Van 4 naar 6 paarden of meer , ineens paardenhouderij en dan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyHorse33

Van 4 naar 6 paarden of meer , ineens paardenhouderij en dan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 09:42

Zover ik alle bureaucratische regeltjes begrijp ben je bij 6 paarden of meer een paardenhouderij (ook ivm mestboekhouding). Maar dan. Moet je je dan ergens aanmelden? KvK aanvragen ?

Wie kan mij hier wat over vertellen of weet waar ik hier nog verder informatie over kan vinden? (En het gaat mij dan om : moet je je vestigen of iets dergelijks etc)

En ja, de vergunning op de locatie laat een paardenhouderij toe........

Alvast bedankt

pien_2010

Re: Van 4 naar 6 paarden of meer , ineens paardenhouderij en dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:15

Je topic verplaats ik van ED naar TAO omdat dit meer juridische vragen zijn ipv op zoek naar ervaringen van een paard gerelateerde dienst.

ED → TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:28

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. :j
Plannen zijn iets anders gelopen dan we hadden verwacht, maar anders hadden we ook 6 paarden gehad.
Ik ben wel benieuwd hoe dat op die manier in zijn werk was gegaan en wat we hadden moeten regelen.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:51

pien_2010 schreef:
Je topic verplaats ik van ED naar TAO omdat dit meer juridische vragen zijn ipv op zoek naar ervaringen van een paard gerelateerde dienst.

ED → TAO

Prima natuurlijk!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:53

Citaat:
Het aantal dieren alléén is dus weliswaar niet bepalend, maar geeft wel een indruk. http://www.infomil.nl/link-aim/hobbymatig/

Een belangrijke vraag is of jouw paardenhouderij een winstoogmerk/inkomsten heeft of niet.
Als je 4 merries hebt en de veulens worden jaarlijks op de veiling met winst verkocht kan dat best gezien worden als bedrijfsmatig paarden houden.
Maar 7 paarden waaronder een aantal met pensioen/geblesseerd, een gezelschapspony en 2 voor jou en je familie om op te rijden kunnen best hobbymatig zijn.
Daar is zo geen antwoord op te geven.

Mestboekhouding
Citaat:
Heeft u per jaar meer dan gemiddeld 7 paarden of 17 pony’s op stal staan? Dan bent u verplicht om een mestboekhouding bij te houden.
http://www.lltb.nl/nieuwsberichten/webs ... oekhouding

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:54

Mij is ooit verteld fat dat pas bij 50+ paarden hoefde... Leek me al onlogisch. Ben ook wel benieuwd aangezien ik denk dat ik ook ooit op fit punt kom :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:56

Bij iemand in de buurt wilde ze er ook bedrijfs matig van maken door de gemeente.
In en outs weet ik niet maar die hebben dat kunnen tegen houden.
ZE waren ook gewoon hobbyist.
Maar met vier kinderen die allemaal reden. Oud paardje op pensioen enz.
Koste daar alleen maar geld. :+
Is dus ook niets bedrijfsmatig geworden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:08

als je kan aantonen dat je hobbymatig paarden hebt en er geen inkomsten uit genereert, kun je ook bij een hoger aantal paarden nog als hobbymatig aangezien worden.

Wil je wel bedrijfsmatig paarden houden, wat ik niet helemaal kan opmaken uit je bericht, moet je inderdaad een mestboekhouding gaan bijhouden bij 7 paarden of meer.
In feite houdt dat in dat je een diertelkaart bijhoudt, dus per datum het aantal dieren. Daar krijg je dan een bedrijfsgemiddelde uit, van het gemiddeld aantal gehouden dieren.
Verder hebben ze dan bij RVO een tabel waar de forfaitaire normen instaan voor paarden, voor de hoeveelheid stikstof en fosfaat die de dieren produceren. Dan reken je de jaarlijks gemiddeld gehouden dieren x deze normen, en krijg je de jaarlijkse productie van stikstof en fosfaat uit dierlijke mest.

Van dit totaal op jaarbasis geef je dan in je mestboekhouding aan waar de mest heen gaat, dus hoeveel kg stikstof en fosfaat geproduceerd uit dierlijke mest verspreid je bijvoorbeeld over je land, of hoeveel zet je af naar degene die je mest ophaalt voor bijvoorbeeld champignons. Maar je moet dan ook in kaart brengen of je mest aanvoert ter bemesting van bijvoorbeeld je weides met rundveedrijfmest. Ook de hoeveelheid stikstof en fosfaat uit kunstmest moet hierin komen te staan. Dus eigenlijk breng je dan alle mineralenstromen in beeld.
de hoeveelheid mineralen die je op je percelen mag bemesten is weer afhankelijk van bodem- en gewastype, en van bepaalde uitzonderlijke regelingen (bijvoorbeeld derogatie).

