Jong paard trapt gericht met aanraken achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zarabsinu

Jong paard trapt gericht met aanraken achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 22:50

2,5 jarige trapt gericht. Ik heb haar pas een aantal weken en eergister kwam de hoefsmid die heeft ze getrapt. Het was bijna onmogelijk dus hij heeft uiteindelijk de benen een beetje opgetilt, beloont en het daarbij gelaten. Sinds hij is geweest lukt het mij helemaal niet meer, daarvoor lukte het nog wel als ik heel voorzichtig deed met moeite. Nu heeft ze vandaag een paar keer echt gericht proberen te trappen dus been helemaal optrekken en naar mij trappen. Ik heb bij de eerste beste trap even een trap terug gegeven maar wil geen angst zaaien... maargoed trappen dat wil ik gewoon niet. Daarna achterbenen tot de hoeven lopen aaien en belonen maar het was 1 en al spanning en dreigen en eigenlijk wachten op een trap. Misschien nog andere tips? Het is een merrie ik hoorde dat die wat pittiger kunnen zijn achter.. ikheb het nog nooit gehad met mijn ruinen en hengsten. Dit is mijn eerste jonge merrie. Ze is pas kort bij mij dus geef het wel tijd maar tips zijn welkom! Straffen, niet straffen? Het lijkt erop alsof ze een vervelende ervaring heeft gehad achter.

Ik hoor het graag!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:56

Als je een lange dressuurzweep neemt en je gaat bij haar schouder staan dan kun je met de zweep over de achterbenen aaien. Dan kan ze trappen wat ze wil maar ze raakt toch niets. En als je haar nou iedere keer beloond als ze haar been optilt kun je haar nog de piaffe leren ook :o
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 18-12-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:57

Ik zou wat grondwerk gaan doen, en persoonlijk vind ik vooral parelli fijn om zo'n problemen op te lossen :j Een carrotstick is fijn om te gebruiken als verlengde van de arm, om een paard bekend te maken met aanrakingen over het hele lichaam en is ook een stuk veiliger dan zelf te moeten bukken bij de achterbenen.
Bij een trap zou ik zeker corrigeren. Die van mij krijgen dan ook een flinke schop terug. Maar het belonen bij goed gedrag is minstens zo belangrijk :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:58

Voor mij werkt een zachte beenlonge het beste in zo'n geval. Maar ik zou gewoon niet gaan rommelen en even hulp vragen van iemand die dagelijks met jonge paarden in aanraking komt. Het is niets vreemds namelijk, dit doen veel paarden in die leeftijd :j

Als je het handig doet is het in 2 weken over.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:59

Handschoen op een stokkie en aaien maar. Beginnen bij het gedeelte van het lijf waar ze dat wel accepteerd. Als ze ontspannen is langzaam naar achteren/beneden werken. Stoppen voor ze begint met trappen! Ondertussen lekker belonen als ze niet trapt. Met lekker kriebelen op plekken waar het jeukt, of misschien wat lekkers.

Een trauma zal wel niet, gewoon een jong dier dit. Heb je trouwens wel begeleiding? Anders eens samen grondwerk lessen nemen?

Dit is hoe ik het op zou lossen, er zullen vast ook andere manieren zijn.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:01

janderegelaa schreef:
Als je een lange dressuurzweep neemt en je gaat bij haar schouder staan dan kun je met de zweep over de achterbenen aaien. Dan kan ze trappen wat ze wil maar ze raakt toch niets. En als je haar nou iedere keer beloond als ze haar been optilt kun je haar nog de piaffe leren ook :o

Wij pakken ook nog wel eens een zachte, lange touw dat laten we heel rustig om het achterbeen glijden en zodra het in de kootholte zit rustig druk erop zetten en om een voetje vragen. Elke reactie omhoog zonder uithalen wordt beloont. Ander gedraag genegeerd totdat het gevaarlijk wordt voor de 2 mensen die ermee bezig zijn, dan wat strenger...

Tot nu toe enkele paarden/ponys op deze manier gedaan en die geven nu geen problemen meer.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:06

Gypsy schreef:
Handschoen op een stokkie en aaien maar. Beginnen bij het gedeelte van het lijf waar ze dat wel accepteerd. Als ze ontspannen is langzaam naar achteren/beneden werken. Stoppen voor ze begint met trappen! Ondertussen lekker belonen als ze niet trapt. Met lekker kriebelen op plekken waar het jeukt, of misschien wat lekkers.

