1 chip twee paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paspoort

1 chip twee paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 17:34

Hallo!

Op dit moment heb ik een pony te koop,
Een merrie maar volgens paspoort een ruin.
Chip zelf uitgelezen en gecheckt met paspoort voor de verkoop, Beide komt dus overeen, dus mogelijk een druk foutje geweest van Belgisch paspoort uitgifte.
Tot zover geen probleem

Leuke kopers gevonden en die hebben dus het chipnummer ingevoerd op internet, daaruit blijkt dat er in nl met precies de zelfde chip nummer en landcode ervoor bij het nrps een paard geregistreerd staat op hetzelfde nummer. Alleen andere kleur en geslacht.

Nogmaals thuis pony gecheckt, paspoort erbij en echt overeen. Toevallig moest de pony toch even naar de Da voor de verkoop en wederom dus verhaal uitgelegd. Deze heeft dus ook pony gecheckt met hun lezer, pony verder onderzocht op wellicht twee chips maar conclusie de pony heeft er echt maar 1 die overeenkomt met paspoort wat wij hebben.

Volgens dierenarts komt het vaker voor dat chips en paspoorten vaker vervalst worden in Bulgarije.

Heeft iemand zoiets meegemaakt?
Kan het uitgezocht worden vanuit uitgifte paspoort? Nrps zegt niks te kunnen doen en vind het een raar verhaal.

Roadracer

Re: 1 chip twee paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:37

Met welke cijfers begint het chipnummer? Er is in de 900 serie een aantal testnrs, die mogen eigenlijk niet gebruikt worden omdat die dus niet uniek zijn.

meremeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:40

Zo wat een gek verhaal, en wat apart dat dat dus blijkbaar zo makkelijk vervalst kan worden, zo'n paspoort en chip. Heb het zelf nog nooit meegemaakt maar neem aan dat dit wel uitgezocht kan worden, je kan zelf opzoeken welk paard dit is etc dus zou dan ook denken dat ze kunnen achterhalen waar die vandaan komt en of die vervalst is. Dan kan het opgelost worden want neem aan dat er wel narigheid van kan komen als je ergens wil registreren en dat chipnummer al geregistreerd is?!
In ieder geval succes met de verkoop en met de chip!

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 17:40

Afbeelding

Ik hoop dat de foto zichtbaar is.

meremeer schreef:
Zo wat een gek verhaal, en wat apart dat dat dus blijkbaar zo makkelijk vervalst kan worden, zo'n paspoort en chip. Heb het zelf nog nooit meegemaakt maar neem aan dat dit wel uitgezocht kan worden, je kan zelf opzoeken welk paard dit is etc dus zou dan ook denken dat ze kunnen achterhalen waar die vandaan komt en of die vervalst is. Dan kan het opgelost worden want neem aan dat er wel narigheid van kan komen als je ergens wil registreren en dat chipnummer al geregistreerd is?!
In ieder geval succes met de verkoop en met de chip!

Chip is 2 keer geregistreerd, zowel in België bij de paspoort instantie en in Nl bij nrps.
Dus er zouden 2 paarden rondlopen met twee dezelfde chips in de hals.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-11-16 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:46

Jou paspoort lijkt toch al niet te kloppen als het geslacht niet eens juist is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:49

Kan voor hetzelfde paard een paspoort aangevraagd zijn bij het NRPS?
Hoewel zij dan ook de chipnummer zouden moeten controleren gok ik..
De fout van het geslacht vind ik ook een aparte... Hengst zou ik dan ergens nog "logischer" vinden dan ruin eigenlijk.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 17:49

Paspoort nummers komen overeen die je uitleest met chiplezer. Er gebeuren wel
Meer drukfoutjes dat het geslacht soms verkeerd doorgegeven word. Opzich niet heel vreemd, dat zou kwestie zijn van opsturen en even laten aanpassen door paspoort uitgifte, daargaat de vraag dus ook niet over.

