Hartslagmeter met dressuur. Zin of onzin? en welke?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Isabelle_H

Hartslagmeter met dressuur. Zin of onzin? en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-16 19:47

Ik ben me aan het oriënteren om een hartslagmeter tijdens het (dressuur) rijden te gaan gebruiken. Wel al wat over gehoord/gelezen maar nog niet geheel duidelijk wat de voor- en nadelen zijn.

Wie o wie heeft er ervaring mee?

Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de nadelen?

Welke merk/type heb je?

en waarom heb je voor deze gekozen?

heb je nog aanvullingen/bandjes ed moeten bijkopen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, kunnen jullie nu gerichter trainen? was er een bepaalde oorzaak waardoor je voor een hartslagmeter hebt gekozen? Denk je dat je een "lichte" blessure eerder opmerkt door de hartslagmeter? en zijn er nog andere punten?

Alvast bedankt

Isabelle_H

Re: Hartslagmeter met dressuur. Zin of onzin? en welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 17:08

Is er niemand die weleens een hartslagmeter bij zijn trainingen gebruikt?

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:10

Ik kan niet helemaal uit je bericht opmaken of je een hartslagmeter voor je paard of voor jezelf bedoeld. Ik gebruik een hartslagmeter voor mezelf, maar niet voor mijn paard.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:12

Wie o wie heeft er ervaring mee? ik, zowel bij mijn paard als bij mezelf

Wat zijn de voordelen? je ziet direct hoe snel je paard recupereert en of die angstig is of gewoon met je voeten speelt. Je kan op deze manier heel erg gericht op conditie trainen.

Wat zijn de nadelen? het is een bakje, maar hangt niet direct in de weg.

Welke merk/type heb je? Polar

en waarom heb je voor deze gekozen? heb de horloge ervan dus moes wel :-p ben er erg tevreden voor

heb je nog aanvullingen/bandjes ed moeten bijkopen? ja, dat van het paard

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 17:15

Ik bedoel inderdaad een hartslagmeter voor het paard, die je af kan lezen op je horloge en later uit kan lezen op je pc/tablet.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:30

Ik heb er geen, maar ga even meelezen omdat ik ook zit te denken om er eentje aan te schaffen

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:35

Mag ik vragen waarom je dit zou willen? Niet banketstaaf ofzo maar wat is de meerwaarde ervan?
Bij endurance snap ik het gebruik maar bij dressuur dan weer helemaal niet.

Is dat dan om zijn conditie te monitoren?

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:40

Ik heb een poosje geleden een filmpje gezien van een dressuur ruiter die trainde met een hartslagmeter die direct aan de laptop gekoppeld zat en waar dus live feedback uit kwam.
Daar was duidelijk te zien dat de hartslag van het paard omhoog ging bij oefeningen die het paard lastiger vond of een oefening linksom tov rechtsom. Ook in de momenten dat de amazone er meer druk op zette ging de hartslag omhoog. Ik vond het heel interessant en ik denk dat je er zeker meerwaarde van kan hebben om te zien wanneer de 'stressmomenten' van het paard hoger zijn.

Of het net zo effectief is als je het achteraf uitleest vraag ik me af... Dan kan je toch niet meer de resultaten direct nauwkeurig koppelen aan een oefening/inwerking van de ruiter/situatie lijkt me

TROY (2019) & LAYS (2014)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:42

Ik heb er een keer mee gereden, beide een hartslag meter om..!

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+3~ Springen M+3~ SGW B+8

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:43

Ik gebruik hem zelf ook. Tijdens het mennen en dan inderdaad voornamelijk om zijn conditie te monitoren. Tijdens lange ritten kan ik zo makkelijk in de gaten houden en of hij niet vermoeider is dan dat hij oogt. Ik heb een jaar geleden een workshop van Suzanne Pen gehad en dat was op ieder gebied nuttig, niet alleen de endurance. Volgens mij houdt ze een blog bij op haar site Equilog.nl daar staat een hoop nuttige info op wat betreft hartslagmeters en trainen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:47

Ik heb ook een polar, mijn zus en ik reden vroeger wel eens endurance en cross en hebben er toen samen één gekocht, ik vind het leuk om er mee te werken.
Zo ben ik er iig wel achter gekomen dat één van mijn paarden echt heel bang is voor fluitenkruid.. :')

