Tips om trailer koel te houden tijdens transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieneliene

Tips om trailer koel te houden tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 14:43

Hoi allemaal!

ik vroeg mij af of er bokkers zijn die voor mij de gouden tip hebben. Mijn jonge paard vind de trailer nog wat spannend en zweet nog steeds iets tijdens transport. Echter wordt het in de trailer daardoor nog warmer en het resultaat: een drijfnat paard. Ik heb al geprobeerd met het zeiltje open te rijden, slecht resultaat: vrachtwagen die bijna in trailer duikt en paard die weken niet meer op de trailer wilde. Dus zeiltje is weer dicht. Ik heb nu het rechterraampje open, dat helpt iets, maar vroeg mij af of er dus ergens de gouden tip is om het transport nog wat aangenamer te maken.

Dankjulliewel!!

Quir

Re: Tips om trailer koel te houden tijdens transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:44

De hoeken van t zeiltje een dopje naar binnen plaatsen. Dan staan de hoekjes open, maar is t zeiltje verder wel dicht.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:56

Het klinkt misschien iets te simpel, maar zorg dat je uitkient wanneer je weg gaat. Als het boven de 25 graden is dan rijd ik BV al niet meer. Wedstrijden ( toen ik ze nog reed) zei ik om die reden ook af!

Ik heb beide raampjes open en ook het zeil... Maar die van mij maakt zich dan ook niet druk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:19

Je kunt zo'n ventilatiekap laten maken, daardoor komt continu frisse lucht in de trailer.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 16:27

Quir, dankjewel voor de tip!! Dus dan alleen de hoeken naar binnen, meer niet? Niet ergens vastmaken oid

Monmaster, dankjewel voor het meedenken. Helaas heeft ze er ook last van als het gewoon normale temperaturen zijn..

KimD, oke dat wist ik niet. Zal eens informeren bij de leverancier. dankjewel!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:31

Of eventueel een ventilator net zoals ze op de grote paarden-vrachtwagens hebben.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:58

Pieneliene schreef:
Quir, dankjewel voor de tip!! Dus dan alleen de hoeken naar binnen, meer niet? Niet ergens vastmaken oid

Monmaster, dankjewel voor het meedenken. Helaas heeft ze er ook last van als het gewoon normale temperaturen zijn..

KimD, oke dat wist ik niet. Zal eens informeren bij de leverancier. dankjewel!

Jawel, dat elastiekje wat je aan de zijkant (van de hoek van het zeiltje dus) vast maakt, maak je dan op de klep zelf vast, maar dan 1 of 2 dopjes naar binnen (net wat past). Zodat er een hoekje open komt te staan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:46

Je kan e paard ook een soundless oornetje opdoen in de trailer tegen de herrie Zijn van Equiline te koop

Weet niet of dit voldoende is voor je paard

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 21:47

Palousa_boy, dat is ook een goede! Had niet gedacht dat dat misschien kon. Ik ga het navragen. Dankjewel!!

Quir, ik ga eens kijken wat mogelijk is. Dankjewel!

Dresjoepie, jeetje dat ik daar niet aan heb gedacht! Dankjewel! Ze is inderdaad erg gevoelig voor de geluiden om haar heen. Ik ga dat eens proberen. Tnx!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:59

Ik deed ook altijd de hoekjes open

Mijn buitenste elastieken deed ik om de middelste en dan de middelste vast.

Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven

Anders gaan de puntjes flapperen.
Geprobeerd te tekenen _O-

Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:09

zijn icepods geen idee? van die matten voor honden?

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 22:49

Mando, dankjewel voor de tekening! Ik denk dat dat niet kan bij mijn trailer. Ik heb namelijk maar 3 elastieken aan het zeiltje. Zal morgen eens goed kijken.

Jeika, ik zal me er eens in verdiepen of dat ook hiervoor kan werken. Dankjewel!

