Ik word bang voor mijn eigen paard..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowbird

Ik word bang voor mijn eigen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 11:51

Ten eerste, ik schaam mij dood om dit te moeten toegeven.

Wat is er aan de hand? Ik heb een braaf paard, zo ongeveer bomproof. Heeft wel een sterk eigen willetje maar zal niet snel gemeen reageren. Wegens zwangerschap zocht ik een bijrijder voor mijn 7 jarige merrie. Meisje is komen proefrijden en binnen een halve minuut dat ze erop zat, heeft mijn paard twee keer hoog gesteigerd. Tweede keer kaarsrecht en meid is er af gevallen en heb ik naar het ziekenhuis gebracht voor foto's te maken. Dit gedrag ken ik niet van mijn paard.
Vervolgens heeft ze een blessure opgelopen en heeft ze 3 a 4 maanden rust gehad, 24/7 op de weide.
Nu mag ik haar terug oppakken en dit ging gepaard met nukken. Bijterig zijn, chagrijnig reageren. Enkele keren een lekker ritje gemaakt dat heel goed ging, samen plezier gehad. Tot vorige week.

We willen samen met twee andere paarden een buitenrit maken. Opgestapt zonder problemen. En na 50 meter ineens vanuit het niks, steigert ze. In reactie spring ik eraf en steigert ze nog een keer, op mij gericht.
Ik ben later nog proberen op te stappen maar ik was te gespannen en dit was dus geen goed moment.

Paar dagen later wil ik grondwerk met haar doen, om duidelijk te hebben dat ik de leider ben, en niet zij. Komt vrolijk naar me toe voor een knuffel en zodra ik haar een halster om wil doen kijkt ze al lelijk. Ik klik een leadrope er aan en wil haar mee nemen maar ze begint gelijk te etteren en als ik wil corrigeren steigert ze naar me. Hier ben ik zo van geschrokken dat ik haar los heb gemaakt en weg heb gejaagd, waarop ze weer naar me steigerde en vervolgens beide andere paarden opjaagt.

Dus nu heb ik enorme schrik voor haar. En daar schaam ik me voor ja. Ik sta normaal vrij stevig in mijn schoenen wat paarden betreft, maar dit gaat mij een brug te ver.
Komt dit uit dominantie voort? 4 maanden heeft niemand met haar gewerkt. Ze is leider van de kudde. Ik ben toch wat voorzichtiger geworden nu ik een kindje heb.

Ik heb wel al een trainer ingeschakeld die met haar aan het werk gaat, zij gaat zaterdag beginnen.

Wat wil ik met dit topic bereiken? Geen idee. Vooral het van me af schrijven. Ideeën op doen.
Op dit moment krijgt namelijk steeds meer de gedachte de overhand dat ik haar ga verkopen en op zoek ga naar een koudbloed.

lies_sparkle

Re: Ik word bang voor mijn eigen paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:53

Heb je al laten controleren of ze pijn heeft?
Dat is het eerste waar ik aan denk :)

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:55

Weet je zeker dat ze geen last heeft van lichamelijk ongemak? Ligt bijv. het zadel nog goed? Als dat pijn in de rug veroorzaakt kunnen ze ook ander gedrag gaan vertonen. Misschien eerst een (lichamelijke) check laten doen?

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:56

Ik kan me wel voorstellen dat je bang bent. Jeetje wat gek dat een braaf paard dit gedrag vertoont!
Mijn brave merrie heeft n keer in de les meerdere malen flink gebokt, ze bleek last te hebben van vliegen en heeft t niet weer gedaan maar ik had toen wel de schrik flink te pakken dus ik ken het gevoel!
Zaterdag maar even afwachten, misschien is het simpel op te lossen.
Heel veel succes ermee!

troi
Amazone

Als een normaal stabiel paard ineens heel ander gedrag gaat vertonen zou ik ook achterdochtig worden en dat paard heel goed laten nakijken. Natuurlijk is het zo dat ook een paard met veel pijn zeker nooit agressief mag worden en je dat nooit moet pikken (dus die trainer is een erg goed idee) maar ik zou wel verder kijken en de DA laten komen voor een goede controle. Eventueel een tijd op pijnstillers zetten en kijken of je oude paard weer terug komt.

