Verkiezing meest toegankelijke natuurgebied i.p.v. mooiste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvette01

Verkiezing meest toegankelijke natuurgebied i.p.v. mooiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 08:57

Beste ruiters, menners en hippisch ondernemers van Nederland.
Deze week kunnen we nog stemmen op het 'mooiste' natuurgebied van Nederland.

LATEN WE DAAROM MASSAAL KENBAAR MAKEN WAT WE ERVAN VINDEN. SAMEN STAAN WE STERKER EN KUNNEN WE ONZE INVLOED DOEN GELDEN! VUL ONDERSTAAND CONTACTFORMULIER DUS IN!

Want wees eerlijk, wat heb je aan mooie natuur waar je enkel van een afstand naar mag kijken er niet met je paard van mag genieten.
Zouden we niet beter kunnen kiezen voor het meest toegankelijke natuurgebied van Nederland en dan gezien vanaf de rug van een paard of vanaf de bok achter het paard?
De staatssecretaris heeft expliciet aan de genomineerde gebieden gevraagd verbeteringen aan te geven over toegankelijkheid en wat blijkt: Alleen de Veluwe heeft in haar bidbook aandacht besteed aan toegankelijkheid voor ruiters en menners.
De Veluwe verdient daardoor onze stem vinden wij.

Hoe men over toegankelijk denkt bij de andere genomineerde gebieden mag duidelijk zijn.
We vrezen dat de tendens van het afsluiten van gebieden voor paarden alleen maar verder gaat.

Wil jij deze negatieve tendens en je ongenoegen daarover ook kenbaar maken aan de organisatoren van Mooiste Natuurgebied van Nederland-verkiezingen en haar partners?

Vul dan het contactformulier in wat je kunt vinden via onderstaande link. Je kunt zelf een tekst schrijven. Je hebt daarvoor max. 1000 tekens op het contactformulier. Als je dat liever niet doet, knip en plak dan onderstaande voorbeeldtekst in het contactformulier.

https://www.mooistenatuurgebied.nl/contact

De voorbeeldtekst luidt als volgt:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

LS,
Helaas wordt de toegankelijkheid voor ruiters en menners tot de Nederlandse natuur steeds beperkter en worden ruiters en menners steeds vaker de toegang ontzegd. Hierdoor worden ze verwezen naar de openbare weg, wat onwenselijk, onaantrekkelijke en zelfs gevaarlijk is.

We behoren als recreatieve ruiters en menners tot de op twee na grootste recreatiegroep. Het lijkt mij daarom gerechtvaardigd en logisch dat deze groep wordt gelijkgesteld met wandelaars en fietsers.

Verwacht had ik dat gebiedsorganisaties de toegankelijkheid voor ruiters en menners op zijn minst zouden benoemen in hun bidbook, temeer daar dit onderwerp door de staatssecretaris expliciet werd gevraagd. Alleen De Veluwe heeft aandacht aan de ruiters en menners besteed in haar bidbook. Een reden waarom veel ruiters en menners De Veluwe kiezen.

Recht wordt gedaan aan deze verkiezingen, door u te laten weten waarom stemmen wel of niet naar een bepaald gebied zijn gegaan. Vandaar deze toelichting.

MVG

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dus wil je in de natuur kunnen blijven rijden, laat dit de organisatie van het mooiste natuurpark weten en stuur het contactformulier in!

RUITEREN & MENNEN IS ER SPECIAAL VOOR DE RECREATIEVE PAARDRIJDERS, DUS OOK VOOR JOU!
Wil je op de hoogte blijven van wat er zoals gebeurt op recreatief hippisch gebied?
Volg Ruiteren & Mennen op facebook en schrijf je in voor de nieuwsbrief: https://www.facebook.com/ruiterenenmennen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Yvette01 op 24-10-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:05

"Want wees eerlijk, wat heb je aan mooie natuur waar je enkel van een afstand naar mag kijken er niet met je paard van mag genieten."
Nou ja, heel veel toch? Natuur is prachtig, en voor mij hoeft echt niet overal een ruiter- of zelfs menpad te liggen. Van een afstand kan ik er zeker van genieten.

