Rijlaarzen... wat een dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Rijlaarzen... wat een dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:08

Hoi,
Ik was van de week in de ruitershop in de buurt waar ze toch veel keuze hebben voor zowel ruiter als paard.

Ik keek voor rijlaarzen maar wist nog dat ik 4 jaar geleden in diezelfde winkel mijn huidige rijlaarzen gekocht had en van de eerste keer pasten ze perfect.

Nu heb ik vrijwel elke maat 38 en 39 gepast. Kuitmaat smal, normaal of 35,36 en 37 maar geen enkele laars paste me goed, hoogte max 40-41.
Prijsklasse van die laarzen lag tussen 90€-200€.

Nu vind ik voor puur hobbymatig laarzen van 300€ echt wel te duur. Mijn huidige kostten maar 150€ en gaan al 4 jaar mee, met slijtage dat wel daarom zoek ik nu nieuwe.

Maar is het echt zo moeilijk?
Wat moet ik hebben:
Maat 38/39
Hoogte 40/41max
Kuitmaat is het moeilijkste deel,
Mijn huidige zijn smal dus vreemd dat die van de winkel niet passen zelfs normaal niet, wijd is dan weer 2-3cm te wijd.
Kuit in cm 35 & 36 te smal ik krijg de rits niet dicht, en 37 dan weer veel te los dan kan ik 3 vingers ertussen steken (ong 2-3cm)

Hulp gevraagd!!

bridgetF

Re: Rijlaarzen... wat een dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:15

kun je niet vragen of ze de zelfde rijlaarzen die je vier jaar geleden bij ze hebt gekocht, kunt bestellen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:20

Dat is nu net het probleem.
Mijn.huidige zijn QHP en heb van hetzelfde merk veel gepast maar past dus niet. Zelf gewoon simpele passen niet.

En dan van andere merken ook gepast, past niet. Zoals mountainhorse, hkm,

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:31

Klopt hoor, de maten (vooral kuit) zijn op de schop gegaan.
Waar ik een paar mondoni's en een paar petrie heb staan van tig jaar geleden, en ik daar qua kuit prima in kan, moet ik nu voor mijn kuitmaten op maat gemaakte laarzen hebben. Heel irritant. ik doe het nog wel even met mijn oude _O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 17:39

Waar kan je ze dan op maat laten maken voor max 250€?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:41

Nergens :+ Maatwerk begint pas bij 400. Daarom wacht ik ook nog even

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 17:48

We can shake hands. Ik heb het maar opgegeven omdat ik in niets standaards pas.
Ik heb lipica's al 5 jaar die super goed zijn (net 1 rits kapot) en betaalbaar (300,- dacht ik), maar hoorde dat de kwaliteit niet meer is wat het was.

Ik ga dus maar de rits laten maken en anders maar voor mn ariat jodphurs en chaps.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:10

Ik heb net gisteren voor het eerst in mijn leven een paar confectie-laarzen kunnen kopen ipv maatwerk. Ik had dan wel maatwerk om de voet nodig, niet bij de kuit.
Ik heb een paar Felix Bühler Sevilla gekocht bij Krämer:
https://www.kramer.nl/Leren-rijlaarzen. ... &ci=257810

Ook de andere laarzen hebben elastiek bij de schacht, en daarmee lopen de kuitmaten naadloos in elkaar over.
Hele mooie laarzen, heel fijn soepel leer, en voor een aantrekkelijke prijs.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 19:51

Roodvos. Dank je. Zou online, bestellen kunnen op goed geluk dat het past?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:53

Celiien schreef:
Klopt hoor, de maten (vooral kuit) zijn op de schop gegaan.
Waar ik een paar mondoni's en een paar petrie heb staan van tig jaar geleden, en ik daar qua kuit prima in kan, moet ik nu voor mijn kuitmaten op maat gemaakte laarzen hebben. Heel irritant. ik doe het nog wel even met mijn oude _O-

Serieus? Dus even Petrie op mp shoppen als je standaardmaten hebt (had) is ook niet meer zonder risico? De maten zijn verandert?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:18

Naja, waar ik eerst wel in de stabdaard petri en mondoni paste, pas ik t nu niet meer _O- en leren laarzen rekken nu ook niet zóver op.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:20

Art_Ificious schreef:
Roodvos. Dank je. Zou online, bestellen kunnen op goed geluk dat het past?

