pony schuurt na 15 jaar ineens weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

pony schuurt na 15 jaar ineens weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 09:14

Mijn merrie van 21 heeft als 5-6-7 jarige geschuurd, had een dikke manenkam, schuurde alleen in de zomer, stond in een nat gebied, diagnose ZE. nadat ze verhuisd is heeft ze nergens meer last van gehad. Sinds 2 maanden schuurt ze ineens weer, de staart heb ik kortgeknipt bij de staartwortel, daar zat niet veel haar meer op. Ook haar manen zijn mega uitgedunt en is bijna niks meer van over.

Ze is gewassen met anti jeuk shampoo , om nu nog eczeemdeken op te leggen is toch al te laat. wat kan ik nog meer doen om de jeuk te verlichten en de paar plukjes haar die zij nog heeft te sparen en hoe kan het dat er 15 jaar niks aan de hand is geweest en het nu weer begint ( of kan het wat anders zijn)

* Locatie/ weiland is hetzelfde
* Verschil in voer is dat er nu ook hooi is ipv alleen voordroog omdat dat nu te snel gaat broeien met het warme weer. Dit heeft ze echter vaker gehad en nooit een reactie op gekregen
* Ze is 4 weken geleden ontwormd en schuurt niet alleen bij de staart maar ook bij de manen
*ze staat sinds 2 jaar stil na een blessure en is hierdoor wel wat dikker Nu is ze nooit smal geweest en werd van lucht al dik. Ze staat dag en nacht buiten, enkele uren in een kale wei en hooi uit slowfeeder, krijgt een mini hand brokjes als de andere ook gevoerd worden omdat zij anders als enige niks krijgt en onrustig wordt

Kan ZE ineens weer de op kop opsteken zonder dat er van locatie veranderd is?
Is ze nu ouder en komt het weer eruit?

mooneye15

Re: pony schuurt na 15 jaar ineens weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:03

dogeczeem van dierenarts werkt goed voor paarden die schuren. Ik zou haar ook zo min mogelijk buiten zetten als de zon schijnt. bv enkel s'nachts buiten zetten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 15:06

Voor een deken is het nooit te laat, elk mugje en vliegje wat je van haar af kunt houden is er één.

Sterkte!
Echt sneu voor haar -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 19:17

mooneye15 schreef:
dogeczeem van dierenarts werkt goed voor paarden die schuren. Ik zou haar ook zo min mogelijk buiten zetten als de zon schijnt. bv enkel s'nachts buiten zetten

Ze staan dag en nacht buiten met schuilstallen, binnenzetten is geen optie. Vraag me af of het ZE is. Kan dat na zoveel jaar ineens weer de kop opsteken en waarom?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:20

Ja, dat kan. Het klimaat verandert, en dat kan betekenen dat er nu opeens wél knutten zitten waar dat vorig jaar en de jaren daarvoor niet zo was.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:23

Precies, vandaar dat ik haar zeker een deken zou geven :j