Ik kreeg ze lekker snel thuis en ze waren van mooie kwaliteit, maar toen ik ze voor de zekerheid even opmat bleek de ene onderhelft (een lang plat stuk leer, dus geen lus zoals normaal) bijna een halve cm langer dan de andere (om precies te zijn 0,4 mm). De ruitersportzaak vond dat een klein verschil, ik vond het vooral een irritant verschil, vooral bij zo'n prijs.
Ik heb nog eens nagedacht over de beugelriemen en kwam tot de conclusie dat ik dat onderste platte stuk wel fijn vond (als ze even lang zouden zijn
), maar dat de lus erboven veel te stijf was en dus ook te dik zou zijn rondom de beugelriemhaak.Ik wilde deze ongelijke beugelriemen dus sowieso terugsturen, en als de fabrikant de onderhelft ook los verkoopt gewoon 2 losse losse onderhelften bestellen en die ik dan met mijn eigen platte beugelriemen zou combineren.
Nu zegt de ruitersportzaak dat ik deze ongelijke beugelriemen gewoon terug mag sturen - op eigen kosten. Ik stuur ze sowieso terug, ook als ze wel even lang waren geweest, maar is het nou gek of normaal dat ik de verzendkosten voor afwijkende beugelriemen moet betalen?
Hier trouwens een foto van het verschil: het is inderdaad een klein verschilt (een half gaatje), maar bij beugelriemen van € 130 verwacht ik toch wel dat ze op z'n minst recht zijn, helemaal omdat de complete riemen met nylon onderlegd zijn en dus ook nooit uit zullen zakken tot ze van gelijke lengte zijn:

), en heb ik de biothane riem bij mijn onderbeen waardoor ik ook nog eens de beugel een kwartslag kan draaien zodat de korfjes altijd naar voren kijken.