Beugelriemen zijn net ongelijk; terugsturen op eigen kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beugelriemen zijn net ongelijk; terugsturen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:13

Omdat ik dunne beugelriemen zocht bestelde ik deze FreeJump beugelriemen: http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... 96&lang=NL

Ik kreeg ze lekker snel thuis en ze waren van mooie kwaliteit, maar toen ik ze voor de zekerheid even opmat bleek de ene onderhelft (een lang plat stuk leer, dus geen lus zoals normaal) bijna een halve cm langer dan de andere (om precies te zijn 0,4 mm). De ruitersportzaak vond dat een klein verschil, ik vond het vooral een irritant verschil, vooral bij zo'n prijs.
Ik heb nog eens nagedacht over de beugelriemen en kwam tot de conclusie dat ik dat onderste platte stuk wel fijn vond (als ze even lang zouden zijn 8-) ), maar dat de lus erboven veel te stijf was en dus ook te dik zou zijn rondom de beugelriemhaak.
Ik wilde deze ongelijke beugelriemen dus sowieso terugsturen, en als de fabrikant de onderhelft ook los verkoopt gewoon 2 losse losse onderhelften bestellen en die ik dan met mijn eigen platte beugelriemen zou combineren.
Nu zegt de ruitersportzaak dat ik deze ongelijke beugelriemen gewoon terug mag sturen - op eigen kosten. Ik stuur ze sowieso terug, ook als ze wel even lang waren geweest, maar is het nou gek of normaal dat ik de verzendkosten voor afwijkende beugelriemen moet betalen?

Hier trouwens een foto van het verschil: het is inderdaad een klein verschilt (een half gaatje), maar bij beugelriemen van € 130 verwacht ik toch wel dat ze op z'n minst recht zijn, helemaal omdat de complete riemen met nylon onderlegd zijn en dus ook nooit uit zullen zakken tot ze van gelijke lengte zijn:

Afbeelding

IMJ

Re: Beugelriemen zijn ongelijk; terugsturen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:16

Tja...lastig!

Ik vind dat je, als je een nieuwe set zou bestellen omdat ze ongelijk zijn, dat niet op eigen kosten ou moeten doen.

Maar als je ze terugstuurt omdat ze toch niet bevallen...tja, dan hoor je wel vaker dat er verzendkosten aan verbonden zijn.

Hoe zou dat officieel zijn?
Ik durf het je niet te zeggen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:17

Uit de algemene voorwaarde:
http://www.ruitershoppasdedeux.nl/index ... en&lang=NL

Citaat:
2. De consument is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop deze ter beschikking staan of hem ter hand worden gesteld mits het product zodanig beschadigd is, dat het product niet meer deugdelijk is. Bij (ver)koop op afstand heeft de consument het recht om een ontvangen product binnen 7 werkdagen na ontvangst zonder opgave van redenen terug te sturen en de overeenkomst te ontbinden. Het eventueel al door de consument betaalde bedrag zal uiterlijk binnen 30 dagen worden terugbetaald, exclusief de betaalde kosten van toezending. Ook de kosten van rechtstreekse terugzending zijn voor rekening van de consument.

Daar ben je mee akkoord gegaan dus helaas..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:20

Ik snap echt niet op welk stuk van een beugelriem dit zou moeten zitten. Ik ken een beugelriem als een riem met aan 1 kant een gesp, heb je een foto van de hele beugelriem voor het beeld?

edit: hang je aan het gedeelte van de foto je beugel op? *jeumig ik voel me echt blond nu*

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:28

Citaat:
De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. Hebt u bezorgkosten of andere kosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop. U moet wel de kosten voor het terugsturen zelf betalen. Maar alleen als de verkoper u hierover heeft geïnformeerd toen u de aankoop deed.

Bron: https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand

Of je die kosten wel of niet moet betalen is dus afhankelijk van de voorwaarden die je hebt gekregen toen je de beugelriemen besteld hebt. Als je verzendkosten heb betaald bovenop de prijs van de beugelriemen, moet je het gehele bedrag weer retour krijgen. Dus prijs beugelriemen + verzendkosten.

