max. massa trailer verhogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

max. massa trailer verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:38

Hallo,

ik ben mij rustig aan het orienteren voor een nieuwe trailer.
zit alleen een beetje met de gewichten etc.

Ik heb een vw passat, deze mag 1.400 kg trekken
ik heb mijn E-rijbewijs
ik rij een groot paard, gemakshalve reken ik 700 kg.

ik zoek dus een traller van onder de 700 kg. nu al een paar leuke gezien.
deze hebben echter een maximum massa van 1300 kg (650 trailer, 650 paard).
dit vind ik eigenlijk te krap. daarnaast heb ik het gevoel dat ze terug gekeurd zijn.

kan dit laatste kloppen? kun je ze dan weer naar het oude gewicht terug keuren?
of kunnen deze trailers echt minder gewicht aan?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:50

Joltsje schreef:
ik zoek dus een traller van onder de 700 kg. nu al een paar leuke gezien.
deze hebben echter een maximum massa van 1300 kg (650 trailer, 650 paard).
dit vind ik eigenlijk te krap. daarnaast heb ik het gevoel dat ze terug gekeurd zijn.

kan dit laatste kloppen? kun je ze dan weer naar het oude gewicht terug keuren?
of kunnen deze trailers echt minder gewicht aan?

Als de trailer is terug gekeurd dan staat dit allemaal op het kentekenbewijs van de trailer. Onze trailer was terug gekeurd en die hebben we weer terug naar het oorspronkelijke gewicht laten zetten. Is gewoon kwestie van een papier van de RDW invullen opsturen en kosten betalen. Ik meen dat het iets van € 60,- was. Daarna krijg je netjes een nieuw kentekenbewijs thuis gestuurd.

Joltsje

Re: max. massa trailer verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 23:02

Ja heb t gegoogled. Ook online lun je het vinden.

Trailers die ik had gezien helaas niet terug gekeurd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:06

Als ze niet zijn terug gekeurd kun je het gewicht niet verhogen.
Dat is nl wettelijk zo vastgesteld (dat dat type trailer max dat gewicht mag/kan hebben).

Vroeger was het laadvermogen hoger.. (of je moet een 2paards kopen; die hebben vaak een laadvermogen tot 2000 kilo; let dan wel op het eigen gewicht en de kogeldruk).
Ze hebben de gewichten flink aangepast.
Vroeger mochten auto's ook meer trekken dan tegenwoordig.
Ze kijken veel meer naar verkeersveiligheid en daardoor zijn de regels veel strenger geworden.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-11-16 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 23:07

Bedankt voor de toelichting. Bedt logisch.

Nadeel van 2 paards is dat ze zwaarder zijn. (Meeste 750). En ook dan is het weer krap

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:09

Joltsje schreef:
Bedankt voor de toelichting. Bedt logisch.

Nadeel van 2 paards is dat ze zwaarder zijn. (Meeste 750). En ook dan is het weer krap

Bedacht ik mij ook net... dat je dan alsnog weinig overhoud tot 1400 kilo.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 23:13

Ik sneup rustig door. Ik heb ze wel al gezien hoor. Maar dan weer van hout...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:38

Brainless schreef:
Dat is nl wettelijk zo vastgesteld (dat dat type trailer max dat gewicht mag/kan hebben).

Vroeger was het laadvermogen hoger.. (of je moet een 2paards kopen; die hebben vaak een laadvermogen tot 2000 kilo; let dan wel op het eigen gewicht en de kogeldruk).
Ze hebben de gewichten flink aangepast.
Vroeger mochten auto's ook meer trekken dan tegenwoordig.
Ze kijken veel meer naar verkeersveiligheid en daardoor zijn de regels veel strenger geworden.

Nou nee, vroeger mochten auto's echt niet meer trekken dan tegenwoordig.
Vroeger had je ook geen gedoe met gewichten. Een 1,5paards was 1600kg TMM en een tweepaards 2000 of in uitzonderingsgevallen (nog steeds) 2400kg.

Met de invoering van het losse E-rijbewijs in 1984 is het gedoe met heen-en-weer-keuren begonnen en begon men ook trailers te bouwen met een lagere TMM.

Maar het is voor TS ook volstrekte onzin om zich druk over te maken. Joltsje, koop een trailer met een eigen gewicht (nawegen!!!) dat past bij de auto en het paard en bij voorkeur met 1600kg TMM, dan heb je nooit gezeik. Zorg wel dat je ook weet wat je paard weegt.
En voor degenen die het beter denken te weten: JA, DIT IS LEGAAL!!! Zolang het daadwerkelijke gewicht van de trailer maar onder de 1400kg blijft.

