Paspoorten worden gewoon achtergehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lazypony

Paspoorten worden gewoon achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 21:59

Ergens rond vorig jaar December hebben wij een kleine shet gekocht van de boer waar we stonden op stal. Deze shet had hij gewonnen met een "weddenschap" en toen wij hem hadden overgekocht had hij nog geen paspoort en chip. Dit heeft mijn moeder moeten regelen uiteindelijk. De boer had gezegt dat deze kleine shet een veulen was, maar toen de dierenarts kwam om hem na te kijken bleek hij dus 8 te zijn. De dierenarts is daarna nog een keer gekomen om hem te chippen en om een paspoort aan te maken.

Mijn moeder heeft toen 2x om een rekening gevraagd aan die boer want die zou hij binnenkrijgen. Uiteindelijk heeft hij besloten om het zelf te betalen. Nou leuk en aardig. Na een halfjaar hebben we de stal opgezegd, er waren meer mensen weggegaan en de boer was niet echt de aardigste meer, had een agressieve hond, wou de bak niet meer onderhouden etc. Dus wij hebben de stal opgezegd, komt hij met een rekening aanlopen van de castratie die in de zomer is gebeurd en daaronder met pen een rekening van het chippen en het paspoort aanmaken. Toen wij dus met de trailer aankwamen op 31 oktober, stond alles geblokkeerd, en waren er nieuwe hangsloten op de schuur gezet waar mijn spullen stonden. Mijn spullen heeft hij lopen verplaatsen. Ik had het geld mee voor de castratie daar ging hij niet mee akkoord. Uiteindelijk na een halfuur bood ik hem aan het geld te geven voor de castratie als ik maar de pony's meekreeg. De rest boeide me even geen flikker meer op dat moment want hij begon enorm agressief te worden. Toen heeft hij het geld uit mijn handen getrokken en heeft de sloten eraf gehaald bij de schuur en we konden de pony's veilig inladen. Toen ik vroeg naar de paspoorten zei hij dat ik morgen maar de rest van het geld zou moeten brengen anders zou ik die niet krijgen. Deze rekening had hij voor lief genomen en daarnaast mag hij geen pony verkopen zonder paspoort lijkt mij. Nu staan we dus op de nieuwe stal maar wat nu? We zijn niet van plan die rekening te gaan betalen voor het chippen en voor die paspoort want dat had hij al betaald, en hoe weten we dat die rekening die hij heeft geschreven met pen wel echt is? Wat kunnen wij nu nog doen om die paspoorten terug te krijgen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:05

Ik zou gewoon betalen; dat had je moeder anders ook gedaan (voordat hij dat deed).
Dus dat is geen extra kostenpost.

Je mag ook geen pony kopen zonder chip... dus beide fout.
Daarnaast heeft je moeder de chip geregeld; dus eigenlijk had zij moeten betalen.

Je kunt altijd de DA bellen om te vragen wat de rekening was.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:06

Kun je niet de betreffende dierenarts opbellen en navragen of hij de rekening voor het chippen + paspoort in zijn administratie wil opzoeken? De betreffende rekening vervolgens uitprinten en het bedrag inclusief de print aan de boer overhandigen. Dan hebben jullie uiteindelijk gewoon eerlijk betaald, geen cent te veel, en kan hij ook geen kant meer op. Het lijkt me dat hij dan wel overstag gaat. Uiteindelijk heeft hij meer aan het geld wat jullie hem willen bieden dan aan een paspoort waar hij verder niks mee doet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:19

Free2 schreef:
Kun je niet de betreffende dierenarts opbellen en navragen of hij de rekening voor het chippen + paspoort in zijn administratie wil opzoeken? De betreffende rekening vervolgens uitprinten en het bedrag inclusief de print aan de boer overhandigen. Dan hebben jullie uiteindelijk gewoon eerlijk betaald, geen cent te veel, en kan hij ook geen kant meer op. Het lijkt me dat hij dan wel overstag gaat. Uiteindelijk heeft hij meer aan het geld wat jullie hem willen bieden dan aan een paspoort waar hij verder niks mee doet.

Dit kan enkel als de rekening op naam van ts of moeder staat en dat zal niet want dan hadden ze de rekening reeds gehad. :+

Je kan wel bellen om te vragen wat grofweg de kosten zouden zijn, is dit gelijk aan/ komt in de buurt van het bedrag wat de boer noemde dan gewoon aan de boer betalen.

Politie doet trouwens niets tegen iemand die de paspoorten vasthoudt omdat nog niet alle kosten voldaan zijn. Hierover loopt een ander topic hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 15-12-16 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:20

Brainless schreef:
Ik zou gewoon betalen; dat had je moeder anders ook gedaan (voordat hij dat deed).
Dus dat is geen extra kostenpost.

