Paard loopt mij achterna..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Paard loopt mij achterna..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 20:06

Hallo!
Weet niet of dit hier goed staat,
Maar..

Mijn paard loopt me continu achterna, geen probleem alleen als ik dingen wil oefenen als stil staan en ik loop wat naar achter komt ze gelijk al weer na me toe.

Ook als ik zeg halt en ik sta naast haar bijvoorbeeld dan draait ze nog een halve draai zodat ze voor me staat.

Ik weet niet zo goed wat ik van dit gedrag moet vinden? Is het slecht als zei dit doet? Of loopt ze dan over mijn grenzen heen? Herkennen jullie dit?

Alvast bedankt
Groeten Janine.

evita13

Re: Paard loopt mij achterna..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:08

waarscheinlijk ziet je paard jou als zijn/haar leider. mocht je het echt vervelend vinden zou ik als ik jou was wat strenger tegen haar/hem zijn om te laten weten dat hij /zij afstand moet nemen .

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 20:13

evita13 schreef:
waarscheinlijk ziet je paard jou als zijn/haar leider. mocht je het echt vervelend vinden zou ik als ik jou was wat strenger tegen haar/hem zijn om te laten weten dat hij /zij afstand moet nemen .

Nee vervelend vind ik het niet maar soms loopt ze me bijna op de hakken, ik vroeg me dus af wat zij doet of dat slecht gedrag is en dat ik dat moet afstraffen, klinkt best gemeen maar zo bedoel ik dat niet :)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:15

ik had een paard die dit deed, het was een zeer slecht opgevoede en mishandelde hengst, die deed het enkel om je omver te trappen, en te bijten, die van jou klinkt echt alsof hij zij het goed bedoeld!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 20:18

croyslover schreef:
ik had een paard die dit deed, het was een zeer slecht opgevoede en mishandelde hengst, die deed het enkel om je omver te trappen, en te bijten, die van jou klinkt echt alsof hij zij het goed bedoeld!

Nee het is niet dat ze me wil aanvallen! Soms draait ze me wel de kont toe en dan staan we echt van wat ben je van plan maar ze trapt niet waar ik soms wel dan bang voor word maar wil haar geen tik verkopen als dr achter sta dan trapt ze juist denk ik, meestal loop ik dan naar haar toe en draai ik haar om.

Geen idee of dat juist is.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:19

Mijn jonge merrie van 3 doet dit ook.... Ze is erg nieuwsgierig en wil niets missen van wat ik doe.
Als ik mijn poetsspullen pak, gaat ze al klaar staan bij de poetsplaats... Hoef haar ook nooit vast te zetten.

Ik heb er meestal geen last van en als ik dat wel heb, dan laat ik haar weten dat ze afstand moet nemen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 20:21

Monmaster schreef:
Mijn jonge merrie van 3 doet dit ook.... Ze is erg nieuwsgierig en wil niets missen van wat ik doe.
Als ik mijn poetsspullen pak, gaat ze al klaar staan bij de poetsplaats... Hoef haar ook nooit vast te zetten.

Ik heb er meestal geen last van en als ik dat wel heb, dan laat ik haar weten dat ze afstand moet nemen.

Jaa, als ik haar vast zet breekt ze haar halster af en zet ik haar los is ze zo braaf als maar kan wat ik wel beetje vreemd vind..

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:22

Janinevv schreef:
croyslover schreef:

Nee het is niet dat ze me wil aanvallen! Soms draait ze me wel de kont toe en dan staan we echt van wat ben je van plan maar ze trapt niet waar ik soms wel dan bang voor word maar wil haar geen tik verkopen als dr achter sta dan trapt ze juist denk ik, meestal loop ik dan naar haar toe en draai ik haar om.

