Eenkennig? Beschermend? Bang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikkijoan

Eenkennig? Beschermend? Bang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 18:28

Hoi Bokkers,

Al een tijdje loop ik tegen iets aan en ik vraag me af of er meerdere Bokkers zijn die dit herkennen met zijn of haar eigen paard.

Mijn Haflingerruin van 8 jaar is altijd super lief, knuffelig, enthousiast en blij als ik er ben en hem verzorg en rij. Hij wil heel graag voor je werken en vindt het heerlijk om geborsteld en gekriebeld te worden. Nu is het zo dat als ik met hem op de was/poetsplaats sta en er loopt iemand langs dat hij dan zijn oren in zijn nek doet. Mocht het zo zijn dat diegene hem dan ook nog wil aaien draait hij zijn hoofd weg of dreigt te bijten. Meestal sta ik bij hem in de buurt en draait hij zijn hoofd naar mij. Als ik hem dan even aanraak (aai, kriebel) en zeg dat het goed is dan wordt hij rustiger.

Vaak zet een stalgenootje mijn paard buiten op zondagochtend zodat ik hem smiddags binnen kan halen voor een training. (Paarden worden op zondag niet buiten gezet door de stalhouders, rest van de week uiteraard wel). Het is zo dat hij dan wel altijd goed en lief meeloopt met haar. Een ander stalgenootje haalt hem ook weleens uit de stal zodat hij met haar paard kan ravotten want zij zijn echte maatjes. Ik ben er dan dus niet bij.

Ter informatie: ik weet niet of er vroeger wat met hem gebeurt is dus daar kan ik jullie niks over vertellen. Wel wordt hij elke week sowieso 1 keer bijgereden door mijn instructrice, hij accepteert haar goed en doet zijn uiterste best met rijden. Whisky staat in een kudde met een stuk of 8 paarden, hij is super sociaal en vriendjes met iedereen, hij wil altijd spelen.

Wat denken jullie dat dit is? Moet ik dit gedrag bestraffen of negeren? Ik ben zelf meer van het belonen omdat het een erg onzeker paardje is, wat veel conlimenten moet krijgen. Zo ook met een training, anders wordt hij zenuwachtig. Hij durft bijvoorbeeld met bosritjes die wij soms maken niet alleen het terrein af, dan is het echt paniek. Trailers zien is ook al heel eng, laat staan erin staan.

Zoals ik net al zei ben ik erg benieuwd naar wat dit voor gedrag is. Wil hij mij voor zichzelf? Wil hij mij beschermen? Is hij eenkennig? Is hij angstig voor andere mensen? Hij krijgt nooit eten uit de hand trouwens.

Bedankt voor het lezen en ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:35

nikkijoan schreef:
... Nu is het zo dat als ik met hem op de was/poetsplaats sta en er loopt iemand langs dat hij dan zijn oren in zijn nek doet. ..... Als ik hem dan even aanraak (aai, kriebel) en zeg dat het goed is dan wordt hij rustiger.

....Wat denken jullie dat dit is? Moet ik dit gedrag bestraffen of negeren? Ik ben zelf meer van het belonen omdat het een erg onzeker paardje is,
ik denk dat je iets te ijverig bent met belonen van verkeerd gedrag,tenminste voor zover ik het hier aan deze kant van de pc kan beoordelen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:41

Ik denk dat er idd wel iets in zit wat Taucha zegt, hij doet zijn oren in z'n nek en jij gaat hem aaien. Heeft hij dit gedrag altijd al gehad? Of is het iets wat de laatste tijd is gekomen?
Voor zover ik kan beoordelen, denk ik dat negeren een optie is?
Ik heb ook een erg onzeker paard, maar ik merk ook dat als ik verkeerd reageer (niet consequent genoeg ben), dat hij daar ook snel een les uit heeft geleerd en het vaker doet.

Edit; bijten is straffen, dat kan gewoon niet. Dat is mijn mening in ieder geval. En dan heb ik het niet over meteen een fikse klap, kan ook op een andere manier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:53

Ook eens met Taucha. Hij legt zijn oren in zijn nek en jij gaat hem dan kriebelen/aaien? Dan ben jij hem dus aan het belonen voor ongewenst gedrag en heb je hem dit hoogstwaarschijnlijk helemaal zelf geleerd.

Ik zou hem straffen voor dit gedrag, als jij erbij bent ben jij de leider en als er iemand weg gejaagd ofzo moet worden doe jij dat wel. Daar hoeft hij zich als ondergeschikte niet mee te bemoeien. Dat kan je doen door hem mopperend toe te spreken, dat is voor veel paarden al straf genoeg. Als het niet werkt kan je wat steviger inkomen, bijv door hem een paar stappen achteruit te laten zetten.

Kim_W

Re: Eenkennig? Beschermend? Bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:03

Hij vertoont dit gedrag alleen op de wasplaats?
Ik denk inderdaad ook dat je (onbewust) hem beloond voor zijn gedrag. Ik zou het afstraffen. Dot gedrag is niet gewenst.

tamary

Re: Eenkennig? Beschermend? Bang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:18

Niet aangeraakt willen worden door een mens die op dat moment niet zijn verzorger/ruiter is kan. Paard kan zich ook maar op 1 ding tegelijk concentreren. Echter dreigen of bijten is niet acceptabel, net zo min als een zich opdringende (want hij geeft aan nee dankje) stalgenoot die hem wil aaien.

Van andere mensen/kinderen afblijven is van zelf sprekend, want respect persoonlijke ruimte, maar een paard waar je (op dat moment) niks mee te maken hebt niet, waarom?

Naast opletten wat jij bevestigd, zou ik hier een gesprekje met trainer/stalgenoten over hebben, want hij zal niet enige zijn die het niet prettig vindt om door iedereen aangeraakt te worden. Alleen veel van die paarden sluiten zich af en/of vragen de baas om die persoon weg te sturen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:04

Vertoont hij het dreigende gedrag alleen op de wasplaats? Hoe ziet die wasplaats eruit, heeft hij daar goed overzicht? Of staat hij daar bij voorbeeld tussen 3 betonnen muren? Je hebt van die paarden die het prettiger vinden om meer zicht om zich heen te hebben.

Legt hij zijn oren heel plat langs het hoofd of meer gewoon naar achteren/jou gericht? In dat laatste geval wil hij van jou aanwijzingen wat hij moet doen.

Wat je verder beschrijft over trailer, buitenrit enz klinkt hij als een onzeker paard wat geen duidelijke veiligheid vindt (bij jou).