Ik heb een soundless oornetje besteld. Lees er goede ervaringen over. Van de week even bellen met de leverancier wat mogelijk is qua ventilator/ ventilatiekap.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:00

Wij kunnen ook niet met open zeiltje rijden vanwege angstig paard, zaten dus ook met probleem dat het snel te warm werd.
We hebben nu achter op de plek van het zeiltje een windgaas flap die dicht kan, ook nog wel warmer dan open maar luchtiger dan het zeiltje.
En verder proberen we zoveel mogelijk te hoge temp te vermijden als we op pad moeten, dus vroeg of laat rijden.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:10

Nouvel, dankjewel! Dat is ook nog iets om te onderzoeken of dat kan. tnx!
Ik zag jou ook voorbij komen met dat equiline oornetje. Hoe maak jij hem vast dat hij niet zomaar afvalt?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:39

Pieneliene schreef:
Nouvel, dankjewel! Dat is ook nog iets om te onderzoeken of dat kan. tnx!
Ik zag jou ook voorbij komen met dat equiline oornetje. Hoe maak jij hem vast dat hij niet zomaar afvalt?

Er zitten touwtjes aan om aan je halster te knopen als het goed is

Je doet eerst het netje dan het halster aan :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:58

Er zitten geen touwtjes aan, ik heb er aan beide kanten een vetertje aan gemaakt dat ik met een strikje aan het halster maak.

Zo'n windgaas 'zeiltje' kun je standaard bestellen van Bockman als je een Bockman trailer hebt.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 22:33

Tnx! Zoiets zat ik inderdaad ook te denken.
Oke.. ik heb een cheval, kan wel eens vragen of zij ook zoiets hebben.

cygnusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:34

Vooral ventileren idd. Misschien de achterkant deels open?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:41

oogkleppen op doen en zeiltje open?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:47

Veel kilometers maken en vertrouwen kweken. Al heb je overal ventilatie...wanneer je paard zich druk maakt blijft hij zweten !

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:01

dresjoepie schreef:
Je kan e paard ook een soundless oornetje opdoen in de trailer tegen de herrie Zijn van Equiline te koop

Weet niet of dit voldoende is voor je paard

Zijn heel fijn deze oornetjes. Heb je al Confidence gebruikt voor het vervoeren?

Mbt veel kilometers maken en vertrouwen geven is men zo afhankelijk van andere weg verkeersgebruikers.

Een angstig paard in de trailer is geen pretje en zeker ook niet voor de chauffeur van de combinatie.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 18:33

Cygnus, we gaan nu kijken of we een stuk windbreekgaas kunnen verwerken in het zeiltje. Helaas kan ik hem niet zo vastmaken als eerder genoemd, met de punten naar binnen.

Tobbes, dat wordt voor mijn paard niks. Die moet veel kunnen zien. Als ze het geluid hoort maar niet kan plaatsen kan dat paniek opleveren..
Dankjewel voor het meedenken!

Elcamino, ze gaat nu 3x in de week op de trailer en niet altijd om te rijden. Het wordt langzaam beter. Maar het zweten blijft.. met straaltjes van de muur loopt de condens dan.

Paysbas, ik heb inderdaad ook confidence gekocht. Ze lijkt iets relaxter, alleen nog niet zweetloos zeg maar.. hopelijk gaat het langzaam beter. Dankjewel!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:37

Ik heb ook dat oornetje en geef de Strezz druppels van Phytonics.
Verder eerst altijd het zeiltje dicht en nu het gaas, dat gaat goed maar heeft ook veel tijd nodig gehad.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:34

Je zou kunnen denken aan een mechanische dakventilator. Dat is zo'n dingetje dat ronddraait op het dak van de trailer. Je ziet het ook vaak bij auto's waar bijvoorbeeld honden in zitten. Door de rijwind gaat hij draaien en dan wordt de warme lucht uit de trailer gezogen. Dit in combinatie met de raampjes openzetten en eventueel de hoekjes van het zeiltje zal een goed resultaat geven.

De ventilators kosten inclusief inbouw ca. 200 euro.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jelle_Steur op 09-09-16 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 01:10

Misschien vaker met paard op stap gaan en ook eens kritisch naar de rijstijl van de chauffeur kijken. Rijdt de chauffeur wel smooth genoeg?