Of de combi vervolgens leuk is om mee te rijden is een geheel andere discussie.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:41

Mijn trailer (een Henra) heeft een max massa van 1350kg. Maar dat is maar 50 meer. Dat is waarschijnlijk ook de moeite niet..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 09:53

Ikke je hebt helemaal gelijk.

Ik begreep ook dat de politie, verzekering eigenlijk altijd van 750 kg uitgaat voor paard. Of het nou een shet of een belg is.

En ik ben inderdaad van plan de trailer te wegen.

En Ikke je brengt me nu op een idee. Ik ga met mijn huidige trailer en paard op de weegbrug en daarna zonder. Weet ik ook wat mijn paard weegt. (Dierenarts hier geen weegschaal)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:00

Ik weet niet eens wat de max.massa van mijn trailer is. Omdat t niet uitmaakt. Is n 2-paards en heb mn BE.
Zet er wel maar 1 groot paard in.

Joltsje: mijn auto mag 1500 trekken. Heb een aluminium cheval liberte 2-paardstrailer die 850 kg weegt. Mijn merrie van 1m68 weegt 585 kg. ( heb alles op de weegbrug gehad) Heb dus net 50 kg "over".

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 10:07

Klopt getup. Als je een e rijbewijs hebt maakt dat niets uit. Dus een 2 paards kan ook. Maar mocht ik ooit een ander zwaarder paard kopen wil ik wel wat ruimte qua gewicht over hebben

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:17

Joltsje schreef:
Ikke je hebt helemaal gelijk.

Ik begreep ook dat de politie, verzekering eigenlijk altijd van 750 kg uitgaat voor paard. Of het nou een shet of een belg is.

En ik ben inderdaad van plan de trailer te wegen.

En Ikke je brengt me nu op een idee. Ik ga met mijn huidige trailer en paard op de weegbrug en daarna zonder. Weet ik ook wat mijn paard weegt. (Dierenarts hier geen weegschaal)

Ik weet niet precies hoe het allemaal zit hoor maar ik heb geen E rijbewijs, en ik ben nu 2 keer aangehouden en het enige waar ze naar keken was wat mijn auto weegt in totaal en de max toegestane massa van de trailer. Het maakte niet uit of de trailer leeg was, een Shetlander erin stond of een Shire.
Natuurlijk snap ik heel goed dat je kijkt naar wat je auto mag trekken en of je er niet boven komt, maar dat wilde ik even toevoegen dat dat hetgeen is waar bij mij naar gekeken werd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:22

Dan is de politie ook niet op de hoogte van de regels :D . Omdat het gaat, om wat er daadwerkelijk voor gewicht achter hangt. Ik kan n trailer van 1100 kg nemen en mn welsh A er in zetten, dan kom ik niet boven 1500 uit, wat mn auto mag trekken.

Is trouwens de moeite waard, dit op te zoeken en uit te printen en in de auto te leggen. Just in case ...

Joltsje: verstandig, beetje jammer als je weer n nieuwe trailer moet kopen bij een eventueel ander paard. Maar ben benieuwd wat je paard weegt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:27

Getup schreef:
Dan is de politie ook niet op de hoogte van de regels :D . Omdat het gaat, om wat er daadwerkelijk voor gewicht achter hangt. Ik kan n trailer van 1100 kg nemen en mn welsh A er in zetten, dan kom ik niet boven 1500 uit, wat mn auto mag trekken.

Is trouwens de moeite waard, dit op te zoeken en uit te printen en in de auto te leggen. Just in case ...

Joltsje: verstandig, beetje jammer als je weer n nieuwe trailer moet kopen bij een eventueel ander paard. Maar ben benieuwd wat je paard weegt.

Even opletten, maakt heel veel uit of je B of BE rijbewijs hebt.
Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Oftewel, met B-rijbewijs maakt het wél uit wat er op de papieren staat. Dat mag maar 3500kg zijn (TMM).

Met BE ligt het eraan of het voor of na 2013 gehaald is.
Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken waarvan het gewicht meer is dan 3.500 kg.
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn op 19 januari 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op de maximale trekhaaklast. Dit moet groter zijn dan het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de

Bij Nann__ heeft politie dus zeker wel gelijk gehad! Het maakt namelijk geen klap uit wat er überhaupt in de trailer zit, ze willen weten wat het totale gewicht is!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 10:33

Er zit inderdaad veel verschil tussen b en be rijbewijs inderdaad.

Met be rijbewijs maakt het niet uit hoeveel de trailer maximaal mag wegen, maar wat er daadwerkelijk achter zit.

Heb je alleen b, dan is het maxima gewicht van belang. Die mag niet zwaarder zijn dan de auto.