Daarbij, mensen met paard zijn anders dan mensen zonder paard, die bijvoorbeeld een fiets hebben. Paardenmest of -urine kan de mooie natuur echt kapot maken, veel makkelijker dan iemand op een fiets die zich aan de paden houdt. Paarden kunnen opzij in de bosjes springen als ze schrikken. Wel per ongeluk, maar ze maken wel dingen kapot.
En als laatste zijn veel mensen ook nog eens bang voor paarden, omdat ze groot, imposant en onvoorspelbaar zijn.

Dus opzich begrijp ik best dat paarden niet overal mogen komen. Ik zie bijna nooit iemand teruglopen om de mest even op te ruimen, helemaal niet als ze een lange rit hebben gemaakt.

En, wat heeft dit verder te maken met de verkiezing van 'mooiste natuurgebied van Nederland'?

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 10:42

Beste Mariett,

Het is natuurlijk prima als je geen behoefte hebt om met je paard de natuur in te trekken.

Maar er zijn heel veel paardenmensen die dat wel willen, maar dat niet kunnen omdat de natuur bij hun in de buurt steeds vaker verboden wordt verklaart voor paarden.
Ruiteren & Mennen ziet dat op steeds meer plaatsen in Nederland gebeuren en zet zich voor deze groep in. Reden waarom we via deze actie aandacht en begrip vragen bij de betreffende organisatie voor toegankelijkheid en verbetering.

Mariett
Blogger

Re: Verkiezing meest toegankelijke natuurgebied i.p.v. mooiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:01

Dat is wel een heel aparte aanname, als ik begrijp dat in veel natuurgebieden geen paarden mogen komen, heb ik meteen geen behoefte om de natuur in te trekken?

Dat is namelijk niet zo, ik rij meer buiten met mijn paard dan in de bak. En ik ben erg blij dat ik in het bos naast de deur kan komen.
Alleen als het gaat om het mooiste natuurgebied, dan gaat het ook over de vegetatie en de verschillende dieren die er leven. Even op de website gekeken:
'Nederland heeft bijzondere natuur te bieden, met speciale, soms zeldzame planten en dieren.'

En heel eerlijk, paarden (en al helemaal als er ook nog een menwagen of sulky achter zit) maken planten kapot en kunnen bijvoorbeeld op nestjes gaan staan. Er zijn in mijn omgeving ook veel prachtige plekjes waar ik en mijn paardje niet mogen komen, en logisch ook! Want zelfs een bomproof pony kan wegschieten in de berm, en net even op een mooi bloemetje gaan staan. Of mesten in de heide, wat ook niet echt bevorderlijk is voor de natuur. Of mensen wegjagen.

En waarom wil je dit kenbaar maken aan een wedstrijd die juist voor toegankelijkheid van de natuurgebieden staat? En die juist willen zorgen dat de natuur in Nederland mooier wordt?

In 'ons' bos komen een hele hoop paarden en dit is wel te zien, ook al wordt het bos elke dinsdag weer netjes gemaakt. Je ziet hoefafdrukken op de gekste plekken, hele slip-plaatsen van geschrokken paarden etc. In het bosje is dat niet zo erg, daar zijn er ruiterpaden voor. Maar om dit te eisen van een organisatie die juist de natuur zo mooi mogelijk wil houden? Dat weet ik niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:29

Ik ken de verkiezing niet en heb ook helemaal geen last van gebieden die steeds meer afgesloten worden...
Maar je topic lijkt door de opzet nu meer op een reclame topic dan op een protest, eerlijk gezegd. :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:32

Paardenmest is juist goed voor de natuur! Al die kevertjes die hun hele leven naar een paardendrol zoeken om eitjes in te leggen <3

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:46

Niet bij alles hoeven paarden betrokken te worden..

De vraag is wat het mooiste natuurgebied van Nederland is en niet waar je het beste kunt paardrijden. Mijn stem heb ik gegeven aan de Waddeneilanden. Kun je overigens ook prachtig rijden maar ik kan ook van de natuur genieten zonder paard.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 23:54

Soort reclame topic voor de veluwe?

Ik kan vele uren rijden in de loonse en Drunense duinen. Onwijs veel ruiter en menpaden. Dus ik heb er totaal geen last van

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:10

Topics waarin wordt opgeroepen om te stemmen zijn op Bokt niet toegestaan. Daarom hier een slotje. Het topic wordt later verplaatst naar de Mesthoop.