Wie kan mij helpen over scheren en dekens.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ijslander12

Wie kan mij helpen over scheren en dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 16:04

Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit goed staat en omdat ik geen computer heb is zoeken naar bestaande topics nogal lastig, dus als er al een topic bestaat met dit onderwerp hoor ik het ook graag!

Ik zit met een probleempje met mijn IJslander.
Hij staat 's nachts op stal, overdag buiten, en al een tijdje haal ik hem met opgedroogd zweet over zijn gehele lichaam van stal.
Ik wilde het even aan kijken dus vandaar dat ik hem niet meteen heb geschoren, hij kwam namelijk van een 24/7 buiten stalling.

Nu is mijn vraag, kan ik hem in deze tijd van het jaar nog scheren?

En zo ja, wanneer doen jullie welke deken op? (Hoeveel grams bij welke temp.?)
Ik heb nog nooit een paard gehad die dekens op moest, en heb hier dus helemaal geen verstand van.

horsiegek

Re: Wie kan mij helpen over scheren en dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:06

[SV] [Centraal] Alle vragen over scheren ;)

Je kan hem prima scheren, denk dat hij je dankbaar zal zijn gezien hij het zo warm heeft. Over het algemeen heb je aan een waterdichte 300 grams deken voldoende, maar dat verschilt erg per paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 16:09

Staat hij/zij wel rustig op stal 's nachts? Zo heftig zweten elke nacht zou ik eerder koppelen aan stress, tenzij het bij jullie op stal echt veel warmer is dan buiten.

Mocht het wel warmte zijn dan kan scheren inderdaad gewoon. Je kan eerst een racestreep proberen zonder deken. Maar je kan hem ook helemaal kaal maken en dekens erbij pakken.

Ijslander12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 16:28

mooney schreef:
Staat hij/zij wel rustig op stal 's nachts? Zo heftig zweten elke nacht zou ik eerder koppelen aan stress, tenzij het bij jullie op stal echt veel warmer is dan buiten.

Mocht het wel warmte zijn dan kan scheren inderdaad gewoon. Je kan eerst een racestreep proberen zonder deken. Maar je kan hem ook helemaal kaal maken en dekens erbij pakken.

Het is geen stress, dat durf ik met zekerheid te zeggen.
De stal is behoorlijk warm, 8 paarden vrij dicht op elkaar en hij heeft echt een ENORME vacht

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 18:50