Ik heb mijn paard nog niet zo lang, 2 maand.
De stal waar we nu staan is nog maar net 'open' dus moest nog veel gebeuren. In het begin ging ik dan ook poetsen in zijn stal, daar was niks aan de hand.
Vigo is wit, en gaat altijd in zijn poep liggen dus hij moet nog wel is onder de douche
voor dat ik hem kocht vond hij het douchen erg eng en heeft hij zich 1 keer los getrokken. Sinds dien wil hij eigenlijk niet meer naar de was/poets plaats toe. Met veel geduld, oefenen en belonen krijg ik hem er steeds beter op. In het begin voornamelijk met meerdere mensen, zodat iemand hem kon vast houden.Nu hebben we sinds kort de poetsplaats buiten af, en kunnen we daar staan. Ik dacht, dat zal hij wel minder eng vinden. Dit was helaas niet het geval, dus weer veel geoefend en beloont. Steeds met meerdere mensen, dus niet vast gezet.
Maar, nu ging hij wel af en toe ook soms om spanning, soms zo maar uit het niets in een keer achteruit rennen. Met halstertouw is hij zo weg, met longeertouw, als er dan druk op komt te staan gaat hij daar alleen maar harder tegen in dus helpt ook niet.
Omdat ik het vervelend vond dat hij elke keer in de achteruit ging als hij los stond, heb ik hem gewoon vast gezet op de poetsplaats. Toen is hij dus gaan hangen, zonder reden.. Hij schrikt niet, heeft geen spanning. Hij kan zo maar in een keer uit het niets achteruit springen, voelt druk en gaat er tegen in hangen. Of hij zet gewoon rustig een stap achteruit, en wanneer er dan druk op het halster komt gaat hij ook hangen. Hij heeft nu al 5 halsters en 2 touwen kapot getrokken en het wordt steeds erger..

Wie heeft er tips, adviezen?
Moet ik hem gewoon maar in z'n stal gaan zetten? Ben ik te snel gegaan? Hij zal het toch moeten leren om normaal, rustig vast te kunnen staan..
een paard kan zichzelf door hangen heel ernstig beschadigen. Dan zou ik liever een halster hebben wat snel kapot is.