Mara2000

Nooit jezelf schamen. Echt niet, nergens voor nodig.
Het kan zijn dat je door een fase van leiderschap moet, goed dat je daar hulp bij hebt gezocht.
Maar laat haar ook eens nakijken door arts/chiropractor. Aangezien de 1e x dat ze lelijk deed onder het zadel was, kan ze best ergens pijn hebben.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:59

Oh, en ik heb een koudbloed. En daar heb ik ook flink wat mee te stellen gehad hoor. Incl. steigeren aan de hand als hij het niet met me eens was.
Koudbloed is niet synoniem voor braaf en bomproef.
Een paard is een paard. Of dat nu koud-, warm- of volbloed is. Als ze pijn hebben of leiderschap overnemen heb je met elk paard dezelfde problemen.
Laatst bijgewerkt door Mara2000 op 16-11-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:00

Het klinkt wel een als dominantie in mijn oren(ogen haha :Y) ). Maar ik heb er niet echt verstand van.
Waar ik wel 'verstand/ervaring' mee heb is dat een paard heel erg reageert op jou, dus als jij angstig bent dan zou het heel goed kunnen dat je merrie daar gewoon 'misbruik' van maakt. Daar heeft mijn merrie helaas ook een handje van. Als ik zelfverzekerd ben dan is het goed te doen, als ik angstig wordt dan neemt ze direct een loopje met me en gaat onder het zadel constant dreigen.
Gelukkig is mijn merrie aan de hand altijd poeslief dus daar heb ik geen problemen mee. Wat dat betreft zou ik aan de hand (in de longeer cirkel bv) toch echt even laten zien we de baas is, want als ze eenmaal door hebben dat ze de baas kunnen zijn dan kan het best gevaarlijk worden denk ik.

Goed dat je hulp hebt ingeschakeld, dat is een heel goed begin en zo is het bij mij onder het zadel ook goed gekomen! Heel veel succes!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 12:03

Ze wordt iedere drie maanden nagekeken. Tevens is ook de dierenarts vorige maand nog geweest voor controle.
Aan het zadel ligt het niet, ik rij met kwalitatieve barebackpads. Ze vertoont het gedrag met verschillende pads.
Zo ging het op de donderdag super goed, vrolijk paardje, en zondags steigerde ze dus met mij er op.

Wel is er sinds augustus een nieuw paard in de kudde bij gekomen dat zeer onderdanig is. Misschien voelt ze zich nu enorm sterk?

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 12:07

Mara: don't get me wrong. Dat verwacht ik zeker niet. Ze zijn alleen wel koeler in de kop. En een formaatje kleiner. Heb vroeger met meerdere koudbloeden gewerkt, ook pittige, maar hier ben ik minder van onder de indruk. Als mijn paard haar hoofd hoog houd kom ik als kleine griet er niet meer bij.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:13

Yellowbird schreef:
Mara: don't get me wrong. Dat verwacht ik zeker niet. Ze zijn alleen wel koeler in de kop. En een formaatje kleiner. Heb vroeger met meerdere koudbloeden gewerkt, ook pittige, maar hier ben ik minder van onder de indruk. Als mijn paard haar hoofd hoog houd kom ik als kleine griet er niet meer bij.

Gewoon niet opgeven. Dit is je paard en met haar moet je de goede relatie krijgen. En daar horen ook mindere periodes bij.
Met een ander paard krijg je weer andere problemen.
Dus focus je op het paard wat je hebt, waar je destijds voor gekozen hebt met reden. Dan komt het wel goed.

Kan best dat verandering in de kudde meespeelt in haar gedrag.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:24

Ik snap dat je investeert in goede zadels.
Hoe is de rug van je paard?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:44

Ik denk dat we als mens snel vergeten dat paarden net zo goed moeite kunnen hebben met veranderingen (niet allemaal). De situatie om haar heen is veranderd. Jouw energie is veranderd. Bijrijder ipv de vaste ruiter. Paarden voelen ook prima aan dat de mens zwanger is. En zich daardoor anders gedraagt.
Paarden hechten enorm aan hun mensen vriend. Je ziet het bij honden ook. Het vrouwtje raakt zwanger en de band veranderd. Het kan altijd twee kanten opgaan.

