Bedelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

enamorada

Bedelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 14:34

Hoi! Ik ben sinds een paar weken begonnen met wat lichte vrijheidsdressuur met mijn bijrijdpaard. Het voerweigeren is inmiddels aangeleerd en ik wil een begin gaan maken met voetje geven. Echter merk ik dat ze enorm gericht is op de beloning (bij het voerweigeren heb ik natuurlijk een snoepje gebruikt) en ze constant gaat zitten bedelen. Heeft iemand hier tips voor? Kan ik het bedelen afleren? Zijn er andere manieren van belonen? In veel youtube filmpjes zie ik dat een clicker wordt gebruikt als 'beloning', maar daarna wordt alsnog een snoepje gegeven.
We werken normaal met het laten wegvallen van de gegeven druk als beloning, maar ik zie niet hoe ik dat zou kunnen toepassen op dingen als voetje geven, targetten, etc.
Ik hoor het graag van jullie :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 14:41

Bij Zador werkte het om het snoepje niet met de hand te geven maar met een schepje. Hij had al snel genoeg door dat er pas een hapje kwam als het schepje tevoorschijn was gekomen. Scheelde ook enorm in het happen naar random vingers. :')

tamary

Re: Bedelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:31

Click = beloning, dat is de afspraak die je maakt en daarom motiveert die click. Click is er enkel omdat het een veel simpelere manier is om precies te aan te geven aan paard wat het gewenste gedrag is.

Minder lekker voer gebruiken lost een deel op. En naast voer weigeren is er ook de oefening beleefd aannemen van voer, die 2 horen samen, zeker bij paarden die zo'n voerfixatie tonen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 12:31

Kom ik ook weleens tegen bij paarden, zodra ze wat lekkers ruiken gaan ze met het linker/rechtervoorbeen buigen naar hun buik toe... Dus één hoefje van de vloer doen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 02:19

Een clicker, en als je geen clicker hebt niks uit de hand voeren.
Klik betekent goed gedaan, snoepje.
Eerder als de klik zal mijn pony niets te eten verwachten, hij bedelt echt nooit.
Verdiep je anders eens in clickertraining, ideaal vind ik het.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 06:18

Een beloning moet worden gegeven op het moment of direct na het eindigen van het gedrag. Met voerbeloningen is dat meestal lastig om tijdens het gewenste gedrag te voeren (denk aan at liberty werk). Du sde click betekent "er komt een beloning aan" en verbind het gewenste gedrag met de (later) gegeven voerbeloning.

Het is heel normaal dat een paard bij het introcuderen van de clicker allerlei gedragingen gaat uitvoeren in de hoop een snoepje te krijgen (een ervaren trainer maakt hier handig gebuikt van), dus wat jouw paard doet is heel normaal! Het hoort bij het leerproces.

Wat je kunt doen om duidelijkheid te creeeren en frustratie in je paard (en jouzelf) te voorkomen is duidelijk aan te geven "de clicker training begint en de kans op snoep/beloningen" dus een begin-training-signaal in te voeren, door bv 2x in je handen te klappen, je voerbuidel om te doen of zijn naam op een speciale toon te zeggen.

Daarbij is het ook handig om een einde-training-signaal in te voeren (ik steek beide handen op en zeg Opperdepop :D )wat aangeeft: nu is de kans op clicks en beloningen voorbij.

Zorg ervoor dat je consequent bent. Als hij spontaan iets heel goeds doet, beloon je met je stem of een kriebel, maar nooit een click + voer. Daarna kun je het begin-training signaal geven, je commando geven en clicken en voeren.

Zodra je paard het gewenste gedrag kent, voer je een commando (cue) in en ga je niet meer belonen voor spontaan aangeboden gedrag maar enkel nadat je het gevraagd hebt (dus alleen clicken na het geven van de cue)

Daarnaast kun je leren dat het voor je paard loont om weg te bewegen van je zakken ipv ernaar toe asl hij 'bedelt' en dat naar je zak/hand toebewegen nooit beloont wordt. Consequent zijn is erg belangrijk.

Dit zijn dingen waar iedere clicker trainer mee te maken heeft of krijgt en het hoort bij het leerproces! Het is vrij gemakkelijk op te lossen. Veel plezier met je paard!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:57

tamary schreef:
Click = beloning, dat is de afspraak die je maakt en daarom motiveert die click. Click is er enkel omdat het een veel simpelere manier is om precies te aan te geven aan paard wat het gewenste gedrag is.

Minder lekker voer gebruiken lost een deel op. En naast voer weigeren is er ook de oefening beleefd aannemen van voer, die 2 horen samen, zeker bij paarden die zo'n voerfixatie tonen.

Een click is NIET de beloning maar de brug naar een beloning, er moet altijd een beloning volgen op een click. Vaak worden paarden hebberig van paardensnoepjes, dat is zeker waar, daar zitten heel veel geurstoffen in. Neem gewoon een handje biks, of het wekelijks portie vitaminen, dat scheelt een hoop gebedel.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 16:09

Bedankt voor de tips allemaal. :) Zaterdag ga ik aan de slag met het voetje geven. Heeft iemand nog extra tips hiervoor? Hoe pak ik het het beste aan? Dit is ook voor mij de eerste keer vrijheidsdressuur en ik wil het graag zo duidelijk mogelijk maken voor Simcha. :D

Hamstertje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:23

Ik zou het gewoon negeren als ze bedelt en echt alléén een snoepje of aandacht geven als ze iets doet waarom jij hebt gevraagt. Dit werkte ook bij ons constant "bedelende" paard...

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 00:23

Ik negeer het bedelen ook en stuur haar consequent uit mijn ruimte als ze te dicht bij komt, zoals ik dat normaal ook doe :)

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:59

Inderdaad gewoon lang genoeg negeren, dan houd het vanzelf een keer op. Ook echt niks geven, wanneer ze bedelt want dan beloon je haar juist voor dit gedrag

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 10:32

Ik negeer het sowieso :j
Gisteren heeft ze helemaal niet gebedeld, dus ik denk dat ze nu wel door heeft dat ze niets krijgt. Nogmaals bedankt voor de tips allemaal en fijne feestdagen! {:)

Afbeelding