Fout dierenarts. Aansprakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BoydS

Fout dierenarts. Aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 18:47

Ik wilde dit even van mij afschrijven, maar als iemand een antwoord heeft op mijn vraag dan is dat natuurlijk hartstikke fijn.

Vandaag is onze merrie behandeld voor een diastase (kies), jammer genoeg is dit niet helemaal volgens plan gelopen.

Ze is 3 weken terug behandeld door onze dierenarts/paardentandarts tijdens een controle. Ze had 1 diastase en die is uitgeboord. Sindsdien bleef ze proppen maken, dus vanochtend is ze weer naar de dierenarts/paardentandarts geweest, hij heeft een nu een tweede diastase uitgeboord en de oude opnieuw. Er werd een ontsteking in de plek van de diastase geconstateerd. Dit was vanochtend rond 12uur.

Na de behandeling was ze lusteloos en stond ze erg sneu in de bak. Wij hebben haar toen binnen gezet. Ze wilde niet eten en ze was niet alert. We hebben opnieuw de dierenarts gebeld. De dierenarts die haar vanochtend heeft behandeld was niet aanwezig, er kwam dus een andere dierenarts. Die kwam rond 18:00. Zij constateerde dat de behandeling van vanochtend niet goed was uitgevoerd en dat hij perongeluk een wortelkanaal van een gezonde kies heeft opengelegd. Paard heeft verschrikkelijk veel pijn, dus dat verklaarde haar gedrag. Ze krijgt nu pijnstillers, ontstekingsremmers en antibioticum. Dit moet voor 6 dagen lang.
Nou zijn we haar natuurlijk best wel kapot van...en wij hebben altijd goede ervaringen gehad met onze dierenarts. Nou is mijn vraag: is de dierenarts nu ook aansprakelijk voor dit? En moeten wij de behandeling dan ook betalen?

Annalies03

Re: Fout dierenarts. Aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:49

ik zou zeggen bel de arts die het fout gedaan heeft even op en bespreek eens hoe nu verder.. want het is wel fout gedaan door hem, als hij zelf niets voor stelt kun je altijd verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:51

Bij mij zou het er aan liggen of je dierenarts de fout ook erkend. :)
Vanuit daar kun je verder kijken en overleggen.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:55

Ik heb ook een situatie meegemaakt waarin een da een fout had gemaakt, hier toen ook een topic over gemaakt. Mijn da erkende de fout en heeft onwijs goed geholpen tijdens het revalideren en de uiteindelijke rekening viel ook reuze mee! Het is denk ik een kwestie van overleggen met de da en er samen Het beste van maken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:57

Je hebt hier eigenlijk 2 problemen voor je paard.
De eerste is de huidige pijn. Het zenuwkanaal(pulpa) ligt open, en dat doet pijn.
Daar heb je gelukkig pijnstillers en ontstekingsremmers voor.
Hopelijk is die pijn na die 6 dagen weg.
Je 2e probleem komt mogelijk pas veel later.
Omdat de pulpa open ligt, kunnen er bacteriën in komen. Deze zouden heel langzaam steeds verder de kies in kunnen kruipen en hier plotseling na een aantal jaar irritatie veroorzaken en de kies laten ontsteken.
Waardoor de kies er mogelijk later uit moet, omdat hij rot is.

Edit:
Ik wilde nog even iets toevoegen over de antibiotica.
Degene die je hebt, werkt tegen de ontsteking in het tandvlees. De ontsteking die veroorzaakt is door het opgepropte voer in de diastase.
Deze werkt niet tegen een mogelijke ontsteking die kan komen in de kies.
Omdat omdat er geen bloed in de kiezen komt, komt er ook geen antibiotica.
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 15-12-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:13

Tja dat kan gebeuren. Toen de diastase van mijn paard moest worden uitgeboord heeft mijn da erbij gezegd dat dat zo eenvoudig niet is en dat ze tijdens het boren niet kan zien wat ze doet en dus mis zou kunnen boren.

En tuurlijk moet je betalen, je betaald voor een dienst niet voor het resultaat. Een da is een mens en geen robot en dus kunnen ze fouten maken. Das klote maar wel menselijk

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:25

troi schreef:
Tja dat kan gebeuren. Toen de diastase van mijn paard moest worden uitgeboord heeft mijn da erbij gezegd dat dat zo eenvoudig niet is en dat ze tijdens het boren niet kan zien wat ze doet en dus mis zou kunnen boren.

