Bodyprotector, YAY of NEE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:03

Een yay! Het zit heel prima mits je er vaker mee rijdt, hij vormt dan (in mijn ervaring) ook meer naar je lichaam, terwijl nu ik hem tijden niet heb gebruikt het echt een soort stijve plank is. Ik heb voordat ik mijn BP had een spier in mijn rug gescheurd, en bij de volgende vallen met BP heeft dat toch ergere schade voorkomen denk ik :)

Cowboy55
Berichten: 8509
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:19

Emma_rebel schreef:
Op onze manege is het verboden! omdat je haast niet kan bewegen met zo'n ding


Zij leggen jou op dat jij een persoonlijk beschermingsmiddel NIET mag dragen?! >;) Boeiend.....

JolijnAila12

Berichten: 65
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Friesland

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:58

Ik draag sinds 2 jaar een bodyprotector en het geeft me wel een iets zekerder gevoel tijdens het rijden. Maar in die 2 jaar ben ik geloof ik 1 of 2x gevallen, dus ik denk dat ik ook wel zonder kan. Ik vind ze wel heel vervelend in de winter, omdat je je jas er dan net niet fijn overheen kan dragen. En in de zomer is het ook wel heel warm :P

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:06

Ik mis ook wel de bewegingsvrijheid met een bodyprotector, alleen met crossen gebruik ik het soms toch maar voor de veiligheid.

FleurSandro

Berichten: 1806
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:19

Ik rij al 10 jaar lang en misschien 10x met bodyprotector gereden omdat het verplicht was (crossen). Ik merk zelf dat ik met bodyprotector veel onstabieler zit. Op mijn eigen pony heb ik er geen last van want die doet niet zo raar maar heb ook een ander paard gereden met cross. Daar vloog ik bijna elke keer af omdat die ineens opzij sprong wat ik zelf dan niet meer kon corrigeren en er gewoon telkens af lag, terwijl ik zonder mijzelf prima kon corrigeren en er op bleef zitten. Waarschijnlijk is het ook gewoon een deel wennen hoor maar ik vond het niet bepaald prettig.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:23

Ik heb er een thuis liggen. Toen had ik een hele stoute pony en was het wel prettig het voelde namelijk een stuk veiliger. :j
Met mijn huidige pony draag ik hem.nu niet meer omdat ik gestopt ben met springen.

Ik zou hem wel weer gaan dragen met bv een jong paard of tijdens een menwedstrijd. Dan heb je toch wat meer ijzer etc om je heen als je valt. :D Ik vond een BP niet vervelend zitten, maar wel warm.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:41

Koop een dure die zijn wat stijf al je ze aan doet. Maar door je lichaamswarmte warmen ze op en worden ze een stuk zachter en dan voel je ze niet meer.
Afbeelding

Ik heb een air-o-wear en mijn groom heeft een rugbeschermer. Die zijn toegestaan in de SGMW. Ik heb bijde gedragen maar mijn air-o-wear vind ik prettiger. Hij is ondertussen al 14 jaar oud :-).
http://www.letty.nl/overig/body-protect ... yprotector

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:58

Waar ik rij is het verplicht onder de 17. In het begin was het wennen maar nu is hij een beetje naar mijn lichaam gevormd. Ik voel me ook veel veiliger als ik hem om heb en neem hem dan ook vrijwillig mee op kamp. Of hij mij al eens gered heeft zou ik niet weten. Ben al zo vaak gevallen maar nooit ernstig.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:59

Ik ben voor .Een jaar geleden was ik erg hard van mijn ruin afgevallen en sindsdien rijd ik elke keer met een BP. Ik een race safe bp en die vind ik het fijnste zitten , nu heb ik ook een jas die ik over mijn bp aan kan doen. Ik heb 2 bijrijders die ik ook verplicht om met een bp te rijden.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:17