Ik was eigenlijk van plan om van alle paarden een paar keer op te meten wat hun normale hartslag is in stap, draf en galop en dat één keer per maand te controleren om te zien of je daar nog nuttige info uit kan halen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Ook leuk om op die manier aan de conditie te werken, ik ben dol op schema's maken en kijken wat dat doet voor een paard. :D

Have I Gone Mad? I'm Afraid So. You're Entirely Bonkers. But I'll Tell You A Secret. All The Best People Are.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:47

Ik heb een polar 400. Heb hem in eerste instantie vanwege galoptraining voor eventing. Maar gebruik hem ook om de conditie en geschiktheid om nog te presteren van mijn oude paard te monitoren en om spanning objectief te beoordelen bijvoorbeeld bij trailer laden of een jong paard. Omdat ik hem toch heb gebruik ik hem ook wel eens voor dressuur.

Specifiek voor dressuur kan de hartslagmeter prima nuttig zijn. Maar waarschijnlijk kom je vrij snel tot de conclusie dat je vooral conditie traint bij dressuur en geen tot weinig kracht. Dan moet je waarschijnlijk op zoek naar activiteiten waarbij je paard wel aan krachttraining toe komt. Dan kom je snel op cavaletti werk en galop training (al dan niet op een renbaan of in het bos). Als je je training niet op die manier wil aanpassen is een hartslag meter redelijk snel saai en beland hij denk ik in de kast.

Kortom: als je je er in verdiept en ook echt aanpassingen wil doen en volgens een schema wil trainen kun je er echt iets uit halen en is een hartslagmeter voor veel dingen inzetbaar.

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5 en met 24 still going very strong

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 18:39

Dank jullie wel voor de ervaringen tot nu toe. Tot nu toe ieder geval zeker interessant.

MariekeS_ Het idee is inderdaad om via het horloge direct de hartslag te kunnen zien zodat je daar op kunt anticiperen (is iets daadwerkelijk eng of niet, is linksom moeilijker dan rechtsom, vraag ik een moeilijke oefening geeft dit dan ook echt meer spanning?) en het daarna uitlezen op de pc om een soort "logboek" bij te houden. Als je de link van het filmpje toevallig nog hebt/weet zou ik dit zeer interessant vinden.

Charlottevdh Ook ik vraag me wel eens af hoe zwaar is zijn training? Het is een stoere vent die niet snel laat zien als hij vermoeid is, zeker niet als er andere paarden in de buurt zijn. Ook blijft hij voor mij doorgaan vanwege zijn enorme grote werklust en ik moet dan echt op zijn ademhaling letten om te zien of hij vermoeid is. Op zich een heeeeeel groot pluspunt maar wel een valkuil hierdoor. Ik hoop een beetje met behulp van een hartslagmeter het punt van (over)vermoeid of verzuring van de spieren wat makkelijker te herkennen. Dank je wel voor het delen van je ervaring en ik ga zeker de blog van Equilog lezen.

SparklingApp Dat is inderdaad ook een goede manier om aan de conditie te werken. 1 x per maand een vast "programma" afwerken met x aantal minuten stappen, daarna x aantal minuten draven enz. om op die manier de conditie te monitoren. Ook jij bedankt voor het delen van je ervaring.

Pol013 ik denk dat het klopt dat als je hem alleen gebruikt tijdens de dressuurtraining in de bak waarbij je tussendoor af en toe op je horloge kijkt dat dan de lol er snel vanaf gaat en hij inderdaad snel in de kast beland, wat natuurlijk zonde is. Mijn belangrijkste doel is om op een correcte eerlijke manier te trainen, waarbij ik mijn paard niet overvraag maar ook niet (teveel) ondervraag. De wijze waarop ik nu train, is al met veel afwisseling, maar ik kan nu geen effecten van deze afwisseling meten en doe het dus nu volledig op gevoel. Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik voldoende ervaring heb dat ik weet dat mijn gevoel er niet heel erg veel naast zit, maar toch zou ik dit graag met meetbare gegevens (zoals hartslag) onderbouwen om bevestiging te krijgen voor mijn gevoel. Ook jouw bedank ik voor het delen van je ervaring.

Tot nu toe gebruikt iedereen dus een polar 400?

Iedereen alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen, maar als er nog meer mensen zijn die een hartslagmeter gebruiken dan hoor ik dit uiteraard ook graag.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:48

Nou ik dacht dus dat ik wist wat zwaar was. Kwam ik even achter..... Bij het galop sluiten daalde zijn hartslag zelfs.
Ik kom bij een training op Z2 niveau dus niet in de krachtig categorie. Blijft allemaal licht werk. Frustrerend om achter te komen.