Een trauma zal wel niet, gewoon een jong dier dit. Heb je trouwens wel begeleiding? Anders eens samen grondwerk lessen nemen?

Dit is hoe ik het op zou lossen, er zullen vast ook andere manieren zijn.

Helemaal eens! Stoppen voor de stres compleet is opgelopen. Mijn jonge paard deed het ook. Pas op dat je niet achteruit beweegt als hij een trapbeweging maakt. Dan doe je nml precies wat hij wil, uit zijn ruimte stappen. Ik stapte nog meer in zijn ruimte richting de buik als hij dat deed en dat onthield hij heel snel. Nu is alles prima. Ze moeten er gewoon rustig aan wennen en is heel natuurlijk gedrag. Succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:14

Het allerbelangrijkste is dat het paard altijd voor jouw lichaam wegwijkt. Zolang het nog de neiging heeft om tegen te duwen kun je er nog niet goed aan werken.
Om het goed te doen moet je veilig dicht naast je paard kunnen staan en weten dat ze niet in jouw richting draait.
Vanaf een afstand werken geeft enkel meer stress, dan komt het veel te onverwachts. Helemaal bij vlugge merries kan zo'n klap echt razendsnel en doelgericht jouw bovenbeen treffen, pas op jezelf!
Maar dat vlugge komt je met rijden later ten goede :D

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 23:18

Thanks voor jullie snelle reacties. Ik heb het nog nooit zo erg gehad bij jonge paarden. Dit is echt poging tot het licht uitschoppen bij je. De reden dat ik zeg slechte ervaring is omdat ze in het verleden ook gevriesbrand is bij 1 achterbeen dus ik denk dat dit misschien ook daar mee te maken kan hebben, ik weet niet in hoeverre dat pijn heeft gedaan. Maargoed als je dat weet breng je het misschien automatisch ook sneller in verband. Maar de hoefsmid kwam er zelf mee dat ze misschien wel een slechte ervaring heeft gehad, de manier waarop ze reageert is best extreem. Ik heb dit nog bij geen enkel jong paard gehad.

Maargoed ik zal idd iets zoeken als verlenging van mijn arm en stoppen voor dat we in stressmode zitten.. Hopelijk kan ik haar vertrouwen krijgen over een tijd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Jong paard trapt gericht met aanraken achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:24

Ze zeggen dat ze vriesmerken niet voelen.

Hier ook een pony die zo bang was dat ze maar aan ging vallen als je met een zweepje bij haar achterbenen in de buurt komt. Merk je bijna niks meer van. Tijd, rust, respecteren dat het dier zich nu eenmaal zo voelt, maar je eigen menselijke emoties er even buiten laten. Medelijden heeft het dier niks aan, alleen aan rust, respect en de juiste mix van doortastendheid en geduld.

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 23:25

Sizzle schreef:
Het allerbelangrijkste is dat het paard altijd voor jouw lichaam wegwijkt. Zolang het nog de neiging heeft om tegen te duwen kun je er nog niet goed aan werken.
Om het goed te doen moet je veilig dicht naast je paard kunnen staan en weten dat ze niet in jouw richting draait.
Vanaf een afstand werken geeft enkel meer stress, dan komt het veel te onverwachts. Helemaal bij vlugge merries kan zo'n klap echt razendsnel en doelgericht jouw bovenbeen treffen, pas op jezelf!
Maar dat vlugge komt je met rijden later ten goede :D

Ja de hoefsmid had ze gelijk geraakt haha ik dacht al oh oh... ze was zo snel... en dat been echt super snel tot haar buik optrekken om goed gericht te kunnen trappen.. Nou hierdoor pas ik misschien onbewust ook weer wat meer op waardoor ze mij ook gelijk weer wat minder vertrouwt. Als ik naar haar achterbeen kijk zie ik die ogen en oren al gaan! Ik denk inderdaad dat ik het gewoon moet gaan opbouwen vanaf billen aanraken, hak.. en zo lager eventueel met verleging van hand maar inderdaad niet direct met een touw erachter dat maakt het misschien nog enger en erger.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 00:52