Ik heb met bodyprotector leren rijden. Denk dat ik 5 jaar niet zonder heb gereden. Daarna om zen of andere reden, die ik zelf nieteens weet zonder gaan rijden. Na een tijdje door omstandigheden niet meer te hebben gereden daarna opzoek gegaan naar een bodyprotector. Nu heb ik eindelijk na een aantal maanden een fijne gevonden. Ik draag hem met springen, op jonge paarden en met mennen (en ook een cap op met mennen :j )

giglene

Berichten: 114
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:49

Ik heb vroeger altijd gereden met een bodyprotector, ik vond het vreselijk zitten maar het moest van mams

Paar keer mee gevallen en altijd goed terecht gekomen tot ik een paar jaar geleden viel en mijn rug (bij mijn lendenen/si gewricht in de buurt) over de bodyprotector heen geklapt waardoor ik nu dus een verschroven ruggenwervel heb, het is gelukkig niet ernstig en ook niet genoeg verschroven om het een hernia te kunnen noemen maar nog steeds veel laat van gehad en af en toe nog wel.

Ik ben er dus helemaal niet voor en zal er zelf nooit meer mee rijden.

Ik denk dus als je een bodyprotector wilt hebben je eentje moet zoeken die mee kan buigen of eentje die doorloopt bij je staartbeentje, mischien zelfs een airvest

Imke123
Berichten: 11
Geregistreerd: 10-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:34

Ik rij zelf altijd met een bodyprotector omdat het van mijn moeder moet maar als ik zelf zou kiezen zou ik hem toch voor het gewone rijden niet aandoen omdat het toch minder fijn is dan zonder. Met springen en buiten rijden zou ik wel altijd een bodyprotector dragen.

RanjaRietje

Berichten: 574
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:39

Ik heb met springen en bosritten altijd een bodyprotector om, geeft me een fijn gevoel en aangezien ik rugklachten heb geeft het ook steun. ik heb er geen last van met rijden. :)

xSBSx
Berichten: 239
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:42

ik heb in de epplejeck eens een keer één aangepast, maar het was zo onprettig! door een sleutelbeenbreuk een aantal jaren geleden ben ik een verkeerde houding gaan aannemen en staat mijn schouder niet meer zo goed op mijn lijf, vandaar dus dat ik het niet kan dragen

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:53

Ik ben vorige week flink van een jong paard afgevallen en die is over mij heen gelopen: gevolg was een gaatje in m'n long, klaplong, gebroken rib en flink wat blauwe plekken.

Heb nooit een bodyprotector gedragen, maar denk zeker dat dit allemaal met een sisser was afgelopen als ik er eentje aan had gehad. Zit er nu dus ook sterk aan te denken om er een aan te schaffen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:58

Voor mij Echt een absolute nee.
De flap achterop is vervelend bij een afsprong in de cross. Opstappen is een crime en voor mijn gevoel kan ik niet bewegen! En ja ik heb een bp met blokjes. Als je valt is door rollen moeilijk.

Geef mij maar gewoon lekker de vrijheid! In de 16 jaar dat ik paardrij ben ik nog maar 1 keer gewond geraakt. Een sleutelbeenbreuk.. had een bp hem kunnen beperken..? ik denk het wel maar omdat ik van mening ben dat ik niet kn door rollen ben ik bang dat het paard dan misschien wel boven op mij zou vallen.. ( paard en ik vielen beide) wat had ik dan gebroken? Misschien iets anders, misschien ook niet... weten zal ik het niet.. maar dat idee heb ik er wel bij

Ik voel me zekerder en lekkerder zonder BP
Maar mensen die zich zekerder voelen met moeten zeker hun gevoel achterna!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:02

Jester_ schreef:
Hier nooit aangehad maar nu met crossen wel. Heb er 1 van de decathlon, een smart rider. Wel fijn met blokjes! Ik klap de achterkant altijd iets dubbel dat hij niet tegen het zadel aan komt. Met opstappen lastig maar als je zit merk ik er niks meer van hoor!