Aanvulling
Net even de Algemene Voorwaarden doorgenomen. Artikel 5 lid 2 is in strijd met de Nederlandse wet. Bij koop op afstand heb je wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd, en niet de door hun genoemde 7 dagen. En betaalde verzendkosten moeten ook geretourneerd worden.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 07-09-16 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

JenniferU

Re: Beugelriemen zijn net ongelijk; terugsturen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:44

Over de gene die vallen over de beugelriem lusje: google even op freejump beugel en je ziet dat de beugel aan dat lusje vast gaat.
Tenminste zo zie ik het na het zien vd beugel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:45

Polly schreef:
Ik snap echt niet op welk stuk van een beugelriem dit zou moeten zitten. Ik ken een beugelriem als een riem met aan 1 kant een gesp, heb je een foto van de hele beugelriem voor het beeld?

edit: hang je aan het gedeelte van de foto je beugel op? *jeumig ik voel me echt blond nu*

https://bf5465b15b9e41d2be5828c9e3eb688 ... _thumb.png

Ik heb het opgezocht want zag het ook niet. :D

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:49

Voor degenen die ze niet kennen... zo te zien zijn dit van die T-beugelriemen
het lusje word aan de hak bovenaan je zadel bevestigd

Wat betreft de lengte, je hebt geen garante dat wanneer jij ze laat omwisselen voor een ander paar, je dan wel 2 precies gelijke ontvangt.
Daarbij komt nog dat zodra je ze gaat gebruiken, de riemen ook nog uitrekken.
Ik zou zeggen, bespaaar jezelf de moeite, hang de kortste aan de linkerzijde van je zadel, en de lange rechts.

EDIT: geen t-beugelriemen dus, mn antwoord wat betreft ruilen blijft wel ongewijzigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:51

Het zijn inderdaad bijzondere beugelriemen. :+

@MirandaDvG: het zijn geen T-beugelriemen. Zo horen ze te zitten:
Afbeelding

Aan de bovenkant heb je dus een normale beugelriem, aan de onderkant een plat stuk leer met een nylon lusje waar je de open Freejump beugel aan schuift. Die beugel heeft aan de bovenkant namelijk geen oog maar een open haak.
De complete riem van onder tot boven is ook met nylon en biothane onderlegd dus hij zal in praktijk niets uitrekken. Kortste links en langste rechts heeft dus geen zin.

Qua idee vind ik ze leuk (ik hou erg van platte beugelriemen), maar stom genoeg zijn ze in praktijk helemaal niet dun. Dat onderze platte leren stuk wel, dat is echt super, maar de lus erboven is een leren riem die volledig met biothane onderlegd is. Wat vrij apart is, want doordat dat 2 stugge laagjes zijn buigt het voor geen meter. Als je die lus dus net zoals een normale beugelriemen over de haak hangt, dan heb je alsnog best wel een bobbel onder je dijbeen omdat dat gewoon niet netjes plat valt maar bol staat. Daar had dus nog wat beter over nagedacht kunnen worden. Vandaar dat ik ook alleen maar het platte onderstuk wil; daar hang ik dan zelf wel een dunne beugelriem boven.

Ik vind het verzendkostengebeurenook lastig. Qua gevoel zeg ik ook dat als een artikel een fabrieksfout heeft en je wilt het omwisselen voor een goede versie, je geen terugzendkosten hoeft te betalen.
Nu heeft het ding echter én een fabrieksfout én ik wil hem sowieso niet meer (nou ja, alleen maar 1 helft ervan en ook alleen als deze goed op maat is). Dus wat heeft dan voorrang?

@Lusitana: fabrieksfoutjes kunnen gebeuren, maar bij zulke dure beugelriemen mag je toch verwachten dat ze even lang zijn. Daarvoor hoeven ze er niet eens een meetlat naast te leggen; gewoon een bak maken van precies de juiste afmetingen en alles wat daar niet precies in valt is fout. Dus fabriekstechnisch zal het niet heel moeilijk zijn. Ik vind het vooral heel suf: moet ik dan de rest van mijn leven onthouden dat de linkerbeugel 1 gaatje langer moet dan rechts? Dat vind ik nogal knullig. :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:14

xyzutu2 schreef:
Ik vind het verzendkostengebeurenook lastig. Qua gevoel zeg ik ook dat als een artikel een fabrieksfout heeft en je wilt het omwisselen voor een goede versie, je geen terugzendkosten hoeft te betalen.
Nu heeft het ding echter én een fabrieksfout én ik wil hem sowieso niet meer (nou ja, alleen maar 1 helft ervan en ook alleen als deze goed op maat is). Dus wat heeft dan voorrang?