Dit is het een beetje in een vingerdop, wil je meer weten, stuur maar een pb, dan kan ik het je uitgebreider uitleggen. Of als je bedrijfsspecifiek iets meer wilt weten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:12

Iemand die hobbymatig paarden houdt (in onze gemeente max 10 paarden of 20 kleine pony's en geen inkomsten genereren hiervan) die hoeft dus geen mestboekhouding bij te houden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:19

Ik zou eens kijken naar het Aktiviteitenbesluit. Daat staan regels in voor bedrijven. Dus als je bedrijfsmatig bezig bent (of in omvang alsof je bedrijfsmatig bezig bent) dan kun je daar vinden of je wel of geen melding moet doen bij de omgevingsdienst (A of B-bedrijf). Ik ga er voor het gemak van uit dat je geen C-bedrijf bent en geen omgevingsvergunning nodig hebt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:29

Volgens mij moet je ook naar de bestemming kijken.
Ik ben bezig geweest met de koop van een pand, zaten 20 boxen bij maar bestemmingsplan gaf maar mogelijkheden tot max. 5.
Meer paarden werd al jarenlang gedoogd maar toch.....

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:45

meststoffenwet heeft niet veel met het bestemmingsplan van doen. Als het bestemmingsplan aangeeft dat je sowieso maar max 5 paarden mag houden, val je nooit onder de meststoffenwet. ook de omgevingsvergunning heeft niks met de meststoffenwet te doen. (niet inzake mestboekhouding).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:49

Ik dacht dat de vraag wat breder was dan alleen over de mestboekhouding, maar dan heb ik het misschien verkeerd begrepen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:02

Of iik ;)
Ik weet ook niet precies wat ts graag wil weten.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 22:21

@ roodvos: duidelijk, maar wat als je wel bedrijfsmatig gezien wil worden omdat de plek waar je woont nu eenmaal een bestemmingsplan heeft die heet paardenhouderij.......

@Myrth97: pas bij 50.......oef dat zijn er heeeeel veel

@NenaC: ik stuur je morgen een pb, alvast bedankt voor dit antwoord

@vur: ik ga het activiteiten besluit bestuderen, thnx

@ellyC: bestemmingsplan geeft mogelijkheden tot meer dan ik heb. Maar andersom zou idd lastig zijn

@vur: nee hoor, heb je goed begrepen: mijn vraag is: wat moet je nou doen als je onder paardenhouderij valt omdat je 6 of meer paarden hebt.........moet je je ergens melden, moet je je ergens inschrijven etc. Maar misschien staat dat in het activiteiten besluit? Ik ga lezen

@NenaC: beetje druk geweest vandaag. Hoop dat ik je morgen in een pb e.e.a. uit de doeken mag / kan doen

iedereen zover: bedankt voor het plaatsen van een reactie.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:09

Ik heb je pb gehad, ik zal vanavond even uitgebreid reageren. ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:50

HappyHorse33 schreef:
@ roodvos: duidelijk, maar wat als je wel bedrijfsmatig gezien wil worden omdat de plek waar je woont nu eenmaal een bestemmingsplan heeft die heet paardenhouderij.......

Dat je bestemming Paardenhouderij is, wil nog niet zeggen dat jouw activiteit ook automatisch bedrijfsmatig paardenhouderij is. Als je plannen hebt voor een fokkerij/stoeterij, africhtings-/handelstal of pensionstal oid dan wordt het anders.

Als paardenhouderij ben je volgens mij een categorie B inrichting, en val je onder de algemene voorschriften.
Activiteitenbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0022762
Activiteitenregeling: http://wetten.overheid.nl/BWBR0022830

Volgens mij moet/kan je voor een bedrijfsmatige paardenhouderij gewoon een Omgevingsvergunning aanvragen via het Omgevingsloket:
https://www.omgevingsloket.nl/
Tip, doe eerst de vergunningcheck (kies in jouw geval het linkervak, particulier, en dan vergunningcheck).

Maar diverse andere wet- en regelgeving is rechtstreeks werkend. Ook als je gewoon hobby-matig bent. Zoals de Wet Bodembescherming en Regeling Bodembescherming (voor o.a. je mestplaats).

Je kunt ook gewoon even de gemeente bellen natuurlijk.

Als (zelfstandig) ondernemer moet je ook registreren bij de KvK. Ongeacht of je nou tandarts, paardenhouder of vliegtuigverhuurder bent. Dat is ook noodzakelijk om BTW terug te kunnen vragen bij de Belastingdienst.

