Paar vervelend in donker/schemering.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim66

Paar vervelend in donker/schemering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 21:22

Hoi ik had een vraag over mijn paard.Ik merkte de laatse tijd dat die heel erg vervelend ging doen. Ik kwam de laatste tijd veel in de avond, wanneer het al donker begin te worden. Nu ben ik de laatste weken weer overdag gegaan, als het licht is gaan komen en is die super braaf en lief. Maar zodra het donker wordt verandert dit gelijk ook al is het op dezelfde dag. Zou het misschien kunnen dat die het donker eng vindt? Ik hoop dat iemand het weet.

upendo

Re: Paar vervelend in donker/schemering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:26

Ook paarden kunnen in het donker een stuk minder zien, net als mensen. Het lijkt me dus logisch dat ze minder blij zijn om dan nog de "deur" uit te moeten..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:35

Moeten ze hier ook ieder jaar aan wennen. Vaak staat er weliswaar verlichting op de bak, maar is het daarbuiten best wel donker. Dat betekent dat ze veel meer dingen horen die ze niet zien maar ook dat ze dingen pas later zien. Bv iemand die aan komt lopen over het erf, de kat, hond, noem maar op, zien ze normaal vam verre aankomen en nu doemen ze ineens op. Ook de beweging van schaduwen is heel anders dan bij daglicht, vooral als ze over elkaar heen vallen als het ware.
Sommige paarden gaan er heel makkelijk mee om, anderen moeten een paar weken wennen en een enkele gaat het nooit prettig vinden. Hoe meer je paard op jou vertrouwt, hoe makkelijker het gaat en wat ik ook vind helpen in sommige gevallen is eerst een paar keer in het donker longeren voor je weer gaat rijden. Soms vinden ze meer steun bij je als je ernaast staat en bouw je daarmee weer genoeg vertrouwen op om na een paar keer ook fijn te kunnen rijden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:39

Hier is het ook dat een van mijn 2 in de schemer onrustig wordt als we dan nog iets gaan ondernemen. De ander heeft er geen last van, maar die is ook wel eea gewend.
Denk dat ze gewoon een stuk minder zien, net als wij. En paarden blijven denk ik vluchtdieren en willen graag zien wat er gebeurt :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:13

Sommige paarden vinden het (veel) enger. Tenslotte kan zich vanalles in het donker verbergen zich allerlei enge monsters ;)

Manarosao

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:11

Elk paard is verschillend, net zoals bij mensen zijn er ook een aantal die inderdaad wat schichtiger zijn in het donker dan anderen (:

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:13

Had mijn pony ook. Die is er nooit helemaal aan gewend, dat was altijd drama in het donker. Rijden met bakverlichting maakte het ook niet beter (alleen maar erger). Immers krijg je dan donkere hoeken waar het licht net niet reikt en die hoeken zijn dan dood- en doodeng.

Heb je er veel last van TS?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:25

Schermering is lastig qua onderscheid tussen schaduw en levende wezens die bewegen. Komt bij dat paard meer tijd nodig heeft om om te schakelen bij grote(re) verschillen in hoeveelheid licht. Van goed verlicht stuk bak naar slecht verlicht stuk zeker is dan aantal passen blind doorlopen, ja dat is eng, niks raars aan. Met veel trainen kan het beter gaan, maar kijk eens goed wat je wil en of er met longeren en kijken hoe de verlichting afgesteld staat niet een groot deel op te vangen is. In het echt stik donker na de schemering gaat het vaak weer wat beter, maar zonder licht zie je dan zelf niks.

Aanvulling : roofdieren zijn ook het meest actief in de schemering.