Altijd deken op of af en toe ook goed? of worden ze dan ziek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misty4you

Altijd deken op of af en toe ook goed? of worden ze dan ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 15:27

Hoi, ik heb een vraagje, ben namelijk helemaal niet thuis in de dekens.

Kun je af en toe een deken opdoen dus niet de hele winter lang met 100 grams en 200 grams enz.
Maar als je denkt het gaat langdurig regenen of het wordt echt koud met een gure wind.
En dan weer een paar dagen af zoals nu met 10 graden? en dan weer een paar dagen op als het weer kouder wordt?

Of worden ze daar eerder ziek van?

Is het beter om ze dan toch constant een deken op te doen als je er eenmaal aan bent begonnen?

Paard is niet geschoren maar heeft ook geen echte wintervacht. En niet echt de mogelijkheid om te schuilen.

Annalies03

Re: Altijd deken op of af en toe ook goed? of worden ze dan ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:42

vandaar dat ik dus mogenlijkheid om te schuilen belangrijk vindt..
gezien je paard geen wintervacht heeft vraag ik me af.. is dit altijd al zo, of heb je hem/haar pas en was er bij de vorige eigenaar wel een deken?

ik ben zelf ook niet echt van de dekens, maar ik denk met dit soort weer wat heen en weer spring een lichte deken toch wel fijn is, en natuurlijk een plek om droog te zijn..

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:06

alsje paard geen echte wintervacht heeft en ook eigenlijk geen mogelijkheid tot schuilen heeft zou ikhem een regendeken op doen.
gewoon de hele winter lang 0 gram en dan misschien wel met fleece voering.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:12

Schuilen doen de meeste paarden alleen voor zon, dus een afdak tegen de regen sta je dan mogelijk voor niks te bouwen. Als je je paard ziet bibberen of als hij heel erg afvalt, kan je een deken opleggen. Dekens op en af doen lijkt me geen probleem mits je elk moment van de dag de deken op kan doen. Als je paard niet afvalt en niet bibbert, zie ik geen reden om een deken op te leggen.

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:29

Als het langdurig regent bibbert hij, bij vorige eigenaar heeft hij geen dekens gehad maar kon wel schuilen in een open stal. Hij heeft nu een regendeken met 100 grams op, maar omdat het vandaag best wel warm was 10 graden, zat ik er aan te denken om de deken er weer af te halen en dan weer op te doen als het kouder wordt.

Maar weet niet of dat wel goed is omdat hij totaal geen wintervacht heeft en vraag me af of hij dan juist ziek wordt, als ik steeds wissel met wel dekens op en weer dekens af...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:47

Lauraxnick schreef:
Schuilen doen de meeste paarden alleen voor zon, dus een afdak tegen de regen sta je dan mogelijk voor niks te bouwen. Als je je paard ziet bibberen of als hij heel erg afvalt, kan je een deken opleggen. Dekens op en af doen lijkt me geen probleem mits je elk moment van de dag de deken op kan doen. Als je paard niet afvalt en niet bibbert, zie ik geen reden om een deken op te leggen.

Hier staat de schuilstal vol als het regent en ik ken wel meer plekken waar de schuilstal echt als zodanig gebruikt wordt.

Mijn haf staat dit jaar grotendeels zonder deken.
De vrieskou ging prima, de aanhoudende regen in november heeft hij een ongevoerde regendeken op gehad, tot het weer droger weer werd.
Nu staat hij weer lekker zonder.
Ik moet wel zeggen dat die van mij wel een berenvacht heeft, denk dat zijn buitenste haren een cm of 5-6 lang zijn en daar zit een flink wollige ondervacht onder.

Hij heeft dus wel een schuilstal en gebruikt die ook zeer regelmatig. Oa om droog in te liggen en om uit de wind en/of regen te staan.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:56

Ik ben er geen voorstander van. Ik zeg altijd of deken op of deken af. Niet de ene dag wel en dan weer niet.

Schuilstal is voor mij een basisbehoefte. En dat die alleen gebruikt zal worden voor zon is in mijn ogen ook niet waar. Misschien bij sommige paarden maar meeste kunnen een droge plek waarderen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:57

_Hedwig schreef:
alsje paard geen echte wintervacht heeft en ook eigenlijk geen mogelijkheid tot schuilen heeft zou ikhem een regendeken op doen.