Ja, uiteraard. Even goed meten, er is wel een maattabel te vinden op de site. En anders waag je er even een mailtje aan.
Als het niet past kan je altijd nog terug sturen.

Ik ben er wel 'even' voor naar Duitsland gereden omdat ik ze wilde passen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:34

Jotoma schreef:
Ik heb lipica's al 5 jaar die super goed zijn (net 1 rits kapot) en betaalbaar (300,- dacht ik), maar hoorde dat de kwaliteit niet meer is wat het was.

Ik ga dus maar de rits laten maken en anders maar voor mn ariat jodphurs en chaps.

Lipica is nog steeds prima hoor. En idd nog steeds betaalbaar maatwerk. Netjes afgewerkt en fijne service. Ze hebben het alleen superdruk, dus je zult wrs wel even op je bestelling moeten wachten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:55

Mijn vriend heeft gisteren bij Kramer ook Felix Buhlers gekocht, maar dan die met een lamsvelletje erin. Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen :)

Nu moet ik wel zeggen dat er qua hoogtemaat niks te regelen was. Deze vielen gewoon iets hoger uit dus dat was zijn geluk. Kuitmaat hebben ze S, M, L
De hoogte van de laars hoort daar dus bij de voetmaat. En maatwerk hebben ze volgens mij niet.

Ik zou de maattabellen van andere merken ook eens gaan bekijken. Misschien van EJ, of Decathlon? Daar hebben ze ook wel goedkopere laarzen.

En ik heb laatst bij Divoza voor 95 Euro leren (winter)laarzen gehaald. Ook daar geen variatie mogelijk in kuitmaat en hoogte maar misschien is dat voor de reguliere laars wel het geval.

En anders even doorsparen en voor Deniro Tricolore gaan? Die zijn nu op sommige plaatsen met korting dus dan zou je rond de 230 uitkomen en ze hebben veel standaardmaten.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:07

Of Mondoni (van Divoza)? Ik heb die ook al 4 jaar en zijn op verkleuring aan de binnenkant (waar je laars het zadel raakt) na nog helemaal prima!
Ben nu sinds 2 maanden over op DeNiro (en maatwerk zit toch wel beter), maar man wat heb ik die moeten inlopen. M'n Mondoni's zijn net sloffen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:15

Mondoni kan ik ook wel aanraden, gewoon even een divoza zoeken waar je kan passen en je bent vertrokken. De mijn ondertussen een jaar of 2, en na veel (mis)bruik nog steeds dik in orde. Enkel 1 rits moeten laten vervangen, maar dat lag niet aan de laars, maar aan de domheid van de gebruiker :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:41

Tink89 schreef:
Jotoma schreef:

Lipica is nog steeds prima hoor. En idd nog steeds betaalbaar maatwerk. Netjes afgewerkt en fijne service. Ze hebben het alleen superdruk, dus je zult wrs wel even op je bestelling moeten wachten.

Ik lees in het lipica topic toch anders, dus weet niet of ik ze zelf weer zou aanschaffen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 11:25

Bedankt voor alle feedback.

Divoza zullen zr in België niet hebben vermoed ik.
Wordt dus online bestellen mits hoogte goed is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:27

Art_Ificious schreef:
Bedankt voor alle feedback.

Divoza zullen zr in België niet hebben vermoed ik.
Wordt dus online bestellen mits hoogte goed is.

Nee hebben ze idd niet, maar je vindt er wel eentje relatief 'kort' bij de grens :)

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:39

Ik ben naar Nederland gereden en in de epplejeck gaan passen. Ik had geluk en redelijk snel een kort model gevonden. Daarna uit curiositeit nog andere modellen gepast en er was er was er geen een die ook bij een beetje goed zat. Mijn tip zou zijn om te blijven passen. Zelfs binnen sommige merken zit er veel verschil in de maat per model, je hebt hogere of lagere of speciale modellen voor smalle of brede benen. Heb de mijne voor €150 kunnen scoren!

Merelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 17:13

Ik heb zelf hele smalle kuiten en pas niks standaards, ik heb nu het instap model van deniro, de tricolore is dat vlgns mij? Deze zijn nog betaalbaar qua prijs maar de precieze prijs weet ik even niet meer, ik had ivm een spaaractie korting. Die hebben ook elastiek bij de rits en hebben verschillen kuit maten en hoogtes. Daar zou je misschien nog naar kunnen kijken?
Blijven ook erg mooi en zitten heerlijk!