Kiezen voor 1,5 paard of lichte 2 paard trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Kiezen voor 1,5 paard of lichte 2 paard trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:13

Hi,

Ik ben aan het kijken voor een trailer om te kopen :)
Nu heb ik maar 1 pony (Welsh Cob) en mag mijn auto niet meer dan 1300 kg trekken.
Nu zag ik 2 paard trailers van 620 kg dus dacht, dat kan mijn auto trekken met mijn pony er in. En dan kan ik af en toe ook eens met 2 paarden op stap als ik een andere auto heb om te gebruiken.

Maar een 2 paards heeft natuurlijk meer kogeldruk dan een 1,5 paards. En ik vraag mij af wat er stabieler is?

Het lijkt mij zo handig om een 2 paards te hebben omdat ik dan makkelijker in mijn eentje mijn paard kan laden :D

Misschien is het ook wel heel dom bedacht en is het gewoon verstandiger om een 1,5 paards te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:22

Als je auto slechts 1300 mag trekken kan je beter voor een 1,5 gaan. De meeste trailers wegen iets (veel) meer dan op het papier staat, en dan kom je in de problemen. Zeker als je alleen met B-rijbewijs de weg op wil.
Je auto mag maar 1300 trekken, dus je gaat sowieso moeten uitkijken voor een trailer die in beladen toestand niet meer mag wegen dan dat (de TMM). Heb je een E achter B, dan zit het weer iets anders in elkaar. Wil je een tweedehands die is opgeknapt, loop dan ZEKER de gewichten na, zet 'm eventueel op de weegbrug voor je hem koopt. Veel mensen knappen een trailer op, gooien er lekker een hoop nieuw materiaal in maar wegen nadien niet opnieuw. Terwijl het gewicht wel eens flink kan verschillen door vb dikkere matten, dikker hout etc.

Je kan echter een 2 paards kopen en die laten terugkeuren naar TMM 1300, maar dan ga je volgens mij veel op laadvermogen inleveren. Die zijn vaak uit zichzelf al een stuk zwaarder.
Hou ook rekening met het materiaal: wil je hout, polyester, aluminium...
En uiteraard heel goed informeren of je auto an sich het ook daadwerkelijk aan kan. Mijn Renault mocht ook 1300 trekken, maar de garage heeft me dat ten stelligste afgeraden om te doen en zeker geen paardentrailer.

Voor echt technisch advies kan ik je doorverwijzen naar het centrale topic en dan vooral bokker Ikke. Dat is een levende encyclopedie wat deze materie betreft :D

MaritB

Re: Kiezen voor 1,5 paard of lichte 2 paard trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:29

Ik rij zeer regelmatig met de trailer en de laatste tijd ook 1 van ruim 700 kg. (wel 1,5 paard.) en auto kan het prima hebben :) (werd ook niet afgeraden door de monteur, haha)

zelf ik denk ik ook dat een 1,5 paard beter uitkomt dan een 2 paard. Maar dacht, laat ik het toch maar even navragen :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:38

Ik vind persoonlijk een 1,5 paarden makkelijker laden eigenlijk. Ook heeft je pony wat meer ruimte wat voor de balans wel fijn is.

Als je niet van plan bent om vaak iemand mee te nemen zou ik dus voor de 1,5 gaan ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:42

Kidde schreef:
Ik vind persoonlijk een 1,5 paarden makkelijker laden eigenlijk. Ook heeft je pony wat meer ruimte wat voor de balans wel fijn is.

Als je niet van plan bent om vaak iemand mee te nemen zou ik dus voor de 1,5 gaan ;)

Mijn paard laadt heel makkelijk, maar een 2 paards kan ik makkelijker de stang er zelf achter doen omdat ze dan niet kan draaien :D
Maar het is ook een kwestie van trainen, en qua balans heb je een goed punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:43

Ik heb afgelopen zomer ook rondgespeurd voor een nieuwe trailer :D Ik wou absoluut een 2 paards en heb een auto gekocht die dat ruim kan en mag trekken + mijn BE gehaald.
De meeste 2 paards hebben een TMM van 2000 en een ledig gewicht tussen 700 en 900. Als je dan gaat terugkeuren naar 1300 heb je alsnog tussen 400 en 600kg laadvermogen, maar dan kan je weer niet met 2 paarden op pad achteraf volgens mij. En de kans is dan ook groot dat je alsnog een E achter B moet hebben, omdat je combi dan +3500kg is.

Met een anderhalf scheelt het een hoop rekenwerk. Maar ook daarin hoort een paard toch niet te kunnen draaien?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:49

Om draaien te voorkomen: longeerlijn aan het halster, om de voorstang (niet extra eromheen wikkelen) en dan terug naar jou buiten de trailer. Dan 'hengel' je je pony naar binnen en kun je de stang erachter doen. Wil hij draaien, dan kun je 'm met de longeerlijn corrigeren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:50

Nee het dier hoort niet te draaien, maar ze denken eerder dat het kan ;)
Dus het is helaas een keer gebeurt en daarbij ging het niet helemaal goed 8)7 :n

Maar inderdaad, met een 1,5 paard ben ik gelijk klaar :D (minder rekenwerk en niet terugkeuren)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:51

Hilary schreef:
Om draaien te voorkomen: longeerlijn aan het halster, om de voorstang (niet extra eromheen wikkelen) en dan terug naar jou buiten de trailer. Dan 'hengel' je je pony naar binnen en kun je de stang erachter doen. Wil hij draaien, dan kun je 'm met de longeerlijn corrigeren.