Geen idee of dat juist is.

het klink echt dat jouw paard het goed wilt doen :)
mijn oude paard die is mishandeld waar ik bij stond, eigenaar is absoluut niet geliefd, niet bij de politie en nergens anders!
hij slaat ze met bezems, takken, zwepen, touwen, en ga zo maar door, en ga er maar niet van uit dat de spullen heel bleven!
hij bemoeide zich continu met ons , alsof het nog zijn paard was, op de dag dat ik werd gebeten door de hengst was ik het beu, neem hem dan maar mee!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
het paard en de wond, de wond werd nog erger op een gegeven moment, bloed droop naar beneden en ik kon amper lopen hij ziet er lief uit maar opeens kan zijn humeur veranderen!!
ik ga weer ontopic.......
Laatst bijgewerkt door C_arola op 12-09-16 22:08, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek van TS

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:25

Volgens mij is het dominantie...dus niet goed.
Heb zoiets gezien bij Chris Irwin op HE...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:25

Ik vind t toch ook wel klinken als een beetje eigenwijs... Ik denk dat je wat consequenter moet zijn. Als jij wilt dat ze naast jou stil staat hoort ze daar stil te staan. Draait ze zich voor jou, dan draai je haar weer terug (zo veel mogelijk haar verplaatsen en zelf zo veel mogelijk blijven staan). Dit hoeft niet boos, maar wel duidelijk.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 20:27

Bedankt voor de tips! Ik denk aan ene kant tikkeltje eigenwijs maar ook weer dat ze het niet verkeerd bedoelt.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:23

Nee, dat doet die van mij niet... Ik doe veel grondwerk met haar.... Daardoor is ze ook goed opgevoed..... Maar ik zeg er ook bij, als ik vind dat ze onnodig in mijn space komt, dan vertel ik haar dat ze aan de kant moet.
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 21:27

Monmaster schreef:
Nee, dat doet die van mij niet... Ik doe veel grondwerk met haar.... Daardoor is ze ook goed opgevoed..... Maar ik zeg er ook bij, als ik vind dat ze onnodig in mijn space komt, dan vertel ik haar dat ze aan de kant moet.
[ [url=m/vGBpTe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lieve foto! Helaas heeft mijn dame niet zo hoog knuffel gehalte, beetje kop schuw.
Ik denk dat grondwerk wel meer duidelijkheid bied voor haar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:32

Een paard mag nooit in jouw ruimte komen. Dus als ze echt op je hakken loopt, is dat niet goed. Wat je dan het beste kunt doen is met jouw lichaam zorgen dat ze uit je buurt blijft. Dus maak je groot, zwaai met je armen en stap naar haar toe als ze in je ruimte komt. Duw haar desnoods weg met je arm, maak als het ware een aura waar ze uit moet blijven. Volgen mag, maar niet te dichtbij. Als ze je volgt, maar je wilt dat niet, draai dan recht met je lichaam naar haar toe en maak je groot, desnoods met je armen boven je hoofd. Als ze dan nog naar je toe komt, zet dan een pas haar kant op, en dat mag best wel groot, zodat ze als het ware schrikt. Maar alleen als dat nodig is. Reageert ze ergens niet op, mag je je beweging/hulp net zo groot maken als dat nodig is.
Doe dit wel met volle overtuiging, want als je twijfelt, zal je paard dit opmerken. Ga er maar eens mee 'spelen', kijken wat werkt en wat niet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 21:36

Joolien schreef:
Een paard mag nooit in jouw ruimte komen. Dus als ze echt op je hakken loopt, is dat niet goed. Wat je dan het beste kunt doen is met jouw lichaam zorgen dat ze uit je buurt blijft. Dus maak je groot, zwaai met je armen en stap naar haar toe als ze in je ruimte komt. Duw haar desnoods weg met je arm, maak als het ware een aura waar ze uit moet blijven. Volgen mag, maar niet te dichtbij. Als ze je volgt, maar je wilt dat niet, draai dan recht met je lichaam naar haar toe en maak je groot, desnoods met je armen boven je hoofd. Als ze dan nog naar je toe komt, zet dan een pas haar kant op, en dat mag best wel groot, zodat ze als het ware schrikt. Maar alleen als dat nodig is. Reageert ze ergens niet op, mag je je beweging/hulp net zo groot maken als dat nodig is.
Doe dit wel met volle overtuiging, want als je twijfelt, zal je paard dit opmerken. Ga er maar eens mee 'spelen', kijken wat werkt en wat niet.