Ayasha schreef:
Kan voor hetzelfde paard een paspoort aangevraagd zijn bij het NRPS?
Hoewel zij dan ook de chipnummer zouden moeten controleren gok ik..
De fout van het geslacht vind ik ook een aparte... Hengst zou ik dan ergens nog "logischer" vinden dan ruin eigenlijk.

Dat zou wellicht kunnen, 'maar bij nrps staat een vos ruin geregistreerd en het paard is geen vos ruin.

Alles in onze paspoort die we uitlezen klopt, aftekeningen etc, behalve het geslacht.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-11-16 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:51

967 is een chip van RFdynamics (zie http://cms.abvma.ca/uploads/ManufacturersISOsandCountryCodes.pdf ). Zou een uniek nummer moeten zijn volgens mij.

Het zou natuurlijk kunnen dat het NRPS een fout gemaakt heeft bij de invoer en dat het daar geregistreerde dier eigenlijk een ander chipnummer heeft. Wellicht dat ze dat daar kunnen achterhalen, ik zou het in ieder geval vragen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:52

Ik denk eerder aan grove fraude dan aan drukfoutjes met dit hele verhaal erbij. Klopt de leeftijd wel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:52

Ja maar in combinatie met het feit dat dezelfde chip bij twee paarden hoort is het wél apart, is het andere paard wel een ruin?
Of daar heb je wellicht enkel de NRPS gegevens van natuurlijk... Dus dat weet je misschien helemaal niet...
Lijkt me dat er bij één van de twee toch een vals paspoort zit.. :=

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 17:57

Ayasha schreef:
Ja maar in combinatie met het feit dat dezelfde chip bij twee paarden hoort is het wél apart, is het andere paard wel een ruin?
Of daar heb je wellicht enkel de NRPS gegevens van natuurlijk... Dus dat weet je misschien helemaal niet...
Lijkt me dat er bij één van de twee toch een vals paspoort zit.. :=

Je zou inderdaad denken dat 1 paard een fout paspoort in bezit heeft, alleen in ons paspoort is niet geschreven met pen. Netjes zoals je hem krigt van de uitgifte met de handtekening van dierenartsen die hem opgesteld hebben toen der tijd. Leeftijd is sowieso geschat in paspoort, en ook door de dierenarts op deze leeftijd ongeveer geschat.

Nrps zegt dat van de ruin bij hun geregistreerd is ook de gegevens kloppen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:58

Als ze paspoorten vervalsen doen ze dat over het algemeen goed, ze gaan er dus ook niet in schrijven vrees ik... :=
Apart is het wel... Kan je beide stamboeken niet eens naar elkaar laten bellen?

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:00

Ayasha schreef:
Als ze paspoorten vervalsen doen ze dat over het algemeen goed, ze gaan er dus ook niet in schrijven vrees ik... :=

Dat begrijp ik, maar dan zouden ze neem ik aan ook het geslacht goed zetten :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:01

Dat hangt er van af, als de andere een ruin is dat ze dan enkel de chipnummer vervalst hebben oid... Weet niet hoe oud hij precies is maar toen de chips net op kwamen gingen we die gewoon halen bij de apotheker (ik heb er zelfs nog een tweetal liggen denk ik) en die moest je dan aan je DA geven en hij zette ze... Dus als ie van die tijd "af stamt" kan ik me voorstellen dat daar ergens wel mee gefoefeld kan zijn. Dan zou ik neigen te denken dat die met het Belgische paspoort degene is waar het zeg maar "bewust" fout gelopen is met de chipnummer.. Gezien wij in België zitten.

Was te laat met mijn edit maar willen de stamboeken geen contact met elkaar opnemen? Lijkt me voor hun toch ook belangrijk om te weten hoe het zit... Is toch een erg vreemde situatie IMO.