Die ken ik inderdaad :)
Nog niet mee gewerkt omdat ik nu gewoon steeds iemand heb genomen die kwam helpen :Y)
Maar met eigen trailer zou ik vaker weg gaan en ik kan niet verwachten dat er steeds iemand mee gaat :o

Ga het dan maar eens op die manier proberen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 06:58

Waarom zou je moeten terugkeuren?

Je mag er niet meer dan 1300 kg achterhangen, maar als je een trailer hebt met eigen gewicht van 750 kg kan er nog 550 kg paard in.
Dat de trailer een TTM van 2000 of meer kg heeft, is voor of je hem achter je auto mag hangen niet van belang. Zolang je er maar nooit meer dan 1300 kg achter hangt.

Voor met welk rijbewijs je mag rijden is de TTM wel van belang, maar dat was hier de vraag van TS niet.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:23

Ik zou zelf voor de 2paards gaan omdat deze stabieler is vanwege de breedte. :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 09:16

In mijn geval zou die wel teruggekeurd moeten. Maar met een e rijbewijs niet.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:34

Houd er ook rekening mee dat je met een tweedaagse trailer (veel) meer benzine/diesel verbruikt. Niet alleen zijn ze zwaarder, maar je hebt ook meer luchtweerstand. Met een 1,5 paards reden we ongeveer 1 op 10, met één paard in een tweepaards trailer 1 op 8,5 (zelfde model, alleen grotere maat). Dus als je m niet nodig hebt voor je paard, en zelden weg gaat met twee paarden, zou ik voor de 1,5 paards gaan.
Laatst bijgewerkt door Maik79 op 20-12-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:35

Change3x schreef:
Ik zou zelf voor de 2paards gaan omdat deze stabieler is vanwege de breedte. :)

Ik vraag me af of dat zo is als je er altijd maar een pony in zet. Dan komt er juist veel gewicht op een kant.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:08

Dat klopt maar omdat hij breder en zwaarder is heb je minder kans op enge dingen zoals omwaaien of vallen. Wanneer je er 1 op zet dan ook altijd aan de linker kant doen en niet aan de kant van de berm.

Beide soort trailers hebben risico's. :)

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:21

Wij hebben sinds kort ook weer een tweepaardstrailer, omdat ik ook weer een paard heb. Mijn moeder geeft aan dat ze het met een tweepaardstrailer veel prettiger vindt rijden omdat het toch stabieler op de weg ligt (ook als er maar een paard in staat). Paard moet dan inderdaad wel altijd links staan, want de weg loopt altijd iets schuin af naar de berm toe. Ook het achteruit rijden gaat met deze trailer makkelijker dan met 1,5paards. Mijn moeder heeft wel gewoon BE, geen idee of dat nog wat uitmaakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:30

Met alleen B mag je geen 2-paards achter je auto hangen. Er wordt nl altijd gerekend met de TMM, en die is minimaal 2000 kg. Tel daar je TMM van de auto bij op en je zit boven de 3500 kg.
Terugkeuren betekent dat je er niet meer met 2 paarden mee op pad kunt, als hang je er een 4WD voor die 3,5 ton mag trekken. En dan heb je sowieso je BE nodig.

Dus: tenzij die grotere auto én dat BE rijbewijs er binnen een paar jaar komt zou ik gewoon een anderhalfpaards kopen.

Overigens, 2-paards van leeg 620 kg bestaan niet. Op papier misschien wel, in werkelijkheid niet. Tel daar maar minimaal 150 kg bij op. Ze worden voor het kenteken gewogen zonder gietvloer, tussenschot, voordeurtje en zadelkamer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:46

Als je tweepaardstrailer is terug gekeurd mag je er geen twee paarden in vervoeren omdat je het te laden gewicht op papier terug brengt. Je kan dan wel een twee paards trailer hebben, een grotere auto en een E rijbewijs.. Het mag dan nog steeds niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 11:53

Nee dat begrijp ik.

Ik ken de regels uit m'n hoofd ;)

Als ik een 2 paards zou kopen, zou ik ook m'n eigen rijbewijs gaan halen ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:59

Ik had niet begrepen dat je dat wist :o

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 12:02

Onze 2-paards polyester trailer weegt daadwerkelijk 760kg. Veel lichter zul je denkelijk niet een 2-paards trailer vinden.

Voor op (endurance)wedstrijd is een 2-paards trailer wel ideaal. Links hebben wij het paard staan en rechts een heleboel spullen ☺

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:29

ik wilde destijds geen tweepaards trailer kopen omdat ik dan een dure zware trailer ging kopen, daarbij een duurdere en zwaardere auto nodig had om de boel te trekken voor iemand anders die uiteindelijk hoogstens de brandstofkosten met je gaat delen.

Voor die ene keer dat dit mogelijk handig zou zijn wilde ik die kosten niet maken. Je kan dan nog beter de hele combinatie huren.

Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 22:20

Hallo Marit,

Als ik je een tip mag geven, ga in jou geval voor een 1,5 paards! 2 paards weegt vrijwel altijd minimaal 760kg en kom je met je auto echt niet uit.

Een nieuwe 1,5 paards is zo doorontwikkeld dat hij ook gewoon stabiel is achter auto, opzadelen is inderdaad iets minder makkelijk ivm breedte.

Groet Peter, Aanhangwagens XXL West Brabant

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 22:24

Bedankt allen!

De 1,5 paards trailer is inmiddels aangeschaft en hij lijkt prima achter de auto :) maandag stond er aardig wat wind maar had er niet echt veel last van. Echt top.