(Wedstrijd) paarden/pony's met handicap/schoonheidsfoutjes ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoEpona

(Wedstrijd) paarden/pony's met handicap/schoonheidsfoutjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 15:48

Hoi Allemaal,

Ik zit met de volgende vraag omdat dit ook van toepassing is op mij maar weinig ervaring in het wedstrijd-circuit heb;
Zijn er paarden, van jullie of die jullie tegenkomen, met een "schoonheidsfoutje" en hoe er dan mee om gegaan wordt? (reacties, ervaringen?!)

Ik bedoel dan: bulten, littekens, gescheurde hoeven, kale plekken etc.. Echt dingen waarbij je vragen kunt hebben. Geen cosmetische foutjes als "vergeten de gele vlekken bij de schimmel weg te wassen" :)

Groetjes :)

Autumnn

Re: (Wedstrijd) paarden/pony's met handicap/schoonheidsfoutjes ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:53

Bij gescheurde hoeven zal ik direct een hoefsmid bij halen. Ik hoop ook niet dat je dat tegen komt.

Mijn merrie heeft ook een litteken bij haar oog maar heb daar nooit wat van gehoord.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:54

Bij ons in de Ijslanderwereld komen regelmatig Ijslanders met eczeem voor. Sommige van deze paarden verschijnen ook gewoon op wedstrijden. Ondanks, dat het er niet mooi uit ziet zulke kort geschuurde manen en staart, wordt er niet vreemd naar gekeken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:06

Mijn merrie heeft een gigantische bult in haar hals (littekenweefsel):

Afbeelding

We hebben er op concours nooit opmerkingen over gehad :)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:12

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JoEpona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:21

@Lizzyy ; niet dat ik halve hoeven bedoel maar die van mij heeft ook een uitgesneden stuk gehad ivm schimmel, zoiets valt wel op.

@vilheide ; Eczeem is ook super vervelend :( maar helaas niks aan te doen.

@Vientje: <3 wow! wat een knappert! Zoiets bedoelde ik ook. Mijn merrie heeft zoiets namelijk net onder haar voorknie. Sommige mensen zien het niet eens andere schrikken.

@nobel01 : WOW ! Machtig! Als je niks gezegd had, had ik ook niets gezien! Ik zie nog steeds vrij weinig denk, hihi X_X

De eventuele nare opmerkingen heeft me ook altijd weerhouden actiever te worden maar het gaat momenteel zo goed en ik wil een nieuwe uitdaging voor 2017.. ik weet zeker dat zij het kan.. nu ik nog :D

Ze is overigens wel goedgekeurd, plek is gewoon vervelend. :)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:54

Mijn merrie heeft vocht in haar voorknie, dat is dus ook een grote bult. Merk wel soms wel dat mensen er na kijken of wijzen. Heb wel eens gehad dat mensen dachten dat ze het in het parcours had opgelopen en dan moet ik weer uitleggen dat ze dit altijd al heeft. Maar met keuringen op crossen enzo komt ze altijd moeite loos doorheen.
Afbeelding
Moet zeggen dat die op deze foto wel erger lijkt dan dat die is.

JoEpona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 14:49

Wow nicole_floor, dat is best een flinke zo te zien. Die van mij heeft dat dus ook, een flinke bult/vlezig stuk, en toen ik een kort tijd op een dressuur stal stond kreeg ik al gelijk van "ik zou het weg halen" maar dat brengt meer risico's met zich mee dan laten zitten. Dus liever niet dan in mijn ogen, zeker aangezien ze er geen last van heeft.

Maar goed, goed te weten dat ik niet de enige ben met een uitzondering wat dat betreft :)

Denk dat 2017 dan toch ons jaar gaat worden :D

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:11

Heb ook wel eens aan gedacht weg laten halen, maar de kans is groot dat het weer terug komt en dat vind ik zonder van het geld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:30

Ene paard had een enorm groot prikkeldraad litteken op haar achterbeen. Was het enige witte achterbeen en altijd ook wat dikker, viel dus best wel op. Nooit commentaar op gehad, want ze liep gewoon regelmatig. ;)

Andere paard had een hele rare plek op zijn hals, waar hij half kaal was. DA stond voor een raadsel, maar op wedstrijd heeft er nooit iemand naar gevraagd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:00

Mijn wedstrijdmerrie heeft een flink litteken op haar voorbeen ( even geen foto voorhanden helaas) die in de zomermaanden best opvalt. Nog nooit opmerkingen over gehad eigenlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:06

Ik rij met een merrie met een weinig opvallende handicap.
Ze is rechts maanblind en ziet daar niets mee, oog is heel raar wittig van kleur.
Maar als menner rij ik met oogkleppen en gaat het om een shet met een flinke voorpluk, dus het valt weinig mensen niet op.

Ze loopt ZZ dressuur en ZZ vaardigheid in het enkelspan en onder het zadel bixies (en L in het 2span, enkelspan ook mendurance, 2span, tandem en 4span ook vrolijk minimarathons). Ze springt alleen wat onhandig omdat ze het slecht in kan schatten, maar vind het wel leuk (zelf jaren geleden paar keer oefenspringen met haar gedaan, op 60cm, voor haar dus L nivo)

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 07:56

Ik heb wel vaker paarden gezien die een litteken hadden op wedstrijd, maar nog nooit zo'n bult.
Vind ook dat de jury er "gewoon" mee om moet gaan