Hoe aangekoppelde trailer op slot zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijsa

Hoe aangekoppelde trailer op slot zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 21:06

Hoooi,

Sinds een klein maandje heb ik een mooie Ifor Williams trailer in bezit.
Nu zit er een slot op en zo'n bal die ik in de holling van het koppelingsstuk van de trailer kan doen.
Maar ik vind het ook wel een erg fijn idee als ik de trailer aangekoppeld op slot kan zetten, voor als ik de trailer achterlaat op buitenrit ect.

Ik zie het niet zitten om steeds de trailer af te koppelen en die bal erin te doen.
Nu weet ik dat er van die sloten bestaan. Maar zijn zulke sloten passend op elke trailer?

Ik hoor graag jullie tips en mogelijkheden.

Bedankt!

smurffie

Re: Hoe aangekoppelde trailer op slot zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:09

Voor die rode sloten moet er een pal op je trailer worden gezet,niet veel werk en heerlijk dat ook tijdens het rijden het erop kan blijven.
Kost wel wat, maar is op iedere trailer te zetten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:14

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:22

Ik heb een aanhangwagenslot die je kan gebruiken als hij aangekoppeld is. Vast bij iedere grote bouwmarkt of auto-onderdelenwinkel of grote vrijbuiter te koop.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:30

aanhangerslot wat hierboven in de link staat kun je aangekoppeld erover heen doen. Gebruiken wij ook als we hem ergens onbeheerd laten staan.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:47

smurffie schreef:
Voor die rode sloten moet er een pal op je trailer worden gezet,niet veel werk en heerlijk dat ook tijdens het rijden het erop kan blijven.

doodeng.... wat als er iets gebeurd en je trailer moet er snel af? Auto in de hens, ongeluk, noem het maar op.... Moet je eerst dat (op dat moment) pokkenslot eraf krijgen voor je iets kunt gaan doen.

Voor op locatie zijn ze wel ideaal.

Goed dat je er over nadenkt hoe je hem achter de auto ook veilig kunt laten staan. Zie op concoursen toch niet veel trailers op slot staan.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:49

Die bal zet je toch ook vast met een slot. Als de trailer op je trekhaak zit kan je hem ook op slot zetten. Niet vergeten te openen als je weer gaat rijden. (ik weet niet of er iets gebeurd als je gaat rijden en hij zit nog op slot)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:50

Slot is er makkelijker af dan je aankoppeling zelf, en beschermd ook je aankoppeling. Bij een ongeluk is de kans dat je je trailer er makkelijk afkrijgt dus groter als dat ding er wel dan niet opzit.
Tevens ben ik bij een brand of ongeluk niet bezig met mijn trailer afkoppelen maar met mijn paarden eruit halen. Zolang die erin staan blijft de trailer aangekoppeld namelijk, paarden veilig heb je alle tijd wat mij betreft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:57

Wielklem?

Even bij Double Lock kijken, die hebben veel voor aanhangers.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:58

de ifor william heeft als goed is een ingebouwde slot. Kan je hem zo achter je trailer op slot zette.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:02

Ik heb op mijn trailer een Fixed Lock SCM van DoubleLock laten zetten door de trailerdealer. Ideaal ding.
Kostte mij geloof ik 130 euro incl montage.
Als hij los staat zit er een bal in de koppeling (zodat ze hem niet alsnog kunnen aanhaken een meenemen) en het slot erop, achter de trailer kan hij op slot (dus aan de trekhaak vast) of los blijven.

Enige is als je de trailer aan de trailer op slot wil zetten, of de trailer los wilt koppelen van de auto als je hem op slot erachter hebt staan, de auto recht voor de trailer moet staan. Anders wil dat deel wat onder de koppeling hangt (lastig uit te leggen, in de handleiding heet het Kogelslotplaat) niet van de trekhaak af of op. Maar daar wordt je vanzelf handig in, je moet er even op tijd aan denken.

Ik heb de SCM versie gekozen, de trailer is verzekerd tegen diefstal dan wordt dat gevraagd. Anders kan je ook de niet-SCM versie kiezen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:08

Ik heb ook een dergelijk slot als Smotz op de trailer.
Ideaal dat de trailer achter de auto ook op slot zit en in gebruik een stuk praktischer dan die grote aanhangersloten.
Geen idee van het merk want mijn trailerdealer heeft ding het bij aflevering gemonteerd.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:14

ALKO slot vind ik de beste.
Trailer staat op slot als ie aangekoppeld is en als ie afgekoppeld is.

