Ik heb mijn merrie nu zo'n 5 jaar en half. Super lief paard, zeker naar mensen toe. Naar andere paarden toe is ze wat zuur, onzeker, ze is meer een eenzaat, en heeft genoeg aan gezelschap dat achter een draad staat.
Toen ik haar net had, was dit een beetje beter. Dat eerste jaar heeft ze met verschillende paarden en pony's samen gestaan, en dat ging altijd goed. Toen ik haar een jaar had, heeft ze los gelopen met een haflinger, waar ze wel vaker bij stond, alleen heeft de mijne toen een trap vol in haar buik gehad van die haf.
En sindsdien is mijn paard zuur naar andere paarden. Ze vertrouwt ze niet. En ze staat liever op haar eentje te grazen. Als er ergens anders in de wei nog een paard rondstruint, is dat ook goed, zolang ze maar niet te dicht komen. Kroelen met paarden doet ze NOOIT, dat doet ze altijd met mij.
Sinds april zijn wij van stal verhuisd. En we staan hier super graag. Ze kan in haar stal neuzen door de tralies naar haar buurpaardje. Dat hebben ze 2 maanden gedaan, en pas toen hebben we ze effectief samen gezet. Dat was in juni, dus 6 maanden geleden. En dat ging.. goed. Haar weigenootje is een merrie van +20, heel rustig en lief beest. Zij had vrij snel door dat de mijne een dominante draak is, en geeft haar echt de ruimte. Na een tijdje kreeg ik door dat, als de mijne in de buurt van het water stond (+-15 meter), durfde de andere niet gaan drinken. Dus de andere heeft de mijne wel in het oog, ze houdt haar echt in de gaten. Ik heb meteen voor meer watertonnen gezorgd hoor haha, dat ze altijd kan drinken.
Dus, de andere merrie houdt de mijne ten allen tijde in de gaten, wetende dat ze haar wei deelt met een draakje. Maar 2 weken was de andere net te laat, meestal als de mijne begint te bewegen, beweegt de andere mee, uit de weg van de mijne zeg maar. Twee weken geleden was de andere net te laat uit de weg, er ligt ook zoveel modder, en hebben ze gevochten. Serieus gevochten.
De mijne had een afgetrapte zwilwrat, de andere had hier en daar wondjes, en het ergste van al was dat de mijne de andere een trap in haar vrouwelijke delen gegeven had
Zag er super pijnlijk uit: een snee die bloedde, en helemaal opgezwollen.De wonden zijn ondertussen geheeld, en we hebben de paarden 2 weken uit elkaar gehouden. De andere komt in de winter normaal niet zo vaak buiten, dus momenteel lukt dat wel. Nu was het gisteren hier fantastisch weer, en zijn ze voor het eerst weer samen buiten gegaan. Ik ben er een uur op staan blijven kijken, en ze stonden super dicht (voor hun dan) bij elkaar te grazen. Leuk!
's Avonds kreeg ik een smsje van een stalgenootje, zij haalt de paarden dan binnen. De mijne heeft een fraaie hoefafdruk op haar bil, de andere heeft weer een andere wonden, en wéér een trap in haar vrouwelijke delen, de andere kant nu, weer een snee, bloed, en alles opgezwollen.
Dus nee, ik zeg hen niet meer samen. Toch zéker niet meer in de winter.
Vooraan is de wei stuk gelopen, en daar is het een beetje ploeteren in de modder. Naar mijn gevoel ligt daar het probleem; in de zomer ligt alles vlak en kan de andere zich snel uit de voeten maken. Ik denk dat ze nu niet op tijd is weg geraakt, en dat ze daarom weer hebben lopen vechten.
Maar.. Waarom nu? Na een half jaar?
De mijne is een stuk kleiner, maar wat een kr*ng kan zij soms zijn...
Zou dit in de zomer terug beter gaan? Of is dit een verloren zaak en deel ik de wei in twee stukken?
Dat is zeker een optie, maar wel jammer natuurlijk. Als de mijne alleen op de wei staat, en weer op stal gezet wordt, loopt ze meteen naar de tralies om te kijken of haar "vriendin" op stal naast haar staat te wachten. En als ik de mijne meeneem achter het hoekje van de stallen, gaat de andere als een gek lopen hinniken. Ze hangen wel aan elkaar, maar blijkbaar enkel visueel.
Iemand een idee waarom ze na een half jaar zo lopen vechten? En wat ik hier nog aan kan doen?
na een tijdje ws hij dus bang voor die leider en zo is hij rustiger geworden. Soms denkt hij dat hij nog een wilde hengst is in t voorjaar.. maarja. Dat gaat er wsl ook niet meer uit

(ja; in haar eentje op een paddockje ver weg van de andere paarden...)