Tijdsbesteding eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Criss

Tijdsbesteding eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 22:14

Hoeveel tijd besteden jullie per dag / week ongeveer aan een eigen paard? Ik heb het dan over het totaalplaatje, zowel verzorgen als rijden.

Ik ben tijdens mijn zoektocht naar een eigen paard een heel leuk dier tegengekomen maar het enige wat me nog aan het twijfelen brengt is de tijd die ik aan haar zal besteden.. het paard komt op een pensionstal te staan waar ze s'morgens op de weide gezet worden en s'avonds weer op stal, ze krijgen 2 keer per dag eten en de stallen worden gemest. Het gaat niet meer om een heel jong en druk paard, ze is 12 jaar. Door de pensionstal wordt er dus al best veel werk uit handen genomen maar ik wil vooral dat mijn paard helemaal niets te kort zal komen.. vandaar mijn nieuwsgierigheid hoeveel tijd jullie besteden aan je paard.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:17

Ik besteed gemiddeld ongeveer 2 à 3 uur per dag aan mijn paard
in de weekenden is dit meestal nog iets meer
al moet ik wel zelf mesten...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:19

ik heb 'mijn' paard op zo'n zelfde stalling staan, ik hoef alleen te komen om met haar bezig te zijn.

De ene dag trek ik er meer tijd voor uit dan de andere dag, ik weet dat zij niets te kort komt als ik wat minder tijd heb. De ene dag hou ik het bij niet poetsen en even 20 minuten aan een halstertje longeren (ze staat de hele dag in de wei). De andere dag gaan we uitgebreid tuttelen, lekker lange buitenrit maken etc.

Gemiddeld denk ik dat ik 1,5 tot 2 uur per dag met haar bezig ben.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:21

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:23

Bij ons op stal wordt ook alles gedaan, dus heb alle tijd voor mijn 2 paarden.
Afhankelijk van wat ik doe die dag ben ik per dag 1 tot 4 uur met ze bezig.
Soms ook langer als ik bijvoorbeeld een lange buitenrit ga maken.
Laatst bijgewerkt door Silence op 09-10-10 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:24

ik heb mijn paarden aan huis staan (24/7 buiten, behalve als het land heel nat is) maar ik ben elke dag sws wel 1,5 uur bezig met verzorgen.
Dit is mijn dag dat ik op school zit. dus het tussen de middag voer doen mijn ouders)
07.20-07.35: voeren, water controleren (15 minuten)
16.00-17.00: weiland/stal mesten, water controleren, eten geven, borstelen etc (1 uur)
18.30-18.45: eten geven, water controleren, evt dekens controleren (15 minuten)
21.00-21.15: controle voor de nacht (als ze buiten staan) anders nog hooi etc (op stal) (15 minuten)
en dan nog tussen de middag voeren ook 15 minuten maar dat doe ik niet zelf

en dan nog rijden dat doe ik bij 16.00-17.00 maar 17.00 wordt dan wel 18.00 of later

Koper

Tja, het ligt helemaal aan het weer, het jaargetijde en andere omstandigheden. Normaal gesproken ga ik uit van 1,5 uur per dag. Dat is doordeweeks, dan ben ik 's avonds bij mijn paard. Maar in de winter ben ik er korter op de avonden (omdat je dan toch niets kunt zien in de paddock) en langer op de dagen dat ik er overdag ben (weekenden en dinsdag) omdat ik dan meer uitmest. In het zomerseizoen is dat toch regelmatiger omdat je dan ook 's avonds nog genoeg licht hebt om de mest te identificeren.

Ik rijd niet iedere dag. Op de dagen dat ik niet rijd en ook niet hoef te voeren ben ik soms maar een half uurtje bij het paard. En soms twee uur. Of vier. Het ligt er echt aan hoeveel zin ik heb om wat te doen. Ik denk dat 1,5 uur een goed gemiddelde is. Ik ga 6 of 7 keer per week naar de wei, in de winter soms minder. In de winter hoef ik gelukkig maar 1 avond per week te voeren, in de zomer 2 of 3 per week. Afgelopen week is mijn paard ziek geweest, dan ga je vanzelf vaker, en langer. VA is maandag ruim een uur met 'm bezig geweest := Ook bekappen of fysio zorgt ervoor dat ik langer bij de wei ben, en als ik met stalgenootje mee ga op het karretje en daarna nog mijn eigen paard beweging geef ben je ook zo weer een uur langer bezig.