Jij bent dus van mening dat je een ondeugdelijk product hebt ontvangen.
Citaat:
Bij een ondeugdelijk product moet je eerst contact opnemen met de webwinkel en niet meteen retourneren. Als de bedenktijd voorbij is, is dat altijd het beste.

Als het product binnen de bedenktijd al niet goed blijkt, dan kun je kiezen om het te retourneren. Je hebt immers het recht op het product zonder opgaaf van redenen te retourneren.
Bron: https://www.consumentenbond.nl/online-k ... rneren#no5

De eerste vraag is dus: zit je nog binnen de termijn van 14 dagen?
Als je deze beugelriemen hoe dan ook niet wilt, kun je misschien beter retourneren binnen die 14 dagen zonder opgaaf van redenen. En je verlies nemen m.b.t. die verzendkosten.

Anders moet je je beroepen op non-conformiteit, en dan moet de verkoper het probleem kostenloos verhelpen. Dat is dus inclusief de kosten voor terugzenden en opnieuw toezenden van een ander paar beugelriemen. Maar dan zit je zodadelijk met een paar beugelriemen die je bij nader inzien toch niet wil.
Moet de verkoper ook nog akkoord gaan met de non-conformiteit en als ik jouw post lees is dat nog wel een heikel punt.

Citaat:
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden.
Bron: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is

De vraag is dus wat je wil bereiken. En daar je strategie op aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:24

Roodvos schreef:
Jij bent dus van mening dat je een ondeugdelijk product hebt ontvangen.

Citaat:
Bij een ondeugdelijk product moet je eerst contact opnemen met de webwinkel en niet meteen retourneren. Als de bedenktijd voorbij is, is dat altijd het beste.

Als het product binnen de bedenktijd al niet goed blijkt, dan kun je kiezen om het te retourneren. Je hebt immers het recht op het product zonder opgaaf van redenen te retourneren.
Bron: https://www.consumentenbond.nl/online-k ... rneren#no5

De eerste vraag is dus: zit je nog binnen de termijn van 14 dagen?

Yep, heb meteen 2 dagen na aanschaf het lengteverschil per mail gemeld, maar door de vakantietijd waren zij vrij traag met reageren. Daardoor is het inmiddels 13 dagen geleden dat ik de bestelling heb geplaatst, ik kreeg ze 1 dag later in huis. Vandaag gaan ze sowieso terug op de post en ik betaal voor het gemak zelf de verzendkosten omdat ik geen gezeur wil en omdat ik er gewoon vanaf wil zijn, maar ik vind het wel prettig om te weten wat mijn rechten zijn, mocht het nog een keer voorkomen.
Dus bedankt voor de link!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:35

xyzutu2 schreef:
@Lusitana: fabrieksfoutjes kunnen gebeuren, maar bij zulke dure beugelriemen mag je toch verwachten dat ze even lang zijn. Daarvoor hoeven ze er niet eens een meetlat naast te leggen; gewoon een bak maken van precies de juiste afmetingen en alles wat daar niet precies in valt is fout. Dus fabriekstechnisch zal het niet heel moeilijk zijn. Ik vind het vooral heel suf: moet ik dan de rest van mijn leven onthouden dat de linkerbeugel 1 gaatje langer moet dan rechts? Dat vind ik nogal knullig. :+

Het is heel vervelend, dat ontken ik niet, maar het is gewoon heel lastig te voorkomen. Zo´n bak werkt niet bij iets dat meegeeft, zeker niet als je het hebt over milimeters. Als het wat bolt zie je dat niet eens met het blote oog...
Zelfs als ze hem naast een cm gaan leggen doen mensen makkelijk en alleen een computer zou het dan waarschijnlijk goed doen. Zelf heb ik het idee dat dit gewoon uit sweatshops komt in een of ander aziatisch land...In elk geval mensenwerk. Machines zijn juist precies.