Top! Bedankt voor je uitleg! Ga er zeker wat mee doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:41

Als extra aanvulling op Joolien: soms ben je met je armen / duwen niet duidelijk genoeg. Bovendien 'win' je het duwend meestal niet... Ik gebruik bij zulke toch wat opdringerige paarden een leadrope om grotere / duidelijkere bewegingen te kunnen maken en om meer afstand te creëren zonder dat ik veel van mijn plek hoef te komen. Mocht het paard met een beetje zwiepzwaaien (wel overtuigend!) niet (goed genoeg) reageren, dan heeft je leadrope voldoende lengte om op veilige afstand een keer duidelijk te zijn en de lijn uit te gooien. Stel dat je paard dan een been optilt, dan heb je veilige afstand om niet geraakt te worden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 21:42

Hilary schreef:
Als extra aanvulling op Joolien: soms ben je met je armen / duwen niet duidelijk genoeg. Bovendien 'win' je het duwend meestal niet... Ik gebruik bij zulke toch wat opdringerige paarden een leadrope om grotere / duidelijkere bewegingen te kunnen maken en om meer afstand te creëren zonder dat ik veel van mijn plek hoef te komen. Mocht het paard met een beetje zwiepzwaaien (wel overtuigend!) niet (goed genoeg) reageren, dan heeft je leadrope voldoende lengte om op veilige afstand een keer duidelijk te zijn en de lijn uit te gooien. Stel dat je paard dan een been optilt, dan heb je veilige afstand om niet geraakt te worden.

Bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:59

Hilary schreef:

Klopt, dat doe ik ook wel eens (kan ook gewoon met halstertouw of longeertouw).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:17

Maar kan ik me dan bijvoorbeeld als ik loop omdraaien en ook ho zeggen en haar een stukje achter uit duwen?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:34

Hilary schreef:

Ik dacht dit jij schrijft t..idd prima aanvulling!!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 22:36

Mag ik zeggen, dat ik dan bang ben dat ze mij "eng" gaat vinden, als ik haar weg jaag nouja afstand dat ze na tijdje denkt van ga echt niet meer na jouw toe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:49

Janinevv schreef:
Mag ik zeggen, dat ik dan bang ben dat ze mij "eng" gaat vinden, als ik haar weg jaag nouja afstand dat ze na tijdje denkt van ga echt niet meer na jouw toe..

Daar hoef je niet bang voor te zijn. In het begin zal ze misschien wat schrikken, wat onzeker worden. Maar als jij haar verder weer aanhaalt, gaat dat snel voorbij. Zie jezelf als de leider van een kudde, ga desnoods eens een paar uur een paardenkudde observeren. Kijk wat de leider doet, en hoe de anderen reageren.

Het is altijd wijs om eens een grondwerklesje te nemen als je twijfelt over wat je doet :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 06:45

Joolien schreef:
Janinevv schreef:

Daar hoef je niet bang voor te zijn. In het begin zal ze misschien wat schrikken, wat onzeker worden. Maar als jij haar verder weer aanhaalt, gaat dat snel voorbij. Zie jezelf als de leider van een kudde, ga desnoods eens een paar uur een paardenkudde observeren. Kijk wat de leider doet, en hoe de anderen reageren.

Het is altijd wijs om eens een grondwerklesje te nemen als je twijfelt over wat je doet :)

In het groepje waar zei staat is een shetlander de leider maar uit zich nooit tegen het paard, daarnaast in andere kudde ook een leider weet precies wat ze doet ze loopt recht op ander af en de rest hupst weg, is dan wat ik ook moet doen?

Maar bedankt voor de tips weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:17

Ja, bijvoorbeeld. Maar dan is de shet een goede leider, want hij zal waarschijnlijk hele subtiele signalen afgeven. Let bijv op het orenspel, de hoofd/halshouding.
Maar die andere is wel een goed voorbeeld, die loopt waarschijnlijk vastberaden op de rest af.