Het klinkt mij als een soort frustratie en uiting van gevoel van je paard. Hij baalt enorm. Voelt zich misschien wel in de steek gelaten. Je zegt dat er de hele tijd niets mee is gedaan. Daarvoor werd ze veel gebruikt? De uiting van dominant gedrag kan komen omdat hij zoekt naar wat nu de nieuwe situatie is. Wat kan ik nu van mijn mens verwachten?

Zo zou ik het bekijken. Frustratie. Het enige wat je daaraan kunt doen is doorzetten. En constant blijven. Een nieuw patroon opbouwen. Niet afwachten. Het lijkt me dat ze behoefte heeft aan structuur.

(Het kan zweverig klinken voor sommige mensen. Zo bekijk ik het. Vreemd gedrag heeft een reden. Kan fysiek zijn maar ze wordt regelmatig gecontroleerd, dus dan moet het wel mentaal zijn).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:50

Idd dat was wat ik ook dacht, paard merkt een verandering aan jou. Ons vorige paard bokte en steigerde bijvoorbeeld ook nooit onder het rijden, maar deed dat ineens wel toen ik zwanger was, en niet een beetje maar om de haverklap omdraaien, bokken, omhoog komen. Hij deed het gelukkig niet als anderen hem reden. Ik ben om die reden wel heel snel gestopt met rijden want het voelde helemaal niet meer veilig. Na de zwangerschap weer opgestapt en kon zo wegrijden. Ik denk ook dat het iets is wat je paard aanvoelt, en dat ze daardoor zo reageert. Sommige paarden zijn daar gewoon heel gevoelig voor.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:54

Ik heb dit ook gehad. Precies hetzelfde. Paard bleek uiteindelijk kissing spines te hebben.
En een koudbloed is niet altijd zo braaf, hoor. Ik heb twee IJslanders, die ik heb om buitenritten mee te doen, en ze hebben best een sterk karakter :D
Mijn huidige wedstrijdpaard durft het ook, kaarsrecht gaan, en dan nog gaan springen op haar achterbenen. Maar die doet het als ze hengstig moet worden. Dan is ze wat kregelig. Vanaf het voorjaar gaat ze daarom op de regumate. Misschien heeft het daarmee te maken, met haar merrie-zijn ?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:09

Ik zou de dierenarts niet alleen laten komen maar ook naar de kliniek gaan en de rug op de foto laten zetten.

Ik kende ook een héél brave, "ijskoude" pony die na verandering van stal ineens fel ging staken en steigeren zonder duidelijke aanleiding. Iedereen dacht dat het kwam door de verandering in de omgeving, maar toen heeft de eigenaresse toch de rug maar op de foto gezet - bleek er sprake te zijn van een afgebroken stuk rugwervel én kissing spines. Dat paard is nu weidepaard en als de pijn te erg wordt, wordt ze ingeslapen.

Ik wil je niet bang maken, maar zo'n oorzaak uitsluiten lijkt me heel verstandig voordat je aan de training of correctie gaat met een (goede) trainer. Want dat lijkt me stap 2 als de rug goed is: met een goede (grondwerk)instructeur weer leiderschap en vertrouwen opbouwen.

Edit: overigens kan dit er juist "opeens" uitkomen na een tijdje stilstaan, dan neemt de bespiering af en kan het paard niet meer goed "compenseren" om pijnloos een ruiter te kunnen dragen - wat het paard eerder dan wel deed.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:14

Uiteraard is medisch nakijken niet onverstadig.
Toch klinkt het voor mij als dominant in de oren.
Je geeft al aan dat het de leider is van de groep, dus dominant zijn heeft ze in zich.

Op het moment dat jij zwanger werd, werd je voorzichtiger, logisch.
Het meisje wat er op ging zitten zal ook niet vol lef hebben gezeten dus kwam ze er achter dat ze ook bij mensen haar leiderschap op kon gaan eisen.

Jij bent nu ook niet vol lef, ook weer logisch, maar dat is voor haar wel genoeg om te doen zoals ze het zelf die dag bedacht heeft.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:21

Als ze al volledig is nagekeken dan lijkt het mij niet medisch.
Het begon met die nieuwe bijrijder. Misschien toen eerst de verandering van ruiter (die misschien toch al bang was wat ze aanvoelde?). En daarna is ze 3/4 maanden vrij geweest en heeft op de wei gestaan. WTF moet ik nou weer aan het werk? Wacht even hoor, dacht het niet!