Omg omg... ik heb me zo vergist. In onze zoektocht naar een auto zoveel gezien dat ik de kluts kwijt was. Onze auto mag 1500 kg trekken.. wiehoe.. dat lost een hoop problemen op haha. Qua gewicht dan. Nu nog de kosten haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:01

Getup schreef:

En zo komen de indianenverhalen in de wereld...

Zoek aub eerst uit wat de regels zijn voor je dit soort dingen gaat roeptoeteren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:15

Ok, de politie had in t geval van Nann dus wel gelijk :D
Maar de rest klopt dus in mijn geval wel.

Joltsje: dat is mooi, scheelt weer 100 kg.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:26

Joltsje schreef:
Heb je alleen b, dan is het maxima gewicht van belang. Die mag niet zwaarder zijn dan de auto.

Fout. Heb je alleen B dan mag de toegestane maximale massa (eigen gewicht + laadvermogen) van de auto + tmm van de aanhanger niet meer zijn dan 3500 kg.

De regel dat de tmm van de aanhanger lager moet zijn dan leeggewicht auto is op 19-01-2013 komen te vervallen.

Wat de chauffeur mag besturen en wat de auto mag trekken staat los van elkaar:
- als tmm auto + tmm trailer niet meer dan 3500 kg is alleen B voldoende. Het gaat om het maximum op papier, of de trailer leeg of geladen is doet er niet toe.
- als het werkelijke gewicht van de trailer+inhoud lager is dan wat de auto mag trekken (en uiteraard niet hoger dan tmm trailer) mag de tmm van de trailer gerust hoger liggen dan het trekgewicht. Ongeacht of de chauffeur B of BE heeft.

@TS: er kunnen twee redenen zijn waarom de tmm van een aanhanger 1300 kg is:
- het was hoger maar is teruggekeurd omdat de vorige eigenaar geen E had. In dat geval is terug zetten naar het hogere gewicht eenvoudig, zie eerdere post.
- het technisch maximum is 1300 kg, b.v. omdat beide assen elk maar 650 kg mogen dragen. In dat geval is omhoog keuren niet mogelijk.

Jongere trailers hebben twee gewichten op het kentekenbewijs staan: technisch maximale massa en toegestane maximale massa. Als toegestaan lager is dan technisch is dat weer hoger te zetten.

Er is overigens een centraal topic voor: [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 21-11-16 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:27

Joltsje schreef:

Nee, ook niet. Met alleen B-rijbewijs mag TMM auto + TMM aanhanger niet meer zijn dan 3500 kg. Het maakt niet uit hoe die gewichten verdeeld zijn. Dat was vroeger wel zo, maar dat is ook in 2013 gewijzigd.

De volgende stap, en dat geldt altijd, is dat de aanhanger niet zwaarder mag zijn dan het max. toegestane gewicht dat de auto mag trekken.

@RR: 2 zielen 1 gedachte :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:07

Ik had 'm al wel weer verwacht en daar is ie ook......

Waarom hebben we eigenlijk een FAQ geschreven RR? Als iedereen nu eerst eens goed leest wat daar staat en daarna pas reageert, zou dat een hoop verwarring schelen.

Dus ook voor alle meelezers, de heilige waarheid over Rijbewijs BE vindt je daar.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:20

Jongens.. zo bedoelde ik het ook.

Bij b gaat het niet om wat er in de trailer staat. Maar wat er in zou mogen. Al die andere regels zijn bekend, maar heb ik niet genoemd.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:24

Brainless schreef:

En toch kan het :j . Ik heb een atec 2 paardsmentrailer. Deze heeft een max. Gewicht tot 2000 kilo (staat op het witte plaatje).
Met een paard en een koets is dat geen probleem of twee pony's. Nu las ik op de dissel gestanst dat hij mag beladen worden tot 2600 kilo. En eigenlijk wil ik dat wel, want mijn auto mag 3000 kilo trekken. Ik heb gebeld naar de RDW of deze trailer misschien is teruggekeurd. Dat was niet het geval.
Of ik de trailer mag verhogen naar 2600 kilo. Dat mag ... Maar dat moet de fabrikant dat doen. Simpel de fabrikant bellen. Vertellen wat er aan de hand is en dan moet de fabrikant een nieuwe witte plaat op sturen.
Kat in het bakkie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:34

Trailers van ifor hebben gemiddeld genomen een hogere tmm dan andere trailers. Zo heeft mijn 1,5 paard een tmm van 2ton. Nadeeltje is dat ze van zichzelf ook wat zwaarder zijn, zeker als je er veel opties op hebt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:27

Trailers altijd nawegen en let op de toegestane kogeldruk van trailer en auto. 2 paards kan dan licht zijn maar alsnog niet achter de auto passen als de kogeldruk van je auto lager is dan de trailer. Laagste is leidend.