Paarden worden 's ochtends verzorgd (gevoerd of op gras gezet), 's avonds voeren en uitmesten moeten we zelf regelen. Mijn paard staat dag en nacht buiten, in de winter op een paddock, 's zomers 's nachts ook en overdag in de zomer op de wei.

capriz

Mijn paard staat op volpension...mesten, weide, voeding,..dat wordt allemaal voor ons gedaan. Ik ga iedere dag naar mijn paard, ik rij drie keer per week en dan ben ik ongeveer een drietal uur bij mijn paard. De andere dagen doen we grondwerk, longeren, verzorgen,...dan ben ik er een één à twee uur.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:26

Als ik naar m'n pony ga op een schooldag (dus weinig tijd) ben ik ongeveer een anderhalf uurtje kwijt. Met reistijd dus 2 uur. Als ik op een woensdagnamiddag of in het weekend kom ben ik toch al snel 3 uur kwijt, soms zelfs 4.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:26

Ik ga zelf 6 dagen per week naar mijn pony, de andere dag rijdt mijn bijrijdster. Van die 6 dagen heeft ze 1 of 2 vrije dagen waarbij ik alleen de stal doe (15 minuten), afhankelijk van hoe druk ik ben. De andere 4 of 5 dagen ben ik er gemiddeld 2 uur. Ik ben per week dus tussen de 8,5 en 10,5 uur kwijt. Als ik op wedstrijd ga komt dit al snel op zo'n 20 uur per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:27

Ik hoef niks te doen op stal, uitmesten en al het andere wordt voor me gedaan, maar toch ben ik er altijd (7 dagen per week) zo'n 3 uur of ik nu ga rijden of niet. En nee, ik hang in die tijd niet in de kantine :D In de weekenden is dit nog meer, als ik rond 10u op stal ben kan ik ervanuitgaan dat ik ongeveer rond 14 of 15u pas wegga. Heel soms, als vroeg naar huis wil en dus niet ga rijden en alleen ga poetsen ben ik er 1,5 uur.

xShanty

Re: Tijdsbesteding eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:28

2-3 uur, ligt er aan of ze op de weide staat overdag of dat ik haar nog buiten moet zetten.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:30

per paard gauw toch wel gemiddeld 2 uurtjes per dag :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:31

Soms 2u, soms een hele dag :D Ik hoef ook alleen zelf te mesten en in het weekend wel zelf buiten en binnen zetten :j

Ik vind 2x daags voer wel erg weinig :o

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 06:58

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 07:08

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe, ik heb er wel een beter beeld door gekregen...

Aangezien ik zelf full-time werk en ook nog een hond heb waar ik erg actief mee ben was ik een beetje bang dat ik misschien te weinig tijd aan het paard zou spenderen. Het scheelt wel dat mijn hond evt mee mag naar stal en omdat de stalling maar 4 km bij mij vandaan is zouden we zelfs lekker naar stal kunnen wandelen. Ik woon nog bij mijn ouders dus mijn hond is vrijwel nooit alleen thuis maar ondanks dat we een hele grote tuin hebben waar hij heerlijk kan rennen, ben ik degene die hem zijn extra beweging moet geven iedere dag.

Op dit moment krijgt hij alle aandacht s'avonds en als ik een eigen paard heb zal dat gedeeld moeten worden.. qua beweging zal mijn hond niets te kort komen want de wandelingen ed. blijven hetzelfde, maar ik ben wel vaker weg s'avonds.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:06

doordeweeks minimaal 1,5u maar dat ligt aan mn huiswerk voor de volgende dag of ik dan nog langer blijf of niet.
weekenden zijn RemieVerwenDagen(paard heet Remie)
dan ben ik soms wel zo'n 5u met hem bezig,
hoeven oliën, rondje langs de weg,
grondwerken
rijden etc etc, en dat vind hij dan ook erg leuk :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:26

Miss_Montana schreef:
Ik hoef niks te doen op stal, uitmesten en al het andere wordt voor me gedaan, maar toch ben ik er altijd (7 dagen per week) zo'n 3 uur of ik nu ga rijden of niet. En nee, ik hang in die tijd niet in de kantine :D In de weekenden is dit nog meer, als ik rond 10u op stal ben kan ik ervanuitgaan dat ik ongeveer rond 14 of 15u pas wegga. Heel soms, als vroeg naar huis wil en dus niet ga rijden en alleen ga poetsen ben ik er 1,5 uur.

