkaar lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:01

Hello :)

De afgelopen 1.5 jaar ben ik met mijn paard aan de slag gegaan met het inrijden/doorrijden. Toen ik met haar begon mistte ze nog heel veel spieren en had ze net een aantal lichamelijke problemen achter de rug.
Nu is ze 5 en komen we op het punt dat ze rustig in een werkhouding het contact met de hand aanneemt, op haar eigen benen loopt, haar rug lift en fijn kan buigen.

Omdat dit nu redelijk bevestigd begint te worden, denk ik eraan om binnenkort eens langzaamaan wat Hors concours B proefjes mee te gaan rijden (en later dus officieel). Maar omdat ze nog niet zo sterk bespierd is, zie ik soms in de spiegel dat ze nog erg 'lang' loopt in haar lichaam (misschien klinkt uit elkaar loopt wat beter), ondanks dat ze haar rug lift en gewoon spoort.

Zou dit problemen op kunnen leveren in de B met de punten? Dat het als onvoldoende wordt gezien dat ze nog moeite heeft met echt bij elkaar komen?

Alvast bedankt :)

Rizette

Re: Problemen in de B bij moeite met bij elkaar lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:03

Heb je een foto als voorbeeld=

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:06

Ik weet niet of je les heb maar wat zegt je instructeur?
B is opzich nog wel makkelijk dus je kan het is proberen 1 of 2 proefjes en kan je zien wat de jury er van vind en met ze over hebben?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:06

Je kan natuurlijk ook gewoon BB starten: instapproeven met normaal jury commentaar: dan kan je gewoon starten zonder pas en weet je of je er al aan toe bent?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:09

Edit: Afbeeldingen willen helaas even niet meewerken..

Afbeelding

Hopelijk werkt hij nu wel :D

Dit is een foto van een middendraf (misschien met wat veel spanning, ze liep zo fijn dat ik wat veel door vroeg :') ) De rest van de foto's die ik heb loopt ze voor haar niveau fijn bij elkaar, dus vandaar dat ik deze als voorbeeld pak. Normaal loopt ze ook zo 'lang', maar dan met een ontspannen hals en minder power, waardoor het eruit ziet alsof ze heel sterk uit elkaar loopt.
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 12-01-17 12:16, in het totaal 4 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:10

trysteffy schreef:
Ik weet niet of je les heb maar wat zegt je instructeur?
B is opzich nog wel makkelijk dus je kan het is proberen 1 of 2 proefjes en kan je zien wat de jury er van vind en met ze over hebben?

Mijn instructeur(s) zijn tevreden over hoe ze vordert, maar heb nog niet specifiek gevraagd of dit B-waardig zou zijn.

Een BB starten zou ook kunnen, maar volgensmij is dit niet bij elke dressuurwedstrijd. Anders zou dit inderdaad een optie zijn :D

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:12

Als je instructeur tevreden zijn zou ik het gewoon is vragen wat hun er dus van vinden als je gaat starten

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:17

Het kan goed zijn dat je inderdaad geen 8en gaat rijden wanneer het paard nog niet helemaal zelf draagt. Maar het betekent niet dat je geen winst zult rijden.
Je kunt het goed gewoon eens proberen en met de feedback weer verder trainen.

Om een paard wat mee te laten dragen, moet je er voor zorgen dat je tempo niet te hoog ligt. Wanneer je een tandje rustig rijdt laat je haar sluiten om vervolgens weer wat te activeren.

Succes!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:20

Theeglas schreef:
Het kan goed zijn dat je inderdaad geen 8en gaat rijden wanneer het paard nog niet helemaal zelf draagt. Maar het betekent niet dat je geen winst zult rijden.

Om een paard wat mee te laten dragen, moet je er voor zorgen dat je tempo niet te hoog ligt. Wanneer je een tandje rustig rijdt laat je haar sluiten om vervolgens weer wat te activeren.

Succes!

Bedankt voor de tip!

