Sterke haflinger

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackM00n

Sterke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:05

hoi allemaal *\o/* ,

ik maak dit topic aan voor een boktloze vriendin van mij die een haflinger heeft. Maar er zijn dus een aantal probleempjes namelijk:

het is een zeer dominante haflinger die een goede leider nodig heeft maar dit meisje is zelf heel onzeker en onderneemt geen actie als het paard iets doet. Namelijk het paard rent op andere paarden af om bij die andere paarden te kunnen lopen en als er iemand in de hoek zit loopt ze eigenlijk gewoon over diegene over ( het meisje zelf doet hier niks aan, ik denk aan gebrek aan ervaring en onzekerheid) het paard heeft dus niet echt respect.

Ook blijft het paard niet op de hoefslag lopen en het meisje geeft niet duidelijk aan wat ze wilt een loopt meestal doelloos over het midden. Ze houd de teugel te strak vast omdat ze bang is dat het paard gaat rennen en het paard is idd ook heel voorwaarts en sterk. Ze krijgt hem niet stilgestaan etc. Hebben jullie voor al deze dingen misschien wat tips? Uiteraard heb ik hier haar toestemming voor.

heidy_wilco

Re: Sterke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:12

Hoe oud is ze? Heeft het meisje (goed!) Les en hulp van een volwassene? Dit is nu nog vervelend, maar kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Dit klinkt als mijn Haflinger, je geeft ze een vinger en de nemen je hele hand. Ze zal toch echt op moeten treden en haar pont vertellen wat hij wel en niet mag. Is niet zielig, maar juist voor de pony fijner want die krijgt dan ook duidelijkheid. Als ze het lastig vind is het goed als zij zeker de eerste tijd er altijd iemand bijheeft die haar kan helpen en instructies kan geven.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:12

Dit topic is verhuisd van RT-HAW naar Omgang en Paardengedrag (OPG) omdat het hier meer thuishoort. RT-HAW moet met foto's onderbouwd worden en het probleem is niet alleen rij-technisch.

BlackM00n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:13

Agossie schreef:
Dit topic is verhuisd van RT-HAW naar Omgang en Paardengedrag (OPG) omdat het hier meer thuishoort. RT-HAW moet met foto's onderbouwd worden en het probleem is niet alleen rij-technisch.

sorry mijn excuses, bedankt voor het verplaatsen!

BlackM00n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:16

heidy_wilco schreef:
Hoe oud is ze? Heeft het meisje (goed!) Les en hulp van een volwassene? Dit is nu nog vervelend, maar kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Dit klinkt als mijn Haflinger, je geeft ze een vinger en de nemen je hele hand. Ze zal toch echt op moeten treden en haar pont vertellen wat hij wel en niet mag. Is niet zielig, maar juist voor de pony fijner want die krijgt dan ook duidelijkheid. Als ze het lastig vind is het goed als zij zeker de eerste tijd er altijd iemand bijheeft die haar kan helpen en instructies kan geven.

Ze heeft helaas geen hulp van een ervaren iemand. Ik help haar vaak met dingen maar ze neemt me advies niet aan en durft ook niet haar paard consequent te behandelen met de smoes dat ze het zielig vind. Het begint idd al gevaarlijk te worden want haar paard rende bijna tegen iemand aan maar diegene sprong opzij dus werd die gelukkig niet omver gereden.
Ze gebruikt ook vaak de smoes dat ze moe is om niet te rijden en ik neem aan door haar angst

BlackM00n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:17

Ze heeft trouwens ook geen les omdat ze zegt dat ze het niet leuk vind dat mensen naar haar kijken..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:25

Toch is les het allerbelangrijkste, dan kan er iemand ter plaatse zeggen wat wel/niet door de beugel kan en hoe dit te corrigeren. Nu lijkt het me toch ook echt niet leuk voor haar? :( dit soort dingen zijn grotendeels op te lossen door het paard scherper aan het been te maken (geen 100 hulpen, maar zacht - overduidelijk - hard) en contact te hebben op buitenteugel ipv aan de binnenteugel te hangen. Je mag best streng zijn en eens een tik uit delen, maar daarbij is het wel belangrijk om duidelijk en correct te zijn, met de juiste timing. Zeker in het begin heb je iemand nodig die je toont hoe te handelen als de pony niet luistert. Ook longeren en het paard daarbij stemhulpen aanleren kan handig zijn. Les is trouwens geen schande, mijn verzorgpaardje luistert heel goed, en toch les ikzelf wekelijks met veel plezier :) het motiveert me juist om beter te worden :)

Eventueel kan je ook een bijrijder zoeken die de pony af en toe eens aanpakt, zodat de trucjes geen gewoonte worden/blijven.

