Kale plekken door deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Kale plekken door deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 12:16

Als dit hier in het verkeerde topic geplaatst is, laat maar weten. Ik wist niet zo goed waar ik 'm anders moest zetten.

Mijn paardje heeft dus kale plekken op de borst waar de rand van de deken zit. Het zijn geen pijnlijke schuurplekken oid, maar het is gewoon kaal. (Zie foto)

Afbeelding

Is er iets wat ik hiermee kan doen? Ik zie op Agradi weleens een borstbeschermer langskomen, is dat voor dit soort deken problemen of ben ik nu compleet op het verkeerde spoor?
Zou graag tips horen over hoe ik het kan voorkomen dat het verder schuurt en eventueel hoe je het beste ervoor kan zorgen dat het zo snel mogelijk aangroeid.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:28

Waarschijnlijk zit je deken niet goed, waardoor hij schuurt.
Ik had het heel erg met mijn pony, en na weet ik hoeveel merken heb ik eindelijk een merk wat niet schuurt; het EJ huismerk :').

Borstbeschermer geprobeerd, maar daar kreeg ze vieze wondjes van, dus die maar weer snel de deur uit gedaan.

Ik denk dat je op zoek moet naar een deken die niet schuurt, en haartjes teruggroeien gaat het snelst als je paard straks zonder deken staat.
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 08-01-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Kale plekken door deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:41

Je deken past niet, kan niet prettig zijn voor je paardje dus ik zou naar een ander model gaan kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:43

Borstbeschermer kan helpen, maar ik zou een betere kwaliteit deken kopen die beter past. Vaak hebben dekens met een high neck een betere pasvorm.

Qwerty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:15

Ik zou opzoek gaan naar een beter passende deken. Dominick heeft hele fijne dekens! Die extra veel bewegingsruimte geeft. En voorkomt schuurplekken. Zijn wel prijzige dekens, maar heel fijn en mooi! :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:17

Borstbeschermers veroorzaken weer andere problemen, beter kun je op zoek naar een goed passende deken.
Ik vermoed dat ze een vrij brede boeg heeft? Dan passen de Horseware dekens vaak wel fijn :j

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:28

Ons paard had hier ook last van, hij heeft een vrij brede boeg en zoals hierboven ook al staat vind ik de dekens van Horseware erg fijn. Een borstbeschermer zou ik niet aanraden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:30

Omdat je vraag over dekens gaat verplaats ik het topic naar [SV] Seizoensvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:32

Borstbeschermers zijn flut dingen. Heb er gigantische schuurplekken van gezien.

Helaas is het vinden van een goed passende deken niet altijd makkelijk, dus neem daar de tijd voor.
Tips voor snel aangroeien zijn er niet, zolang het schuurt groeit het niet aan, en als het niet meer schuurt duurt het gewoon een poosje tot het weer terug is. Jammer en misschien niet zo mooi, maar geen wereldramp gelukkig :D

Hier ligt EJ huismerk ook super.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 13:42

Een goed passende deken kopen.
Borstbeschermers helpen niet, verergeren de klachten alleen want je haalt de oorzaak niet weg.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:45

Zulke schuurplekken ontstaan vaak inderdaad doordat de deken niet goed past. Het kan inderdaad een flinke uitdaging zijn om een goed passende deken te vinden. Ik ben zelf erg tevreden over de dekens van Horseware. :-)

trudiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 18:01

Probleem was hier vroeger ook. Heb een nieuw singelbontje van vzh zadel doormidden geknipt en dat links en rechts erom genaaid en ook een zo'n 20 cm bovenin als bescherming voor haar manen ( wel eerst in een emmer Harmisol gedaan zodat het goed waterafstotend werd). Ziet er nog leuk uit ook.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:11

Ik vond die borstbeschermer een onding. Nu een andere deken met betere pasvorm en nergens meer last van. Er bestaan ook dekens met speciale pasvorm voor brede paarden.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:22

Deken met een gladde voering wil ook wel helpen. Bij mijn paard wel iig. Heb er ook 1 van ej.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 20:39

Dit zie je ook als de deken wel goed past. Dit hoort bij het gebruik van een deken. Het scheelt als je zorgt dat de deken elke dag even af is en de vacht even lekker gelucht word. Het ene paard heeft het erger dan het andere... risico van het vak

Dylana_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 15:37

Een grotere maat deken misschien? En spray er wat glansspray op dan is het glad en schuurt het minder snel!

pegaeenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:41

borstbeschermer

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:49

Hoe strak zit deze deken? Misschien dat, als je hem losser doet vooraan, de deken geen schuurplekken veroorzaakt, omdat als het paard zijn hoofd laat zakken er nog genoeg ruimte is..

Mocht dat niet kunnen, dan denk ik dat de deken geen juiste pasvorm heeft voor je paard en je op zoek zal moeten naar een wel passende.
Laatst bijgewerkt door Canon op 24-01-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:02

Hier ook van heel veel dekens schuurplekken! Maar, ik zal 'm net al voorbij komen, EJ eigen merk niet! Echt super. Ik heb de zebra deken dan ook maar in 2 diktes gekocht, omdat ik weet dat ie goed zit.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:04

Inderdaad een andere pasvorm van deken zoeken.

Borstbeschermer mee opletten! Ik was eerst zo'n elastische gaan halen maar hier werken de schuurplekken enkel erger mee. Nu heb ik er een van Kramer en dat gaat veel beter!

Mijne kreeg helaas schuurplekken van alles nadat hij geschoren was. Zelfs waar zijn teugels zaten etc. Ken de problemen! En ook hier past EJ top!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 16:28

Een beter passende deken zoeken. En dat is heel persoonlijk.
Voor mijn paarden is de horseware met V sluiting perfect. Die dekens liggen praktisch vrij op de borst. Maar kan zomaar zijn dat jou paard met een heel ander model beter af is.

Jeanine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:52

Ik zou ook gaan voor EJ! top dekens.

SophieKn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:31

Mijn paard had daar ook last van, toen een "paardenBH" gekocht. Werkt goed!