En tuurlijk moet je betalen, je betaald voor een dienst niet voor het resultaat. Een da is een mens en geen robot en dus kunnen ze fouten maken. Das klote maar wel menselijk

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ja een arts kan een fout maken, maar dit betekend nog niet dat je zomaar alles goed moet keuren en alles maar moet betalen. Fout van de arts waardoor complicaties zijn opgetreden die er wanneer een arts meteen goed zijn werk doet er niet waren geweest. Sta op je strepen en betaal niet, of gedeeltelijk. Ook zou ik het paard in de gaten houden en aan de bel trekken als er iets veranderd.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 19:26

Dankjewel voor jullie reacties. De da die de fout heeft gemaakt is nu niet aanwezig en niet bereikbaar. Hij zal maandag contact met ons opnemen en waarschijnlijk langskomen.

De boor waarmee hij de diastase behandelde sloeg vast terwijl hij bezig was. Hij heeft hier echter geen opmerking over gemaakt dat dat schade had gemaakt. (wij denken dat dat het moment is geweest dat hij die kies heeft geraakt, alleen dat weten we natuurlijk nooit zeker).
Wij vinden het alleen gek dat hij dit zelf niet heeft gezien, terwijl de andere dierenarts al vrij snel met een conclusie kwam.

@troi ik betaal vrijwel de hoofdprijs bij deze dierenarts en betaal ook zeker voor het resultaat. Ik neem aan dat jij je paard ook laat behandelen voor een resultaat in plaats van voor de lol. Dit is niet gemeen bedoelt, maar ik denk dat je me wel begrijpt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:29

Nou mijn punt is dat je behandeld voor een behandeling, natuurlijk omdat je hoopt op een goed resultaat, maar de betaling hangt niet af van het resultaat. Een da behandeld omdat die je paard beter wil maken maar is geen tovenaar waarbij alles altijd lukt.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:40

Een behandeling waar letsel door ontstaat dat behandeling nodig heeft lijkt mij toch dat de DA daar soepel mee om gaat.
Laat ik het zo zeggen.. Ik zou iig niet voor die behandeling voor het letsel betalen.
Een fatsoenlijke DA zou dat als coulance naar de klant moeten zien in mijn ogen.

Is het nu zo dat de DA er eerder voor gewaarschuwd heeft dat de behandeling een groter risico op bijkomend letsel geeft en je hiermee akkoord gaat dan is het een andere zaak.
Maar als dit niet besproken is zie ik het als bovenstaand.

De betaling hangt niet af van het resultaat. Maar wel over de duidelijkheid van de behandeling, de eventuele (extra) risico's, bijkomstig letsel en wat er besproken is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:50

Ik denk dat je het beste dit op een rustige manier bespreekbaar kan maken. Met direct op je strepen staan zou je bij mij irritatie opwekken. Als het goed is vindt de arts die dit veroorzaakt heeft dit net zo vervelend als jij en met een goed gesprek en wederzijds begrip zal hier echt wel uit te komen zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:51

Dit topic past omdat het gaat om aansprakelijkheid beter op TAO. Ik verplaats het daarheen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:57

maikeltje schreef:
Ik denk dat je het beste dit op een rustige manier bespreekbaar kan maken. Met direct op je strepen staan zou je bij mij irritatie opwekken. Als het goed is vindt de arts die dit veroorzaakt heeft dit net zo vervelend als jij en met een goed gesprek en wederzijds begrip zal hier echt wel uit te komen zijn.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Een DA heeft een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.

Als je dit aankaart op een nette wijze zal de dierenarts neem ik aan meezoeken naar een oplossing die voor beiden naar tevredenheid is. Daarbij zou ik de term als op je strepen gaan staan in beginsel helemaal niet gebruiken. Dat houdt namelijk in dat je vanaf het begin niet van plan bent om ook maar een duimbreed toe te geven, geen uitgangspunt voor overleg wat mij betreft.

Succes, hoop dat je paard snel opknapt en dat je er met de DA goed uitkomt. :)

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 20:01

Tuurlijk willen wij in overleg gaan met de da, sinds wij ook altijd goede ervaringen met hem hebben. Het is meer omdat wij nog nooit zoiets hebben meegemaakt, en we niet weten of je wel zoiets mag eisen (zoals lagere rekening). We zullen het uiteraard met hem bespreken en de dierenarts die de fout heeft geconstateerd zou hem ook nog bellen voor overleg.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:06

Ik zou eerst de rekening afwachten, want ik lees nergens dat je deze reeds hebt gehad, en vervolgens wanneer alles toch op de rek staat even bellen om een afspraak te maken om de rekening met hun door te nemen.