Veel succes! Met hulp komt dit vast goed!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:26

Zou haar toch adviseren om les te nemen.
Haflingers kunnen nogal dominant zijn als je zelf niet consequent genoeg ben.

Zij vinden zichzelf dan heel lollig maar wij zien dat anders.
Ik zou hierbij hulp zoeken want anders gaat ze straks weg als onhandelbare knol terwijl de fout dan bij de ruiter ligt.

Sommige haflingers zijn niet geschikt voor kinderen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:27

Heeft ze faalangst?
Als er wel weer zoiets voorvalt dan zou ze wel eens erg streng toegesproken moeten worden (liefst met woorden als les en begeleiding...) en hopen dat ze daar van onder de indruk raakt. En anders met de staleigenaar overleggen en kijken of er consequenties aan gebonden kunnen worden.

Erg vervelend zulke mensen! Ik ben bang dat als ze nu al niet luisterd, ze ook niet naar de tips in het topic gaan luisteren.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:33

BlackM00n schreef:
Ze heeft trouwens ook geen les omdat ze zegt dat ze het niet leuk vind dat mensen naar haar kijken..

Dit klinkt idd een beetje als faalangst, bang dat mensen zullen lachen of roddelen als haar pony niet luistert? Als dat zo is, zou ze misschien priveles kunnen proberen. Dan zijn er geen andere 'kijkers' en de lesgeefster is er puur om je te helpen :j

Hoe oud is het meisje? En hoe gaat het met de pony als deze niet onder het zadel is? Bvb bij poetsen, opzadelen, wandelen,... Is ze dan wel consequent of wordt zij ook omver gelopen? Helpt er dan iemand?

BlackM00n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 20:56

Poekkie schreef:
BlackM00n schreef:

Dit klinkt idd een beetje als faalangst, bang dat mensen zullen lachen of roddelen als haar pony niet luistert? Als dat zo is, zou ze misschien priveles kunnen proberen. Dan zijn er geen andere 'kijkers' en de lesgeefster is er puur om je te helpen :j

Hoe oud is het meisje? En hoe gaat het met de pony als deze niet onder het zadel is? Bvb bij poetsen, opzadelen, wandelen,... Is ze dan wel consequent of wordt zij ook omver gelopen? Helpt er dan iemand?

15, met het poetsen opzadelen is het paard lief en echt een schatje maar tijdens het wandelen wilt de haflinger vaak niet doorlopen ( wat meestal te corrigeren is als je zelf wel doorloopt en eventueel met je vinger een por op dr kont ) maar dit doet ze niet want als het paard naar achter loopt loopt zij zelf ook mee en volgt het paard en het paard staat niet stil als ze stil staat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:10

Ah nja... Dat vreesde ik al een beetje uit je post. Maar hoe wil ze dan dat het paard onder het zadel haar opeens wel respecteert?

Zelf heb ik het ook meegemaakt, bijna 2 jaar geleden: verzorghaflinger en ikzelf kersvers van de manege, wel heel wat jaren manegeruiter. Resultaat: zie het verhaal van je vriendin. Was al om zeep na amper 2 maanden. Oplossing: een goed gesprek met de eigenaar, strenger zijn vanop de grond, longeren (niet doelloos rondjes draaien, maar overgangen en luisteren!) en LES. Respect vanop de grond was terug helemaal hersteld binnen ongeveer 2-3 weken (ik kom 3x per week). Rijden was ok na ongeveer een dikke maand, maar we leren nog elke dag bij :) en ik kan je zeggen: wat een verademing! Heerlijk als je pony luistert naar je stem en je been en je niet omver duwt voor elke grasspriet! Pony is zelf trouwens ook veel vrolijker nu er wat extra duidelijkheid is.