Die heb ik ook! :D In het begin vind ik een BP even vervelend maar eenmaal je aan het rijden bent merk ik het niet eens meer. Wel blijft de achterkant altijd haken aan het zadel tijdens galop. Dat is echt super vervelend! (Zelfs als ik het flapje omplooi.) Is dat bij jou ook Jester? Of is ie gwn nog te groot?

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:20

Ja en nee, ik val nog wel is en de ene keer is een bodyprotector in zn voordeel de andere keer zin zn nadeel vind ik. toen ik van mijn pony afvloog met me ribben op de balken of met me rug tegen een staander was ik beide keren blij dat ik een bodyprotector om had. Later een keer heel raar gevallen en toen niet blij dat ik mn bodyprotector om had. Heb daardoor nog steeds last van me arm en schouder.

Laatst wel een nieuwe aangeschaft want ik wil dit jaar weer crosslessen gaan volgen. Ik heb nu een racesafe. Altijd om met springen en crossen. Dressuur of buitenrit niet.

_Mar3
Berichten: 471
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:27

Cowboy55 schreef:
Emma_rebel schreef:
Op onze manege is het verboden! omdat je haast niet kan bewegen met zo'n ding


Zij leggen jou op dat jij een persoonlijk beschermingsmiddel NIET mag dragen?! >;) Boeiend.....


Dat het verboden is vind ik ook een beetje raar.
Ik kan me wel voorstellen dat ze het afraden(je kunt je idd minder goed bewegen, minder makkelijk ontspannen), maar verbieden... dat zou ik niet doen.

Densij2008

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: winterwijk

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:04

vind het zelf echt niet fijn. Ben er twee gevallen met, wat ik zonder denk ik had kunnen uitzitten. Maar ik rij wel alleen dressuur, als je fanatiek springt zal ik het wel aanraden maar dan wel een goede die een beetje soepel is

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:06

Heb er ook 1. Gewoon wennen. Nu voel ik 'm niet meer.
Als je nooit een horloge om hebt, en je gaat er in eens 1 dagen, dan voel je ook je horloge de hele dag om je pols zitten.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:09

Vind het vreselijk zitten, dwingt me in een houding waardoor ik juist raar op mijn paard ga zitten, en als ik val heb ik juist moeite met doorrollen. Voor mij een nee, ik vind het echt niet fijn, voel me er juist minder veilig door.

Wel draag ik soms een rugbeschermer (deze: https://www.agradi.nl/back-on-track-rug ... on%20Track dus gewoon een band, zit je niet helemaal ingepakt) die draag ik alleen als ik last van mijn rug heb (scoliose) en dan merk ik dat hij wel ietwat steun geeft. Erg fijn want ik houd mijn bewegingsvrijheid!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:34

Ik heb ooit een keer met een BP van een vriendin gereden omdat de manegepony waar ik op moest de les ervoor nogal heftig op hagel op het dak van de bak reageerde. Na 10 minuten heb ik het ding uitgedaan omdat ik het gevoel had dat ik zo alleen maar sneller zou vallen door gebrek aan bewegingsvrijheid. Moet er wel bij zeggen dat dit echt zo'n hele oude BP was die echt net een plank is. Ik ben er absoluut niet tegen maar ben zelf nog nooit zo hard gevallen dat ik hem gemist heb, al hoeft het maar 1 keer fout te gaan natuurlijk. Ooit hoop ik te kunnen gaan crossen en dan zal ik wel een degelijke aanschaffen.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:44

Voor mij is het echt een nee. Ik heb er 6 jaar mee moeten rijden van mijn ouders, heb heel veel verschillende geprobeerd, maar ze zaten allemaal vreselijk. Het voelde alsof ik niet goed meer mee kon gaan in de beweging en ze waren ook nog eens ontzettend warm in de zomer.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Bodyprotector, YAY of NEE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:53

In sommige gevallen zeker een yay! Bij het crossen bijvoorbeeld :-)