Overigens zit het menselijk lichaam niet perfect in elkaar en met het nameten van je benen blijk je misschien wel een been te hebben dat net dat stukje korter is, dat zou dan mazzel zijn. :D

Heb je al besloten welk soort beugels je ervoor in de plaats wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:59

Ik was eigenlijk van plan om het sowieso helemaal om te gooien. :+
Doordat die bovenste bovenriem van de Freejump zo dik en onhandig was door de laag leer+biothane eronder en ik nog normale veiligheidsbeugels met gesloten bovenkant heb, kwam ik om het idee om het om te draaien. Dus die platte riem met het zwarte nylon lusje bovenaan aan de beugelhaak te hangen, en dan aan het metalen oog wat dan aan de onderkant zit een gewone biothane beugelriem te hangen. Op die manier zit het platte en dunste deel van de beugelriem onder mijn dijbeen (en dat is echt superdun, heel erg fijn :j ), en heb ik de biothane riem bij mijn onderbeen waardoor ik ook nog eens de beugel een kwartslag kan draaien zodat de korfjes altijd naar voren kijken.
Dus eigenlijk dit maar dan precies andersom opgehangen: :+
Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:08

Gekke vraag misschien, maar waarom bestel je dan geen Wintec Webbers? Die heb ik al jaren en die bevallen mij prima. Als je heel veel rijdt slijten ze wel wat waar ze door de beugel gaan, maar goed ze kosten dan ook "maar" € 40,00 - € 45,00. Overigens heb ik veiligheidsbeugels met elastiek en daar passen de Webbers prima aan. Niet te lang kopen, want dan heb je nog met een dubbele riem te maken, ik zorg dat het gespje waarmee je ze op maat maakt net onder het zadel valt. Je hebt ze in bruin en in zwart. De open zijn de oudere types, de dichte zeg maar zijn de nieuwe. https://www.google.nl/search?q=wintec+w ... C_IQsAQIIg .

Ze zijn heel soepel, die van HH zijn een stuk steviger en die voel je meer zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:27

De beugelriemen heb ik inmiddels op eigen kosten teruggestuurd. Ik had verder ook helemaal geen problemen met de ruitersportzaak, die heeft steeds meegedacht en over het contact was ik ook gewoon tevreden, het was vooral dat ik me ineens afvroeg hoe het wettelijk gezien eigenlijk zat met terugsturen van iets wat verkeerd gemaakt is zonder dat je een plaatsvervangend product wilt. Die vraag is hier en per pb super beantwoord, dus dank daarvoor! _/-\o_ :j

@ Jet: goede vraag. Ik draai mijn beugelriemen aan de onderkant altijd een kwartslag zodat de korfbeugels naar voren kijken ipv naar de paardenbuik. Om dat goed te kunnen doen moet de gesp echt net boven de beugel zitten, plus je moet een hoesje hebben wat strak om de gesp sluit zodat alleen het stukje riem dat door de beugel gaat gedraaid wordt en niet de hele riem (zoals je op foto 1 en 2 hieronder nog ziet gebeuren).
Bij monobeugelriemen zou dat ook kunnen, maar dan kun je alleen beugelriemen gebruiken waarbij de gaten echt van voor naar achteren door de riem gaan (omdat je de riem aan de onderkant een slag draait en vervolgens met de verkeerde kant door de gesp haalt bij normale beugelriemen).
Ook vraag ik me af of ze dan wel gedraaid blijven zitten of dat de riemen toch om het haakje heen proberen te draaien? Een gesp is in dat opzicht iets stabieler.
Maar ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die monobeugelriemen gedraaid gebruiken zodat de beugels naar voren wijzen in plaats van naar de paardenbuik?

Dit bedoel ik trouwens met stijgbeugels draaien door de riemen verkeerdom door de gesp te halen:
Stap 1:
Afbeelding
Stap 2:
Afbeelding
Stap 3:
Afbeelding

robbie88

Re: Beugelriemen zijn net ongelijk; terugsturen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 01:04

ik had bates enkele riemen.. met een sluiting weer in de riem.. ik vond ze geweldig! heel stabiel en dun