Omdat ik een kleine maat heb, en wat stevige kuiten. Heb ik maat werk laarzen nodig.
Nu ben ik opzoek na een laars met rits en elastiek.
Ik weet dat Lipica geen elastiek heb, maar graag hoor ik ervaringen van mensen met ook stevige kuiten en hoe dat gaat in de winter? 'Met dikkere rijbroek en sokken
Ik heb op moment petries en na toen 5x rits vervangen heb ik uiteindelijk elastiek bij laten maken. De laarzen gaan nu na 8 jaar beetje op (Oke ik geef toe wil graag nieuwe)
Maar de prijzen zijn Pff behoorlijk omhoog gegaan de laatste 8 jaar.
Probeer eens bij Ariat. Die hebben heel veel maatvoeringen. Een vriendin van mij heeft ze ook xtra short + xtra wide kuit. Ik heb heb ze xtra small en xtra tall (heb hele lange smalle onderbenen/kuiten) Ze hebben ook halve voetmaten.
Een goede ruitersportzaak die Ariat verkoopt kan je maten opnemen en de laarzen bestellen. Super fijn leer, hele sterke kwaliteit. Ik rij al 8 jaar met de mijne, waarvan ik ze 4 jaar lang dagelijks aangehad heb, er meerdere paarden per dag mee reed en er les op gaf.
Ik heb laatst voor het eerst de ritsen laten vervangen, die waren versleten.
Lipica is goedkoop, maar ik vind ook dat je dat er aan af ziet om eerlijk te zijn.
Ariat heeft inderdaad heel veel maten, ook voor bredere kuit en veel laarzen hebben ook een elastieken inzet. Ook zitten ze nog eens goddelijk en de prijs is goed te doen.
De niro is geweldig, maar bij maatwerk zit je zeker op 500+ euro
Ik heb laarzen van celeris en die hebben heel veel opties. Je kan daar ook kiezen voor een veter tot bovenaan, die je losser/strakker kan doen bij het veranderen van je kuit.
Ik heb laarzen van celeris met een veter erg blij mee!
ingvdh
Geplaatst: 19-11-16 09:53
Ik heb ook kleinere voeten en grote kuit.
Ik heb een aantal lipica's gehad, ze zaten als slofjes, maar de kuit was nooit echt mooi gesneden voor mijn benen. Dat komt door hun mallen, die hielden niet goed rekening met de vorm van mijn kuiten.
Ik heb twee jaar terug de bankrekening geplunderd en Petries aan laten meten, het prijsverschil is echt merkbaar in de pasvorm en kwaliteit van de laarzen.
Elastiek heb ik nooit gehad, maar mijn ritsen zijn ook nooit geknapt of kapot gegaan en al mijn laarzen hebben ritsen, sommige voor en sommige achter. Wel heb ik het idee dat de ritsen op de polomodellen minder de lijden hebben en beter blijven.
Tip, als je laat aanmeten, doe dit eind van de dag met dikke sokken. In de ochtend zijn je kuiten slanker dan 's middags.
Ik heb zelf ook een heel moeilijke maat (grote voet, dikke kuit en kort been) en ik heb eindelijk een merk gevonden dat mij past Wel springlaarzen en maar op 1 evenement bij mij te verkrijgen haha. Ik heb ze nu al een aantal jaar. Busato
Dit jaar ook Greenfield laarzen maar daar ben ik minder tevreden over.
Bij een rits aan de voorkant kan aan de achterkant de balein er in blijven zitten. Dit geeft meer stevigheid aan de laars en ze zakken minder in. Wat vind je zelf fijn? Laarzen die wat stijver en stugger zijn (dressuurlaars)? Dan is een rits aan de voorkant een goeie optie. Wil je soepelere laarzen (springlaars)? Dan zou ik voor een rits aan de achterkant gaan.
Ik vind de rits voor echt niet fijn. Misschien wel schuin voor, maar dat weet ik dus niet. De laarzen van Ariat en Epplejeck hebben standaard veel verschillende opties.
Vindt Petrie fijn, maar dan wel de iets duurdere modellen. Rits van Petrie is wel echt ruk.... De Niro, Derby (vrienden hebben deze en zijn/blijven) echt heel goed. Zag laatst een nieuw merk Celeris (http://www.celeris-rijlaarzen.nl) ziet er ook goed uit moet ik zeggen.
Ik heb toevallig van het weekend Petrie Sublime aan laten meten. En ik heb juist grote voeten met smalle korte benen en pas dus ook niet in standaardmaten.
Rits achterin is veel kwetsbaarder en vaak heb je ook een onstabielere beenligging heb ik te horen gekregen.
Ik heb getwijfeld tussen een polo model en met rits schuinvoor. En toxh voor de laatste gekozen omdat dat veel prettiger zat en minder druk voor op mijn voet gaf.
Bij wat vollere kuiten lijken mij de laarzen met een veter van onder tot boven ook ideaal, die kan je mooi op maat van jou been rijgen. Met een rits komt er met volle kuiten vaak teveel druk op te staan.