Wanneer er duidelijk een fout gemaakt is zou ik ook niet betalen voor de kosten die daaruit voortvloeien.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:15

Mocht je van tandarts willen wisselen, dan raad ik je Annelous Kist aan van dierenkliniek de Woldberg in steenwijk /tuk aan. Alleen maar goede ervaring met haar, ze heeft mijn pony met diastases super goed behandeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:26

cobiie schreef:
Ik zou eerst de rekening afwachten, want ik lees nergens dat je deze reeds hebt gehad, en vervolgens wanneer alles toch op de rek staat even bellen om een afspraak te maken om de rekening met hun door te nemen.

Wanneer er duidelijk een fout gemaakt is zou ik ook niet betalen voor de kosten die daaruit voortvloeien.

Hoe stel je je dat voor? Denk je dat je de betreffende dierenarts de rekening kan presenteren voor die kosten? Gratis vervolgbehandeling eisen? Zo werkt het dus echt niet.
Als er aantoonbaar sprake is van grove nalatigheid kun je eventueel procederen, anders heb je geen poot om op te staan en dok je gewoon.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:32

Kuggur schreef:
cobiie schreef:

Hoe stel je je dat voor? Denk je dat je de betreffende dierenarts de rekening kan presenteren voor die kosten? Gratis vervolgbehandeling eisen? Zo werkt het dus echt niet.
Als er aantoonbaar sprake is van grove nalatigheid kun je eventueel procederen, anders heb je geen poot om op te staan en dok je gewoon.

Heel eerlijk, ik heb gewoon meegemaakt dat artsen
1. het bijvoorbaat niet in rekening hebben gebracht,
2. direct een korting op de totale rekening gaven,
3. door wat langer je poot stijf te houden uiteindelijk alsnog een grote korting kreeg op de rekening.

Moet zeggen dat de wat kleinere klinieken waar je langer klant bent vaker makkelijker zijn dan de grote klinieken waar je enkel een nummer bent en niet meer als klant gezien wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:02

Dat is wat anders dan je eerst schreef.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:07

Kuggur schreef:
Dat is wat anders dan je eerst schreef.

Valt wel mee, korting kan ook gelijk staan aan het bedrag van de gemaakte kosten door de fout. ;)

Daarnaast blijft ts binnen dezelfde kliniek wbt de behandeling als ik het goed begrijp, dus het elimineren of vast stellen van die kosten is niet heel moeilijk.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 21:15

Beide dierenartsen die betrokken zijn zitten inderdaad binnen dezelfde kliniek

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:24

Overleg het met de betreffende dierenarts. Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt en altijd lastig om de schuld dan bij een arts neer te leggen, al een verkeerde kies is wellicht in dit geval wel duidelijk aantoonbaar. In mijn geval vond de dierenarts in kwestie het ook ontzettend vervelend en de kosten voor de nasleep, mijn paard heeft daarna een paar dagen op de kliniek gestaan, werden flink gereduceerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:15

Inderdaad niet direct gaan "eisen" maar even gewoon het gesprek afwachten. Gezien het je vaste dierenarts is en je voor dit tevreden bent geweest en de tweede dierenarts ook van dezelfde kliniek af komt zal er vast wel een voorstel op tafel komen waar jullie beide mee kunnen leven.

Je kan hem wel vragen of hij nu echt niets gezien of vermoed heeft. En dat je zag dat de boor vast liep. Maar houdt het wel open.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:27

:( Het is zeer moeilijk om medische missers vergoed te krijgen.Dat lukt bij mensenartsen meestal ook niet.Je wordt nog zieker en moet toch betalen.....Heel oneerlijk.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:58

jasmijn16 schreef:
troi schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ja een arts kan een fout maken, maar dit betekend nog niet dat je zomaar alles goed moet keuren en alles maar moet betalen. Fout van de arts waardoor complicaties zijn opgetreden die er wanneer een arts meteen goed zijn werk doet er niet waren geweest. Sta op je strepen en betaal niet, of gedeeltelijk. Ook zou ik het paard in de gaten houden en aan de bel trekken als er iets veranderd.

En hier ben ik het niet mee eens.
Ik heb door een fout van de dierenarts afgelopen zomer mijn paard moeten laten inslapen.

Natuurlijk is het niet eerlijk. Maar helaas is het wel waar dat je voor een dienst betaald en niet het resultaat.
Als je hiermee een rechtzaak opent zul je altijd verliezen.
Ik heb ook gewoon alles betaald. En uiteraard is de dierenarts in questi niet meer welkom bij mij.

Het enige wat je kunt doen is rustig om de tafel gaan zitten en kijken of er met de desbetreffende arts te praten valt. Sommige zijn nog menselijk ( die van mij was dat niet) hierdoor zal hij misschien gedeeltelijk de kosten wegschrapen.