Zou ik juist niet doen, ik merk nu hoe snel een paard het koud heeft onder een deken die niet dik genoeg is en dat moet je niet willen imo. Dan nog liever zonder.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:10

Hier staat er eentje onder deken, maar vandaag heb ik toch even getwijfeld om die voor overdag af te nemen. Ik zou zeggen: als ie nu onder deken staat, kan je die bij extreme verwarming wel afnemen, beter zo dan dat ie zich te pletter zweet. Maar voor 's nachts zou ik die dan weer op doen.

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 21:50

Dat zou het fijnste zijn om 2x per dag te komen, sochtends af en tegen de avond weer op... maar dat red ik niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:53

Lauraxnick schreef:

ook voor wind en hevige regenval.. ze zoeken in de natuur ook een beschutte plek op...
in het gemiddelde miezerbuitje of om te eten staan ze rustig buiten.. maar hier staan ze gewoon lekker in de schuilstal met bar weer.. de ene helemaal.. de ander alleen met haar kop binnen (kont en achterkant laat ze rustig zeiknat regenen), stal is 5 bij 3 dus ze kan met gemak helemaal binnen staan, maar kies voor neus en hoofd uit weer en wind.. Ze kunnen ook bij de bomen gaan staan, maar kiezen echt voor de schuilstal.. geld voor alle weidepaarden bij ons op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:19

Die van mij staat afgelopen maanden met een 200 grams deken en is deels geschoren. Gaat hier prima en ze heeft nog niet warm of koud gehad.
/
Constant wisselen lijk mij ook niet handig. Een paard went op den duur namelijk wel aan zijn deken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:37

misty4you schreef:
Dat zou het fijnste zijn om 2x per dag te komen, sochtends af en tegen de avond weer op... maar dat red ik niet.

Dan zou ik die op laten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:32

Ik hield zelf de laagste temperatuur aan. Bij minimaal 10 graden geen deken (behalve bij permanent regen), bij 5-10 graden een fleecegevoerd regendeken, bij 0-5 graden een dunne winterdeken en onder de 0 graden het fleecegevoerde regendeken er overheen. Nooit een bibberend of een zwetend paard gehad, op die ene keer na dat het rond het vriespunt zat 's nachts en het overdag opeens 15 graden werd.

De winters erna heeft hij een alleen een fleecegevoerd regendeken op gehad als het langdurig regende rond het vriespunt. Dat was ook de enige periode dat hij anders stond te bibberen (met schuilstal, maar daar maakte hij onvoldoende gebruik van) terwijl hij onbeperkt hooi had (met zulk weer kauwde hij 1.5 baal, dus dik 30kg, per dag weg). Als het warmer, kouder (sneeuw) of droog werd, ging het deken weer af en had hij het ook niet koud. De ene winter betekende dat 2 weken deken om, de andere winter helemaal niet of een paar dagen.

Nu weer een merrie met deken, het is een opknapper die moet aankomen, en die staat nu standaard onder 150 gram, daar bibbert ze ook niet onder en zweet alleen als ze zichzelf over de zeik helpt (je kan heel snel rennen in een box van 3x5).

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 12:51

Kan prima lijkt mij hoor. Ik heb mijn 26 jarige haflinger tegenwoordig altijd onder een fleecegevoerde regendeken, maar eerdere jaren had ze die alleen op als het regende / hard waaide. Ze maakte altijd zelf een behoorlijke wintervacht aan, dus de droge dagen kon ze zich prima warm houden.

Edit: Ik zou oppassen met 300 grams enzo :D Als je daar eenmaal aan begint kan je die niet zomaar af laten. Maar regendeken met of zonder fleecevoering lijkt me prima.

misty4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 21:48

Ok, bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga dan toch maar voor een deken en die maar oplaten. Vooral omdat hij geen wintervacht heeft en ik niet in staat ben om voor de nacht de deken er weer op te gooien als ik hem een keer sochtends eraf haal.