Ik ook zoiets ja :j

Die mensen die 1,5 tijd eraan besteden en toch rijden, vraag me toch af hoe ze dat doen, haha :+

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:36

Ik meestal doordeweeks een uur per paard. :') Ik heb er 2.
Maar het zijn allebei nog jonkie's, dus zit er maar een half uur op. en dan gewoon nog lekker verzorgen enzo. In het weekend, of als ik vroeg vrij ben van school, jaa dan steek ik er wel meer tijd in, dan lekker uitgebreid toileteren of lekker wandelen, of een buitenritje maken. Als ik naar les ga, dan duurd het allemaal ook wat langer.

En het lijkt me voor jou ook aardig makkelijk te combineren, maar hier kun je zelf het beste over oordelen! Want mij lukt het ook, ik ga 5 dagen per week naar school vaak tot kwart over 5, en werk nog 1 avond door de week, en op de zaterdag werk ik ook. :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:22

Ik besteed gemiddeld 2 uur per dag aan mijn pony.

Ik probeer t erg af te wisselen, ben een recreatieruiter.
per week doe ik:

1 keer grondwerk
4 keer rijden (bosrit, springen, rijden in de bak, rijden in de woonwijk)
1 keer per week wandelen

maar het verschilt erg met schoolrooster.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:40

zo'n 3 a 4 uur per dag voor 3 pony's.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:36

Nies_ schreef:
Die mensen die 1,5 tijd eraan besteden en toch rijden, vraag me toch af hoe ze dat doen, haha :+

Paard uit paddock sleuren, hoofdstel erom, zadeltje erop, zo'n 3 kwartier rijden, hoeven krabben, koek erin en aai over z'n bol en dan heb je nog zat tijd om wat mest in een kruiwagen te kieperen of wat hooi neer te leggen. En zelfs om het peil in de waterbak te checken.

Ik vraag me dan weer af waarom je het niet zou redden. Borstel je je paard eerst een half uur ofzo? :+

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:38

Ik hoef in principe alleen maar te rijden, maar ben ongeveer 2 uur per dag met mijn paard bezig. Ene keer wat langer als de andere.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:54

ik heb een half uur reistijd, dus 1 uur in totaal.
Ik hoef verder niet uit te mesten e.d.
Met mijn paard ben ik tussen de 1,5 uur en 3,5 uur bezig, zonder reistijd erbij. Het hangt er vanaf wat ik doe. 1,5 uur lukt alleen als ik poets en longeer met alles erop en eraan, maar dat doe ik maar 1x hooguit 2x per week. Als ik naar buiten ga ben ik al gauw lang weg. Verder hou ik wel van een beetje een normaal tempo alles doen en er ff de tijd voor nemen;) Maar als ik echt wil kan ik net als Hestejente supersnel alles doen in anderhalf uur, maar dan voel ik me opgejaagd hi hi :D

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:58

Ik moet ook zelf mesten, bakjes eten klaarzetten, rijden/longeren o.i.d. en ben gemiddeld 2,5 uur kwijt met 1 paard. totaal ook een half uur autorijden. Nu heb ik ook erg gezellige stalgenoten dus een babbeltje zit daar ook wel bij. Soms ben ik er alleen om te mesten, half uurtje. Soms wel eens 4/5 uur. Lekker tutten, toileteren, lederonderhoud enz. :D Ik haast me bijna nooit, omdat ik bij me paard ben voor me rust en ontspanning ;) Dus ik zie wel hoe laat het word... Ga ook uit me werk dus dan maakt het niet uit hoe laat ik thuis ben. Alles voor het paard! :D