Je mag ook geen pony kopen zonder chip... dus beide fout.
Daarnaast heeft je moeder de chip geregeld; dus eigenlijk had zij moeten betalen.

Je kunt altijd de DA bellen om te vragen wat de rekening was.

Wij wisten eerst niet dat hij geen chip en paspoort had, we hebben hem geld gegeven voor die pony en hij zei dat hij het paspoort ging regelen via de vorige eigenaar. Dat hebben we dus nooit gekregen en moesten we het wel zelf regelen.

Brainless

Re: Paspoorten worden gewoon achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:23

Wat vroeg hij voor het chippen?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:24

Toen hij ziek was 8 weken lang, hebben wij zijn paarden ook verzorgd en omdat we dat hadden gedaan heeft hij de rekening van tafel geschoven en heeft hij gezegd dat we dat niet meer hoefden te betalen. Omdat we al zijn paarden in die tijd hebben gemest, gevoerd, buiten en binnen gezet. (Was ik vergeten in de tekst te zetten.)

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:25

Ik heb de rekening niet bij de hand hier, maar in totaal vroeg hij wel zo veel als 2 paspoorten nieuw aanmaken voor onze pony's.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:27

Een nieuw paspoort is meerdere 100en euro's omdat een duplicaat-paspoort zeer duur is.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:31

Beetje warrig verhaal maar hoe kun je nu geloven dat het een veulen is? dit zie je toch echt wel duidelijk aan de hand van het gebit en bouw. Jullie hebben de fout gemaakt als koper(s) om een ongechipte pony te kopen en iemand op z'n woord te geloven.. ook al wist je dit niet, dan vraag je om een paspoort.Het spreekt ook voor zich dat jullie als eigenaar(s) de castratie kosten betalen vanaf het moment dat de dierenarts afrekent, bij jullie en niet bij de boer waar jullie stonden op dat moment. Met andere woorden: jullie zijn de eigenaren en hebben hiervoor zelf gekozen, zonder verder na gedacht te hebben... hoe jammer het ook is.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:42

Prosecco schreef:
Beetje warrig verhaal maar hoe kun je nu geloven dat het een veulen is? dit zie je toch echt wel duidelijk aan de hand van het gebit en bouw. Jullie hebben de fout gemaakt als koper(s) om een ongechipte pony te kopen en iemand op z'n woord te geloven.. ook al wist je dit niet, dan vraag je om een paspoort.Het spreekt ook voor zich dat jullie als eigenaar(s) de castratie kosten betalen vanaf het moment dat de dierenarts afrekent, bij jullie en niet bij de boer waar jullie stonden op dat moment. Met andere woorden: jullie zijn de eigenaren en hebben hiervoor zelf gekozen, zonder verder na gedacht te hebben... hoe jammer het ook is.

Het dier lijkt nou eenmaal op een veulen. Hij heeft een veulenhoofd, veulenbouw en zijn tanden daar hebben we naar gekeken maar uiteindelijk konden we er niet echt uitkomen omdat alles aan hem er eigenlijk anders uitzag, de hoefsmid dacht zelfs dat het een veulen was.. We hebben hem op zijn woord gelooft omdat we daar op stal stonden, wij dachten hem te kunnen vertrouwen en hij zei dat hij het paspoort ging regelen. De meeste kosten gingen via de boer, maar soms kregen we ook een rekening thuis voor bepaalde dingen.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:47

beiden zijn zeker heel erg fout geweest.. heb je al met de politie gebelt dat hij je spullen achterhoudt?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 22:49

Annalies03 schreef:
beiden zijn zeker heel erg fout geweest.. heb je al met de politie gebelt dat hij je spullen achterhoudt?

Mijn spullen zijn daar weg, die kregen we gelukkig ook mee, alleen de paspoorten kregen we niet.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:02

Kun je niet gewoon een duplicatie aanvragen?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:11

Tinkertje89 schreef:
Kun je niet gewoon een duplicatie aanvragen?

Dat zijn we ook van plan, tenzij het niet hoeft, omdat we of een of andere manier die paspoorten kunnen opeisen. Maar heb geen idee of dat kan. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:14

Duplicaat kost snel rond de 200 euro. Dus ik denk dat gewoon betalen goedkoper is.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:16

Als ik jou was zou ik ook gewoon de rekening betalen en zorgen dat ik mijn spullen krijg. Het is dan ontzettend vervelend dat het zo moet lopen (en zonde geld), maar een nieuw paspoort aanvragen is volgens mij redelijk prijzig. Laat het meteen wel een les zijn voor de volgende keer en betaal dit soort dingen gewoon zelf als het jou pony betreft of stel een contract o.i.d. op. Dat zorgt ervoor dat dit soort situatie niet zo snel voor zullen komen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:18

Dennis schreef:
Duplicaat kost snel rond de 200 euro. Dus ik denk dat gewoon betalen goedkoper is.