Dan laat ik hem maar liever constant op.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:52

Lauraxnick schreef:

Dat is echt niet waar hoor.. Wanneer een paard het nodig heeft om te schuilen, doen ze dat. Maar paarden kunnen vrij goed tegen regen als het niet koud is, dus dan schuilen ze niet wanneer ze er geen behoefte aan hebben. Dan hebben ze dus ook geen dekem nodig ;) Een paard is iets anders dan een mens.
Tegen de kou heb je over t algemeen echt geen deken nodig. Mijn paard (staat in Canada) staat 24/7 buiten, zonder deken en het wordt zo -40 daar. Zelfs dat kunnen ze prima aan. Problemen ga je krijgen wanneer het koud is en t regent. Maar zolang je een schuilstal hebt, is ook dat prima.

Zolang hij niet de hele tijd staat te bibberen, zou ik er geen deken opleggen ts. Hou het zo natuurlijk mogelijk zou ik zeggen ;) Een paard raakt er aan gewend en past zich er op aan (ook het volgende jaar). Wanneer jij er dus dekens op gaat gooien zonder dat hij t nodig heeft, past hij zich daar dus op aan en heb je t alleen maar meer nodig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:49

Ik heb het vorig jaar wel zo gedaan, deken alleen op als het echt te lang bleef regenen. Bij droge fixe kou ook gewoon in de blote billen, vooral op bij langdurige regen. Ook omdat ze hier geen schuilmogelijkheden hebben (lees; heeft ze wel, maar daar durft ze niet onder :+ ). Ik had wel een 50 ipv 100 gram opleggen.
Zo heb ik het vorig jaar ook met mijn shetlander gedaan. Beiden ongeschoren en gewoon een wintervacht, maar bij langdurige regen en 24/7 buiten raken ze op een gegeven moment wel door en door nat en koud als ze neit gaan schuilen. Daarnaast lagen ze ook minder bij nat weer zonder deken, met een deken leken ze zich makkelijker neer te leggen ondanks de nattigheid. Dat vond ik ook erg belangrijk :)

Voornaamste reden: stijf en opgetrokken koud hebbend paard bij langdurige regen omdat ze stopt met eten (met deken op blijft ze ook beter dooreten) en een zieke, oververmoeide shet na een lange natte periode. Daarvoor was ik echt niet zo'n mietje met ze.

(dit jaar overigens een blote konten shet tot nu toe en een 24/7 ingepakt groot paard, dus hele andere manier weer)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:31

Azmay schreef:
_Hedwig schreef:

Zou ik juist niet doen, ik merk nu hoe snel een paard het koud heeft onder een deken die niet dik genoeg is en dat moet je niet willen imo. Dan nog liever zonder.

Eens met Azmay. In de winter is een ongevoerde regendeken gauw te koud. In de zomer prima maar in de winter kan je paard met zo'n deken de haren niet overeind zetten en dat is te koud. Ook al hebben ze een dikke vacht.

Mijn ruin krijgt alleen een deken op wanneer het veel regent. Als het onder de +/- 5 graden is krijgt hij een 100 grams deken op. En anders een ongevulde. Wanneer het droog is gaat de deken weer af. Dus hij staat af en toe een paar dagen onder een deken. Ik heb niet de indruk dat hij daar last van heeft. Ja, het komt voor dat hij dus een paar dagen onder 100 grams staat en daarna weer bloot. Wanneer hij die deken draagt is het omdat het regent, dan is het kil, waterkoud en dan heeft hij het dus ook kouder. En dus draagt hij dan een deken. Als het helder is heeft hij minder last van waterkou. Vorst is geen probleem voor 'm. Maar waterkou heeft hij dus wel last van.

En ik snap het als mensen zeggen: of de hele winter een deken óf de hele winter niet. Maar dat vind ik niet werken. Ook als je de hele winter een deken gebruikt (wat ik met mijn merrie wel doe) ben je steeds de diktes aan het wisselen. Of je nou van 100 naar 200 wisselt of van bloot naar 100, en weer terug. Dat komt aardig op het zelfde neer dacht ik zo. Ik probeer dan wel om niet méér te wisselen dan met 100 gram. Dus mijn merrie óf onder 100 óf onder 200 grams en mijn ruin óf bloot óf onder 100 grams. Het is niet dat ik 'm ineens onder een dik dek zet.
Mijn paard draagt niet graag dekens, soms vind ik het toch nodig. Maar als het droog is ga ik 'm er ook niet onnodig mee teisteren.