Deken met vaste hals veranderen deken met losse hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Deken met vaste hals veranderen deken met losse hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:16

Wie heeft hier ervaring mee en is het überhaupt te doen?

Ik heb ooit een mooie deken gekocht welke een vaste hals heeft. Echter draagt ze de deken nooit (nog nieuw zelfs) omdat der manen anders helemaal stuk gaan van de hals (kwam ik telaat achter)

Nu vind ik het zonde om de deken te verkopen dus dacht is het mogelijk om van de deken met vaste hals, de hals eraf te laten halen en van de hals een losse hals maken?

Dit zal ik laten doen bij iemand die dit kan..

Of het dus mogelijk is, geen idee maar ik hoop dat iemand mij het verlossende antwoord kan geven!

petitparis

Re: Deken met vaste hals veranderen deken met losse hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:19

Ik denk wel dat je het halsdeel kan laten verwijderen en goed afwerken, maar wat overblijft van de hals gaat imo niet voldoende zijn om er een losse hals van te maken. Lossen halsstukken, hebben namelijk een stuk overlap met je deken

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:20

Niet helemaal het zelfde maar ik had een vliegendeken met hals. Hier zat een mooie naad over de schoft wat het hals gedeelte scheide van de rest. Ik heb die daar toen gewoon langs afgeknipt.
Als dit bij jouw deken ook het geval is zou je dan alleen het hals gedeelte nog hoeven af te werken. (Ik heb het gewoon weggegooid O:) )

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:21

petitparis schreef:
Ik denk wel dat je het halsdeel kan laten verwijderen en goed afwerken, maar wat overblijft van de hals gaat imo niet voldoende zijn om er een losse hals van te maken. Lossen halsstukken, hebben namelijk een stuk overlap met je deken

Daar heb je helemaal gelijk in, niet over gedacht.

Ik heb wel een losse hals nog liggen die met een strook klittenband aan de deken vast moet.

Denk je dat het mogelijk is dat ze dan een strook klittenband aan de deken kunnen maken zodat ik die andere hals eraan kan zetten?

Denk dat ik maar een goede reperateur moet zoeken! Zal epplejeck voldoende ervaring hebben? Moet wel goed waterdicht blijven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:24

ik denk wel dat dat moet de doen zijn, om een strook klitteband te verwerken in de nieuwe boord. In theorie moet zelfs een schoenmaker of naaiaterlier met een voldoende grote en sterke machine dit kunnen...

Pancake93

Zou het niet gaan schuren als je de hals eraf haalt ? Moet denk ik wel iets van een bescherming ( bontje ofzo) langs de rand worden gezet

Jennyj01

Wil je een losse hals? Als je die toch niet gebruikt. Anders had je de hals deken wel gebruikt. Dan kun je het bewaren voor als er eens iets stuk is aan de deken. Dat is altijd handig.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 14:29

petitparis schreef:
ik denk wel dat dat moet de doen zijn, om een strook klitteband te verwerken in de nieuwe boord. In theorie moet zelfs een schoenmaker of naaiaterlier met een voldoende grote en sterke machine dit kunnen...

Ben bang dat de schoenmaker hier in het dorp dat niet doet. Ben eens langs geweest voor een halster maar dat was al te dik voor zijn machine..

Pancake93 schreef:
Zou het niet gaan schuren als je de hals eraf haalt ? Moet denk ik wel iets van een bescherming ( bontje ofzo) langs de rand worden gezet

De bucas deken heeft ook geen bontje en schuurt zeker niet. Denk dat als de afwerking goed en glad is dat er bijv een boordje om heen gaat dan niet gaat scheuren? Iedergeval bontjes schuurde bij de harry's horse deken wel, weg stuk manen :(

Jennyj01 schreef:
Wil je een losse hals? Als je die toch niet gebruikt. Anders had je de hals deken wel gebruikt. Dan kun je het bewaren voor als er eens iets stuk is aan de deken. Dat is altijd handig.

Ja wil een losse hals voor extreme dagen, regen en harde wind en voor de rest de hals eraf. Maar als ik dat kan combineren met een strook aan de deken zodat ik de bucas hals eraan kan zetten dan is het ook opgelost (alleen wat minder mooi haha)
En dan is jou idee heel slim voor als er wat stuk is!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:44

Mijn ervaring met dekens met vaste hals is dat het niet zozeer de hals is die schuurt. Maar de dekens sluiten hoger, en de naad van deken naar hals is de boosdoener bij het schuren. Ik wil daarom alleen nog maar dekens zonder hals, of met een afneembare hals. Die dekens sluiten lager (als een gewone deken) en die halzen zijn langer. Idd met een stuk overlap over de deken.

Dus ik denk dat vermaken je niet gaat helpen tegen het manen schuren, omdat je nog steeds de boord hoger op de hals houdt. En rekening houdende met alle eventuele vermaakkosten erbij, denk ik dat je daarom toch beter deze deken, nu die nog in zeer goede staat is, kan verkopen. En dan een andere deken met afneembare hals terug kopen.

Want als de deken helemaal vermaakt is en je tegen valt in het gebruik, kan je de deken niet meer fatsoenlijk verkopen, ben je het geld voor het vermaken kwijt, en moet je alsnog een nieuwe kopen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:58

Omdat je vraag gaat over dekens verplaats ik het topic naar [SV] Seizoensvragen.