Ik denk dat paardrijden op deze manier voor je vriendin helemaal niet leuk meer is? Misschien kan ze beter even stilstaan en een keuze maken hoe het verder gaat, want dit loopt idd fout af. Laat je haar dit topic lezen? Ik wens jullie heel veel wijsheid :)

Edit: op basis van je verhaal had ik haar jonger verwacht. Maar toch: zijn er ouders/familieleden/broers/zussen met paardenervaring die kunnen helpen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:29

Trouwens, qua omgang met paarden: ik denk niet dat het nodig is om hiervoor grondwerklessen te gaan nemen, maar eventueel inlezen over basisopvoeding en basisoefeningen grondwerk kan handig zijn. Dit kan je meestal wel zelf lezen en oefenen zonder al te veel begeleiding. Bvb: braaf meelopen aan halster, stap/draf/galop in piste of aan longe, achteruit, blijf, volg, wijken, over balkje lopen, naast krukje staan, ... Trouwens ook leuk als afwisseling!

Het is vooral belangrijk om consequent te zijn: bvb. omver duwen = stem verheffen en duw terug, altijd! Stilstaan = stilstaan of anders achteruit, overal (niet alleen in de piste). En voet geven = voet geven of oefenen tot je hebt bereikt wat je wou (eventueel in stapjes). Ik denk dat je zelf ook wel ziet dat wat je schetst in je vorige post niet blaakt van het leiderschap. Hier is dus veel winst in te halen met wat goede wil. Als de pony niet meer wilt doorlopen, helpt het bij mij om hem consequent een paar passen achteruit te zetten. Idem als hij schraapt (+ boze stem). Bij mij hielp dat veeeel beter dan slaan, en had hij het na een weekje wel door zonder dat ik heb pijn moest doen. Niks zielig dus. Maar let wel: twee keer 'toelaten' = opnieuw beginnen vanaf nul bij de meeste haflingers. En dan snapt de pony er natuurlijk niks meer van en blijft koppig proberen.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:55

Als ze niet wilt inzien hoe gevaarlijk het kan gaan worden is ze nog niet toe aan een eigen paard.
Als zo'n paard niet aangepakt word brengt ze andere mensen in groot gevaar en ik denk dat je dit wilt voorkomen.

Het klinkt wel heel heftig wat ik zeg maar ik weet dit uit eigen ervaring met een onopgevoed paard hier bij heb ik behoorlijk wat werk aan gehad. Dit met een vijf jarige uit de kluiten gewassen haflinger monster. (157) hij is inmiddels 7,5 en ik rij nu met plezier met hem buitenritten en toont nog steeds hier en daar nukken. Maar gaat steeds beter met hem en gedraagt zich steeds beter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:04

BlackM00n schreef:
heidy_wilco schreef:

Ze heeft helaas geen hulp van een ervaren iemand. Ik help haar vaak met dingen maar ze neemt me advies niet aan en durft ook niet haar paard consequent te behandelen met de smoes dat ze het zielig vind. Het begint idd al gevaarlijk te worden want haar paard rende bijna tegen iemand aan maar diegene sprong opzij dus werd die gelukkig niet omver gereden.
Ze gebruikt ook vaak de smoes dat ze moe is om niet te rijden en ik neem aan door haar angst

Hoe strenger en consequenter je bent hoe liever je pony jouw vindt.

Als ze pony de beslissingen laat nemen hangt die zo meteen bij van Veen aan de haak ivm levensgevaarlijk en ligt zij of een stalgenoot in het ziekenhuis. Wat de werkelijke reden ook is dat ze de pony niet veilig kan hanteren, er moet wel degelijk een beslissing genomen worden. Of verkopen (handelaar, want zoals pony nu is krijg je die particulier niet verkocht) of intensief les.

ChuntGrander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:41

Ik zou ook zeker adviseren om wat hulp/ les te vragen, wellicht in grondwerken, daar heb ik al vaker positieve verhalen over gehoord! Ook al vind ze dit eng. Een paard wat niet luistert kan veel vervelendere situaties met zich meebrengen... Het is belangrijk om wat strenger/ duidelijker en zeker consequent te zijn. Het is een heerlijk ras, maar vaak zie je dat ze een loopje met je nemen als je niet consequent genoeg bent.

Adeliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:24

geen les is echt onzin zelfs topruiters krijgen nog les!!