Nu liep hij dus toen al wel flinke stukken stevige galop in het bos. Dus misschien had hij gewoon al een betere conditie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:50

Ik heb een aantal jaar geleden via marktplaats een Polar rx300 gekocht. De planning was om daarbij een losse equine censor te kopen. Met de mensen band ging het wel, maar was erg tobben. Uiteindelijk die sensor nooit gekocht, nu doen zowel horloge als band dienst tijdens mijn eigen hardlopen. Het fijne van Polar is dat (bijna) alles met elkaar compitabel is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:53

Ik volg graag even mee :)
Ik heb net een nieuw paard, een stresskonijn. Bij hem zou ik het dus graag gaan gebruiken om uit te zoeken wanneer hij stress aanmaakt en spanning opbouwt en wanneer niet :)

www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:31

Dat was ik nog vergeten te vermelden, ik gebruik ook de Polar 400 deze bevalt erg goed.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:15

Ik gebruik de polar M400 icm de 2 sensoren.

Ik gebruik het voor meerdere doeleinde. Soms puur informatief om te kijken of ze daadwerkelijk spanning opbouwt of loopt te kloten. Ook heb ik een schema van polar waarin je kan zien in welke hartslagzones te moet trainen om een doel te bereiken.

Die van mij gaat in de staak als ze veel spierpijn/verzuurd heeft/is. Aan de hand van de hartslagmeter heb ik een poosje getraind zonder dat we te ver zijn gegaan (voor de duidelijkheid; ze geeft het niet aan). Dat heeft een positieve werking gehad

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:23

Lijkt me superinteressant om mee te trainen! Jammer genoeg nu geen budget voor, maar ik lees wel even mee.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 5
Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:32

Isabelle_H schreef:
Wie o wie heeft er ervaring mee? *\o/*

Wat zijn de voordelen? Conditie monitoren, kijken wat je paard moeite mee heeft en of de training zwaar genoeg is, of hij snel genoeg hersteld.

Wat zijn de nadelen? Je moet eerst een goede nulmeting hebben en je wel verdiepen in hoe je ermee moet trainen.

Welke merk/type heb je? Polar

en waarom heb je voor deze gekozen? De goedkoopste goede variant omdat ik het maar een paar keer per jaar wil gebruiken om te monitoren. Polar heeft wel.de beste meters.

heb je nog aanvullingen/bandjes ed moeten bijkopen? Ik heb alleen met horloge, ik hoef voor wat ik ermee doe niets anders erbij.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, kunnen jullie nu gerichter trainen?
Ik weet precies wat de normaalwaarden van mijn paard waardoor ik nu heel gericht kan kijken of hij verbeterd. Blijft zn hartslag nu lager in bepaalde oefening dan twee maanden geleden? Komt zn hartslag wel hoog genoeg om hem een trainingsprikkel te geven?

was er een bepaalde oorzaak waardoor je voor een hartslagmeter hebt gekozen? Interessant en altijd bezig om mezelf en mijn paard te verbeteren en optimaal te kunnen trainen.

Denk je dat je een "lichte" blessure eerder opmerkt door de hartslagmeter?
Ja zeker, als je opstapt en zijn hartslag is gelijk overal al hoger in de normaalwaarden weet je dat er iets aan de hand is. Spannende situatie in de omgeving? Spierpijn? Blessure? Ziekte?

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:34

Wij hebben ook een Polar hartslagmeter, maar meer gekocht voor onze Fries in de menendurance om haar conditie in de gaten te houden. Alleen op de menkar wil het niet zo lekker lukken, want hij verliest telkens signaal als je het horloge om hebt omdat de afstand groot is. Nu gebruuk ik hem eigenlijk af en toe boor een rondje hardlopen

Lach en de wereld lacht terug!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:39

jildou, dat is wel typisch want bij mij werkte hij laatst zelfs bij een paard in de trailer terwijl ik op de bestuurders stoel zat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:01

Ik gebruik de mijne nog te weinig.
Ik heb een Polar H7, gekoppeld aan mijn telefoon doet hij het zelfs op 50 meter afstand!
Pony werd door een ander gereden, ik stond in de kantine op de vereniging en kon op mijn telefoon nog steeds zien wat hij deed :j. Ik heb er ook een 2e hands horloge bij nu, die nog niet echt getest.
Iets meer afstand is voor mij ook belangrijk ivm gebruik met longeren en mennen.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie