Paard geen vertrouwen in zichzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophieVajori

Paard geen vertrouwen in zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:05

Hey!

Ik ben net nieuw hier maar wil even mijn verhaal doen en daarbij een vraag stellen. Ik heb twee paarden een shetlander Thijke en een arabierxwelsh Vajori (nakomeling van Vitano). Het gaat om de Arabier. Ik heb hem overgenomen van een familielid. Het is een superbraafbeestje en heeft niets kwaad in zich. Wel kan ie soms schrikken of zich echt aanstellen. Toen ik hem net had ging alles goed en ik liep zo met hem alleen over straat. Daarna ben ik onder het rijden eraf gevallen: arm gebroken :( Toen ben ik een beetje mijn vertrouwen in hem verloren en daarna heb ik ook zeker 2 maanden niet gereden. Daarna na de zomer heb ik het rijden weer opgepakt en ben ik wat lesjes gaan volgen. Zo kwamen we erachter dat er nog een mooie dressuurpony in hem zat. Steeds als we naar de instructrice gingen moest ik over de weg met hem en dat ging toen prima. Sinds ik op een nieuwe school zit en het winter werd ben ik minder vaak gaan rijden tot bijna niet. Zo ging elke dag nog maar een half uurtje en was het plezier voor mij eigenlijk al eraf. Dus wou ik buitenritten met twee vriendinnen gaan maken. Dus eerst wandelen en oefenen enz. En de shetlander ging ook mee. Laatst wou ik alleen gaan wandelen en ging het mis. Om de drie stappen draaide ie zich om en hinnikte hard naar de andere pony's. Ik moest hem met beide handen vasthouden dat ie niet weg rende. Dit is natuurlijk superirritant en zo kan ik nooit buitenritten maken. Mijn vraag is:

Hebben jullie tips dat is zelf ook alleen van het erf af durft? En de stappen die ik moet zetten voor op buitenrit te gaan?

Alvast bedankt xx

(sorry voor eventuele typfouten)

SophieVajori

Re: Paard geen vertrouwen in zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 22:16

Is er iets niet duidelijk?

Lovas

Re: Paard geen vertrouwen in zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:52

Hoi hoi,
Ik denk eigenlijk dat wandelen wel heel goed al is. Misschien moet hij wel eventjes er door heen. Even in het begin wat hinniken en moeilijk doen maar als je hem/haar(?) daar door heen helpt dat het moeilijke wel ophoudt. Doorzetten zou ik zeggen.
En als je je pony een positieve ervaring geeft aan het alleen weg zijn zal het de volgende keer ook makkelijker gaan. En wegrennen op eigen houtje zonder jou toestemming mag niet, ook het proberen niet. Als hij/zij dat probeert mag je best wel even een ruk geven aan het halster. En hij mag zich niet zomaar omkeren, dat kan je al voorkomen om hem goed bij je te houden. Even een rukje als het er aan komt. Maar aldoor spanning op het touw kan veel paarden ook spanning geven. Probeer dus ontspannen te blijven en alleen druk op het halster te geven als hij echt zich wilt omdraaien. Duidelijk zijn en als hij dan normaal loopt goed belonen. Hinniken is natuurlijk niks negatiefs, doen mijn paarden ook als ik met 1 op stap ga. Maar de leiding over willen nemen zou ik niet toe laten. Ik denk als je gewoon normaal kan wandelen en doorzet dat het je dan wel lukt om zo der ook een keertje op de gaan.
Dit komt wel goed! Succes in ieder geval.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:54

Groot forum, antwoord op vragen kan even duren.

Paard dat schrikt heeft geen mens waar hij veiligheid/leiding van krijgt/accepteerd en moet dus zelf besluiten wat gevaarlijk is en wat niet. Dat hij op al het onbekende reageert met vluchten zonder door/over iemand heen te willen of door te slaan/bijten/steigeren is prettiger voor de mens ivm veiligheid, maar het blind weg willen is ongewenst want voor hem gevaarlijk en de constante stress is ongezond.

2 Dingen die paard eigenlijk als basis moet kunnen : leren naar de mens te luisteren door wijken voor druk (vooruit/achteruit, links/rechts), eerst op de grond, dan pas er op. En leren dat als er iets raars, engs, snap niet is, dat je stil staat en mens vraagt "wat nu?"

Zowel verveling als angst is deels op te vangen door aan het werk zetten. Aan de hand al met halt-achteruit-wegstappen, sneller-langzamer, 180graden draaien, enz. Het is ook een manier om aandacht bij je te houden en de spanning (willen vluchten) via gecontroleerde beweging af te laten vloeien.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:07

Is het geen idee om een lesje grondwerk en misschien eventueel schriktraining te volgen? :)
Jullie zouden dan misschien een paar stapjes terug kunnen doen tot het vertrouwen volledig is hersteld!

Zelf train ik namelijk zelf een pony die 10 keer erger was als jou pony, hij had namelijk 0,0 vertrouwen in de mens. Naar de wei brengen was al een ramp, hij trok zich los, draaide om of trok je mee het terrein over.
Buiten wandelen moest ik absoluut niet aan denken, ik stierf al van de schrik bij het idee!
Nu een jaar later kunnen wij alleen de bossen in en over de weg en heb ik nog nooit zo braaf dier in mijn handen gehad! :D
Wij hebben erg veel baad bij grondwerk gehad, wanneer er nu een spannend moment komt of we komen langs een wei met paarden waar hij ook nog wel eens zijn aandacht wil verliezen kan ik nu zeggen van: He jongen, hier ben ik en hier is het te doen! Hij loopt dan keurig mee.

SophieVajori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 23:32

Lovas schreef:
Hoi hoi,
Ik denk eigenlijk dat wandelen wel heel goed al is. Misschien moet hij wel eventjes er door heen. Even in .

.
Heel erg bedankt! Ik snap dat hinniken niet slecht is, maar hij hinnikt constant en gaat dan stil staan. Dat is wel erg irritant met wandelen.

Dankjewel voor alle reacties!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:37

SophieVajori schreef:
Lovas schreef:
Hoi hoi,
Ik denk eigenlijk dat wandelen wel heel goed al is. Misschien moet hij wel eventjes er door heen. Even in .

.
Heel erg bedankt! Ik snap dat hinniken niet slecht is, maar hij hinnikt constant en gaat dan stil staan. Dat is wel erg irritant met wandelen.

Hinniken = contact/steun zoeken bij andere paarden/vriendjes die achter blijven, m.a.w. hij gaat vreemd, want jij bent niet belangrijk hoewel jij aan het andere eind van het touwtje loopt. Aandacht terug naar jouw halen door werk, want paard denkt alleen te zijn en wil weg van waar hij is, nl bij jouw.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:59

Ik denk dat je arabier best wel durft. Vrees dat je een beetje in de maling wordt genomen. Je paardje heeft door dat jij niet zo heel stevig in je schoenen staat. Arabieren zijn heel slim én vlug. Voor je het weet sta je achterstevoren en ben je weer op weg naar huis. ;)

Niet te flauw zijn en laten merken dat je wilt dat ie gewoon moet doen wat JIJ wilt en niet omgedraaid.