Ik moest deze toendertijd hebben ivm All Risk verzekering van de trailer. Maar zou nooit meer anders willen.

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 08:48

Bedankt allemaal! Ik ga even de aangedragen sloten goed bekijken. Zit vast wel wat bij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 08:54

lizy29 schreef:
Als je op aanhangeslot googled krijg je diverse soorten waarvan de meesten gewoon bruikbaar zijn op je aangekoppelde trailer.

http://www.heudra-aanhangwagens.nl/mult ... 508_t3.JPG

Deze bijvoorbeeld.

Deze gebruiken wij ook als we gaan uitrijden en de trailer op de parkeerplaas staat

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:44

Je kunt ook voor de ouderwetse combinatie ketting met hangslot gaan, even kijken waar je hem aan vast kunt maken en je bent ook klaar. Nu werkt dat natuurlijk niet helemaal goed als ze een betonschaar hebben, maar het is beter dan niets.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 11:52

Wat een slim topic, ik ben laatst op buitenrit geweest en we hebben de trailer toen ook gewoon laten staan. Niet eens nagedacht over een slot. Jong en naief noem je zoiets geloof ik. Ik volg dit even!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:01

Op onze Ifor Willieams idd ook die van lizy29 en janouk.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:05

Hier al jaren zo'n rood alko slot. Prima inderdaad.
Maar dus nooit met het slot erop gaan rijden! Als er wat gebeurt ben je de klos. Plus het mag ook niet, leerde ik toen ik (jaren terug) mijn E bij B haalde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 12:05

lizy29 schreef:
Als je op aanhangeslot googled krijg je diverse soorten waarvan de meesten gewoon bruikbaar zijn op je aangekoppelde trailer.

Deze bijvoorbeeld.

Zo'n 1 heb ik maar ik krijg hem niet om de aangekoppelde trailer heen hoor.. :=

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:46

lizy29 schreef:

Deze bijvoorbeeld.

Ja, die heb ik ! Werkt goed. Zitten 3 sleuven in voor verschillende maten.
Ik weet wel dat als ik de trailer los heb staan, dat ik dan dit slot andersom moet draaien om hem goed te kunnen afsluiten. Anders zou je het slot nog zo over de disselboom weg kunnen schuiven.

Dustyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:47

dierfysio schreef:
Hier al jaren zo'n rood alko slot. Prima inderdaad.
Maar dus nooit met het slot erop gaan rijden! Als er wat gebeurt ben je de klos. Plus het mag ook niet, leerde ik toen ik (jaren terug) mijn E bij B haalde.

Oeps :o , weer wat geleerd. Ik deed dat dus altijd meteen er weer op als ik de auto aankoppelde. Zal ik nu niet meer doen :D

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:59

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:36

De Ifor Williams heeft een ingebouwd slot (althans mijn nieuwe 1.5p heeft dit wel :) ). Ik doe 'm altijd op slot als we gaan rijden. Ideaal!

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:26

danamuts schreef:
smurffie schreef:

doodeng.... wat als er iets gebeurd en je trailer moet er snel af? Auto in de hens, ongeluk, noem het maar op.... Moet je eerst dat (op dat moment) pokkenslot eraf krijgen voor je iets kunt gaan doen.

Voor op locatie zijn ze wel ideaal.

Goed dat je er over nadenkt hoe je hem achter de auto ook veilig kunt laten staan. Zie op concoursen toch niet veel trailers op slot staan.

ALS, ALS, ALS … Typisch nederlands. Als je hem niet op slot hebt omdat je bang bent dat er iets gebeurt en als hij dan gestolen word omdat hij niet op slot stond omdat je dacht dat etc. Bij een goede aanrijding is de kans groot dat je de koppeling (zonder slot) ook al niet eens meer los krijgt
Maar goed..

Ifor heeft standaard een ingebouwd slot in de koppeling waarmee hij aan én afgekoppeld op slot kan maar bij jou is die koppeling mss al een keer vernieuwd door een standaard koppeling waar dan geen slot in zit.
Dan kun je er een tasjesmodel disselslot overheen zetten