Shetlander scheren en deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenpret

Shetlander scheren en deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 12:39

In eerste instantie Wilde ik mijn shetlander altijd een dikke wintervacht laten groeien zonder dekens laten lopen. Maar..

Mijn shetlander heeft al best wel een vacht inmiddels, hij staat op stal en mag wel regelmatig naar buiten. Hij heeft enorm veel last van de stof wat in de stal hangt, (heb al verschillende bodembedekkingen geprobeerd, en hooi in water gehangen enz.) Nu kreeg ik de tip om hem te scheren, dan kan zijn huid wat tot rust komen. klinkt logisch, maar dan moet hij natuurlijk wel een dekentje op omdat het anders te koud is omdat hij geen wintervachtje meer heeft.

Wat zouden jullie doen? Ik zit een beetje de voor- en nadelen tegen elkaar op te wegen.

Mizora

Re: Shetlander scheren en deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:46

Als je hem nu scheert kan het zo maar zijn dat je over 6 weken toch geen deken nodig hebt omdat de vacht hard aangroeit, zeker als het geen hele natte koude winter wordt.

Stof in de stal zou niet moeten zijn. Maar als alleen jij je bodembedekking aanpast kan het stof van de andere stallen al te veel zijn.

Ik snap alleen niet wat het stof met zijn huid te maken heeft. Stof is namelijk typisch een longprobleem.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 12:48

Mizora schreef:
Als je hem nu scheert kan het zo maar zijn dat je over 6 weken toch geen deken nodig hebt omdat de vacht hard aangroeit, zeker als het geen hele natte koude winter wordt.

Stof in de stal zou niet moeten zijn. Maar als alleen jij je bodembedekking aanpast kan het stof van de andere stallen al te veel zijn.

Ik snap alleen niet wat het stof met zijn huid te maken heeft. Stof is namelijk typisch een longprobleem.

Sinds ik van bodem ben veranderd heeft hij inderdaad geen last meer van hoesten. Maar het stof dwarrelt zo erg rond dat het ook op hem terecht komt, en dat jeukt hem heel erg. Hij heeft geen eczeem verder, voor huidproblemen heb ik al een dierenarts laten komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:55

Ik zou dan beginnen met hem te wassen met een huidverzorgende shampoo. Het is warm geweest, dus hij zal ook gezweet hebben en dat kan weer voor extra broei en huidirritatie zorgen. Scheren kan de huid ook irriteren, maar mocht je toch kiezen om te scheren zou ik met de haarrichting mee scheren en daarna alsnog wassen zodat alle losse haartjes weg zijn en de toch geïrriteerde huid van het scheren direct gekalmeerd en verzorgt wordt.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 12:59

Mizora schreef:
Ik zou dan beginnen met hem te wassen met een huidverzorgende shampoo. Het is warm geweest, dus hij zal ook gezweet hebben en dat kan weer voor extra broei en huidirritatie zorgen. Scheren kan de huid ook irriteren, maar mocht je toch kiezen om te scheren zou ik met de haarrichting mee scheren en daarna alsnog wassen zodat alle losse haartjes weg zijn en de toch geïrriteerde huid van het scheren direct gekalmeerd en verzorgt wordt.

Ik heb hem inderdaad laatst gewassen, ik hoopte ook dat dat zal helpen inderdaad. Dankjewel voor je tip in ieder geval! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:00

Kan hij niet gewoon lekker naar buiten of een meer geventileerde stal? Je kan hem scheren wat je wilt maar maakt continue in het stof staan ook niet beter...

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 13:24

Danique schreef:
Kan hij niet gewoon lekker naar buiten of een meer geventileerde stal? Je kan hem scheren wat je wilt maar maakt continue in het stof staan ook niet beter...

Ik heb in de omgeving geen plek dat hij 24-7 buiten kan staan voor een voor mij betaalbare prijs. ;( Hij heeft hiervoor wel altijd 24-7 weidegang gehad

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:31

Lijkt me inderdaad beter om een plek te zoeken waar hij meer (of altijd) buiten is als hij last heeft van luchtwegen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:41