paard heel druk en gevoelig met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anna2003

paard heel druk en gevoelig met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 21:23

hoi iedereen,

ik heb een hele leuke verzorgpony, maar ze is ontzettend druk en gevoelig met het rijden.
als ik aan het instappen ben, gaat ze helemaal dribbelen. ik neem haar terug, maar dan gooit ze haar hoofd omhoog. ook maak ik kleine voltes om dr niet harder laten gaan (met instappen)
maar als ik wil draven gaat ze heel hard en wil in galop. maar we hebben niet zo hele grote race bak, en ze is slechtzient. (heeft dat er ook mee te maken?)
ik vind het heel irritant, want als ik haar loslaat, gaat ze keihard.
ze krijgt ook niet veel biks, dus daaraan licht het ook niet. en ze is al heel lang zo (maar nu het ergst)

ik hoop heel erg dat jullie me kunnen helpen!!! :)

groetjes Anna

Minoes

Re: paard heel druk en gevoelig met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:29

Is ze altijd al zo?
Als ze teveel energie heeft zou ik haar eerst 10 minuutjes longeren voor je gaat rijden. :) Grote kans dat ze daarna rustiger met rijden is.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:33

Ik ken het. Merrie die ik rij is ook wat druk af en toe. Ik ben in het begin expres niet gaan draven. Ik heb echt maanden gestapt en kan nu zelfs met lange teugel stappen en normaal aandraven. In stap kan je ook gewoon overgangen en oefeningen doen. Bij mij hielp het consequent volhouden van mijn tempo erg goed.

En daarnaast zou je ook kunnen longeren van te voren. Komt het paard verder voldoende buiten? :)

Anna2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 21:51

bedankt voor jullie reacties! ik zal het doen!
het weiseizoen is bij ons voorbij, dus wordt af en toe buiten gezet (padock)
maar ik doe haar op do, vr en za, dus ik weet niet of ze verder nog buiten wordt gezet

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:51

Het maatje van mijn paard heeft dit soms ook. Dier werkt ontzettend graag. Hoe meer in hem ik probeer te houden hoe heter hij word.

Bij deze pony werkt voorwaarts oplossen goed. Dus lekker aan het werk zetten en laten lopen. Uiteraard beslis ik wel wanneer er gestapt, gedraafd of gegaloppeerd word en ECHT racen mag hij niet maar zolang het geen racen is mag hij van mij best wat tempo maken.

Dit werkt voor hem erg goed en meestal is na een half uurtje de drukte er wel af en loopt hij prima in een normaal tempo.

Cebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:09

Wat dacht je van een goede instructrice zoeken?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 11:17

Doet ze dit ook bij haar eigenaar? En wat doet die met haar als jij er niet bent?
Misschien kun je eens voorrijden als de eigenaar er is, en hij of zij kan je dan tips geven. Verder helpt het meestal goed als je even longeert voordat je er op gaat, even de energie eruit laten rennen.
Ook les nemen kan helpen, een instructrice kan je uitleggen hoe je het aan moet pakken als de pony met je op een loopje gaat.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:48

misschien heeft ze wel pijn in haar rug of mond... Zorg dat je een paar keer les krijgt met haar!