Waarom bijten paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom bijten paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:15

Hoi bokt,

ik vroeg me iets af! Als ik op stal door de stalgang loop komen sommige paarden met hun hoofd naar buiten om (gericht) te bijten of ze leggen hun oren in hun nek. Ze bijten ook in de billen van mijn paard als ik haar meeneem naar de poetsplaats. Waarom doen paarden dit?

Ze doen het ook als je er geen aandacht aan schenkt en zonder te kijken doorloopt. Mijn paard lokt ook niks uit, zij loopt braaf mee aan het touw en toch willen ze in haar billen bijten.

maximuss

Re: Waarom bijten paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:20

Verveling en gebrek aan sociaal contact...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:27

Dit gedrag zie je eigelijk met name bij paarden die teveel op stal staan.
Ik durf hier de manege niet eens in met mijn kinderen. Alleen maar chagrijnige pony's. En geef ze eens ongelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:46

Wat naar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:58

Een grotere persoonlijke ruimte dan dat ze kunnen krijgen in hun stal, dus nemen ze ook een stuk gangpad mee als hun terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:03

Mizora schreef:
Een grotere persoonlijke ruimte dan dat ze kunnen krijgen in hun stal, dus nemen ze ook een stuk gangpad mee als hun terrein.

Maar ze kunnen aan 2 kanten buiten met hun hoofd, als ze er zelf zo chagrijnig van worden snap ik niet zo goed dat ze het toch op blijven zoeken terwijl ze ook rustig met hun hoofd naar buiten kunnen kijken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:11

verveling, negatieve aandacht is ook aandacht.. je tanden gebruiken geeft je iets te doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:16

Danique schreef:
Mizora schreef:

Maar ze kunnen aan 2 kanten buiten met hun hoofd, als ze er zelf zo chagrijnig van worden snap ik niet zo goed dat ze het toch op blijven zoeken terwijl ze ook rustig met hun hoofd naar buiten kunnen kijken.

De persoonlijke ruimte blijft even groot, dus komen ze te dicht bij en worden weggejaagd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:43

Sommige paarden zijn wat zuur en willen niemand in hun territorium hebben. Doen hun oren naar achter als er een paard langskomt. En omdat dat paard niet reageert (kan niet moet met baas mee) bijten ze.

Erg vind ik dat dergelijke paarden niet met rust gelaten worden. Er zijn altijd weer mensen die ze aan gaan halen en als het dier dan een verdedigende beweging maakt volgt er een mep. Zet dat beest toch op een plek waar minder mensen/paarden langs hun box lopen. Zo'n paard schreeuwt elke keer weer dattie met rust gelaten wil worden, dattie mensen niet leuk of aardig vind en niemand luistert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:45

Als het mijn paarden waren zou ik het hekje dicht doen of misschien de tralies aan de voorkant blinderen, of zou dat niet werken?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:44

Verveling! Te weinig ruwvoer, Veel te veel uren op stal, voedernijd, aandacht of eerder het gebrek aan aandacht!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:22

ik zou ook zeggen, zure verveling...
De paarden die ik ken en veel buiten komen, doen dit nooit namelijk.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:25

Gebrek aan rust heb ik nog gemist in de reacties volgens mij.

Eigenlijk is het een uiting van stress wat door verschillende redenen kan komen.
Daarbij wordt zoiets al snel een gewoonte voor de paarden om dat gedrag te uiten.

Wees iig niet boos op doe paarden en probeer een rustige oplossing wanneer je er langs moet - bijv een bovenluik even sluiten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:26

Danique schreef:
Als het mijn paarden waren zou ik het hekje dicht doen of misschien de tralies aan de voorkant blinderen, of zou dat niet werken?

Als het mijn paarden waren, zou ik ze buiten zetten met een flinke hoeveelheid hooi...
Een paard is een beweeglijk dier met behoefte aan contact met andere paarden. Paarden die veelvuldig in een box opgesloten staan, vertonen vaak het soort gedrag wat jij beschrijft. Hekjes dichtdoen beperkt ze nog meer in hun natuurlijke gedrag en zal het alleen maar verergeren (alleen kunnen ze dan nergens meer bij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:22

Dorien66 schreef:
Danique schreef:

Als het mijn paarden waren, zou ik ze buiten zetten met een flinke hoeveelheid hooi...
Een paard is een beweeglijk dier met behoefte aan contact met andere paarden. Paarden die veelvuldig in een box opgesloten staan, vertonen vaak het soort gedrag wat jij beschrijft. Hekjes dichtdoen beperkt ze nog meer in hun natuurlijke gedrag en zal het alleen maar verergeren (alleen kunnen ze dan nergens meer bij).