Op het moment dat ik daarin ontspan komt ze heel fijn bij elkaar, maar ben ik bang dat ik teveel impuls verlies, waardoor ik inderdaad het tempo te hoog leg, en zij het qua spieren niet meer bij houdt en dus uit elkaar valt. De combi impuls en ontspannen werken we natuurlijk aan maar gaat niet van vandaag op morgen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:22

Ik heb het idee dat je nogal achter in het zadel zit (stoelzit) waardoor je extra spanning creëert in de lendenen.
Daardoor zal een paard ook moeilijker zijn achterhand eronder kunnen zetten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:24

Brainless schreef:
Ik heb het idee dat je nogal achter in het zadel zit (stoelzit) waardoor je extra spanning creëert in de lendenen.
Daardoor zal een paard ook moeilijker zijn achterhand eronder kunnen zetten.

Komt door te ietwat geforceerde middendraf, om de een of andere reden duw ik mezelf daarbij heel erg bol/naar achter :')
Normaal steken mijn benen een stuk beter naar beneden :)
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 12-01-17 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:24

JudArthos schreef:
Theeglas schreef:

Succes!

Bedankt voor de tip!

Op het moment dat ik daarin ontspan komt ze heel fijn bij elkaar, maar ben ik bang dat ik teveel impuls verlies, waardoor ik inderdaad het tempo te hoog leg, en zij het qua spieren niet meer bij houdt en dus uit elkaar valt. De combi impuls en ontspannen werken we natuurlijk aan maar gaat niet van vandaag op morgen :)

Dat idee heb ik ook. Wanneer je veel (hele) korte schakelingetjes naar voren maak in dat rustige tempo, verlies je geen impuls en geef je haar wel meer tijd om haar gedragenheid en balans te ontwikkelen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 12:25

Theeglas schreef:
JudArthos schreef:

Bedankt voor de tip!

Dat idee heb ik ook. Wanneer je veel (hele) korte schakelingetjes naar voren maak in dat rustige tempo, verlies je geen impuls en geef je haar wel meer tijd om haar gedragenheid en balans te ontwikkelen.

Okee, bedankt voor de tip! :)

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:22

Als je het vertrouwen hebt dat ze bevestigd genoeg is om haar op vreemd terrein redelijk je proef rond te kunnen sturen, zou ik lekker HC of B starten.
Check alleen wel even bij jezelf wat het met je vertrouwen doet als je niet de punten rijd die je ervan verwacht. Maar in de B heb je niets te verliezen en KM's maken is hier denk ik waar je moet beginnen!

Edit: Ik denk dat winst rijden niet je eerste doel moet zijn, maar lekker op een ontspannen manier je paard vertrouwen en de ervaring op laten doen, heb je in de rest van jullie carrière veel meer aan :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:29

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een 'normale' foto waarin we kunnen zien hoe ze dus normaal loopt.

Je schrijft zelf dat je hier net iets te veel van haar vroeg, het een middendraf foto is en er te veel spanning is.

Hoe loopt ze dan in normaal tempo, ontspannen?
Denk niet dat je er anders heel veel van kan zeggen..

Als ik mijn mening over bovenstaande foto moet geven zou ik zeggen dat het paard ontzettend stuwt en nog niet ver genoeg is om zelf wat te gaan dragen, en dat het dus ipv je hand op zoekt tegen je hand aan gaat lopen..

Daarom ben ik benieuwd naar een foto waarop ze 'normaal' loopt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 18:54

Op ander terrein rijden is ze altijd bijzonder mee geweest, dus dat zal zeker goed komen :)

Zoals ik al zei heb ik niet echt een hele representatieve foto, maar ik denk dat deze het dichts in de buurt komt. Van dezelfde dag maar dan een normale draf.

Afbeelding

(Geen idee waarom ik mijn handen zo naar beneden duwde, dit word me ondertussen streng afgeleerd := )

Edit: foutje met foto's