Hou er ook rekening mee dat als je bedrijfsmatig paarden gaat houden en (ver)kopen dat daar BTW tarieven voor vastgesteld zijn.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:43

Even eennaanvulling op bovengstaande post. Als je een B-inrichting bent, hoef je alleen melding te doen en geen vergunning. Maar begreep ik het nu goed dat er al een vergunning op het object zit? Hoe dan ook, gaan praten met de gemeente is wel slim als je echt zover bent dat je bedrijfsmatig aan de gang wilt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:00

vur schreef:
Ik zou eens kijken naar het Aktiviteitenbesluit. Daat staan regels in voor bedrijven. Dus als je bedrijfsmatig bezig bent (of in omvang alsof je bedrijfsmatig bezig bent) dan kun je daar vinden of je wel of geen melding moet doen bij de omgevingsdienst (A of B-bedrijf). Ik ga er voor het gemak van uit dat je geen C-bedrijf bent en geen omgevingsvergunning nodig hebt.

Boven de 10 paarden ben je een B bedrijf in het kader van het Activiteitenbesluit (mits geen andere dingen, zoals een erg grote mestopslag, dieseltank of propaan ed) en moet je een melding doen. Daaronder ben je een A bedrijf. Met 6 paarden hoef je dus niet veel te doen, buiten je aan de regels houden die beschreven staan in het a.besluit.

Een C bedrijf is vergunningsplichtig, maar dan moet je wel erg groot zijn, of een gigantische mestopslag hebben ofzo.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:06

Roodvos schreef:
HappyHorse33 schreef:

Dat je bestemming Paardenhouderij is, wil nog niet zeggen dat jouw activiteit ook automatisch bedrijfsmatig paardenhouderij is. Als je plannen hebt voor een fokkerij/stoeterij, africhtings-/handelstal of pensionstal oid dan wordt het anders.

Als paardenhouderij ben je volgens mij een categorie B inrichting, en val je onder de algemene voorschriften.
Activiteitenbesluit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0022762
Activiteitenregeling: http://wetten.overheid.nl/BWBR0022830

Volgens mij moet/kan je voor een bedrijfsmatige paardenhouderij gewoon een Omgevingsvergunning aanvragen via het Omgevingsloket:
https://www.omgevingsloket.nl/
Tip, doe eerst de vergunningcheck (kies in jouw geval het linkervak, particulier, en dan vergunningcheck).

Maar diverse andere wet- en regelgeving is rechtstreeks werkend. Ook als je gewoon hobby-matig bent. Zoals de Wet Bodembescherming en Regeling Bodembescherming (voor o.a. je mestplaats).

Je kunt ook gewoon even de gemeente bellen natuurlijk.

Als (zelfstandig) ondernemer moet je ook registreren bij de KvK. Ongeacht of je nou tandarts, paardenhouder of vliegtuigverhuurder bent. Dat is ook noodzakelijk om BTW terug te kunnen vragen bij de Belastingdienst.

Hou er ook rekening mee dat als je bedrijfsmatig paarden gaat houden en (ver)kopen dat daar BTW tarieven voor vastgesteld zijn.

ook het Activiteitenbesluit is geldend, mits je bedrijf staat beschreven in het BOR bijlage 1 cat.C. en daar staat de opslag van meer dan 10m3 mest en en het houden, kweken enz van dieren in. Ook het aantal kw is bepalend en de mate van bedrijfsmatigheid.
De meeste gemeentes zullen echter een stal met 6 paarden niet zien als een bedrijf. pas na 10 paarden dus..

oja en een melding Activiteitenbesluit kun je doen op www.aimonline.nl
Het omgevingsloket is meer voor vergunningplichtige bedrijven en als je ook iets anders erbij doet (bouwen van een stal, bestemmingsplanverandering enz.)

De mestplaat staat idd beschreven in de bovengenoemde wet en regeling, maar ook in het Activiteitenbesluit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:23

Als het object de bestemming paardenhouderij heeft dan moet je waarschijnlijk je hoofdinkomen hieruit halen? Heb je dat al uitgezocht?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:44

haha, het is toch eigenlijk niet gek dat men het begrijpt. Wat een regels.

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:56

NenaC schreef:
Ik heb je pb gehad, ik zal vanavond even uitgebreid reageren. ;)

Top *\o/*

HappyHorse33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 11:25

GDG schreef:
Als het object de bestemming paardenhouderij heeft dan moet je waarschijnlijk je hoofdinkomen hieruit halen? Heb je dat al uitgezocht?

Ja dat heb ik al aangegeven dat ik dat niet doe. Dat is geen probleem werd gezegd

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:40

HappyHorse33 schreef:
GDG schreef:

Ja dat heb ik al aangegeven dat ik dat niet doe. Dat is geen probleem werd gezegd

Dat is mooi, maar persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat ik dat op z'n minst zwart op wit krijg, van de bevoegde persoon. Beter nog is een wijziging van het bestemmingsplan want zelfs schriftelijke toestemming heb ik gewoon weer ingetrokken zien worden en daar word je niet vrolijk van.