Maar het kan ook toch medisch zijn....
hoewel ik denk dat jouw merrie (dominante merries kennende) veel liever lekker met haar maatjes op de wei staat (met af en toe een knuffel en wat lekkers van jou) dan dat ze aan 'het werk' moet. Tenminste zo lijkt het van wat ik lees in je openingspost.
Laatst bijgewerkt door Ann99 op 16-11-16 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:21

Bruintje: dat idee heb ik ook. Uiteraard gaat ze door de medische molen als ze dezelfde problemen bij de trainer geeft.
Blijkt dat het meisje met t nieuwe paard ook lastig wordt gevallen door mijn paard als ze die van haar uit de wei wil halen. Zij geeft ook aan bang te zijn van mijn paard.
Als ik wandel is er meestal niks aan de hand totdat t haar niet zint, dan wordt ze nukkig. Achteruit zetten wil ze al helemaal niet dan gaat ze bijten.

Uiteraard wil ik er wel tijd en geld in steken, ben alleen bang dat als ik er überhaupt weer op durf, en ze weer eens flink lelijk doet, ik weer terug bij af ben.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:22

Wat was de blessure? Is die direct na het akkefietje met de bijrijder ontdekt?

Ook ik kreeg problemen in en na mijn zwangerschap met sommige paarden. Je houding veranderd, voor jou misschien niet eens merkbaar. Maar het hele onbevangen is er vanaf want je hebt een kind waar je voor moet zorgen. Paarden worden niet voor niks gebruikt als therapie/spiegel paarden.

Mijn paard (ook een braaf schaap eigenlijk....) heb ik verkocht en na ruim een jaar een ander paard gekocht. Een wat oudere die al alles van de wereld gezien heeft en ook doodbraaf is.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:33

Ze had een peesblessure. DA vermoed door de harde landing na het steigeren. Van tevoren was niks te merken. Blessure is volledig genezen gelukkig.

Ik ben inderdaad veranderd, dat klopt. Daarom dat ik er dus ook over nadenk om haar te verkopen, mits ze normaal doet naar mensen die stevig in hun schoenen staan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:47

Ik herken je verhaal, klinkt als dominantie.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:21

Ik denk dat het slim is om begeleiding erbij te halen. Jouw houding is veranderd en haar houding daardoor ook. Tevens ook lichamelijk volledig laten checken, dit kan altijd een rol spelen, misschien wel hormonaal oid.
Als je altijd goed overweg hebt gekund met haar zou ik dat niet zomaar opgeven door haar te verkopen, maar het probleem onder ogen zien en aanpakken met de juiste begeleiding

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:09

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn pony. Deze pony begon van de ene op de andere dag extreem dominant en agressief gedrag te vertonen tegenover mijn verzorgster. Wat de aanleiding is geweest weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet, maar zodra ik niet in de buurt ben gaat het volledig mis tussen deze twee met alle gevolgen van dien.

Ik ben van mening dat een paard nooit "zomaar" ander gedrag gaat vertonen, daar is echt een aanleiding voor nodig. Dit kan dan zowel een fysieke als een mentale aanleiding zijn. Bij jou kan het dus heel goed zijn dat jou paard een bepaalde verandering heeft gevoeld en aan de hand daarvan zich zo anders is gaan gedragen, dit kan heel goed door jou zwangerschap komen.

Overigens zou ik je paard niet verkopen en dan een koudbloed terugkopen omdat deze rustiger zijn. Elk paard is anders en het bovengenoemde paard is ook een koudbloed, dat is dus geen garantie. Succes de komende tijd.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:47

Ik weet bijna zeker dat jou paard een lichaamlijk probleem heeft.
Je hoort vaak dat paarden die ineens anders of niet meer worden gereden last krijgen hoewel ze daarvoor niks mankeerde.

Dominant is ze altijd al geweest naar andere paarden. En ze heeft altijd de mensen leider geaccepteerd... een keer flink vertellen dat jij de baas bent zou het probleem moeten oplossen maar dat gaat niet werken.

Dierenarts bellen rug en nek foto's lijkt me een goed plan!

Succes!