Ja dat snap ik, maar die optie hebben ze helaas niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:28

Ik zie dit gedrag ook bij paarden die veel buiten staan met een berg hooi/kuil.
Ervaar dit meestal als geen respect voor persoonlijke ruimte.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:37

Danique schreef:
Dorien66 schreef:

Ja dat snap ik, maar die optie hebben ze helaas niet

Die optie heb je altijd. Je kunt je paard altijd verhuizen naar een plek waar ze wél veel buiten komen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:40

dems75 schreef:
ik zou ook zeggen, zure verveling...
De paarden die ik ken en veel buiten komen, doen dit nooit namelijk.

Mijn merrie doet het ook, is het verdediging van "haar" stal.
En nee niet uit verveling, of te veel uren op stal; ze staan veel buiten.
Zij doet het ook als ze 24/7 buiten staat en even op stal moet voor de hoefsmid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 12:47

....en wat ik stiekem wel eens deed op een rustig moment: ik liet mijn paard los door de stalgang lopen.
Wij hadden 1 'happer' op stal. Die wilde gewoon aandacht en niet gepasseerd worden.
...dus als het rustig was: paard los, de happer hapt, leadmare hapt terug, even gillen en daarna krauwen...

Als ik zelf langsliep als hij met zijn hoofd naar buiten stond, aaide ik m ook even.

Ik ben het wel eens met wat ook gezegd werd: sommige paarden willen echt rust - respecteer dat zo veel mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:02

Vjestagirk, die optie heb ik niet want het zijn niet mijn paarden :)

Het hoeft geen reltopic te worden waarin wordt gezegd dat de stal of de mensen niet goed zijn, da's een andere discussie. Ik ben alleen benieuwd waarom de paarden dit doen en na drie antwoorden snap ik het ook wel :')

Janneke: ik doe mijn best, maar ik moet wel gewoon met mijn paard naar de poetsplaats

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:08

TS, mag ik iets vragen?
Worden de paarden wel eens los gelaten met zijn allen in bijv. de bak of idd een wei? Dat scheelt vaak al iets. Het fijnste voor zo'n dier blijft natuurlijk 24/7 op wei, maar elk beetje helpt! Als ze nooit losgelaten worden kan een gesprek met de eigenaar misschien helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 21:15

Het is een pensionstal dus wat andere mensen met hun paarden doen gaat mij niks aan en het komt ook amper voor dat ik iedereen zie omdat ik maar 2x in de week op stal ben.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:35

Volgens mij is verveling zeker één van de oorzaken maar op een manege zijn er zoveel verschillende mensen die op die pony's en paarden rijden en de ene is streng de andere niet... Zo raken die beesten ook in de war en willen ze eigenlijk iedereen uitproberen. Zo is er een paard op mijn manege en als je ook maar iets twijfelt draait ze zich om en begint te stampen. Dan durven die kinderen al helemaal de stal niet meer in en denkt het paard dat hij gewonnen heeft natuurlijk. Ook is er een pony op de manege die ooit met haar hoofd tussen de staldeur heeft gezeten en er nu bang voor is. Als je ze uit de stal haalt wordt ze bang en durft ze weleens te happen maar voor de rest is ze echt doodbraaf. Dus ja... Er zijn heel veel redenen zou ik zeggen... Ook opvoeding heeft er iets mee te maken en dat is dan weer meer van toepassing in een pensionstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 23:44

Het is geen manege.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 00:19

Volgens mij is het antwoord al 20x gegeven maar, meestal is het een vorm van 'dominantie'. de persoonlijke ruimte die ze willen is groter dan de mogelijkheid met stal en gangpad.

Mijn dominante merrie deed dit ook altijd heel erg. En die kwam veeeel buiten en had onbeperkt hooi en was helemaal geen zuur paard verder, ook totaal niet verveeld, alleen gewoon heel dominant.
Erg vervelend, voor mij en haar, want, wat doen mensen, die begonnen als idioot op haar te meppen voordat ze uberhaupt wat deed, waar ze van schrok en haar hoofd dus meerdere keren ernstig (hechtingen en al) gestoten heeft aan de bovenkant van de opening. Ik denk dan, doe dan dat bovenhek even dicht als je er langs moet..... maar geweld schijnt een 'normalere' oplossing te zijn.

Oplossing: van stal/box veranderen waar ze niet zo dicht langs die stal hoeven, werd dus een buiten stal, want binnenstallen zijn die gangpaden heel vaak erg krap.

Ze deed het trouwens wel alleen maar naar andere paarden hoor. Nooit naar mensen! Die werden gewoon genegeerd of als je maar lang genoeg blijft staan kwam ze met oren naar voren.