Als ik de antwoorden hierboven lees dan maak ik me toch echt een beetje zorgen. Blijkbaar moet dat dier zijn benen op gaan tillen of hij dat nu wil of niet. Een 2 en half jarige heeft nog moeite met het opnemen van de benen. Hij raakt veel makkelijker uit zijn evenwicht als volwassen paarden. Het opnemen van de achterbenen is extra moeilijk omdat dat zijn startmotor is voor als hij moet vluchten. Als hij de situatie niet helemaal vertrouwd dan zal hij dus nooit zijn achterbenen geven. Hij is ook niet gek, voor aan een touw en geen benen...No Way
Voor je er nu een hele toestand van maakt met touwen, zwepen en wat heb ik hier allemaal nog meer voor een in mijn ogen niet zo heel erg handige edoch goedgemeende tips gezien.
GEEN haast maken. Tilt hij ze niet op bij de smid dan maar niet. Als je het nu gaat forceren wordt het nooit meer makkelijk, niet voor jou en niet voor het paard en mocht je ooit verkopen dan is het een waarde vermindering
Als je aan het poetsen bent, til af en toe (dus niet elke keer) eens en achterbeentje op. Belonen als het lukt (lukt het niet, ook goed, doorgaan waar je gebleven was en verder negeren) en meteen weer loslaten, Doe dat ook eens als je van de wei naar de stal loopt, als je hem even in de bak hebt enzovoort. Elke keer als je er bent, in allerlei situaties. Hij moet het vertrouwen krijgen dat er niks engs gebeurt als hij je een been geeft.
Heb je dat er een beetje in zitten dan ga je beginnen met het been steeds ietsje langer omhoog houden. Daarna ga je er onder wat rommelen met een krabbertje, of je tikt er eens onder tegen aan met je krabber.
Belonen kun je met een brokje, je stem (allebei) een clicker, een stuk groente, klopjes, aaien. Bedenk van te voren wat je wilt doen, heb jij altijd een brokje bij je, een clicker of een stuk groente, zo nee dan moet je iets anders bedenken wat je wel altijd toe kunt passen.

Heb je een smid die boos wordt die je paard dwingt en geen geduld heeft, neem dan snel afscheid. Want bij zo'n figuur wordt de angst van je paard alleen maar groter en dat wil je niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:03

Ze zal toch gekapt moeten worden he... Zweep vind ik een goeie en de zachte longe tip werkte hier ook bij een trauma-paard dat sloeg. :) hij is nog moeilijk bij de smid (maar hij is wel vrij extreem) maar hij slaat niet meer. Hij wordt elke keer makkelijker.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:08

mrie schreef:
Als ik de antwoorden hierboven lees dan maak ik me toch echt een beetje zorgen. Blijkbaar moet dat dier zijn benen op gaan tillen of hij dat nu wil of niet. Een 2 en half jarige heeft nog moeite met het opnemen van de benen. Hij raakt veel makkelijker uit zijn evenwicht als volwassen paarden. Het opnemen van de achterbenen is extra moeilijk omdat dat zijn startmotor is voor als hij moet vluchten. Als hij de situatie niet helemaal vertrouwd dan zal hij dus nooit zijn achterbenen geven. Hij is ook niet gek, voor aan een touw en geen benen...No Way
Voor je er nu een hele toestand van maakt met touwen, zwepen en wat heb ik hier allemaal nog meer voor een in mijn ogen niet zo heel erg handige edoch goedgemeende tips gezien.
GEEN haast maken. Tilt hij ze niet op bij de smid dan maar niet. Als je het nu gaat forceren wordt het nooit meer makkelijk, niet voor jou en niet voor het paard en mocht je ooit verkopen dan is het een waarde vermindering
Als je aan het poetsen bent, til af en toe (dus niet elke keer) eens en achterbeentje op. Belonen als het lukt (lukt het niet, ook goed, doorgaan waar je gebleven was en verder negeren) en meteen weer loslaten, Doe dat ook eens als je van de wei naar de stal loopt, als je hem even in de bak hebt enzovoort. Elke keer als je er bent, in allerlei situaties. Hij moet het vertrouwen krijgen dat er niks engs gebeurt als hij je een been geeft.
Heb je dat er een beetje in zitten dan ga je beginnen met het been steeds ietsje langer omhoog houden. Daarna ga je er onder wat rommelen met een krabbertje, of je tikt er eens onder tegen aan met je krabber.
Belonen kun je met een brokje, je stem (allebei) een clicker, een stuk groente, klopjes, aaien. Bedenk van te voren wat je wilt doen, heb jij altijd een brokje bij je, een clicker of een stuk groente, zo nee dan moet je iets anders bedenken wat je wel altijd toe kunt passen.

Heb je een smid die boos wordt die je paard dwingt en geen geduld heeft, neem dan snel afscheid. Want bij zo'n figuur wordt de angst van je paard alleen maar groter en dat wil je niet.