Edit; kende in die tijd wel een stal waar heel wat paarden met valse paspoorten/chips vertrokken. Het gehele proces weet ik niet precies maar er zijn er een hoop geweest waarbij er gefraudeerd werd met de chips en de paspoorten.. wellicht daarom dat ik zo achterdochtig ben, maar daar waren ook veel merrie's op papier ruin of ruinen op papier merrie. Werden verdacht veel "foutjes" gemaakt bij de paarden op die stal.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-11-16 18:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:02

Als bij beide paarden het chipnummer zeker te weten klopt (dus afgelezen aan het dier zelf met een reader, weet niet of het NRPS dat heeft gedaan?), dan is er om wat voor een reden dan ook tweemaal hetzelfde nummer uitgegeven. Ik zou daarover contact opnemen met de chipfabrikant.
Fraude denk ik in dit geval niet eigenlijk, het hele merrie/ruin verhaal kan een (slordige) fout zijn van degene die het dier gechipt heeft, of van degene die de gegevens ingevoerd heeft voor paspoortuitgifte. Dat kun je laten aanpassen door de paspoortuitgevende instantie.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:10

Pony is circa 11 jaar.
Paspoort is in 2013 uitgegeven met stempel van equepas van België.
De rest klopt behalve de geslacht, maar die fout schijnt wel vaker te gebeuren, zover hadden wij er dus ook geen problemen mee.

Maar wel dat nu inderdaad dus twee paarden die uitgelezen zijn, met hetzelfde chipnummer.
Ik moet morgen inderdaad weer terug bellen voor meer informatie en een oplossing.

Opzich is er voor nu geen probleem, mocht het paard gecontroleerd worden voor paspoort dan klopt dat in zoverre.

Ik zal straks eens foto uploaden van paspoort zelf.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:11

Edit 2012 bedoel ik.Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:29

Hmm 2012is toch wel weer een stukje later dan de tijd waar ik van spreek (2002/2003) ... Weet niet hoe makkelijk het nu nog is om te frauderen maar toendertijd was dat niet zo heel moeilijk zegmaar... Meestal was dat vooral om paarden jonger te maken óf om paarden die op oneerlijke wijze verkregen waren te legaliseren.. (paspoort nemen van een paard dat wel eerlijk verkregen was en dat bij het oneerlijk verkregen paard passen )... Die dieren bleven daar nooit langer dan een paar weken dus daarna was het de nieuwe eigenaar zijn of haar probleem.

Na verloop van tijd kwam e.e.a uit maar écht ingehaald hebben die praktijken hun nooit. Enfin, niet in die mate dat ze er echt voor gestraft zijn "door het systeem".

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:42

Wel eens 1 paard met 2 chips gehad, er was eentje gaan 'reizen' die zat helemaal bovenin de manenkam.
Wij hadden haar gekocht, stond geen chipnummer in het paspoort en nergens een chip te vinden. Dus zijn we er vanuit gegaan dat ze nog niet was gechipt. Chip erin, sticker in het paspoort, alles afgehandeld en klaar zou je denken.
Kregen we toch bericht van stamboek oid geloof ik, dat dit paard al een chip zou moeten hebben :?
DA weer gebeld, helemaal rotgezocht en ja hoor bovenin de kam zat ie helemaal. Was ook wel weer een raar verhaal omdat er dus geen sticker of andere vermelding van die chip in het paspoort stond.
In ieder geval is alles rechtgezet en paardlief ging voortaan met 2 chips door het leven.

Maar er stond niks dubbel geregistreerd zoals bij jou het geval is.
Je zou icm met geslacht inderdaad al snel denken aan fraude. Sowieso handig om eens te informeren bij het nrps of alles met dat paard wel goed overeen komt.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 23:50

Ik kan uit de bovenstaande berichten niet helemaal afleiden of het NRPS-stamboek ook is nagegaan of de gegevens van het paard dat zij met dit chipnummer geregistreerd hebben wel kloppen. Mocht je dit niet (zeker) weten dan zou ik nogmaals contact opnemen en dit even voorleggen. Het kan best zijn dat er per ongeluk een fout is gemaakt bij het invoeren van het chipnummer of dat de betreffende eigenaar/dierenarts een fout heeft gemaakt bij het doorgeven van het chipnummer, maar dan is het voor jou en de andere eigenaar wel fijn als dit even gecontroleerd kan worden. Zolang het NRPS-stamboek maar over de actuele gegevens van paard en eigenaar beschikt is dit in mijn ogen een kleine moeite.