Gedoe met dekens en fries scheren in Zeeland.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChanZFries

Gedoe met dekens en fries scheren in Zeeland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 17:51

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Ik weet dat er heel veel forums zijn over scheren, maar ik wil hem echt bewust voor dit jaar toch beginnen. Dekens, scheren..? Het gedoe is weer begonnen.
Mijn fries is al een flinke wintervacht aan het ontwikkelen. Ik weet veel mensen al eind augustus beginnen met dekens, maar het is er dit jaar simpelweg gewoon te warm voor. Met zelfs s'nachts nog 20 graden wil ik mijn paard niet opzadelen met een deken.
Ik heb dan ook dit jaar besloten dat het misschien beter is voor mijn fries om hem deze winter te scheren. Ik denk dat de meeste het wel kennen, zeiknat na het rijden, niet droog kunnen krijgen met alle gevolgen van dien. Dan komt hier ook gelijk mijn tweede vraag.. iemand die ervaring heeft met friezen scheren? Ik zit namelijk een beetje in over de benen. De sokken wil ik er echt niet af, maar hoe scheer je erom heen? Ik kan het niet helemaal uitleggen, maar ik denk dat de meeste me wel begrijpen.
Mocht iemand foto's hebben met voorbeelden van hun geschoren friezen.. graag!
En ken je iemand in Zeeland die meerdere friezen scheert.. ik hoor het graag!
Nogmaals, deze vraag is anders dan degene die al bestaan.. gelieve niet te sluiten!

Laurievc

Re: Gedoe met dekens en fries scheren in Zeeland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:53

Je kan evt scheren tot aan de knie of schouder, bij sommige paarden zie je het verschil amper/niet! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:55

Ik heb afgelopen winter de Fries die ik rijd ook gedeeltelijk geschoren. Heb haar hele hals geschoren. En zo een streep richting de lies aan beide kanten. Hierdoor kon ze haar warmte veel beter kwijt afgelopen winter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:55

Ik heb friezen gezien waarvan de benen gewoon meegeschoren waren en bij de andere friezen werden de beharing aan de benen intact gehouden........het is maar net wat de smaak zijn van de eigenaren en van wat handig zijn in het gebruik ervan.

Zoals door de water en modder heen rijden en of lekker schoon en droog rijden in de binnenbak etc. etc. en of ze gevoelig zijn voor de mijten en mok zijn of niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 11-09-16 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:56

Ik heb wel eens een tinker geschoren, sokken ook eraan gelaten. Ik heb toen de voorkant van het been ook wat meegeschoren, maar het blijft toch een gek gezicht..

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:57

Hier scheren we de Friezen elke winter en wat mij elk jaar weer opvalt, hoe eerder is het seizoen je scheert, hoe zwarter ze blijven := . Als je laat in het seizoen scheert komen ze er vaak meer muisgrijs onder vandaan.

Ik scheer de benen ook altijd en laat alleen de sokken en de koot zitten, de kootholte haal ik wel leeg. Dit vind ik zelf praktischer met de modder ed, zo kan de huid tenminste goed drogen.

Als je de voorkant van de sokken ook wilt laten zitten, kun je het beste wat boven de sokken beginnen met scheren en daarna met de haren mee naar beneden over de sok gaan. Op die manier is de overgang tussen sok en geschoren het vloeiendst en minst te zien.

De foto's die ik heb zijn helaas niet zo duidelijk, maar hopelijk krijg je er zo een beetje een beeld bij.

Afbeelding
Deze foto is gelijk 5 min na het scheren genomen, vandaar dat het heel grijs en streperig is. Dit trekt meestal met 1 a 2 dagen helemaa weg.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 18:09

iEmmaaa schreef:
Hier scheren we de Friezen elke winter en wat mij elk jaar weer opvalt, hoe eerder is het seizoen je scheert, hoe zwarter ze blijven := . Als je laat in het seizoen scheert komen ze er vaak meer muisgrijs onder vandaan.

Ik scheer de benen ook altijd en laat alleen de sokken en de koot zitten, de kootholte haal ik wel leeg. Dit vind ik zelf praktischer met de modder ed, zo kan de huid tenminste goed drogen.

Als je de voorkant van de sokken ook wilt laten zitten, kun je het beste wat boven de sokken beginnen met scheren en daarna met de haren mee naar beneden over de sok gaan. Op die manier is de overgang tussen sok en geschoren het vloeiendst en minst te zien.

De foto's die ik heb zijn helaas niet zo duidelijk, maar hopelijk krijg je er zo een beetje een beeld bij.

[ [url=m/eJBKjT.png]Afbeelding[/url] ]
Deze foto is gelijk 5 min na het scheren genomen, vandaar dat het heel grijs en streperig is. Dit trekt meestal met 1 a 2 dagen helemaa weg.

Is de linkse foto van voor het scheren of ook na het scheren?

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:14

Je kunt ook alleen de hals en/of buik scheren, of zo'n jachtmodel.
Maar als je hem helemaal wilt scheren kun je ook de sokken laten staan.
Als je dan vanaf de voorknie ipv. tegen de haren in, met de haren mee scheert en dan stopt vlak voor de sokken echt beginnen, dan is de overgang van heel kort (het hele lichaam) naar lang (de sokken) niet zo groot.
En dan bij de achterbenen hetzelfde, alleen dan niet vanaf de knie maar vanaf de hak.
Hopelijk snap je wat ik bedoel, anders zeg je het maar!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:14

Wij scheren onze fries ieder jaar. Wel laten we benen en hoofd lang. Paard lief is nogal een koukleum en met de modder in de winter blijven zo haar benen tenminste warm. Zo zag ze er afgelopen winter uit.
Afbeelding
Het is ieder zijn mening en niet iedereen vind dit mooi. Wij zorgen er wel voor dat de lijn samenvalt met de spier, om de overgang wat mooier te maken.
Ook bij sokloze paarden vind ik benen schren lastig, omdat je toch de beschermlaag tegen kou en water er afhaalt, maar er vervolgens geen deken overheen doet. Maar dat is een discussiepunt dat ieder jaar weer terugkomt. :=

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:28

Scheer mn fries ook elk jaar. Stukke makkelijker omdat zn huid stikt onder de dikke stugge winterharen.
Scheer hem helemaal behalve zn hoofd en behang. De benen scheer ik tot de knie normaal en dan net over de knie nog met app met de haren mee scheren zodat de overgang amper opvalt. Helaas ff zo snel geen fotos

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:53

ChanZFries schreef:
iEmmaaa schreef:

[ [url=m/eJBKjT.png]Afbeelding[/url] ]

Is de linkse foto van voor het scheren of ook na het scheren?

Links is voor het scheren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 11:53

Ik scheer zoals ierusju, alleen dan ook geen dekje op de rug. Ik vind het prettig als ze met de kou/nattigheid nog bescherming op de benen hebben.