Dat is een heel mooi plan, maar wat als ie(zoals ts het zei) al mept als je zijn been ook maar aanraakt?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 02:35

Een paard hoor ten alle tijden niet te meppen naar je. Dat hij hem niet meteen geeft prima, maar slaan doen we onder geen enkele omstandigheden

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 03:12

Ik heb het probleem ook met een jonge ruin. De 1ste keer zat zijn bilkoord los en toen ik die wou vastmaken kreeg ik ook een gerichte trap. Uit reflex een schop terug gegeven.
Uiteindelijk met grondwerken deed hij hetzelfde.

Hij neemt erg veel van mijn oudere paard over dus heb uiteindelijk hem erbij gepakt en "voor gedaan" dat het oke is als de achterbenen worden aangeraakt.
Toen tegelijkertijd met iemand de benen van beide paarden aangeraakt en opgetild en toen ging het wel.
Nu is hij nogsteeds erg gespannen als ik bij zijn benen kom maar ik blijf tegen hem praten en goed gedrag belonen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 08:13

Als je stopt met aanraken als er getrapt wordt, beloon je dan niet het slechte gedrag? M.i. Wel. "Ik vind dit niet leuk. Ik schop. Het stop. Missie geslaagd".

Ik zou niet stoppen met aanraken van het been op het moment dat het dier schopt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 08:19

Aanraken, aanraken en nog eens aanraken, dat is de enige manier om te laten wennen.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 08:24

Mijn jonge paard kreeg op een gegeven moment ook dit trucje, al was ze er niet heel gemeen in, ze was wel snel!

Ik heb dit opgelost door idd een halstertouw met een lus om het bovenbeen naar de kootholte te laten glijden, en dan uit laten trappen. Zodra ze dan ophield met uithalen kon ik rustig het been met de hand vastpakken en uitkrabben.

Nu heeft ze nog wel eens een reflex dus meestal ben ik met mijn hand op het pijpbeen als ze haar voet al omhoog trekt. Dan is het een kwestie om dan niet te schrikken maar rustig vast te houden.

Ik schrok voorheen ook als ze haar been optrok en dat hielp voor haar natuurlijk ook dat ik dan niet doorzette. Nu trekt ze soms nog even als ik al bezig ben maar dan is even met de stem waarschuwen voldoende

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:13

mrie schreef:

We hebben er weer 1...Kom jij het hem leren?

Een 2,5 jarige hoort dit gewoon te kennen. Die wordt al 2 jaar bekapt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:50

Negeren? 250 kilo die trapt negeren? No way!

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:52

Wat wij doen met jonge paarden die trappen is het been afspuiten met water, net zo lang totdat hij/zij er niet meer op reageert. Laat ze maar tegen de waterstraal aan trappen, dat liever dan tegen mij.
Pas als ze dit accepteren, gaan poetsen en wanneer ze poetsen accepteren met beentje optillen beginnen (en dan eerst alleen de voorbenen). Mochten de hoeven lang worden kun je misschien wat over het harde stappen en voor natuurlijke afslijting zorgen.

We beginnen trouwens pas met water als ze vaststaan en poetsen van lichaam wel kennen.

Maar wellicht is deze tip in de winter niet heel handig, wij hebben dit probleem eigenlijk alleen in de lente/zomer, wanneer we de jonkies uit de opfok halen en beleren. Voor het winter zijn ze vaak alweer weg ;) en zijn ze ook voetje-geven proof.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:03

Ik deed het altijd met borstelen.
Poetsen en kijken waar de spanning begint. Dan niet verder dan dat punt poetsen, voor die plek blijven dus. Pas als dat goed gaat een stukje verder.
Echt onder aan de benen gebruikte ik eerst een handschoen op een steel of een zachte bezem. Veiligheid voor..

Mijn pony vond het heel vervelend als je hem bij de Koot pakte. Misschien dat je paard dat ook vervelend vind?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:24

Ik heb het aangeleerd met beenlonge, in combinatie met het staan op 50cm van de muur (met de kont). Als ze dan uitslaan, slaan ze tegen de muur.

Met de beenlonge heb ik het commando voet aangeleerd, binnen een paar maanden tilde ze dus haar voeten op als ik het commando gaf.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:25

Het touwtje truc gebruiken wij ook bij jonkies. Daarbij in het begin niet heel lang de voet vasthouden wanneer die wel braaf is, bouw deze tijd rustig uit.