Op de manier van hoe het gegaan is betalen mijn ouders liever wat meer als dan dat ze hem het geld gunnen. Hij is niet helemaal in orde daar boven. Hij is andere klanten die waren verhuisd achterna gegaan voor een waterkoker, die ze zelf hadden gekocht. En heeft daar blijkbaar ook ingebroken in huis. :+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:21

Kijk dan maar juist uit dat hij niet al bij het stamboek heeft vastliggen dat er onenigheid is mbt de paspoorten, dan kan er geeneens een duplicaat worden aangevraagd.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:24

Toch heb ik heel sterk het idee dat dit verhaal twee kanten heeft..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:29

Duplicaat idd rond 200 en anders is per chip paspoort zetteniets van 30/50 euro dus een ggroot verschil.

Beide partijen zzijn niet ok bbezig en julli waren ook niet de sslimste met aankoop van pony's

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:33

Ik vind het ook best een vreemd verhaal aangezien eerst alles koek en ei leek te zijn, maar de staleigenaar nu flink zwart wordt gemaakt. Wat heeft een staleigenaar aan een paspoort van een pony die niet van hem is? Niet veel lijkt mij? Daar kan hij alleen de eigenaar mee dwarszitten en dan moet er wel een reden zijn om de eigenaar van de betreffende pony dwars te zitten..

Heb je wel een koopcontract van de pony?

Als er nog een rekening openstond van een castratie dan is het niet gek dat hij jullie niet zomaar laat gaan. Om jullie dan klem te zetten en sloten te vervangen gaat misschien wat ver, maar kennelijk was hij ervan overtuigd dat dit nodig was om zijn geld te krijgen. Waarom is de rekening van de castratie niet eerder betaald? Als het van de zomer gebeurt is dan is die rekening al maandenlang binnen en had je die dus veel eerder kunnen betalen.

Ik blijf erbij dat ik gewoon de rekening zou betalen. Houd de eer aan jezelf, zorg dat je geen kosten verontschuldigd bent, neem je paspoort mee en laat het gaan. Dit wordt anders een welles-niets-spelletje en jij blijft zitten met een pony zonder paspoort.
Laatst bijgewerkt door Kalab op 15-12-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:36

zorro schreef:
Toch heb ik heel sterk het idee dat dit verhaal twee kanten heeft..

Ik kan je verzekeren dat dit verhaal geen twee kanten heeft, ik probeer alles zo goed en eerlijk mogelijk uit te leggen, omdat ik het liefst de paspoorten terug zou willen hebben, en dat wil ik niet met leugens voor elkaar krijgen. En kunnen we die niet terugkrijgen dan vragen we nieuwe aan. We hadden dit ook niet verwacht van hem, mijn vader en die boer hadden eigenlijk een "goeie" relatie tot dit. Ik heb mijn vader ook nog nooit zo boos gehoord. Het is meer zo gelopen omdat hij dacht dat we niks meer gingen betalen dus ook de castratie niet. Alleen omdat mijn moeder bang was dat het geld niet op tijd zou aankomen heeft ze het contant aan mij mee gegeven. Dus had de boer waarschijnlijk uit voorzorg alles geblokkeerd, wat ik aan de ene kant ook wel begrijp. Maar de boer dacht dus dat we niks meer gingen betalen dus was hij waarschijnlijk zo boos. Toen we het eerste deel hadden betaald was er eigenlijk ook niks meer aan de hand behalve dat hij toch opeens het geld wou hebben van een rekening die hij al zelf betaald had, in ruil voor een dienst van ons. Via het internet is dit niet echt geloofwaardig nee. Maar er zijn genoeg mensen die het hebben gezien en weten wat eraan vooraf is gegaan. :)

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:37

Zo lastig, ik zit ook in een situatie waar mijn paspoorten worden achtergehouden.
Wij hebben betaald, alleen wordt er beweerd van niet, alle instanties die ik bel of spreek, bevestigen dat dit niet kan en mag.. Helaas is het een grijs gebied en erg lastig !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:38

Chip+paspoort via DA is 100 euro, castratie 125-150 (hier in elk geval, maar prijzen verschillen nogal per DA). Qua paspoort, als je kan bewijzen dat het jouw pony is kom je iets makkelijker uit, maar dat helpt niet voor de shet. Je kan de keuze maken om shet mee te nemen en hem de optie te geven beide paspoorten of shet terug. Risico dat je niet krijgt wat je wil blijft. Verwacht je hoe dan ook meer rottigheid maak dan in elk geval alvast een melding bij de politie zodat die al wat achtergrond hebben mocht er nu verder wat mis gaan.