wintervacht paard kort houden?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UB123

wintervacht paard kort houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:46

Hallo!
Ik heb een 20 jarige merrie die ik ondertussen 6 jaar heb. Zij wordt sinds dit jaar op een ander niveau getraind. Doordat ze wat knieproblemen krijgt springt ze niet meer en ook op vlak van dressuur zal het wat rustiger aan moeten. Tot vorig jaar werd ze iedere winter geschoren doordat ze tot en met vorig op een wat 'serieuzer' niveau gereden werd. Doordat ze telkens goed verdoofd moest worden voor het scheren, zou ik haar liever deze winter niet laten scheren. Ze werkt wel wat rustiger nu, maar ze wordt toch nog steeds bijna elke dag licht gereden of gelongeerd om haar toch fit te houden. De beste optie zou zijn om haar met dekens proberen kort in vacht te houden omdat ze zonder dekens toch een redelijk dikke vacht krijgt. Ik heb dekens in alle soorten en diktes van toen ze nog geschoren werd maar ik heb geen ervaring met wanneer en welke dekens je moet opgooien om de vacht kort te houden. Mijn merrie is een kruising arabier x kwpn en staat in een binnenbox maar staat naast de poort dus het kan er soms wat fris worden. Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe ik dit het best aanpak! Bedankt! :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:55

Paarden maken wintervacht aan op basis van het daglicht. Ik merk aan de mijne dat ze nu al sinds een paar weken bezig zijn met de aanmaak.
Je zou nu al een dunne deken op moeten doen.
Heeft ze last van de dikkere vacht in de winter?
Mijne worden niet geschoren, staan 24/7 buiten zonder deken en in het rijden ondervind ik hiet geen hinder van. Pony van een vriendin heeft wel last van zijn dikke vacht en wordt dan ook geschoren.

Ashley5760

Re: wintervacht paard kort houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 13:42

Deken icm licht. Ik ga nu al bijlichten ('smorgens van 6.00 tot zonsopgang en 's avonds zonsondergang tot 22/23.00). Dit icm passende deken voor de warmte zorgt ervoor dat ze gehele zomer in een zomervel blijven. Met enkel dekens hou je het paard ook wel kort in de haar, maar mijn ervaring is niet zo mooi en glanzend als met licht.

UB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 16:00

@nuscaniels: dank u voor de reactie! Zou ik dan nu snachts al moeten een deken opleggen? Met die hitte overdag? Ja ze krijgt best wel een dikke wintervacht. Het liefst van al zou ik haar terug willen scheren zoals vroeger maar ik heb toch wat schrik voor de verdoving..

UB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 16:02

@Ashley5760: het is het eerste jaar dat mijn paard nu op die specifieke stalling staat dus ik weet niet hoe lang de lichten aanblijven.. bedankt voor de reactie!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:13

Deken opleggen heeft nauwelijks zin. Wintervacht is een combi van aanleg x licht.
Hoe vroeg ik die van mij ook een deken op leg, hij krijgt een enorme vacht en kom ik niet onder scheren uit.
Beste wat je dus imo kunt proberen is zo lang mogelijk de lichten aan op stal

UB123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 11:18

@Punz: oeioei, bedankt voor de reactie!